Hoofdsponsor

1/32 Kenworth ombouw tot Armored military truck [DONE]

Soms is de makkelijkste weg de meest doeltreffende Alain,ik wist dat je dit moest testen.Wellicht dat na het huwelijk met de cabine alles netjes op zijn plaats komt.
 
Het feit dat men op het dak de .50 moet herladen opent natuurlijk wel de mogelijkheid om 1 of 2 ladders aan de kabine te monteren.
En boven op het dak een paar handrails voor de veiligheid. Allemaal een beetje meer bad-ass mad-max gehalte me dunkt.
Succes.
 
Een paar ladders scratchen lijkt me wel fun, dat is iets om een avond mee te vullen. Sprues genoeg maar het enige probleem is dat ik niet weet waar die zijn. Veel modelbouwspullen zit nog in dozen. Morgen eens zoeken. De sprues van de dozen nu zijn wat aan de dikke kant.

Vanavond het draaisysteem gemaakt voor de .50 cal. Helemaal gemaakt met onderdelen van de sherman en het kan nog draaien ook. Beter kan niet. Hierna volgt een verslag aan de hand van foto's.

Eerst met twee wieltjes en een stukje sprue het draaigedeelte gemaakt. Eén wieltje op de cabine en één aan de binnenkant.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan nog een wiel van de tank met een onderdeel dat normaal op de koepel zit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daar op nog een onderdeel van de koepel.

attachment.jpg

attachment.jpg

En tenslotte het geheel op het draaibare wieltje gelijmd.

attachment.jpg

Er kwam veel vijl- en schuurwerk bij kijken, veel passen en meten waarmee men veel tijd verschijt maar wie het niet doet werkt niet goed zoals Coachke het zo mooi kan verwoorden.

Het was fun om te doen en morgen (als de boel mooi droog is) zal ik de wapens er op monteren. Dat zou moeten lukken volgens de dryfit maar er kunnen er maar twee op omdat er anders geen plaats meer is voor de laders. Het eerste plan was om er drie op te monteren maar met twee kan er ook al wat schade aangericht worden denk ik. Ook zal ik nog moeten kijken voor draden en kabels om de bediening mogelijk te maken. Zorgen voor morgen.

Grootste probleem met die kabels is dat ze moeten kunnen meedraaien in alle richtingen, nog geen idee van hoe dat te maken maar het moet mogelijk zijn. Ook een soort van camera zou er nog moeten op gemonteerd worden. Dat zal ik toch doen om het geheel een mooiere realistischer look te geven. Ook wil ik dat wapens kunnen op en neer bewegen. Ook zorgen voor morgen.
 
Om even terug te komen op die raket launchers, de BM-21 GRAD is wel met een draaibaar affuit. Dus wel mogelijk en ook stabiel. Raketten geven namelijk geen terugslag omdat er ook geen gassen worden terug gestuurd naar een zuiger om het wapen te laden.

Het trek wiel op het onderstel van de tank baart me wel wat zorgen, gezien waar je de motor plaats uiteraard, logisch gezien zou die bij een halftrack op de voorwielen moeten zitten, en dan kan er geen trekwiel aanwezig zijn. Anders scheurt je vrachtwagen in twee door de kracht van je tank motor in het midden.

Grtz Bart.
 
Momenteel denk ik aan een koepel op de cabine waar enkel de lopen uitsteken en waar de bediener kan rechtstaan. Bij een remote moeten er ook camera's in zitten wat dan weer wat hightech is voor de tijd waarin het zich afspeelt. Eens een nachtje over slapen.


Slaapwel.

Op je laatste bericht deze gedachte, wordt het Remote control, of met een bediener. Met een bediener, zou ik hem niet laten, staan, maar een soort van zetel gevel. Als er geschoten wordt, zo aan het bedienen. Als er herlaad word, via een Mangat in het dak, en stangen op zijn zetel ene herlaad opening en inwendige ladder maken
 
Bart, als ik het goed begrijp is het beter om het trekwiel te vervangen door een gewoon wiel? Ik wil het technisch zo goed mogelijk doen maar het ontbreekt me soms aan de nodige kennis. Het zou niet zo ideaal zijn als de boel in twee scheurt.

Aris, ik ben er nog niet 100% uit, een remote control zou de beste oplossing zijn en misschien ook het makkelijkste te maken (behalve misschien de camera) maar het idee van de bediener is nog niet helemaal afgeschreven. Remote control kan makkelijker in alle richtingen bewegen dan met een bediener, denk maar aan achteruit schieten. Een bediener zou helemaal op de cabine moeten gaan liggen dan. Het kan nog beide richtingen uit.
 
Fijn je terug bezig te zien , ziet er goed uit , laat je Fantasie maar eens goed los :)
 
De fantasie draait op volle toeren, het is leuk om eens iets anders te doen dan de diorama's.

Kan iemand me meer vertellen over dat trekwiel van het tankonderstel? Is het beter dat te vervangen?
 
Misschien begrijp ik het verkeerd maar als ik naar de halftracks kijk hebben de meeste wel degelijk een trekwiel dus zal deze opstelling die je nu heb wel kunnen.
 
Dan zal ik het wiel gewoon laten hangen. Dankjewel.

Vanmorgen drie spuitbussen verf gekocht in de doehetzelfzaak, zo'n spuitbussen werken beter dan een airbrush vind ik. Het bruin is voor de onderlaag (roest), het groen voor het onderstel en het rood voor de cabine. Dan is het een kwestie van verweren en wat roest naar boven laten komen. Het roestkleur kan ik dan hier en daar nog wat bijwerken met andere kleuren die hier liggen.

attachment.jpg
 
Over dat trekwiel, wat ik bedoel is dat daar geen tanden kunnen opzitten, gezien de aandrijving op de voorste wielas zit. De rupsen zijn een soort van bijaandrijving voor in slecht of modderig terrein.

foto voor refenentie

kijk naar de spanwielen van de rupsen: geen tanden dus ook geen trekwiel, motor zichtbaar onder de voorste as
attachment.jpg

Grtz Bart
 
Kijk eens naar de Duitse halftracks Bart ;) en wat artex bouw is fantasie dus alles mogelijk
 
Het onderstel is al geverfd dus nog veranderingen aanbrengen zal wat moeilijk worden. Ik begrijp de uitleg van Bart wel hoor, maar er zijn inderdaad foto's te vinden van halftracks met een trekwiel.

Wat de verdere bouw betreft, die ligt niet stil ondanks het feit dat er niets meer te posten valt. Momenteel is het vooral denkwerk tijdens het vele werk in de tuin. Eén van de resultaten daarvan is dat er ook een "cowcatcher" zal moeten gemaakt worden, een battletruck zonder is de naam niet waardig. Ook enkele ladders en een reling op de cabine voor het herladen van de .50 cal moet nog gemaakt worden. Hoe weet ik al maar het enige probleempje is dat de moed ontbreekt om op zoek te gaan naar de doos met gebruikte sprues. Die zit ergens op de mezzanine in een grote doos en ik weet begot niet dewelke. Maar, één dezer dagen zal ik daar moeten plaats maken om er een boekenrek te maken en zal die betreffende doos wel tevoorschijn komen.
 
Iets moois gevonden in de doos met sprues, een stukje waar nog lampen in zitten. Ook de glaasjes voor die lampen heb ik teruggevonden dus die kunnen gebruikt worden op de truck. De sprue van rond de lampen is een geschikte afmeting voor de reling op het dak.

attachment.jpg

Nu enkel nog wat bijvijlen hier en daar en dan 4 pootjes er onder lijmen en het kan op het dak gemonteerd worden.

attachment.jpg
 
Over dat trekwiel, wat ik bedoel is dat daar geen tanden kunnen opzitten, gezien de aandrijving op de voorste wielas zit. De rupsen zijn een soort van bijaandrijving voor in slecht of modderig terrein.

foto voor refenentie

kijk naar de spanwielen van de rupsen: geen tanden dus ook geen trekwiel, motor zichtbaar onder de voorste as
http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=97021

Grtz Bart

mmhh, je hebt steeds een trekwiel en een spanwiel nodig, het eerste zorgt voor de beweging, het tweede dat de rups genoeg gespannen staat.

ook bij jou foto is het eerste wiel aangedreven, maar de tanden zitten tussen de twee ringen en passen in gaten middenin de rups....

Hier een foto van dichterbij (bron primeportal):

m3_half_track_01_of_27.jpg
(http://www.primeportal.net/tanks/rob_tittle/m3_half-track/)
 
Deze wordt heel interessant, ik had begrepen dat de foto 1 vooras namelijk de stuurwielen aangedreven voertuig was en het hele rups gebeuren een beetje meeloop tracks zijn.
 
Het is een beetje ingewikkeld die technische kant van de modelbouw, misschien moet ik me er toch eens in verdiepen voor een bouw.

Nu een andere vraag. De reling die ik wil gebruiken op de cabine is omgerekend 9,6cm dik, is dat haalbaar om je aan vast te houden of maak ik de buis beter wat smaller? Daar denk ik al een paar dagen over na maar het antwoord komt niet.
 
Dat lijkt me net iets te dik, ik zou eerder naar omgerekend 6 cm doorsnede gaan. je moet rekenen dat je er je hand moet kunnen rond leggen om het goed vast te kunnen houden.

Grtz Bart.
 
Alain,9.6 is echter erg dik dus ja maak het wat smaller om realisme te verkrijgen man. Uiteraard is het zo dat dergelijke relingen wel zulke diktes hebben omwille van het feit dat het eerder stootrelingen zijn en niet om je aan vast te houden.Dan weer heb je het geval dat dergelijke dikke reling op een dak van een vrachtwagen eigenlijk geen dienst doet als stootbar(reling) en erop zit als design item en of fantasie versiering. Maar in mijn bescheiden mening maak je het best dunner,komt mooier over dan.
 
Ik denk dat ik misschien iets kan verzinnen, de beugel is bedoeld om beet te houden, voor eigen veiligheid. Dan kom ik toch eigenlijk op de stangen is Trams en Metro's de zg steunstangen. De uitvoeringen die ik ken varieren van 30 tot 45 mm. Kan je geen plaatje voor je krijgen, denk aan een ronde standaard trapleuning. Vouw anders je duim en wijsvinger toppen tegen elkaar, ongeveer de maat dat ze elkaar raken Misschien is het ook een idee om er een katrol met sluiting van de valbeveiliging aan te maken. Welke de lader weer aan zijn harnas moet bevestigen
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan