Hoofdsponsor

1/250 Jahre Viking schaal 1:250 [wip]

Je bent er weer een prachtig bouwwerkje van aan het maken.
ga je er ook lichtjes in steken? of is dat net een stap te ver?
 
Je brengt me op een idee.......maar nee hoor, geen lichtjes :nowink:

Fred
 
proper wederom en blijf gigant volgen grt.
 
Achter het dekhuis staat de machinekamer, het dekhuis en de machinekamer staan weer aan elkaar vast dus ook hier werd aan begonnen:
1GKHsJ7.jpg

AmbX8bV.jpg

Dat gaat er zo uitzien dan ( alles nog wel in dry fit hoor) en er moeten nog heel veel details opkomen.
zBfxGsf.jpg

9u4qIks.jpg

En na verschillende pogingen is het eindelijk gelukt om een pijp van papier te maken die redelijk naar mijn zin is..:dry:
De moeilijkheid is niet de pijp, op de tekening worden gewoon pijpen uit een stuk aangegeven.
Echter wil ik wat meer details...dus manchetten waar de pijpen aan elkaar waren vastgemaakt.
VEjphrS.jpg

DsiuwO9.jpg

Deze manier vergt echter heel veel werk, met dit stukje ben ik al 1,5 uur bezig geweest :wacko::wacko:

Fred
 
Bravo want geloof vast dat dit niet simpel is grt.
 
Ziet er echt prachtig uit Fred.
Ik heb nog op zo'n schepen gewerkt als lader/losser bij ADPO in de Antwerpse haven en daar zitten wel wat leidingen op.... dus nog veel rol-, plooi-, ....-plezier.
 
Da's verdorie heel lang voor zo een buisje maar het resultaat mag gezien worden.
 
Ziet er echt prachtig uit Fred.
Ik heb nog op zo'n schepen gewerkt als lader/losser bij ADPO in de Antwerpse haven en daar zitten wel wat leidingen op.... dus nog veel rol-, plooi-, ....-plezier.

Erik, zou jij mij kunnen zeggen hoelang die pijpen eigenlijk zijn?
Zijn die 5 of 10 meter, op zo'n schip misschien wel 25 meter.....ik weet het niet en kan dat ook niet terug vinden.

Fred
 
Erik, zou jij mij kunnen zeggen hoelang die pijpen eigenlijk zijn?
Zijn die 5 of 10 meter, op zo'n schip misschien wel 25 meter.....ik weet het niet en kan dat ook niet terug vinden.

Fred

Dat hang van schip tot schip af, maar meestal heb je een zichtbare pijpenbundel waar er aangekoppeld wordt van aan wal, daarna zijn ze meestal onzichtbaar onderdeks, maar soms ook niet en dan lopen de pijpen bovendeks tot aan de ruimen, dan heb je uiteraard verschillende lengtes.
Het gedeelte waar er aangekoppeld wordt bij onderdekse pijpen zijn dan lengtes van 2 a 3 meter, max 5 meter op de grotere schepen. Je hebt daar wel meer pijpenbundels, afhankelijk van het aantal ruimen, maar steeds minstens 2 per ruim, want waar er product in komt moet er 'lucht' uit, deze lucht gaat dan terug naar de tank aan wal, of andersom bij het lossen.
 
Ik heb net eens gekeken naar foto's van de Jahre Viking, hij heeft bovendekse leidingen.
Ik denk dat ik je eerdere vraag verkeerd begrepen had, jij bedoelde waarschijnlijk hoelang de leidingdelen zijn waaruit de pijpen opgebouwd zijn.
Ik denk dat deze leidingdelen bij de Jahre Viking 6 meter zullen zijn, dat is een standaardlengte in de staalindustrie.
 
Laatst bewerkt:
Aaii.... dan heb ik het verkeerd berekend en kan ik dus opnieuw beginnen.
Ik was uitgegaan van tussen de 8 en 10 meter wat neerkomt op 3.5 tot 4 cm.
Als deze maar 6 meter zijn, en als ik het filmpje kijk geloof ik dit ook wel, komt dat neer op 2,4 cm.
Als je goed kijkt zie je ook allerlei maten omdat er passtukken tussen gezet zijn.

Hmm... terug naar de tekentafel dus.


Fred
 
Aaii.... dan heb ik het verkeerd berekend en kan ik dus opnieuw beginnen.
Ik was uitgegaan van tussen de 8 en 10 meter wat neerkomt op 3.5 tot 4 cm.
Als deze maar 6 meter zijn, en als ik het filmpje kijk geloof ik dit ook wel, komt dat neer op 2,4 cm.
Als je goed kijkt zie je ook allerlei maten omdat er passtukken tussen gezet zijn.

Hmm... terug naar de tekentafel dus.


Fred

Ja klopt dat er soms passtukken en dergelijke tussen zitten, de hoofdleidingen gaan van voor naar achter, soms zitten er ventielen tussen om verschillende ruimen met hetzelfde product te kunnen vullen, dan moeten ze maar 1 leiding vuil maken.
Ze hebben aan boord pompen om te lossen, bij het laden stroomt het product langs een andere weg naar het ruim, via by-pass over de pomp kan ook.
 
Veel nuttige informatie Erik, dank je wel!

Fred
 
Oef dat is mooi nog meer werk aan of zo een bouwdoos, maar super mooi
 
mooi werk aan die pijpen, dan nog de boutjes op de flenzen, en we kunnen je helemaal wegvoeren ;-)
 
Bedankt mannen, nog een stukje dieper de details in:

Gisteren een pakje uit Polen ontvangen met de trapjes en diverse relingen:
NeBW00i.jpg

Kon het niet nalaten "even" een trapje in elkaar te plakken.
Rechts het originele trapje en links het laser gesneden trapje:
QshgQ86.jpg

aIEzoQ7.jpg

En hoe groot is dat trapje dan......7 mm :O:O en hoeveel moet ik er maken.... 20 :huh::huh:
rTUp0Bk.jpg

Maar ook op het dekhuis zitten deze dichte trappen en die kan ik nu ook vervangen door de laser gesneden trappen.

Ik wordt er wel een beetje blij van :P

Fred
 
Hoeveel onderdelen per trapje Fred?
In ieder geval een serieuze verbetering!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan