Hoofdsponsor

1/250 Jahre Viking schaal 1:250 [wip]

Slik ........ wat ellendig ja daar kan ik ook geen raad in geven , hopelijk krijg je het nog goed
Suc6 met de herstelling
marc
 
Succes Fred met de herstelpogingen.
altijd het nadeel van dit soort beurzen tijdens koude periodes, met houten modellen ook al eens iets soortgelijks gezien, achteraf ook met een koud weekend.
 
Oei dat is jammer. Hoogstwaarschijnlijk een combinatie van koude, vocht (condensneerslag), en warmte.
Als er condens op papier neerslaat (zelfs in zeer lichte mate), dan zetten de papiervezels uit waardoor er een vervorming kan ontstaan.
Als het papier nadien een warme omgeving komt kan het zijn dat het vervormde papier in die positie uitdroogt.
Ook een gekend fenomeen bij het schilderen, en dan vooral aquarel verven.

Hier een methode die voor aquarelpapier werkt, echter vrees ik dat je dat niet kan toepassen aangezien je dek al aan de romp gelijmd zit.
https://www.strathmoreartist.com/vaak-gestelde-vragen-lijst/hoe-kan-ik-een-kromgetrokken-schilderij-vlak-krijgen.html

Maar de techniek kom er op neer dat het papier opnieuw wordt bevochtigd en nadien ofwel door een gewicht, ofwel door via een strijkijzer weer wordt gedroogd in de juiste vorm. Misschien kan je een test doen door op een plaats het papier een beetje te bevochtigen en te laten drogen nadat je er een bepaald gewicht op legt die zorgt dat het papier zijn orginele vorm weer krijgt ?

In ieder geval lijkt me dit (helaas) een erg 'tricky' probleem om op te lossen.

Succes,
Dirk
 
Damn, dat is slecht nieuws. Het lijkt wel of dit specifiek model vervloekt is voor jou.
 
Dat is pech en hoop dat je het goed krijgt.
 
Ai, dat doet pijn, Fred ik hoop dat je het opgelost krijgt.
 
Fred dat is flink kl**e, ik hoop dat je het hersteld krijgt
 
Ik zou de methode van Dirk proberen.

Ontzettend jammer van de gedane moeite als je het project hierdoor zou moeten staken.
 
Denk dat de methode van Dirk zeker valt uit te proberen. 1 stuk per keer, vraagt tijd en moeite.
In het allerslechtste geval stukken uitsnijden en vervangen door andere maar denk niet dat je dat overweegd.
 
Ai...
Ik heb dit nog niet meegemaakt.
Het zal zeker te maken hebben met warmte/koude/vocht, maar ik denk dat de omvang van je model er ook wel voor iets tussen zit.
Niet te snel van alles proberen. Laat je model weer op temperatuur komen en de vochtigheidsgraad aannemen van je werkkamer. Diverse materialen hebben de neiging om weer te keren naar de oorspronkelijk staat, als gevolg van een soort "geheugen" in dat materiaal. Je weet maar nooit...

Hopelijk wordt de oplossing gevonden. Misschien op Papermodelers of de papierbouw-facebookgroep? Daar zitten toch wel jongens met veel ervaring. Er moet er maar eentje tussen zitten met het juiste antwoord.

Grts,
Joost
 
Dat is echt balen Fred ik kan me wel voorstellen hoe je je voelde toen je het ontdekte, maar er zal best wel een oplossing voor te vinden zijn.
 
Spijtig om te zien.
En dit met zo een groot werk.
 
Hoi Fred, hoe is het er nu mee ?
Ik was fijn aan het bijlezen en kwam dan die rampspoed tegen... flink balen kerel !

Nog bezig met een oplossing of is het een verloren zaak... ik hoop het eerste ZVr2f1.gif
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan