Hoofdsponsor

1/35 Wintervignetje - German Soldiers at field briefing [wip]

Ivan75

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 dec 2010
Berichten
190
Beste collega-bouwers,

Nu ik met vakantie ben, ver weg van werk en verbouwingen, heb ik wat tijd om met dit klein diootje aan de slag te gaan. De figuren waren reeds eerder gebouwd en recent nog geprimed zodat ze mee konden op vakantie. Het is immers al lang geleden dat ik nog een figuurtje heb geschilderd, en de omstandigheden hier zijn ook niet ideaal maar we maken er het beste van...
Ik heb getracht een koude look te crëeren op de gezichten van deze gasten, die ergens in de koude en sneeuw zich proberen warmen aan een kacheltje. Na twee avondjes waren ze voor mij gereed om te laten beoordelen door een onafhankelijke en strenge jury(mijn vrouwtje dus)...eerste reactie:"ze zien er wel afgeleefd uit". Hiermee zou ik wel eens in mijn opzet kunnen geslaagd zijn, echter ben ik niet over elke kopke even tevreden. Omdat het zo lang geleden is, bezit ik even niet meer de skills en is het dus opnieuw zoeken...
Bovendien heb ik het vermoeden dat mijn Andrea flesh setje niet meer van voldoende kwaliteit is...
Maar kom het is geen duur setje peetjes geweest, goed genoeg dus om terug wat te oefenen. Het is wat het is, alle werkpuntjes gaan mee naar de volgende schilderwerken...


attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vind de gezichten toch wel al geslaagd hoor grt.
 
Heel mooie start en ik veronderstel dat je ze er later wel nog wat bleker en koudelijker zal laten uitzien.
 
Alvast bedankt voor jullie positieve input mannen.
@Erwin: in real life zijn ze al vrij bleek hoor(foto's getrokken met smartphone), normaal start ik vanaf 2nd base en bouw zo de highlights op. Nu bewust gestart vanaf 1st base om een bleke look te bekomen. Ik kan eventueel nog bekijken om meer magenta en violet inkt toe te voegen om rode neuzen en wangen, oorlellen nog extra te benadrukken.
 
Je weet duidelijk hoe je een gezicht schildert in schaal 1:35 ! Ik hoop dat je ze niet lijkbleek zal schilderen want dat zie je soms en het lijkt zelfs een trend geworden.
 
Guy, de "theorie" om een gezichtje te schilderen ken ik wel, de praktijk daarentegen zal vooral terug een zaak worden van het wat meer te doen. In principe ga ik aan deze kopjes niet veel meer veranderen hoor. Eventueel wat extra rood/roze op de juiste plaatsen maar bleker worden ze zeker niet.
 
Het is altijd weer een beetje opnieuw beginnen als je het een tijdje niet gedaan hebt, figuren zijn niet de gemakkelijkste tak binnen modelbouw.
 
Guy: klopt volledig maar ik vind het wel leuk om de figuurtjes tot leven te zien komen bij elke penseeltoets...
Danny:net als de anderen, bedankt voor de aanmoedigingen.

Ik probeer straks verder te gaan met de basislagen voor de uniformen. Voornamelijk wit, fieldgrey en we doen een poging tot een splintermunster camo...
 
Zoals eerder gezegd, vandaag basiskleuren aangebracht. Base white uit de Andrea White set en light green uit de Lifecolor German Uniforms set 2. De zittende figuur zal nog even geduld moeten hebben op z'n fieldgrey kleurtje. Bij een aantal figuren zal nog wat fieldgrey worden aangebracht bij de zichtbare onderkleding.

Vraagje: mijn foto's worden rechtop genomen, als ik ze open op pc staan ze mooi rechtop. Na het uploaden in de fotogalerij kantelen ze echter en komen zo ook in de post terecht...Is hier een oplossing voor aub? Ik zou niet willen dat jullie binnenkort met z'n allen naar de osteopaat moeten hé ;-) attachment.jpg

attachment.jpg
 
Beyond weet hier normaal een oplossing voor :) Ik heb dit probleem ook als ik mn figuren fotografeer, daarom fotografeer ik ze meestal horizontaal (plat) ofwel rechtopstaand (verticaal) met de gsm, die foto's laat hij normaal wel verticaal staan
 
...
Vraagje: mijn foto's worden rechtop genomen, als ik ze open op pc staan ze mooi rechtop. Na het uploaden in de fotogalerij kantelen ze echter en komen zo ook in de post terecht...Is hier een oplossing voor aub?

Als je de foto's verkleint (50%) via het programma paint oid vóór je ze upload, dan zal je probleem opgelost zijn ;)
 
Bij wijze van test...

attachment.jpg

attachment.jpg

Thx JordiC en Beyond voor de hulp, dit leest en kijkt toch net iets aangenamer...
 
Mooi begin hoor, fijne laagjes...
Ik moet nog "leren" om zulke dunne laagjes te leggen, en zo op te bouwen.
De laagjes die ik leg durven nogal te dik zijn, en op figuren lijkt dit toch wel belangrijk...
 
Beyond: deze basislaag is aangebracht in drie laagjes. Ik verdun mijn verf meestal in de verhouding 50/50 voor de basis, de highlights en shadows worden nog sterker verdund.

Vandaag La cité d'Aleth( Fort Saint Malô ) bezocht, foto's volgen later in een apart topic.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan