Hoofdsponsor

1/12 Fiat Mefistofele Italeri [wip]

airb

Well-known member
Registered
Lid geworden
21 aug 2012
Berichten
200
Hallo,

Enkele foto's van de Fiat Mefistofele recordwagen van de Engelsman Eldridge welke er in slaagde
het land snelheid record met deze wagen te brengen op 234,98 km/u. en dit te Arpajon, Frankrijk
op 12 juli 1924.

Het chassis was afkomstig van een Fiat SB4 ook een record en koerswagen uit 1908, Eldridge verving
de motor mits aanpassingen aan het chassis door een 6 cil. 21,7 l. aero motor van Fiat, welke werd gebruikt
als aandrijving van luchtschepen en bommenwerpers.
De wagen had geen remmen vooraan ! De auto in deze configuratie is niet dezelfde als degene waar het
snelheidsrecord mee werd gevestigd, maar is een latere restauratie en reconstructie, en is te bewonderen
in het Fiat museum. Toentertijd de recordpoging was de auto zwart en had achteraan een hogere rug.

De bouwdoos is van Italeri en is een heruitgave van een Protar model welke bij de lancering toen een
multi media kit avant la lettre was metaal en plastic en stamt uit de vroege jaren zeventig.
Een goed initiatief van Italeri om deze en de latere Fiat 806 heruit te brengen, omdat de originele Protars
zowat onbetaalbaar zijn geworden.

Italeri schijnt verder te gaan met auto's op 1/12, in oktober of november zou er een Fiat 500 komen,
Bravo Italeri !!!!!!



Toen de Protar op de markt kwam waren deze kits de "nec plus ultra" , nu zijn ze wat verouderd maar met
wat werk ogen ze zeker niet slecht.

Ik ben begonnen met de motor wat aan te passen,

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Er is wat witte plastiek aan te pas gekomen, zo waren erop het onderste gedeelte van de motor geen verstevigingen te zien op de
motor, welke verwijderd zijn en de bestaande op het bovenste gedeelte vermaakt.

De klinknagels van het koetswerk allemaal weg geschuurd, en vervangen door koperen klinknageltjes, met een staafdikte van 0,6 mm.
Niet echt een leuk werk, maar enfin het moest gebeuren.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

De vloer en het brandschot zijn in hout bij de echte, dus heb ik het plastiek bekleed met fineerhout en gevernist, en naar m'n mening
oogt het vrij realistisch.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Achter de zetel van de piloot is ook een houten schot, maar niet in de kit, met plastiek sheet eentje gemaakt, en ook bekleed
met fineer.

Voor zover, ik hoop dat het jullie bevalt.
Rudy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een goed initiatief van Italeri om deze en de latere Fiat 806 heruit te brengen, omdat de originele Protars
zowat onbetaalbaar zijn geworden.

Ik ben het allerminst met je eens dat het een goed idee van Italeri was om de Fiat 806 opnieuw uit te brengen. Het is het slechtst kloppende model uit de geschiedenis van de modelbouw en daarmee ronduit een schande dat Italeri dit model durft te verkopen onder de titel 'Unique model in terms of accuracy'; tenzij ze daarmee toegeven dat het model bijzonder inaccuraat is.

Trust me, ik heb honderden uren research in de Fiat 806 zitten en heb er met Fiat Centro Storico, diverse archieven en allerlei andere partijen over gecommuniceerd. De ene ontdekking over hoe weinig natuurgetrouw het model bleek, was nog schrijnender dan de andere.

De Mefistofele lijkt al een stuk beter geslaagd, hoewel ook dat model voor verbetering vatbaar is maar dan op details. De ontwerpers van Protar hebben daar natuurlijk het voordeel gehad dat deze auto de vernielwoede van Fiat-baas Agneli heeft overleefd. De 806 is al in 1928 gesloopt. Voor meer informatie verwijs ik je naar deze thread.

Je zegt dat je de Fiat van Eldridge gaat bouwen, ga je hem dan ook in het zwart spuiten?
 
Knap werk , ik heb ooit eens gelezen dat het chassis nogal zwak gemaakt is en makkelijk breekt
Grt
Marc
 
Wellicht had je deze referentiefoto nog niet ter beschikking:

34375022322_c48ddce441_h.jpg

Eldridge zit achter het stuur. De foto is afkomstig uit het antieke boek "Trent'Anni di Corse". Het detailwerk op het onderste deel van de foto is online niet of niet makkelijk vindbaar, dus hopelijk heb je er iets aan.

De auto was oorspronkelijk zwart en heeft bij een restauratie een rode kleur gekregen.

Wat betreft je bouwvooruitgang, dat ziet er goed uit. Ik ben het met je eens dat het vervangen van de klinknagels een toegevoegde waarde heeft. 'Gegoten klinknagels' hebben niet zo'n mooie scherpe hoek als dat je met los toegevoegde klinknageltjes krijgt.


Edit: ik zie nu in je tekst, bij een tweede lezing, dat je de rode versie gaat maken.
 
Laatst bewerkt:
Beste Roy,

Bedankt voor de foto, maar die had ik al en ook deze,

attachment.php
attachment.jpg

Er zijn gelukkig wel veel foto's te vinden van de Fiat, je moet er alleen je tijd willen insteken om ze te zoeken.
Van de zwarte versie zijn er duidelijk minder foto's in omloop, daarom doe ik een poging om de rode te bouwen.

Ik ben hopeloos op zoek naar foto's van de motorsteunen, spijtig zijn ze op al de foto's van de motor niet te zien, hetgeen Protar in de
tijd er heeft van gemaakt raakt kant nog wal.
De motor wordt in de kit bevestigd met links en rechts 2 schroeven, terwijl er op de linker en rechter kant van de motor 4 steunen zijn met verstevigingsribben, om de trillingen van de motor op te vangen.

Vind ik de nodige pics niet, dan zal het natte vinger werk worden, je ziet er per slot van rekening praktisch niets van.

Over het terug uitbrengen van de 806, voor wie deze wil bouwen; is het een aanvaardbaar initiatief voor de Protar kits die voor rond de 1000 euro en meer op internet en op veilingen van de hand gaan.

Ik ben nooit geen liefhebber geweest van Protar, zeker deze kits niet. Omdat ik de mengeling die cast en plastiek niet echt zag zitten.
Ook heb ik me indertijd laten vangen aan hun Formule 1 kits, en om eerlijk te zijn nooit één gebouwd.

Naar mijn persoonlijke mening is al het Italiaans spul (Pocher, Revivalen andere Protars) uit die tijd geen top klasse, het zag er allemaal wel mooi uit, tot je begon te bouwen dan raakte het geen kant meer. Quasi geen pasvorm, verkeerde vormen enz... je weet het zelf wel.

Natuurlijk moet ook wel kijken naar het feit dat de originele dozen bijna 50 jaar oud zijn, waarschijnlijk ouder dan vele mensen op dit forum.

Groetjes,Rudy
 
Knap werk , ik heb ooit eens gelezen dat het chassis nogal zwak gemaakt is en makkelijk breekt
Grt
Marc

Bij de originele Protar kit was de chassis in metaal, de Italeri is gans in plastiek daarom waarschijnlijk dat hij makkelijk breekt.

Groetjes,
Rudy
 
Dag Rudy,

Recente foto's van de Mefistofele zijn er inderdaad in grote mate en er zijn ook wat filmpjes. Als je wilt, kan ik eens aan een vriend van mij vragen of hij foto's van de motorsteunen heeft. Hij heeft de Mefistofele dit jaar grondig gefotografeerd maar ik weet niet of de motorkappen voor hem open mochten.

Over het terug uitbrengen van de 806, voor wie deze wil bouwen; is het een aanvaardbaar initiatief voor de Protar kits die voor rond de 1000 euro en meer op internet en op veilingen van de hand gaan.


Het is een aanvaardbaar alternatief voor wie een auto wil bouwen met een compleet ander uiterlijk. Protar had destijds niet zoveel beeldmateriaal ter beschikking als tegenwoordig present is, maar zelfs dán hebben ze er een dramatische rommel van gemaakt. Het gaat me niet om de kwaliteit van de onderdelen, het gaat om het uiterlijk van het model. De Fiat 806 zoals Protar die heeft bedacht lijkt bij wijze van spreke meer op een Delage dan op een Fiat.

Daarbij is het niet relevant hoeveel een Protar kit momenteel oplevert. Al kon ik er een aanschaffen voor 10 euro dan zou ik het nog niet doen (behalve om er winst op te maken). Sterker nog, ik heb deze week nog aangeboden mijn eigen Italeri Fiat 806, nieuw in doos op de motor in dryfit na, weg te geven aan diezelfde vriend van mij die ik net al noemde. Hij wil zijn eigen creatie vormende een zeer realistische weergave van de auto, naast een out-of-box-versie plaatsen om de vergelijking te kunnen maken en iedereen te laten zien hoe groot de verschillen zijn tussen de fantasiewereld van Protar en de realiteit, voor zover thans nog na te gaan. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om er 120 euro voor te vragen, hetgeen op Ebay momenteel het minimum voor deze kit schijnt te zijn. Nu is hij nog zo vriendelijk om 40 euro voor moeite en verzending te geven, maar het toont aan hoe waardeloos de kit in mijn ogen is voor wie een realistisch model wil neerzetten.

Wil men echter een mooi uitziende fantasie-sportwagen uit de jaren '20 bouwen, dan doet men met de 806 van Italeri of Protar een goede zaak, want ook het Protar-model heeft aangename vormen. Alleen dus volstrekt andere vormen dan de echte auto.

Als je wilt dat ik navraag doe over de motorsteunen, hoor ik het wel.
 
De pagina was mij bekend Roy, en je mag zeker informeren bij je vriend voor de motorsteunen.

Bij voorbaat al bedankt,
Rudy
 
Ik heb hem een mailtje gestuurd.

Wat je zeker ook nog zou kunnen proberen, is contact opnemen met Fiat Centro Storico. Zij hebben de Mefistofele in hun museumpje staan en zij zullen wellicht bereid zijn de motorkap even voor je open te maken en een foto te maken. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Mijn contactpersoon bij Fiat Centro Storico is Massimo Castagnola, hij is te bereiken via massimo.castagnola@fcagroup.com.
 
Bedankt voor de tip Roy.
 
Jammer genoeg blijken zijn foto's niet heel scherp. Hieronder zal ik er een paar tonen. Ik zie nergens op de foto's de motorsteunen, denk ik; maar ik weet ook niet precies waar ik ze moet zoeken geef ik toe. Voor zover ik heb kunnen nagaan, zit de motor niet op rubbersteunen, zoals tegenwoordig standaard is bij auto's om trillingen tegen te gaan, maar zit het eenvoudigweg rechtstreeks op het chassis, zoals hier schematisch te zien:

4571.jpg


(Copyright unknown, photo will be deleted upon first request by copyright holder)

300px-Fiat_A-12.jpg

(Courtesy Wikimedia)

Op de volgende foto lijkt het alsof de bevestigingspunten ongeveer ter hoogte liggen van de onderzijde van de chassisbalken.

c9605dff357845e8fb5ff8c19828ce0a--water-land.jpg

(Copyright unknown, photo will be deleted upon first request by copyright holder)

Mijn eerste gedachte zou dan ook zijn, dat de motor direct op het chassis bevestigd is. Als één chassisbalk een op zijn zij liggende U-vorm is, zou het onderste streepje van de U langer zijn dan het bovenste. Zo zou de motor dan op het chassis kunnen rusten. Maar dan moet het wel dik staal zijn, om te voorkomen dat de balk tordeert of anderszins vervormt. Als verstevigingen zouden er verticale steunplaatjes over de lengte van de U gelast kunnen zijn, bijvoorbeeld op die plekken waar géén steunplaten van de motor zelf zitten (=de witte verstevigingen die je hebt aangebracht). Met andere woorden, dergelijke verstevigingen zouden zich ook op het chassis kunnen bevinden.

Dit bedoel ik:

35652533883_4b33837b04.jpg

Hopelijk maakt de tekening duidelijk wat ik probeer te zeggen.

Als je kijkt naar de ligging van de klinknagels aan de buitenzijde van de chassisbalk, dan zou dit deze stelling kunnen bevestigen. De klinknagels zouden de laterale steunen op hun plek kunnen houden. Zie ook nog deze foto:

36063596720_42f6ce8eab_b.jpg

Deze foto is weliswaar niet heel duidelijk, maar hij is niet eerder gepubliceerd (is afkomstig van die vriend van mij, Olivier) en wellicht kun je er iets mee.

Hetzelfde geldt voor de volgende foto, die toont tot waar de klinknagels (=steunen?) komen.

36323489401_733566b947_b.jpg

Deze oude foto uit een boek toont precies waar de klinknagels zitten:

36323532011_eaf8b8cf27_b.jpg

De volgende foto, van onbekende afkomst, is een tantaluskwelling... laat nét niet zien wat er zich afspeelt.

35625412184_fe3d2fd4e1_b.jpg

En ten slotte heb je hier wellicht nog iets aan:

35652694693_78f85dbe12_b.jpg

Met dank aan Olivier Pansieri.

Als je precies en zeker wilt weten hoe het zit, zou ik zeker even contact opnemen met Centro Storico Fiat. Wellicht hebben zij restauratiefoto's waar het precies op staat. En anders maken ze misschien wel even een fotootje voor je.
 
Dank je Roy, ik had zo wat hetzelfde in gedachten.

Ik ga vragen bij ons in het museum dat ze een mailtje sturen aan die Mr. Castagnola
dan krijgt het een ander tintje, dan wanneer een Jan met pet uit België het vraagt.

In heel de reeks foto's die ik heb, is er nergens iets te zien van de steunen, hoe je ze
ook bestudeerd.
Moest de speurtocht toch tot niets leiden, dan verbreed ik de onderste kant van de chassisbalk
en monteer de motor, zoals op je eerste foto in de presentatie module.
En daar je er toch niet veel te zien is, de houten balken die op het chassis zijn gemonteerd
verdoezelen veel.

Ik moet je in ieder geval bedanken voor de moeite.

Rudy
 
Dat is inderdaad wel slim, om het via het museum te doen.

Succes met de zoektocht!
 
veel succes en mooie verbeterwerken... het is en blijft een keuze om ze realistisch mogelijk, of een gedetailleerde impressie van de kit te maken, maar hetgeen je laat zien is wel de moeite
 
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Nog enkele fotootjes van m'n progressie, hoewel ik denk dat het lang gaat duren voor we aan de aankomstlijn zijn, het zal
niet aan 234 km. per uur zijn... enfin traag gaat ook.
De dwarsliggers vooraan het chassis uit koper en aluminium gemaakt, alsook het chassis spansysteem in koper gemaakt (koper
is rond en hoeft niet afgebraamd te worden) en steuntjes gedraaid.
De bladveren met stof omwikkeld en wat meer detail aangebracht, de opgegoten moeren en boutjes vervangen door metalen
moeren en bouten wat mooier oogt.
De houten planken die vooraan het chassis zijn bevestigt in hout van een roerstokje gemaakt, de dikte klopte juist, op deze
planken zijn de bevestigingen van de riemen die de motorkap gesloten houden bevestigd, alsook een metalen profiel waartegen
de motorkap sluit.

Bedankt voor de reacties,
Rudy
 
Ziet er al goed uit en die omwonden veren geven al dat tikkeltje meer.
 
@Roy, de vraag is gesteld aan de Heer Castagnola, dus hopelijk komt er een reactie.
In elk geval bedankt Roy.

Groetjes,
Rudy
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan