Hoofdsponsor

1/35 Baie wiele! Takom G6 [DONE]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
In mijn moeilijke jaren had ik de gewoonte om tijdens het middaguur tussen de lessen mij onledig te houden met een populair spelletje. Je beschikte over een boek kaarten van 32 exemplaren en de oorspronkelijke bedoeling van dat spel bestond er in om zoveel mogelijk slagen van 4 samenhorige kaarten te halen. Dat was wat primitief voor ons. Gelukkig zijn de meeste uitgaves van dit spelletje voorzien van een alternatieve speelwijze en daar werd het interessanter. Zo kon het spel als thema een bepaald soort voertuigen hebben, waarvan een vijftal (en bij luxe versies een zestal) technische gegevens opgelijst waren. Als je aan zet was, moest je van de openliggende handkaart daar een van kiezen en hopen dat je door je tegenstanders niet overklast werd. Het werd extra spannend als er iemand zo ver gedreven kon worden dat hij nog drie kaarten over had, want dan mocht hij daaruit kiezen. Je had een probleem als er bij die kaarten dan een troefkaart zat, want dan ging het weer even de andere kant op. Zo was een van mijn favoriete thema's wel dit:

attachment.jpg

En de leukste troefkaart was wel deze, want die sprong er wat uit door zijn buitenissige ontwerp.

attachment.jpg

Er was maar een rivaal die even snel reed, de rakettenwerpende truck. Ook was er maar 1 tank die langer was, de Challenger 2, verder was er alleen de Luchs die met zijn 800km verder reed en het was ook bij de tien zwaarste exemplaren. Maar het zou toen nog een hele tijd duren voor dit model in styreen uit zou komen, wat me altijd verwonderd heeft.

attachment.php


(foto Wikipedia, By Col André Kritzinger, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32066140, verdere gegevens te vinden op pagina https://en.wikipedia.org/wiki/G6_howitzer).

Tot ik vorig jaar op BSMC de volgende doos naar huis mocht slepen:

attachment.jpg

Wat zit er in die goed gevulde verpakking?

attachment.jpg

Eerst eens kijken naar de sprues:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ziet er wel scherp gegoten uit, geen flash te zien. Details zijn redelijk, al ga ik die oogjes op de koepel wel vervangen door draad. Helaas is er rond deze tijd nog geen gedraaide metalen loop uit die beter is dan het kitpart, er is er wel eentje voor een oudere resinkit maar die is volledig symmetrisch gedraaid. Misschien ook een oudere variant. Het is wel zo dat er maar een gedeeltelijk interieur voorzien is, dat voor de bestuurder.

attachment.jpg

Het glaswerk is redelijk maar er zit een of andere onzuiverheid in gegoten. Dit moet ook weer blauw gespoten worden. problemen voor later.

attachment.jpg

Normaal gezien ben ik niet zo van de rubberwieltjes maar dit is natuurlijk een speciaal geval. Er is ook geen gebrek aan detail, alleen wat flash. Deze verweren zou bijna een apart topic kunnen worden.

attachment.jpg

De handleiding. Ik heb deze nog wat in het zakje gelaten omdat er ook meerdere vellen PE bij zitten. Overigens zitten alle kitonderdelen in zakjes die hersluitbaar zijn, hetzelfde kleefsysteem als waarmee je tegenwoordig de salami opnieuw hermetisch verpakt. Stond ik daar met mijn plasticschaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een PE-vel en daarbij een stukje correctie-PE. Ze hebben dus hun huiswerk gemaakt, altijd leuk om te zien in een iets prijzigere kit. Maar niet duur te noemen, bij Tamiya zou dit vast tweemaal zoveel gekost hebben.

attachment.jpg

Een minimaal decalvelletje.

Verder heb ik al een half jaar de tijd gehad om eens rond te kijken naar informatie over de kit. Zo kocht ik de SMMI van april dit jaar. Er staat een uitgebreid artikel in voorafgegaan door een fact-file.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Verder vond ik slechts 1 boek waar foutief een G6 bij afgebeeld is, want het artikel zelf gaat over de Rooikat, een andere Zuidafrikaanse veelwieler.

attachment.jpg

Die is overigens ook in de pijplijn, misschien een nieuw koopspook voor het eind van het jaar?

https://www.scalemates.com/kits/1085342-trumpeter-09516-afv-rooikat

Ik zal aan deze kit werken wanneer ik even niet aan de andere modellen kan verder schilderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow weer een indrukwekkend kitje , deze zal weeral mooi staan in je nieuwe etalagekast
Ook deze ga ik met zeer veel plezier volgen
Suc6 Steven
Marc
( ge hebt nog een stevige pint tegoed van mij voor het gebruik maken van uw modellen )
 
Ik hou je eraan, Marc. @Jordi: het verloopt al langzaam maar zeker goed.

Voor we er in vliegen nog even een nieuwe toevoeging aan mijn arsenaal van pincetjes en tangetjes. Het lag in de afslagbak bij de Hubo, je kan het in feite de anti-tapijtmonsterpincet noemen.

attachment.jpg

Dit pincet heeft led-verlichting die schijnt op wat je ingeklemd houdt. Ze is ook redelijk stevig gebouwd.

attachment.jpg

Kan bijvoorbeeld van pas komen op plekken die niet goed verlicht zijn, of bij modellen waar in een holte gewerkt moet worden.

Nu over naar de G6. Een eerste vaststelling is dat de kit wel last heeft van een verschijnsel dat vaak voorkomt als er grote langwerpige onderdelen in de kit zitten: warping.

attachment.jpg

Dit stuk van de romp is links uitgelijnd met het grid op de snijmat, rechts wijkt het al tien graden af. Ook de tegenhanger lijdt er aan. Misschien had men beter dit onderdeel opgedeeld. Deze stukken krijg je trouwens losgemaakt uit de sprue, er zit alleen nog ergens een injectiepoortje op de zijkant. Pin ejector marks hebben bij dit model meestal een uitsteeksel, je ziet er een aantal aan de bovenzijde van de foto. Ik heb die uit voorzorg maar allemaal verwijderd want ze worden niet getoond in de handleiding.

attachment.jpg

De eerste bouwstap is het monteren van de stempels in de zijkanten. Deze worden werkend gemaakt, waarbij je de arm kan uitstrekken en de zuiger (hier afgedekt) uitschuift. Zoals je ziet is de arm in alle vier de installaties tweedelig en moet er geplamuurd worden om de helften op elkaar af te stemmen.

attachment.jpg

De cabine en het echt werkende stuurmechanisme worden meteen na de linkerhelft van de stempels gemonteerd. De binnenzijde zou MiG cremekleurig moeten worden, dat zal wel ivoorwit moeten zijn.

attachment.jpg

De twee zijkanten resulteren samen in een opvallende afwijking, dit zal rechtgetrokken moeten worden door de inklemming van de vloerplaat.
 
Veel succes, heb mijn stoeltje bij geschoven
 
Die Zuid-Afrikaanse monsters zijn wel heel speciaal.
Heb hier nog een hele serie van liggen op 1/72 maar het komt er niet van ze te bouwen niettegenstaande ze zo out of the ordinary zijn. Ga deze zeker volgen!
 
Is niet direct de periode waar ik gek op ben maar ga zeker volgen in stilte grt.
 
Hoi Steven, mijn interesse in modern oorlogsmateriaal is niet groot, maar soms....
Wat een gave bak deze ! komt futuristish op mij over, en die grote wielen maken het af.

veel plezier met dit gevaarte :D
 
Bedankt voor alle leuke reacties. Er is wat lichte vordering, gisteren is het interieur wit gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De cabine is ondertussen af, met het stuur en het dashboard geïnstalleerd. Er is weinig inkijk door de niet helemaal transparante verf. Ik heb onlangs ontdekt dat dit potje Vallejo uitgeleend en uiteindelijk weggegeven was. Ik heb het meteen nieuw gekocht maar ik betwijfelde of deze verflaag er zonder slag of stoot af zou komen, dus heb ik de ruitjes er voorlopig maar zo in gezet.

attachment.jpg
(foto http://www.dieselarmy.com/features/car-features/monthly-military-g6-rhino/)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Ik ontdekte door mijn bezoek aan KMK Mol wel dat voor een juiste weergave met open luik er ook een glas in de bovenste luikopening gescratcht moet worden.

attachment.jpg

Ik vond daarna ook de foto waarop deze bouwer zich waarschijnlijk gebaseerd heeft, het is nergens anders te zien.

attachment.jpg

De ophanging is bijzonder omdat de vooras volledig sturend blijft. Wil je alle componenten uit de doos gebruiken, dan moet je hem wel vastzetten in een stand. Ik ga proberen ook dat laatste onderdeel beweeglijk te maken. Er zijn toch verrassend veel accessoires aan de hull. Het PE aan de koplampen kan pas later toegevoegd worden, als je die nog wil schilderen.

De achterophanging had zware onderdelen waar nog een gietrand afgehaald diende te worden. Achteraan zijn de laadrekken voor munitie. Het zou allemaal verder uitgewerkt kunnen worden om die deurtjes open te kunnen zetten, het ziet er allemaal correct uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
(foto https://www.armyrecognition.com/sou...data_sheet_specifications_pictures_video.html)

attachment.jpg

Nu ik aan de wielen terechtkom, dook er wel een klein probleem op. Meng had blijkbaar sommige referentiefoto's in spiegelbeeld toegekregen.

attachment.jpg

De wieldoppen hebben een aflaatopening voor naar mijn vermoeden het bandendrukregelsysteem. Die opening zit aan de verkeerde kant van een van de vier montagebouten. Dit is op te lossen door het dichtmaken van die opening en opnieuw een gat boren.

attachment.jpg

Aan de velg is echter een vergelijkbare fout gemaakt. Het "ventiel" zit hier niet links, maar rechts aan de bovenkant. Het zit niet recht voor het gat in de wieldop, maar is wel te zien van opzij, dus moet dat ook verplaatst worden.
 
Een hele korte update over de G6, ik heb het glaswerk terug schoon gekregen door de ondoorschijnende verf er met een houten stokje af te krabben.

attachment.jpg

De koepel heeft al wat aandacht gekregen. Hier worden de clearparts niet aangepakt, er is binnen toch niets te zien.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het ontbrekende glas in het toegangsluik is nu aangemaakt met plasticplaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een PE bagagerek op de koepel was een kwelling om ineen te plakken door de lange plastic steunlatten. Uiteindelijk bleek het ook nog voor geen meter op het origineel te lijken, maar ik ga er geen energie in steken om dit soort PE-grating uit te zoeken en aan een correct geproportioneerd hek te plakken. Het was al moeilijk genoeg met voorontworpen stukjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

De stuurcomponenten die bewegend gemaakt zijn met behulp van messingbuis, werken wel goed.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kan het glas gespoten worden.
 
Ik denk dat na de nieuwe spuitronde de glaasjes van de G6 een stuk doorzichtiger geworden zijn.

attachment.jpg

Nu is er dus een mengsel van drie druppels transparant Vallejo blauw met een druppel groen gemaakt. Dat zag er echter pas doorschijnend uit na een laag P+ die er over gekwast was aan de binnenzijde. Alleen nog terugplaatsen nu.
 
Mooie vorderingen hier, dat gekleurd glas vind ik ook heel knap gedaan.
 
Bedankt, Erik.

De bouw van de G6 is alweer afgerond, de koepel en het kanon zijn net samengebracht tegen de bodemplaat. Nog een paar kleine stukjes zoals het travel lock en de primer kan er al op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had het glaswerk nog niet getoond na de installatie. Het is er niet aan te zien dat ik het weggehaald heb en de bovenste plaat ziet er hetzelfde uit.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi zeker de glaspartijen zijn goed gekomen
Op naar het spuitwerk
Marc
 
Ziet er mooi uit, ben benieuwd naar het vervolg.
 
Bedankt, het glas is al veilig afgedekt nu. Ik heb nu de ruitjes al afgeplakt en de grote stukken PE vastgelijmd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De velgen zitten nu ook ineen. Je ziet nu nog de sporen van de omgewisselde ventielen, dat verdwijnt achter de wieldeksels. Dit kan geschilderd worden zonder de band, die gaat er makkelijk op.

attachment.jpg
 
Mooie werken alweer Steven grt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan