Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/9 Harley Bobber (WIP) - Pagina 2
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 37

Discussie: Harley Bobber (WIP)

Standaard

Weeral wat bijgeleerd grt.

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Standaard

Knap en gedurfd werk Ron.

Standaard

Yesssss een wiel gereed

Velg ontdaan van twee gigantische gietnaden en de naad tussen de wielhelften geplamuurd.

Kledder zwart satin erover

Toen na een paar uurtjes spaken en even de band passen yep gereed en op naar het volgende wiel.

Achteraf ben ik wel blij dat het eerste wiel wat ik deed fout was (twee verkeerde wielhelften op elkaar gelijmd dus die lig in de doos voor een leger uitvoering) de foutjes die ik daar gemaakt had waren een wijze les voor deze en aankomende wielen. Nu nog wat kleine dingen aanpassen om het werk nog wat makkelijker te maken want het is best een stevig werkje om zo`n wiel te spaken maar het resultaat is er ook naar.

Kleine opsomming wat er zoal gedaan word,
    Gaten in de velg en naaf boren 2x een keer voor boren en daarna de juiste maat boren, 40 spaken per wiel 80 handelingen
    Nippels op maat maken en uitboren voor eventuele braampjes weg te halen 40x dus 80 handelingen
    Spaken op maat maken en beide kanten op schuren voor de bramen en aan een kant ombuigen om in de naaf te zetten dus 3 handelingen 120
    Dus zonder het plamuren, schuren, spuiten, plaatsen en lijmen kom ik op 280 handelingen hoe gek kan je zijn

Het materiaal voor de spaken,
    Spaken 0,6 nickel silver rod
    Nippels 0,8x06 aluminium buis
    En een paar liter zweet

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Standaard

Meesterlijk gedaan Ron !

SuperModerator/V.I.P JordiC's schermafbeelding

Standaard

ziet er goed uit
    Bij vragen of opmerkingen, contacteer een moderator of beheerder...

Standaard

Dit moet ik beslist in gedachten houden. Dat ga ik samen met mijn neef toch ook proberen te doen in de komende winter.

Standaard

Erg mooi gedaan met een prettig ogend, schijnbaar foutloos resultaat.

Standaard

Ziet er meer dan goed uit!
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Bedankt voor de positieve reacties heren, weet ik tenminste dat al het werk niet voor niets is geweest

@ Sam zal bij het volgende wiel nog wat plaatjes schieten op welke wijze de spaken aangebracht zijn.

Standaard

Complimenten Ron, ziet er heel goed uit
    Groet Aris.

Werk voorbereiders bereiden voor, voor dat er iets is, om voor te bereiden.
    Komt het idee, dat is voor bereid, even uit de kast pakken.
    Gedachten zijn wel krom, onnavolgbaar, maar binnen 5 minuten, ligt het voorbereide plan op tafel

Standaard

fantastisch gedaan , heb zelf ooit eens als hersteller in een fietsenzaak gewerkt als bijverdienste en ik heb er altijd verwonderd naar gekeken hem men zo een velg spaakt , nooit zelf gedaan of gekund
    Ron je mag er trots op zijn knap geddaan
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Dat is zeer vakkundig gedaan Ron top grt.

Standaard

Voor Sam en eventuele andere moedige mensen

Tekeningetje hoe je moet boren hopelijk is het een beetje duidelijk, met de spaakrichting mee boren dus je boort eigenlijk onder twee hoeken.

Spaak in de velg steken

Buisje erover schuiven

Buisje in de velg drukken, leyt op de spaak nog niet in de naaf vast zetten op deze manier gan je nog wat heen weer bewegen om het buisje in de velg te krijgen.
    Op deze manier alle spaken van een kant aanbrengen en dan alleen de spaken in de naaf lijmen dus niet die in de velgrand. De velg omdraaien en de andere zijde op dezelfde wijze aanpakken.

Hier had ik een klein probleempje, tijdens het spaken stond er waarschijnlijk iets te veel spanning op een kant met als resultaat dat de naaf niet goed in het midden kwam te staan. De oplossing was simpel een stevige klem erop zodat hij goed aangedrukt word in de jig en na een nachtje onder spanning was het probleem opgelost. De reden waarom dit werkte was dat de dat de spaken in de velg zelf nog niet waren verlijmd.

Standaard

Heel interessant hoewel niet geheel duidelijk maar die spaken die nadien door de velg steken: je knipt die af verondersteld ik en hoe zet je die vast?
    Bij een echt wiel zitten er dan wel moertjes op dacht ik?

Standaard

In het echt word de spaak eerst door de naaf gestoken en om te voorkomen dat hij eruit komt zit er een breder stuk op het eind van de spaak wat lijkt op een klinknagel, aan de andere kant van de spaak zit schroefdraad waar die stelnippel op komt om de spaak aan te spannen maar dat is dus op 1/1

Ja uiteraard word het overtollige draad afgeknipt nadat de spaken zijn verlijmd met secondenlijm. Op de foto had ik toevallig een spaak te pakken die nog niet ontdaan was van zijn bramen dus is daar nog duidelijk te zien waar hij is afgeknipt

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten