Hoofdsponsor

1/32 Kenworth ombouw tot Armored military truck [DONE]

De bull catcher zit weer in de grondverf (roestkleur) en heeft een laag haarlak gekregen. Nu is m'n vraag, ik kan het niet vinden, hoe lang je wacht je best voor je begint te 'krabben' aan de eindlaag verf? Is een dag te lang? Is een paar uur te weinig?
 
Je hebt ongeveer een uur om het allemaal af te werken, afhankelijk van diverse factoren. Circa een half uur na het spuiten is het droog en kun je beginnen.
 
Alles eens goed bekeken en dan een poging gewaagd. Misschien kunnen enkele objectieve ogen hun mening er eens over geven. Het eindkleur is 'field grey' van Tamiya (XF-65). Ik dacht dat het groen was maar blijkbaar niet dus. Al bij al valt het kleur nog mee vind ik.

Is het een goed idee om er morgen een laag vernis over te spuiten?

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alain ik zou aan de lasnaden wat roestplekken aanbrengen

Marc
 
Als je er tevreden over ben kan je er inderdaad morgen een vernislaag op aanbrengen en eventueel na de vernislaag nog wat extra`s doen wat roest betreft.
 
Het is sterk uitvergroot dat bedriegt een beetje maar voor mij is dit best ok hoor
 
Eentje meer op ware grote als dryfit. Aan de lasnaden zal ik nog wat nieuwere roest aanbrengen met een heel fijn penseeltje zonder het te overdoen.

Zou het kunnen dat de foto's na het posten een wat vertekend beeld geven? Op de iPad is de foto veel duidelijker.

attachment.jpg
 
De nieuwe poging ziet er veel beter uit, al mis ik nog wat kleurvariatie door bijvoorbeeld net afgesprongen verf waar het nog niet geroest heeft. Als die chromé bumper van de truck niet noodzakelijk is voor de verbinding met de cabine, zou ik die eveneens weglaten. Die komt niet overeen met je nieuwe front en zo wordt het makkelijker om de nieuwe te monteren. Ik weet niet of de cabine al geschilderd is, maar een paar deuken zouden ook niet misstaan om aan te geven dat er al wat mee rondgebeukt is.
 
De cabine is nog niet geschilderd dus deuken behoren nog tot de mogelijkheid, heb ik ooit al eens gemaakt in plastiek voorwerpen. Mits voorzichtigheid is dat haalbaar. De chromé bumper en grill moeten nog ontchroomd worden, ging ik doen door ze te overschilderen en eveneens een afgesprongen verf effect te geven. De kleurvariatie van net afgesprongen verf, dat is ook haalbaar denk ik door enkele plekjes met een fijn penseeltje een likje metaalkleurige verf te geven. Samen met nieuwere roestplekjes. De vrijgekomen roestkleur op de bullbar is uit een spuitbus en de haarlakmethode is met die verf niet haalbaar.
 
Alain Chrome overschilderen is niet zo makkelijk als je denkt verf pakt er bijna niet op , je kan beter de chrome delen even in bleekwater ( javel ) leggen dan is die er zo af en dan je de kleur geven die je wil ( geel zwarte strepen ? ) en daarna de bullbar met de krijt methode roestplekkenaanbrengen gaat waanzinnig knap worden
Je komt er hoor wees maar gerust
Marc
 
Coachke: de verf in die spuitbussen is zeer goede taaie verf, ik denk dat het daarmee wel zal lukken op die chrome delen. Ze kunnen namelijk niet meer los om te laten weken.

De bullbar heb ik ondertussen bewerkt met Tamiya Flat Alluminum (XF-16) en met twee kleuren roest uit een doosje van MIG (rust effect colors). De verf heb ik aangebracht met een cocktailprikker (tandenstoker) en dan getamponeerd met een harde, vuile borstel om zo de verf in het geheel te laten opgaan.

Ziet er in mijn ogen goed uit maar toch graag weer een objectieve blik.

attachment.jpg

De foto binnen genomen toont het effect beter, veel verschil blijkbaar naarmate de belichting.

attachment.jpg
 
Goe hè nu de rest aanpassen goe bezig
 
Alain eerlijk waar dat ziet er al veel beter uit,ga zo door dat word een knappe bouw .
 
Dankjewel mannen.

Nu is het de beurt aan het geheel die achter de cabine komt. De uitlaten en wat-nog-meer. De uitlaten waren chroom maar met die spuitbus zijn ze mooi dekkend gekleurd en zelfs met krassen komt de verf niet los. De uitlaten wil ik met flat alluminum kleuren en de rest van de dingen in hetzelfde kleur van de bullbar. Het kleur van de cabine zal moeten herzien worden want m'n eerste idee was om ook een spuitbus te gebruiken maar met die verf is de haarlakmethode niet mogelijk. Dat zal dus nog even zoeken worden en ook zal het met een borstel/penseel moeten gebeuren. De airbrush was buiten dienst gesteld en nu enigszins onvindbaar.

attachment.jpg
 
attachment.jpg
Alain ik ben zo vrijgeweest om die dingen een naam te geven , het is maar dat je geen verkeerde dingen mee zou doen versta je

Marc
 
Dat is superhandig, dankjewel, zo kan ik alles een juiste kleur geven. De uitlaten waren makkelijk te herkennen maar de rest was me een raadsel.

Momenteel ligt het weer te drogen, ik moest een nieuwe laag verf geven omdat ik gaten heb gemaakt in de uitlaten (nogal dom zicht uitlaten die dicht zijn vanboven) en nog wat gietnaden heb weggewerkt. De rest zal voor morgen zijn, nu eerst filmpje kijken.
 
Momenteel ben ik bezig met het maken van de ladder om de .50 cal op het dak te herladen, beetje prutswerk die de volle aandacht nodig heeft dus zal het waarschijnlijk in stukken gebeuren. De maten heb ik van een ladder in m'n schuur. Qua dikte van de buizen: 8 cm dik, misschien wat aan de dikke kant maar na voltooien kan er nog wat afgevijld worden. Ik wil wel de indruk geven dat de ladder gemaakt is met materiaal dat voorhanden was tijdens de werken aan de truck.

attachment.jpg

Deuken in de cabine...was ik aan begonnen tot ik besefte dat eerst het interieur er in moet, anders zal het niet meer passen. Dat interieur ligt nu te drogen en zal later afgewerkt worden. Nog steeds ben ik aan het nadenken voor een mooie lederlook voor de zetels. Hoewel je er niet veel zal van zien want de ramen worden afgeschermd.
Wel heb ik een deuk gemaakt in de bumper en die is ook wat verwrongen doordat het wat te lang boven de kaarsvlam heeft gehangen. Het luistert echt heel nauw deuken maken met een vlam. Niet te lang boven de vlam maar ook niet te kort...beetje zoeken dus.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan