Hoofdsponsor

1/32 Kenworth ombouw tot Armored military truck [DONE]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Het project nu heeft de bedoeling om het modelbouwen nieuw leven in te blazen. Alle lopende projecten zijn vastgelopen op het gepriegel aan het diorama. Daarom een truck zonder diorama (voorlopig toch). Heb ik nog niet gebouwd omdat ik voorstander ben van een verhaal dat makkelijker weer te geven is in een diorama.

Dit project echter is een verhaal op zich want het zal een kitbashing worden met als resultaat een voertuig dat niet mis zou staan in een MadMaxfilm. Ook kan je het bekijken als een voertuig van The A-Team...je weet wel...overal waar ze komen vinden ze alles (inclusief een werkende laspost) om een voertuig helemaal te verbouwen.

Hoe het eindresultaat er zal uitzien weet ik uiteraard zelf niet, ik zie wel waar m'n fantasie me heenbrengt maar wel is het zo dat de Kenworth een OOB zal worden met achter de cabine het raketlanceersysteem van de Sherman. De verdere verbouwing van de Kenworth alsook de kleuren zullen wel duidelijk worden met het vorderen van het project.

De 2 dozen:

attachment.jpg

Ik denk niet dat ik veel foto's zal posten van de standaardbouw van de Kenworth, iedereen weet ondertussen wel al hoe de inhoud van een doos en bijhorend plan er uitziet. Het OOB bouwen zelf zal ook iedereen wel onder de knie hebben denk is waardoor mijn foto's misschien geen meerwaarde zullen hebben. Misschien wel op het einde van elke sessie een foto posten met de vorderingen.

De verbouwing zelf zal wel gedetailleerd te zien zijn.


De TO-DO lijst zal ik hier in deze eerste post zetten, dan moet ik niet steeds op zoek gaan.

KENWORTH BATTLETRUCK

* interieur
computerscherm
toetsenbord
fijne kabels
zetels bekleden met chokotoff papier
schilderen + verweren

* cabine
ladder
wapens monteren + bedieningskabel
muggengaas aan de ramen
uitlaten schilderen + monteren
schilderen + verweren
decals hangen + verweren

* lanceerinstallatie
afwerken
schilderen + verweren

* onderstel
schilderen + verweren
tracks schilderen + verweren
gereedschap voor in de laadbak
eventueel decals hangen

* grondplaat
muur bouwen + bepleisteren
straat leggen + manholecover
paaltjes zetten
gras + onkruid
afgewaaide bladeren
eventueel een boom of struiken (nog te bekijken)
klimop tegen de muur
rommel achter de muur
gereedschap rond de truck
barbeque maken

* figuren
juiste figuren bepalen
figuren schilderen
 
Laatst bewerkt:
veel bouwplezier ;)

misschien het proberen waard om de rupsen onder de truck te bouwen ipv de 2 achterste assen?
Kwestie van je hoofd nog wat zotter te maken :D
 
Awel, op de terugweg van Reims zat ik net hetzelfde te denken maar ik ben er nog niet uit als dat mogelijk zou zijn. Zeker de moeite waard om te onderzoeken want de wielen zijn het allerlaatste dat ik er onder zet. Het is een mogelijkheid die nog open staat, rupsen zitten er bij de Sherman. Dat zou pas een unieke bouw zijn.

sdfkkjskng
 
Het chassis is zo goed al klaar. Vooraleer de cabine te monteren zal ik eerst het raketlanceersysteem maken om zo te zien welke aanpassingen er moeten gebeuren aan het chassis. Nu kan ik er nog goed bij.

Ook zal ik het idee van de rupsen ipv de achterwielen bekijken, lijkt me haalbaar te zijn mits enkele aanpassingen.

attachment.jpg

Echt onder de indruk ben ik niet van deze kit. De pasvorm is oké maar wel veel gietnaden en het geheel lijkt me wat kinderlijk te zijn. Een kit ontworpen voor (jeugdige) bouwers die nog niet veel ervaring hebben. Ook de chromen onderdelen zijn compleet nutteloos, als je ze losmaakt van het gietraam is de chroom meteen weg op die plaats en bij het wegvijlen van de gietnaden uiteraard ook. Het zou beter zijn als ze het met gewone onderdelen leveren en dat de bouwer dan zelf chroomverf of -poeder koopt. Maar ja, met mijn systeem van werken is het geen al te groot probleem. Komt er hier en daar nog wat chroom door de nieuwe laag verf dan past het nog beter bij mijn lijn van voertuigen.

Wel leuk als tussendoortje en als kitbashing. Ideaal voor mijn manier van werken dus.
 
veel plezier en volg mee in stilte grt.
 
Tot nu toe is het fun om te bouwen.

De lanceerinstallatie is samengekleefd, enkele onderdelen waren prutswerk maar het is toch goed gekomen. Morgenavond zal ik uitzoeken hoe het te bevestigen op het chassis van de vrachtwagen. Het zal een vaste constructie worden want een draaibare is wat moeilijker te realiseren en ook niet zo stevig denk ik. Bij het afvuren komt er nogal veel kracht vrij dus is vast beter. Om te richten zal de vrachtwagen moeten draaien en keren tot het juist is.

attachment.jpg
 
Ik ben nieuwsgierig, volg mee. Heel veel succes
 
Blij te zien dat je er weer met volle teugen tegen aan gaat :) Goeie start alvast.
 
Dankjewel aan de volgers. Er staat jullie een mooie rit te wachten want ik ga de uitdaging aan: er komen rupsen onder de vrachtwagen in plaats van de achterste wielen. Zal het lukken? Volgens een vluchtige blik en ruwe dryfit is het mogelijk. We gaan er dus voor.

Wel even meegeven dat het enkel om het uiterlijk zal gaan. Het inwendige ter aandrijving en wat-nog-al, daar zal ik me niet mee bezig houden. Dat zie je toch niet, net als het motorblok van de truck.
 
Een gedurfd project dat ik met plezier zal volgen,suc6 Alain met deze bouw.
 
Inderdaad een beetje gedurfd maar als het lukt zal het redelijk uniek zijn (denk ik).

De wielen van de rupsbanden zijn geplakt, was een beetje langer werk dan ik dacht dus gaan we morgen verder. Om rekening mee te houden: bij vermoeidheid vergeet je al eens een onderdeeltje. Per wiel had ik 2 stukjes vergeten, gelukkig kon ik het nog losmaken en ze er tussensteken.

attachment.jpg
 
Er zit ook een .50 cal bij de sherman. Die zou ik op het dak van de truck willen monteren als wapen met remote control. Foto's genoeg van te vinden dus kan er wel iets in scratch gemaakt worden.

Nog een vraagje voor de kenners. De Duitsers hadden zo'n halftrack, is de besturing daarvan gewoon standaard of zou ik nog andere dingen zoals pedalen of hendels moeten voorzien in de cabine?
 
Niet allen de Duitsers hadden die, ook de Amerikanen hadden halftracks en deze werden bestuurd met een gewoon stuurwiel zoals een vrachtwagen.

Grtz Bart.
 
Super, dan moet ik geen aanpassingen doen in de cabine.

Dan het volgende waar ik nu voor sta: deze twee onderdelen moeten gecombineerd worden op een manier die natuurlijk overkomt. That sounds like fun...

attachment.jpg

Straks the point of no return, de achterste assen moeten er afgezaagd worden. Dan goed kijken als de rupsen en de voorwielen in dezelfde lijn op de grond staan. Indien niet (wat waarschijnlijk wel zo zal zijn) zal ook dat moeten aangepast worden.

Eén iets waar ik tegenop zie tegen het einde van de bouw: de rupsen zijn van die rubber ondingen. Daar zal ik dan eens goed moeten voor gaan zitten.
 
Zo ziet het er nu uit, niet echt naar m'n zin dus zal ik de spatborden en de benzinetanks ook verwijderen. Dat is trouwens niet echt een geschikte plaats voor een benzinetank op een battletruck. Die zal ingebouwd zitten in de cabine van de truck.

attachment.jpg

Maar nu eerst die voorwielen bekijken, ondertussen kunnen jullie je al dan niet ongezouten mening geven.
 
Dat er meer aanpassingen moeten gebeuren dan voorzien blijkt uit de voorwielen. Rechts op de foto zie je zoals het bouwplan het voorziet, met één wiel maar dat lijkt nergens op. Daarom een dubbel wiel gemonteerd aan de andere kant en dat ziet er een stuk stoerder uit. Wielen genoeg doordat er geen achteraan moeten komen.

attachment.jpg

De aanpassingen zijn doorgevoerd en het ziet er een stuk beter uit. Nu enkel nog aan de onderkant van het chassis iets wegvijlen zodat het geheel rechter komt te staan. Anders zal de cabine naar voren overhellen.

attachment.jpg
 
Dit gaat goed komen,je bent goed op weg hier.
 
Dankjewel Doomwad, het gaat inderdaad de goede kant op. De aanpassingen gingen een stuk vlotter dan verwacht.

Als afsluiter voor vandaag, een dryfit die een mooi idee geeft van het te bereiken eindresultaat. Ik zal nog kijken om een opbouw te maken zodat de raketlanceerder wat hoger staat en zodat het chassis verborgen is.

attachment.jpg

Nu de kippen gaan opsluiten zodat de vos er vannacht niet mee weg is en dan bedtijd.
 
Eenmaal de tracks erop zit de achtertrein op de goede hoogte,dit word dus echt fun.
 
Inderdaad en voor het plaatsen van de tracks zal ik die verweren want anders is het wat moeilijker om er bij te kunnen. Ook zal ik al eens beginnen denken in welk decor de truck eventueel zal komen te staan, dit met het oog op de verwering. In de woestijn zijn andere kleuren nodig dan in de jungle of in de stad.

Zelfde met de kleuren van de truck. Ga ik voor rood of toch beter voor camouflage? Vandaag eens over nadenken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan