Hoofdsponsor

1/8 1963 Grand Sport Corvette [wip]

@ Rudy Dan had ik iets verkeerd begrepen ik dacht namelijk dat je de corvettte in schaal 1/8 wilde maken, maar het is de bedoeling dus dat de kit van 1/24 het uitgangsmodel is. Dat betekend dat iets foutje in de kit, door je 3 x zo groot nagemaakt wordt.
Nogmaals niets verkeerd aan, dapper dat je het durft. Maar het risico dat een fanaat opeens ontdekt dat door originele foto's te meten, er dan verkeerde maten in zitten, en wat erger is, de stukjes vijlen en schuren, bij 1/24 om te dryfitten, ontmoet je ook. Man ik zou er zenuwachtig van worden, en toch blijven speuren naar reprensatieve foto's
 
Staat toch 1/8 :nowink:

Begrijp ik ondertussen ook, de buizen worden, 15 mm en in werkelijkheid zijn ze 8x zo groot, dus 120 mm, ik zelf zou een foto zoeken, of de titel veranderen naar 3/24 of 24/8
 
Laatst bewerkt:
1/8 is duidelijker voor iedereen :)
 
Beste Aris, ik begrijp om eerlijk te zijn je probleem niet hoor.

Werken vanaf een schaalplan is in principe toch hetzelfde, alleen is mijn schaalplan 3 dimensioneel, een bouwdoos op 1/24.
De basis waarvan ik vertrek is een doos van Revell (ex Monogram) op schaal 1/8, dus het model is 1/8 (acht maal verkleint)

Mijn andere referentie punten zijn een honderdtal foto's van internet en boeken, omdat ik steeds een ere zaak van maak om steeds
zo gedocumenteerd mogelijk een model te beginnen.
Zo probeer ik steeds om onderdelen en werkplaatshandboeken te verkrijgen, welke soms op internet te vinden zijn (met intensief te zoeken vind je soms meer dan je verwacht) of anders te kopen,
in het geval van de GS bestaan ze spijtig genoeg niet.

En soms moet je beroep doen op het zogenoemde "natte vingerwerk", er zijn steeds dingen die niet te verwezenlijken zijn, of waar je
toch documentatie over mist (de foto langs de andere kant genomen, kennen we allemaal) daarom de doos op 1/24 omdat je dan een
3D beeld krijgt van de stukken die je moet maken.

Groetjes,
Rudy
 
Beste Aris, ik begrijp om eerlijk te zijn je probleem niet hoor.

Werken vanaf een schaalplan is in principe toch hetzelfde, alleen is mijn schaalplan 3 dimensioneel, een bouwdoos op 1/24.
De basis waarvan ik vertrek is een doos van Revell (ex Monogram) op schaal 1/8, dus het model is 1/8 (acht maal verkleint)

Mijn andere referentie punten zijn een honderdtal foto's van internet en boeken, omdat ik steeds een ere zaak van maak om steeds
zo gedocumenteerd mogelijk een model te beginnen.
Zo probeer ik steeds om onderdelen en werkplaatshandboeken te verkrijgen, welke soms op internet te vinden zijn (met intensief te zoeken vind je soms meer dan je verwacht) of anders te kopen,
in het geval van de GS bestaan ze spijtig genoeg niet.

En soms moet je beroep doen op het zogenoemde "natte vingerwerk", er zijn steeds dingen die niet te verwezenlijken zijn, of waar je
toch documentatie over mist (de foto langs de andere kant genomen, kennen we allemaal) daarom de doos op 1/24 omdat je dan een
3D beeld krijgt van de stukken die je moet maken.

Groetjes,
Rudy

Rudy, begrijp me niet verkeerd, ik heb bewondering voor je project en ik geniet ervan, alleen de uitgangspunten kon ik even niet rijmen, maar dat moet bij mij altijd even zinken. ((Of iets verduidelijken, en eerlijk gezegd preciese maat voering is nooit mijn vak geweest en raak ik al snel de weg kwijt))

Dank voor de duidelijke uitleg,
 
Geen probleem hoor Aris, daar dient een forum voor.

Aan de GS heb ik momenteel niet veel meer gedaan, me wel nog een bijkomend probleem of uitdaging op de hals gehaald.(kwestie van interpretatie)
Ik heb de deuren eruit gehaald, met behulp van een graveer haak en een dun X-acto zaagje waar de rug is van verwijderd,
zodoende hou je zeer dun zaagje over, ook handig als hulp bij het ingraveren van lijnen.
Ik zal goed moeten oppassen en voorzichtig zijn in de toekomst, omdat nu de deuren eruit zijn, heeft de carrosserie veel van
haar stevigheid ingeboet.

Ik ben ook koperen waterleiding buis gaan halen naar de Gamma, en heb toch maar geopteerd voor 12 mm, omdat dat meer in de nabijheid
met de maten van het reële chassis komt (4-4,5 inch), en ik moet zeggen het oogt in verhouding.
Waarom koper, omdat je dat mooi kan solderen en een stevigere constructie krijgt dan met Evergreen of aanverwante buizen, en goedkoper....
Ik kocht twee lengtes van 1 meter en was nog geen 12 euro kwijt, een beetje op de kleintjes letten hé.

Groetjes,
Rudy
 
In ieder geval een schaal waar ik me wel voor kan vinden,ik vermoed dat je er nog meer mee kan doen dan op 1/35 schaal. fijne wagen trouwens.
 
In ieder geval een schaal waar ik me wel voor kan vinden,ik vermoed dat je er nog meer mee kan doen dan op 1/35 schaal. fijne wagen trouwens.

Idd Cargomaster, hoe groter, hoe meer detail je kan proberen aan te brengen.
Iedereen bedankt voor de reacties !!!!!

Groetjes,
Rudy
 
Leuk project.
Veel succes.
 
Even een "update" van het monster zoals ik hem nu noem, na enkele dagen intensief (voel m'n vingertoppen niet meer)plamuren en schuren,
iets verder geraakt.
Zo heb ik de achterste benzine vuldop weggewerkt.
Spijtig is de rib die over de punt loopt mee verdwenen,

attachment.jpg

Dan heb ik met schrik in het hart, maar ook een bange krijgt rammel hé, al m'n moed verzameld
en voorzichtig de deuren eruit gehaald met behulp van een tandartshaak die aangescherpt is en gebruikt
als graveer tool en een X-Acto zaagje waar de kap is afgehaald.
Met dit resultaat.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Het resultaat is me zeker niet tegen gevallen, kon ik dat maar van alles zeggen, zo heb ik veel problemen gehad met het
aanwerken van de wielkast verbreders aan de carrosserie, steeds bleef ik na plamuren en slissen luchtbelletjes open schuren.
Ik denk dat het probleem ligt bij het feit dat ik nogal overvloedig seconden lijm en bicarbonaat heb gebruikt, en bij het slissen
de seconden lijm openschuur. Hopelijk gaat het beter wanneer ik aan de voorste begin.

Ook ineens de dorpels verstevigd met een koperen vierkant buisje, om iets meer stevigheid te waarborgen, deze met kleine
zelftappende schroefjes vastgezet.
Aan de zijkant achter de vensters van de deuren de ventilatie roosters weg gewerkt, aan de rechter zijde komt op die plaats de benzine vuldop te staan.
De sleuven voor de deuren ook weg gewerkt, daar komen naderhand andere ventilatie roosters.

attachment.jpg attachment.jpg

De achterkant is ondertussen ook aangewerkt en de potjes voor de achterlichten geplaatst, deze zijn van de kit en achteraf gelijk geschuurd,
daartussen komen nog 8 ventilatie gaten.

De snuit is tot hier toe het meest arbeidsintensieve onderdeel geweest, de uitstulpingen waar bij de straatversie de pinkers zich bevinden
moesten eraf, de heling van de zijkant liep te rond, met plastiek sheet de helling veranderd en aangewerkt.
Het moeilijke was het feit, dat je de vorm wel ziet op foto's en op het kleine model maar deze moet proberen te reproduceren
op je model.
En vormen zijn voor interpretatie vatbaar, zo was ik in het begin totaal verkeerd bezig, tot dat je ineens het licht ziet, en ziet
wat je fout hebt gedaan.
Maar al bij al ben ik vrij tevreden van het resultaat, hoewel ik begin te denken dat ik het misschien wel wat onderschat heb.

Zo ben ik al enkele dagen het "net" aan het afzoeken naar wielen en banden, er zijn mensen en bedrijfjes genoeg die onderdelen 3D
printen, maar niet de "Halibrand" wielen en banden die ik moet hebben.
Maar tijd brengt raad, zo heb ik wel wielen gevonden aan een schappelijke prijs voor m'n Aston Martin.

Reacties, kritiek of andere opmerkingen, please shoot !!!!

Groetjes,
Rudy
 
WOW , meer weet ik niet te schrijven
1 ding ik hoop hem ooit eens in levende lijve te kunnen zien de deze he de echte daar is weinig kans voor denk ik
Marc
 
Ik vrees het ook Marc, voor de echte zal je naar de US of A moeten gaan, ze bestaan nog alle 5.
In Europa rijden er wel mooie replica's rond, ik dacht zelfs dat er in Nederland een of twee rondbollen.

Groetjes,
Rudy
 
Even een poging gedaan om vergelijking foto's te maken van de transformatie en de basis.

attachment.jpg attachment.jpg

Dit is misschien iets duidelijker de dan de uitleg van m'n vorige post, de heling van de snuit is anders frontaal gezien dan het basismodel.


Groetjes,
Rudy
 
Amaai hier zit serieus wat handen arbeid in maar het is de moeite moet ik zeggen
Rudy ik ga eens iets opzoeken in verband met wielen en banden tot laters

edit: kijk hier eens naar daar kan je misschien raad vragen over banden en wielen
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=43766
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goede vooruitgang, allereerst.

Wat betreft velgen en banden, kun je grosso modo 2 dingen doen (als je natuurgetrouw wilt werken): je kunt ze zelf tekenen in een 3D-programma en dan laten uitprinten. Als je de 3D-kennis niet hebt, is het een steile leercurve...

Of je scratcht de velgen en banden. Wat de velgen betreft, zal dat op zich nog meevallen mocht je een draaibank hebben of ter beschikking hebben; de banden is een ander verhaal. Wil je weten hoe dat zoal wordt gedaan, dan heb ik daar knowhow over beschikbaar; laat alsdan maar weten. hoe dan ook heb je ook dan een draaibank en een freesmachine nodig.
 
Hallo Marc en Roy, op gebied van 3D en Cad tekenen ben ik een vroege Neanderthaler, dus zal het scratch worden.
Scratch was ook m'n eerste idee, maar m'n luie ik, steekt nogal dikwijls de kop op (zelfkennis is het begin van alle wijsheid)
Ik beschik over een frees en een draaibank, en heb wat ervaring met malletjes maken en afgieten. Voor zover geen probleem
maar als ik het uit de weg kan gaan, er is zo al genoeg werk aan de G.S.

Dit zijn de "Halibrands" die ik zoek of zal moeten maken, op zichzelf een niet zo ingewikkeld wiel.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Op het "net" zijn Halibrands genoeg te vinden maar steeds het type dat onder de Cobra staat,
Geprint in 3D kun je nu zowat bijna alles vinden, van motorblokken, tot versnellingsbakken en ophangingen,
alleen niet dit soort wielen.
M'n plan is dus de ringen draaien in alu, voor en achter, en de inserts in plastiek maken.
Ik moet het nog in detail gaan bekijken, maar de kans zit erin dat ik maar één insert moet maken voor de voor en achterwielen, en deze afgieten.
Voor de banden heb ik de goede profielmaat, alleen te smal. m'n idee is een mal van de banden te maken, er twee of drie afgieten.
Deze op de draaibank afdraaien tot het bandenprofiel past, vervolgens deze samenlijmen, en terug een mal maken en afgieten zodat het een hele band is. (in de hoop dat dit wat duidelijk is)
Wel wat omslachtig, maar we zien wel waar we uitkomen, andere ideeën zijn natuurlijk welkom.

Groetjes en bedankt,
Rudy
 
Sowieso is het een goed idee om een mal te maken en op basis daarvan de te gebruiken exemplaren te gieten.

Overigens hoop ik dat je draaibank groot genoeg is. Voor mijn 1/8 Delage heb ik gekeken naar mijn eigen draaibank (=zeker niet de kleinste) en dat past nét.

Nu zal het Corvette-wiel wat kleiner zijn, maar toch is het goed om dat even uit te rekenen en te meten op je draaibank om te bezien of het wel kan. Het gaat dan vanzelfsprekend om de maximale banddiameter (=omtrek).

Een methode om een band volledig te scratchen is te vinden in "The Complete Car Modeler 1" van Gerald Wingrove, waarin het tweede boek nog extra tips en toelichting geeft.
 
Omdat ik wat moeilijk terug aan de slag geraak aan m'n Corvette, maar om toch bij het onderwerp te blijven.
Heb ik een leuke resin kit gevonden van Scale Motorsport, de schaal zou +/- 1/12 de moeten zijn.
Mooie cleane casting, met decals en photo etch delen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

De eerste foto is wat onscherp, sorry voor dat !!!!!

Groetjes,
Rudy
 
wow dat is knap zo een karikatuur dit is een echt funny car , ik zit ermee in mijn kop om zo eentje te bouwen van Ed Roth die tekenaar zo bestaan er een paar
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan