Hoofdsponsor

1/24 Focke-Wulf FW190 D-9 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
attachment.jpg

Dat lijkt wel een tafereel uit een Vlaamse dorpsbraderie :)

Maar inderdaad, ik kan me wel voorstellen dat deze veel verf nodig heeft en dat je dat liever buiten doet.
 
Bedankt dat jullie er bij zijn, er staat nu al aan een kant verf op de FW.

attachment.jpg

Dit is Vallejo Air RLM76. Door de felle zon komt de kleur er goed uit. Ik heb ook gehighlight met een drupje wit erbij, alleen was dat onder TL-licht waardoor je een andere indruk krijgt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de mottling zal er Mr.Hobby RLM83 Donkergroen en German Grey van Tamiya gebruikt worden.
 
Fraai spuitwerk Steven met die highlights..mooi..!

Grtz yves,
 
Bedankt, Yves! Het groen kwam eerst, uit een potje RLM83 van Gunze. Dit was niet de kleur die in de verfinstructies aangeduid was, maar waarschijnlijk wel wat er had moeten staan als ik vergelijk met instructies van Eduard.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik besloot om de mottling nog niet te doen, aangezien er delen aan de vleugelbasis moesten afgeplakt worden om geen overspray te krijgen. Daarom werd er nu gemaskeerd met kneedgom en papier, waarna het German Grey van Tamiya als derde kleur toegevoegd werd. Het groen was toen al gehighlight met een paar druppels geel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de prop is German Grey geschilderd. De spinner wordt glanzend groen met een spiraaldecal.

attachment.jpg

Ik besloot om voor de "Yellow 11" te gaan, de enige uitvoering waar ik genoeg info over vond. Het bestaan van de tweede mogelijkheid uit de doos, "black 2", wordt zelfs door reviewers in twijfel getrokken. Mijn boekje over Jagdgeschwader 2 bevat ook maar 1 schema en daarvoor zijn de bijgeleverde decals te klein, 1/32.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het grijs werd opgelicht met RLM65, maar slaat eerder donkerder uit. Ik ga afwachten wat het geeft als ik dit glanzend aflak, want het kan eigenlijk niet. Het grijs was over het groen gespoten, dus het kan niet onvoldoende dekkend geweest zijn om met een paar druppels van een lichtere kleur toch donkerder uit te vallen.
 
Een van de laatste updates in deze bouw waarschijnlijk, want het begint nu aardig op te schieten. Vorig weekend kocht ik in de kringwinkel een paar voetstukken, waarvan er een geschikt leek voor de FW190. Het was eigenlijk een stalen kandelaar, dus ik moest er nog een stuk af zagen. Om het model er op te bevestigen, boorde ik een gat op de plek waar het gewicht gelijk verdeeld was, wanneer het toestel een bocht naar rechts zou nemen. Dat was nodig omdat de afwerpbare brandstoftank al op de plek kwam waar het middelpunt zit. Het bijkomende voordeel is dat je nu even goed de onderkant van de vleugels ziet als boven. Het toestel zit nog niet vast op de steun, dus helt hij hier wel naar links over.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het statief is door de stalen staaf op zich zwaarder dan het model, dus heeft het zeker niet de neiging tot om te vallen. Ik had het grijs hier en daar ook nog eens bijgelicht, maar zoals ik dacht was het eigenlijk al gelukt voor de laag P+. Het groen is wel wat subtieler, maar nu ook zichtbaar ge-highlight. De mottling heeft ondertussen ook al kleurvariatie gekregen, elk vlekje is achteraf nog een tweede keer bewerkt met een lichtere kleur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De propeller is voorlopig grijs gespoten, maar het is mogelijk dat dat eigenlijk donkergroen moet zijn. De instructies laten hier veel te wensen over.

attachment.jpg

Over naar de decals dan, na enkele lagen P+ om alles even glanzend te krijgen. Vooral het German Grey had hiervoor twee lagen nodig, terwijl het Gunze groen al goed was na het spuiten. Daardoor had het grijs ook wel de neiging om sneller vingerafdrukken te vertonen. De decals zijn, zoals ik al zei, gemaakt door Cartograf. Ik had dus een plakfestijn verwacht maar het draaide even anders uit.

attachment.jpg

De eerste grote decal kwam al meteen zo uit het water, zodat je meteen nattigheid voelt. Na een eerste poging was de decal al meteen zo beschadigd, dat ik besloot om deze decal zelf te spuiten. De kleuren had ik ter beschikking en de vorm was eigenlijk makkelijk af te plakken op de cilindervormige romp.

attachment.jpg

De breedte kon ik nog makkelijk uit de decal voor de andere versie halen.

attachment.jpg

Dit werd gespoten in Vallejo Air Wit, maar niet voordat de groene en grijze mottling eerst overgespoten waren in RLM76. Daarna moest ik wel eerst de beschadigde decal reconstrueren om de lengte van de maskeerstroken voor het wit af te meten.

attachment.jpg

Deze werden zo gearrangeerd dat het klopte volgens het kleurenschema. Ik nam het Mr.Hobby RLM4 er al bij.

attachment.jpg

Door dit verzadigd te spuiten, kreeg de verf het gladde uiterlijk van een decal. Met wat wit er bij kon het dan ook nog ge-postshaded worden zoals de rest.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er waren ook veel decals met transparante delen. Ik had een ervan, de dubbele 11, al in zijn geheel opgekleefd en er zou ongetwijfeld silvering gaan optreden. Deze decals kleven meteen aan je vingers vast als je ze wil zetten en scheuren dan als je ze los wil maken. Als ze met sol bewerkt worden, gaan ze toch niet in de paneellijnen liggen. Ik heb na de 11 en een van de Balkenkreuzen alle transparante delen op voorhand weggehaald, of op het model als het niet anders kon.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er was een decal voor alle controlevlakken, maar die was te groot voor het aanhangsel van de hoogteroeren. Hier moest dus overal aan twee kanten een stukje afgesneden worden.

attachment.jpg

Uiteindelijk zijn op 1 na alle decals geplaatst, de meeste met lichte schade waar weinig van te zien zal zijn na afwerking.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is nog iets raars met de instructies:

attachment.jpg

De twee Balkenkreuzen op de bovenvleugels zijn niet symmetrisch geplaatst. Ik had dit te laat gezien en toen was het linkse kruis al geplaatst en terwijl zodanig versnipperd dat het niet meer te verplaatsen was. Ik ging eens kijken in mijn referentieboekje hoe dat zat met die kruisen. Er stond alleen een bovenaanzicht van een "korte" FW190 in, maar daar stonden de kruisen beide meer aan de buitenkant van de vleugel. Ik denk dat de rechtse positie de juiste was geweest, maar ik heb ze nu maar beide aan de binnenkant gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

De dunne lijndecals gingen nog verrassend goed na de ervaringen met de grote staartdecal. Er is nog 1 decal die aan vervanging toe is, die op de spinner. Dit is een spiraal die in het midden begint en die aan de buitenkant zou moeten eindigen. Op het bolle oppervlak is de decal niet plat te krijgen, ook niet helemaal met sol. Ondertussen is hij er al terug af, dit ga ik waarschijnlijk kwasten...

attachment.jpg
 
Dat is een hele boterham met die decals :O

Het gele vlak ziet er goed uit, maar ik zie precies dat de witte lijn niet gelijk loopt met de gele randen.
Onderaan gaat de witte lijn iets naar voren.
Of hoort dit zo?
 
Steven het product dat de andere Steven is zijn shop verkoopt is wel wat anders dan de gewone sol daar had het misschien wel mee gegaan
Het lost bij manier van spreken de decal op en legt hem mooi neer maar men moet weloppassen bij na het aanbrengen de decal niet aanraakt want dan is het hopeloos de decal word bijna snot zo soepel en na drogen heeft de decal zich helemaal aan het oppervlak aangepast
Knappe werkzaamheden wat we weeral te zien krijgen
Marc
 
eventueel kon een haardoger hier soelaas brengen om de decal zachter te krijgen of de Daco decalsetting.... Mooi gespoten die mottling..
 
Desondanks de grote decalmiserie toch al een zeer fraai Wulfke ..Steven!!

Grtz yves,
 
Mooie vorderingen,

Altijd balen als de decals zo broos zijn maar je hebt dat volgens mij goed opgelost.
Ik persoonlijk haat die spiraal decals voor op een spinner, er gaat altijd wel iets mis met die dingen:wacko: en zoiets kwasten lijkt mij héééél moeilijk.
Maar als je het er goed op krijgt dan ziet het er wel mooi uit, vooral als de spinner draait.

Grtz.

Luc8)
 
Mooi werk ... blijft een mooie kist de Dora. Mooie redding met de decals !
 
humbrol decalfix heeft hier al eens redding gebracht.
 
Bedankt voor de aanmoedigingen, mannen. @Beyond: die afwijking hoort zo, dan staat de witte strook loodrecht als de kist op de grond staat.

Ik heb de prop al groen geschilderd, maar de spinner moet nog de spiraal krijgen. Wat ik wel al gedaan heb, is de kanonnen en mg's gunmetal gespoten en wat uitlaatsporen op de romp aangebracht.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wist dat niet van die streep...
Merci voor de toelichting :)
 
Bedankt! Ik heb nu reeds een sludgewash over het model gedaan om de rivets naar voren te halen. Daarvoor gebruik ik plakkaatverf en een drupje zeep. Dit spul droogt dan op en wordt er met een vochtig doekje terug af geveegd.

attachment.jpg

Ook de droptank moest nog aangepakt worden. Op foto's stonden een aantal decals die zowel op tanks van Messerschmitts Bf109 als Focke-Wulf 190 voorkwamen. Voor de vinders van zulke tanks stond er op dat het geen bom was, dat je het zo snel mogelijk naar de politie moest brengen voor een beloning van 10 RM en dat je moest oppassen omdat er brandstof in zat.

attachment.jpg
(foto van de tank onder een Bf109 G, http://forum.1cpublishing.eu/showthread.php?t=12877&page=4)

Ik herinnerde me zulke decals van de Bf109 die ik 8 jaar geleden gemaakt had (https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=29442&f=1) en grabbelde dus in de sparebox.

attachment.jpg

De decal had een versie in rode en in zwarte stencils. Vreemd genoeg had de tekst over de beloning veel schrijffouten, alle letters "o" waren in "u" veranderd en het woord Belohnung was bijna onherkenbaar. De o's heb ik gerepareerd maar de beloning heb ik weggelaten. Daarna kon ik de tank ook met een wash behandelen.

attachment.jpg

Nu kon ze onder het vliegtuig vastgemaakt worden. Om dit recht uit te lijnen is ze gecentreerd met twee potjes pigment.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het effect van de wash is aan de onderkant en op de gespoten decoraties goed zichtbaar.

attachment.jpg
 
Ziet er goed uit. Wel zonde dat er hier en daar silvering aan de decals zichtbaar is. De wash heeft zeker z'n werk gedaan, leuk om al die rivetten te zien!
 
Hola,

Het einde komt hier in zicht denk ik en het ziet er verdomd mooi uit als ik het zo mag zeggen:D

Grtz.

Luc8)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan