Hoofdsponsor

Anders / onbekend Citroën HY "Ambulance 900" [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Het is nog altijd zomer en nog altijd vakantie voor de kleinkinderen en dat betekent dan ook dat ik niet veel kans heb om aan plastiek modelbouw te doen. Gezond alternatief, voor mij althans, blijft de papierbouw.

Deze maal doen we iets Belgisch, een ambulance "van de 900" zoals we ze waarschijnlijk nog gekend hebben alhoewel het voertuig dat ik wil voorstellen waarschijnlijk gebaseerd is op een modernere versie dan dit oudje.

attachment.jpg

De eer valt te beurt aan ontwerp 0094 van ontwerper Camille (lid Le Forum en Papier) en het model is volledig free download via hun site.

attachment.jpg

Staat er 900 op vermeld, meer in detail betreft het een voertuig van de "Agglomération de Bruxelles - Agglomeratie Brussel".
Het betreft een laat type H met hoekige spatborden achteraan en verlengde kas.

Het ontwerp heeft ook hier enkele nieuwigheden die ik onder de knie zal moeten krijgen waaronder:
- speciaal tussenschot, waarschijnlijk aan te brengen boven of ter hoogte van het reservewiel
- 3 interne versterkingsstukken
- 2 zwaailichtbalken
- een ander ontwerp chassis vooraan zonder afzonderlijke spatborden
- het voertuig is niet voorzien van de zogenaamde "suicide doors" maar de portieren gaan normaal open hetgeen doet vermoeden dat het voertuig gebaseerd is op een Nederlands ontwerp. Blijkt dat het in Nederland verboden was om "suicide doors" te hebben en Citroën zou deze moeten aanpassen hebben door het verplaatsen van de scharnieren naar de voorzijde van de cabine.

Tijd brengt raad en als ik mijn verstand op een hoop leg zal het misschien nog lukken ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Succes Erwin, wordt al een hele garage vol zo!

Fred
 
Succes Erwin, ik sta steeds vol bewondering te kijken naar dingen gerealiseerd in karton,
maar heb het zelf nog nooit geprobeerd .

Rudy
 
Aan papeterie Erwin ge gaat er nogal voor nu weer ne ambulance hoeveel heb je er nog van ? Is wel leuk om te volgen , heb in Luxemburg ook geprobeerd eentje te bouwen , natuurlijk niet het juiste gereedschap bij het was tamelijk gelukt die gastjes ginder hadden hem uitgeknipt
Het was de gratis proefversie van de James Bond 2pk zag er redelijk uit
grt
Marc
 
Veel plezier ermee grt.
 
Bedankt mannen, blij dat jullie nog volgen.

@ Coachke: we blijven doorgaan he Marc, heb er nog meer dan 100 in stock en allemaal verschillend.
Binnenkort misschien ook een garage in papier.
 
Veel succes, met de HY en de parkeer toren
 
Het gaat hier traag vooruit, ik ben de "swung" kwijt, plastiek verven of plakken, papier, niets lijkt te lukken van de eerste keer. Heel gevaarlijke situatie.

Toch in geslaagd om de grootste stukken reeds uit te knippen, te rillen en te vouwen.

attachment.jpg

Ook kon ik de bouw van de lichtbakken niet goed thuis brengen maar de leden van het Franse forum hebben mij daar heel goed bij geholpen en het zou denk ik geen problemen mogen geven.
Nu nog enkel de "swung" terug vinden.......
 
Even laten berusten en dan komt (swung) wel terug Erwin grt.
 
Moest je de drive even niet terug vinden, kan ik dan mijn kinderen ook eens een dagje brengen, dan zou ik ook nog wat gedaan krijgen haha...
neenee, alle gekheid op een stokje, ik vind dat je dit toch mooi lukt allemaal. een beetje een manusje van alles precies. Ik durf me niet te wagen aan de papieren modellen alvast. en met de drukte hier in huis is de plastic ook even verdreven naar de achtergrond. Ik vertel je geen nieuwe dingen als ik zeg dat het wel weer zal beteren, elke bouwer heeft geregeld een bouw dipje lijkt me.

succes alvast hoor!
 
Zit ook in zo'n situatie Erwin.
Sinds het plotse overlijden van mijn vader en de k** streek van Photobucket is de zin om te bouwen ver te zoeken.
Maar omdat ik in opdracht bouw MOET ik me daar overheen zetten.
De deadline van de Reed Victory komt met rappe schreden nader :huh:
Dus toch maar weer naar mijn kamer om wat aan te pakken.
Rustig aan maar weer wat snijden en plakken.
En wat denk je, het werkt nog helend ook. Kom weer tot rust, vooral mijn hoofd!

Dus niet bij de pakken neerzitten hé!

Fred
 
succes met de dip Erwin, komt wel weer goed, bloed kruipt waar het niet gaan kan...
 
Zal ongetwijfeld wel weer goed komen als het weer weer wat slechter word enne ik heb vanmiddag maar liefst twee gaatjes geboord :laugh:
 
Papier gaat er mij precies weer wat door helpen, zelfs al een beetje plastiek geverfd vandaag.

Maar hier moeten we niet verven maar wel plooien en lijmen:

attachment.jpg

De voorste wielkast werd gerold naar voorbeeld van de tekening links.
Eerst het ik de steun (deze met AV op) tussen beide wielkasten verlijmd en daarna werd het papier gerold d.m.v. een cilinder.
Eens het zijn gebogen pose had, werd het verlijmd op elk van de vier vlakken van elke wielkast. Om zeker te zijn dat de positionering juist bleef, werd telkens één vlak van elke kant verlijmd en laten drogen alvorens een ander vlak te verlijmen enz..... Beter traag en goed dan gehaast en slecht.

attachment.jpg

De achterste steun tussen de wielkasten werd ook verlijmd.
Morgen volgen de steunen.
 
De "900" ambulance is meegereisd naar Normandië en ik heb deze hier kunnen afwerken.
Heb er geen tussen foto's van maar wil jullie de eindfoto's niet onthouden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Had enkele problemen met bepaalde onderdelen welke ik niet kon thuisbrengen maar de leden van het Franse forum hebben mij hier opnieuw goed bij geholpen.
Zo blijven we bijleren en kunnen we geleidelijk de moeilijkheidsgraad van de bouw verhogen. Bij deze heb ik zelfs geleerd de achterste spatborden uit te builen; iets wat ik bij de vorige nog niet gedaan had.
Tot nu toe heb ik nog geen 2 dezelfde types gebouwd en ik blijf proberen zo veel mogelijk verschillende Citroëns te bouwen.
Ter info: deze werd gebouwd in papier 160gr wat ideaal blijkt voor deze voertuigen.

Wat mij betreft mag deze afgesloten worden.
 
Je werk ziet er fantastisch uit Erwin, je gaat met sprongen vooruit!
Mooi om te zien hou je met de Citroens bezig bent.

Fred
 
Bedankt,
Ik vind al die verschillende Citroen's een goede leerschool en zie zelf hoe mijn werk er op vooruit gaat en dat is een goede stimulans om verder te doen en steeds moeilijker modellen te bouwen.
Deze ambulance ziet er simpel uit maar geloof mij maar dat het verhoogde dak tijdens de bouw voor redelijk wat problemen heeft gezorgd wat betreft passen en aansluiten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan