Hoofdsponsor

1/35 Baie wiele! Takom G6 [DONE]

Pun intended, Erwin? Bedankt voor de leuke comments! Het gaat hier zodanig goed vooruit dat de Rhino reeds in de primer staat. Zoals gewoonlijk heb ik weer een exquis kleurtje gekozen dat af zal steken tegen de zandkleurige verf die er op komt. Hier een dryfit met de wielen en de koepel. De eerste foto toont hoe er nog Add-On kettingen aan de rookpotten bevestigd zijn vooraleer de bovenkant in de primer ging. in een doosje naast het model zie je de koplampencovers in PE die apart gehouden zijn om de binnenkant van de beschermkap te kunnen schilderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De boodschappenmand aan de koepel is apart geschilderd, want die past erg ruim aan de koepel zodat je er tussendoor kan kijken.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Schrik niet, je bent niet op een forum van National Geographic aanbeland. Het zal verder naar beneden duidelijker worden.

https://en.wikipedia.org/wiki/White_rhinoceros

attachment.jpg
(https://en.wikipedia.org/wiki/White_rhinoceros#/media/File:Waterberg_Nashorn3.jpg)

De witte neushoorn is het dier waarnaar de G6 vernoemd is. Het is de grootste soort neushoorns, de mannetjes worden tot 4 m lang en de hoorn van het vrouwtje kan wel eens een lengte van 1.5 m krijgen. Ze krijgen 2 hoorns en zelden ook een derde. Mannen wegen 2,3 ton, vrouwen 1,7. Zelfs jonge neushoorns hebben geen natuurlijke vijanden, ook al niet omdat de moeder ze driftig verdedigt.

attachment.jpg
(https://en.wikipedia.org/wiki/File:RLPark_SouthAfrica.jpg)

Deze foto toont een vrouwtje met jong in Rhino and Lion Nature Reserve, Johannesburg. De zuidelijke witte neushoorn was ooit bijna uitgestorven, maar in 2008 werden er weer meer dan 17.000 geteld. Met de noordelijke variant die in Centraal Afrika leeft is het minder goed gesteld. Volgens het artikel op Wikipedia dacht men al tien jaar geleden dat hij in het wild uitgestorven was, met nog drie exemplaren die door Keniaanse soldaten de klok rond bewaakt worden.

Ik wilde de G6 graag op een speciaal ondergrondje tentoonstellen, dus heb ik gezocht naar de meest bruikbare voorstelling van een neushoorn die ik kon vinden in de speelgoedwinkel. Hij bestond ook als 3D-printvorm maar dat was drie keer zo duur als een exemplaar van Schleich. Ik vond ook nog twee kleinere neushoorns in een goedkopere dierencollectie, maar deze hebben gietnaden, een gladde huid en ze verzinken qua afmetingen in het niet bij de G6. Voor mijn verhuis dit jaar had ik ook een oud neushoornmodel op grote schaal van Monogram, maar dat is gesneuveld en was echt overscale voor dit project. In het echt ga je de twee niet meteen op een plek aantreffen, maar het is eerder symbolisch voorgesteld.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Afmeting: 12,5 cm, of omgerekend 4,2m. Da's niet zo overdreven.

attachment.jpg

Ik vond er ook al een passend kadertje voor in mijn collectie tweedehandsexemplaren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog een savannelandschap proberen na te maken, met hoog dor gras.
 
mooi idee en knap bedacht grt.
 
Leuk dat jij het apprecieert, Pascal. Vandaag legde ik de laatste hand aan het luchtafzuigsysteem voor het airbrushen. Het was een voorlopige oplossing, zodat ik kon beginnen werken. De buis naar de schoorsteen moest met een ketting op zijn plek gehouden worden.

attachment.jpg

Daardoor werkte de afzuigkap en kon ik ondanks het afschuwelijke weer beginnen te spuiten. Volgens het artikel in SMMI kon je best Deck Tan gebruiken voor de basis.

attachment.jpg

attachment.jpg

De lamp in de kap werkte vooral voor de bovenkant goed. Ik zal nog een batterij-ledlamp moeten installeren voor de kant die van de lamp weg gekeerd is.

attachment.jpg

De rode primer zorgt dat je meteen kan zien waar de verf nog niet helemaal dekt, daar is het nog rose.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een eerste laag verf zit hier al op de G6. Ik heb de pootjes zowel in in- als uitgeklapte toestand gespoten, zo blijven er geen ongeschilderde plekken over.

attachment.jpg

Omdat het PE iets geplooid stond, schiet er om de beurten een andere hoek los na terug lijmen.

attachment.jpg

Ook op de turret wordt de loop in neergeklapte en geëleveerde toestand gespoten.

attachment.jpg

Nu het nog kan, wordt de binnenkant van de wielen geschilderd.

attachment.jpg

Hier zit er reeds een schaduw over het Deck Tan. Die is gemaakt met dezelfde verf en een paar druppels Flat Earth in de beker.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik brak de rechterspiegel maar voor de rest gaat alles voortreffelijk. Misschien volgende keer wat highlights en dan zou ik willen gaan afplakken voor een tweede verfsessie met Flat Earth als basiskleur. Ik vind de tweekleurige camo van de Emirati's eigenlijk mooier dan de driekleur van de SANDF, dus ik ga dat patroon proberen af te printen.
 
Scheelt al een hele pak met een beetje kleur op.
 
Wel beste vrienden ik ga eens iets vertellen , ik kan gewoon zo op een staander niet airbrushen ik moet dat voor mij kunnen vasthouden zodanig dat ik onder en bovenkant goed kan zien om te spuiten , dus ik heb altijd zo mijn model in mijn hand recht voor mij , heb het al een paar x anders geprobeerd maar het gaat gewoon niet , macht der gewoonte he van vroeger
Marc
Steven sorry ik vergat nog uw werk te beoordelen bij deze ge zijt weeral goed bezig he zeker met de rhino's erbij goed gevonden
 
De kleuren zullen wel speciaal zijn, niet alledaags...
Alvast een mooi begin van de kleuren ;)

..., ik kan gewoon zo op een staander niet airbrushen ik moet dat voor mij kunnen vasthouden zodanig dat ik onder en bovenkant goed kan zien om te spuiten , dus ik heb altijd zo mijn model in mijn hand recht voor mij ....

Hier hetzelfde Coachke ;)
Ik draai mijn model ook graag rond met mijn handen :)
Maar ik heb wel hetzelfde draaitafeltje als Steven, en nog een ander waar een body op kan vastgezet worden.
Deze gebruik ik dan wel meer omdat je met die ook aan de onderkant kan spuiten...
 
Weer een mooi topic Steven, prachtig stuk op de werktafel en die neushoorn vind ik een geweldig idee. Ik ben altijd blij om te zien dat er toch nog mensen zijn die een roostertje kunnen spuiten zonder alles dicht te smossen. Ik weet niet hoeveel er van de gecreëerde effecten in je gespoten verflaag nog te zien zal zijn wanneer de laatste lagen eroverheen zitten, maar dat heb je verdorie goed gedaan. Het zal alleszins nog wel z'n effect hebben.
 
Mooie en aparte opzet met die neushoorn!

Aan je model zelf weerom mooie vorderingen.
 
Bedankt voor de reacties. Voorlopig heb ik zelfs met die dampkaplamp nog te weinig belichting om alles op dat tafeltje te doen, gelukkig heeft het model een goeie handgreep in de turretring. Na de vorige post was er al eens gehighlight op het beige. Daardoor zijn er een paar harde schaduwen verzacht. Ik was al bijna begonnen met het maskeren voor de tweede kleur van het UAE patroon, toen me zaken begonnen op te vallen die niet overeenkwamen met het model.

attachment.jpg

Vooraan op de hoeken zitten er ankerpunten die er bij het model niet zijn en zijn de sleepogen verwijderd. De lampenbeschermers hebben een ander patroon.

attachment.jpg

Tussen het eerste en tweede wiel is een opbergkast.

attachment.jpg

De kijkvensters in de turret zijn vergroot.

attachment.jpg

De opbergmand heeft een andere textuur en er is secundaire bewapening voorzien. Allemaal zaken die wel te scratchen zijn, maar waar het nu te laat voor is. De gekozen setting in de savanne maakt ook de keuze voor deze variant onwaarschijnlijker, het zou eigenlijk de Afrikaner versie moeten worden. Ik heb dan maar een omslag gedaan en ben beginnen afplakken voor de 3-tone veriant; het bleek dat ik het nodige groen al in bezit heb.

attachment.jpg

Ik was eerst begonnen met de turret, maar het bleek dat ik gewoon niet genoeg gom had om het model in één stuk te spuiten. Het zal dus in twee delen moeten, waarbij elk deel afzonderlijk in de twee kleuren gespoten, geschaduwd en gehighlight moet worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zit er al een laag groen op maar het kan nog strakker. Het zal toch moeilijk zijn om helemaal nergens te oversprayen.
 
Volg gestaag de werken grt.
 
Bedankt voor de aandacht! Het groen op de hull is al klaar, met schaduw en highlights er op. Voor dat laatste heb ik heel wat Dunkelgelb moeten toevoegen voor het zichtbaar genoeg werd. Nu wordt het masker deels losgemaakt voor de laatste kleur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het kleurenschema in de kit, geleverd door Mig, toont de wheel bays foutief in bruin terwijl de camo er in doorloopt op mijn fotovoorbeeld. Ik heb daar dus freehand gespoten, er komt toch pigment over.
 
Is er eigenlijk een speciale reden waardoor je de keuze maakt voor het camouflagepatroon te maskeren met de worstjes en niet met maskeervloeistof?
Ik heb in het verleden al vaker wat verf terug losgetrokken hierdoor en gebruik daardoor nu nog enkel maskeervloeistof. Zeker nu je deze in "stift" vorm vindt kan je een camo patroon gewoon tekenen op je model wat ik zeer prettig werken vind.

voor mezelf ga ik verder ook wat nieuws testen om de maskeervloeistof aan te brengen. Namelijk de color shaper set van AMI http://www.ami-artmaterials.com/shop/index.php?id_product=5853&controller=product&id_lang=3 waarin je siliconen sculpteer "penselen" kan vinden. Deze laten het toe na gebruik de maskeervloeistof gewoon af te pellen en je hoeft geen penselen meer op te offeren. Nog bijkomende voordelen ervan is dat je ook tape makkelijk kan aandrukken in de hoekjes zonder beschadiging en je green stuff of dergelijke kan boetseren.
 
Ik kijk uit naar de verwijdering van de Blutack. Ik vind het mooi wanneer een hard edge camo hier en daar een beetje wazig wordt bij de randen. Ik doe het ook op deze manier en heb evenmin ooit problemen met losgetrokken verflagen gehad. Ik weet wel dat verf zoals Vallejo een typische huid legt die er makkelijker af te trekken is dan een acrylverf Tamiya verdund met Laquer thinner. Zelfs maskeertape (de sterk klevende gele uit de Colora verfwinkels) lukt het niet om verf weg te trekken.
 
edankt voor de reacties. Ik heb onlangs ook de maskeerstift gekocht maar die gaat voor harde camo's gebruikt worden. De worstjes zijn nodig voor de overgangen. Gisteren is Flat Earth als derde kleur aangebracht. Ik had bijna een te rode schaduwkleur gebruikt, maar ik heb op tijd bijgestuurd met een druppel blauw.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu de turret in dezelfde kleuren zetten.
 
Laatst bewerkt:
Steven heel mooi gespoten
 
Een filter en een wash ga ik zeker nog toepassen. Ook moet er nog wat gecorrigeerd worden, nu de spuitwerken afgewerkt zijn en ook de koepel ontdaan word van kneedgom zie je waar de foutjes zitten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit verschijnsel treedt hier en daar teveel op, daar moet de gom iets verder teruggeplaatst worden

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De correcties aan de camo zijn nu uitgevoerd.

attachment.jpg

Nu zijn de wielen ook al gehighlight.

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan