Hoofdsponsor

Anders / onbekend Cutty Sark [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inderdaad,Rik.Ik zou ook niet veel aan weathering doen,anders zou je het hele schip ook onder handen moeten gaan nemen.Wat wel kan,is om het koper inderdaad wat dof te maken.Met bruin of lichtgroen.Doch alleen een filter,meer niet.

Ron.
 
He, he, he, dus ik zit wel aardig met mijn wasch om het bling er een beetje af te krijgen.

Maar ook weer een updatje. :D

1_SANY2710.jpg
Masten lijmen. De masten zijn dus gedaan. De masten wil ik langsscheeps haaks hebben staan. Dat scheelt heel veel in het opspannen van het tuig straks. Ik neem hier heel sympel een blokhaakje voor. Deze komt op de railingen te staan. Vandaar uit kun je langs de lepel kijken om zo te zien of het recht staat. De masten staan hier nog in dryfit. ;P

1_SANY2713.jpg
De sloepen die krijgen een dekje. Deze maak ik van schuurpapier korrel 400, met de korrel omhoog. De korrel geeft het geweefde doek weer.

1_SANY2717.jpg
Schilderen in oker. Dan komt daarna een wit/grijs overheen als drybrusch. Dan krijg je een doorschijnend wit zoals een ecru zeil.

1_SANY2720.jpg
Tijdens het drogen komt de boegmadam aan de beurt. ;P Alleen een gouden randje. Het paarden staartje kom ik nog aan toe. Maar dit als een van de laatste delen. Die ga ik maken van een oude kwast van revel. Hierover later meer.

1_SANY2723.jpg
Het dekje heeft zijn kleur zoals ik beschreven had. Nu met garen er overheen geeft dit al een redelijk uiterlijk. Maar omdat het garen eroverheen zit en niet door de ogen heen heb ik de ogen als kleine zilveren dotjes er op geschilderd. Dit geeft toch een klein beetje het uiterlijk weer van ogen waar de dekzeilen mee vast gesjord zitten.

1_SANY2724.jpg
Dat de bijbootje op de plaats. Omdat ik het schip zonder zeilen ga uitvoeren heb ik ervoor gezorgd dat de ra´s opgeborgen liggen.

1_SANY2725.jpg
En dan de pompen en hijslieren. Geschilderd met Revel kleuren 87 en 82. Hier is verder geen enkel iets aan te pas gekomen. De voetjes hebben een zwart kleurtje gekregen Revell nr 8

Nu bezig met het anker en reddingsboeien. Die reddingsboeien krijgen op advies van Droop een kruisje zoals een ster van mercedes waar ze in kunnen hangen. De afmeting is nog geen cm. Dus het is priegelen. Meer hierover in de volgende updat. Daarna zijn we klaar en kunnen aan het tuig gaan beginnen. :D:D:D:D
 
Da's een goeie tip Rik om dat dekzeil uit een stukje schuurpapier te gaan maken.

Eentje om te onthouden.



Droop
 
Da's een goeie tip Rik om dat dekzeil uit een stukje schuurpapier te gaan maken.

Eentje om te onthouden.



Droop

Volledig mee akkoord, ik heb echter wel nog een vraagje, hoe heb je de textuur zo mooi gekregen?

1_SANY2713.jpg
 
Mooie update Rik, mooie oplossing van dat schuurpapier ,moet ik onthouden.

Ik hoop dat je nog voldoende ruimte hebt tussen de lenspomp en de
nagelbank om daar je lijnen van het lopend want op te beleggen.
Het zal een heel gepriegel worden.

Trouwens welke schaal is je cutty sark ?
Ik heb hem ooit eens gebouwd in 1/96 maar die kit is niet meer te koop.

Groet Henny
 
Heel knap werk Rik ^^ Ga je de ra's die opgeborgen liggen, en de witte "kranen" en zo ook verweren ?

Ben heel benieuwd hoe je de tuigage gaat aanbrengen. Het lijkt mij moeilijk om de touwtjes mooi strak te krijgen, vooral die naar de ra's toe, aangezien deze enkel aan de masten gelijmd zijn.

Groeten, Pascal
 
Nee Pascal, ik ga niet verweren. Daarvoor is de schaal niet groot genoeg en is de verwering toch snel teveel. Dan ga ik wel een kleine wasch aanbrengen op de koperen plaaten. Dit alleen om de textuur naar voren te halen en om de bling wat af te zwakken. Daarbij was het schip toch zwart en wit. Dat witte was toch wel altijd netjes en bijgehouden. Alleen het onderwater schip onder de koperen platen was rot. Maar dat kon je niet zien. Dat kwam later in het droogdok pas voor het ligt. Het vermoeden was er natuurlijk wel toen. Het is alleen erg jammer dat tijdens de restauratie werkzaamheden brand is uitgebroken en dat de CuttySark zo aan het einde heeft mogen komen. Of ze nog te redden is, is tot nog toe de vraag. Er zijn wat speculaties hierover. Maar ja het kost ook erg veel geld. Dat de stichting niet heeft. En dat met deze Crisis........ nu ja vul maar in. :huh:

Verder natuurlijk wel weer een kleine update. Ik heb de railingen voorzien van het netwerk dat er tussen in zit. Normaal gesproken is dit bij het 1 op 1 een metalen hekwerk dat fijnazig is. Maar doordat ik dit niet zo kan maken, heb ik gekozen voor Tule. Je weet wel dat ballarina spul voor een Tutu. Maar goed geschreven fotos toch......:laugh:

1_SANY2727.jpg
Als eerste het boegbeeld. Ze zit er nu netjes onder. En de hand reikt uit naar....... juist de staart moet er nog aan. Maar dat als laatste.

1_SANY2739.jpg
Dan de laatste zaken geschilderd. De lenspomp en de ankers en niet te vergeten de reddingsboeien.

Nu had ik aan Droop gevraagd hoe de best manier zou zijn om de boeien aan de railing te hangen. Blijkt dit nu niet te moeten. Ik had dit bij een houten model gezien. Echter hingen ze daar met ringetjes aan het metaal. Dus niet goed. Ze moeten gewoon op het kajuit dek liggen. Dus gewoon plat. :wacko:

1_SANY2740.jpg
Natuurlijk ook de kleurtjes in het stuurboord en bakboord verlichting aangebracht. En deze is nog niet helemaal af. Nog even zoeken hoe de lampjes er nu precies uit horen te zien. Dus hier over heb ik nog geen zekerheid. Dat volgt nog.

1_SANY2741.jpg
En dan de railing die een gaaswerkje krijgt.

1_SANY2743.jpg
De stof voor de Tutu. Is in alle kleuren te koop, maar mijn vrouw houd van handwerken enzo. Dus die had nog een stukje liggen. En gelukkig ook wit. ^^Ik heb dus niet het prinsessen jurkje van mijn kleine dochter aan stukken geknipt. :ph34r:

1_SANY2745.jpg
Dan plakken we dit er netjes achter en kunnen dan als de lijm droog is het zaakje op maat knippen en de overtollige lijm er af snijden. Natuurlijk gaat dit niet geheel zonder beschadiging. En schilderen dan het bovenkantje van de railing weer netjes wit, zo dat het gaaswerk in het geheel gaat passen.

1_SANY2757.jpg
En dan is dit het resultaat. Niet geheel ontevreden dus. Op dan naar de volgende update. Omdat de romp en alles dat er op moet nu klaar is. Op wat kleine details na. Maar die komen dus zoals ik al schreef later aan bod.

Het is dus draadjes tijd. :P:P
 
Draadjes tijd.

:P:P:P

1_SANY2752.jpg
De eerste draadjes zijn getrokken. Nu is het wel opletten dat alles weer netjes strak zal staan. En dat valt dus niet altijd mee met dit soort schepen. De masten zijn immers van plastic en je moet wel zorgdragen dat de masten dan ook netjes recht blijven. Deze buigen dan ook zeer snel door.

Dan is het natuurlijk niet zomaar knopen. Een kleine uitleg.
1_SANY2753.jpg
Een stag zit niet altijd gewoon met een dubbele knoop vast natuurlijk. Maar hier echte winding van maken is niet echt mogelijk. Toch is het wel mogelijk om hier iets te fabriceren dat er wel op lijkt. Omdat het twee draden bevat dit omwikkeld moeten worden. Een voor de tuigage en de vastigheid van de boegspriet en een voor de zeilen op te bevestigen. Echter zeilen komen er dus niet op. Maar de lijn zit er wel. Ik heb hier het dunnere draadje als het ware doorheen gevlochten. Dan steeds iets strakker aangetrokken. Zodat er een soort van taps toelopend geheel ontstaat.

1_SANY2754.jpg
En aan de voorstag net zo. Maar dit is dan een enkele. En deze zorgt er dan weer voor dat de masten blijven staan op de plaats waar ze moeten staan. En niet omvallen wanneer er een windhoos op staat. Deze krijgen een gewone wikkeling. Eerst knopen we het dunnere draadje vast aan het oog dat om de mast heen zit. Dan word het dunnere garen er omheen gedraaid. Ook hier weer steeds vaster aantrekken. Dit vergt een beetje handigheid. Maar dan krijg je ook daar weer een mooi stukje windingen. Op deze wijze probeer ik het dan weer zo natuurgetrouw te krijgen. Het daadwerkelijk invlechten en winden van garen is niet echt mogelijk. Neem ik dikker garen dan past het weer niet bij de schaal. Overigens zijn de windingen zoals hier nog niet afgeknipt en ook nog niet afgwerkt.

Het afwerken is gamakkelijk wanner de windingen droog zijn. Ik smeer deze altijd met dunnen (verdunde houtlijm 50%) lijm in. Dan word het hard en kan het later met een mesje net langs de stag afgesneden worden. Het stukje dat op de laatste foto te zien is word natuurijk wel eerst bij geknipt. Tot een mm naast de stag ongeveer. Dat om wel iets te hebben wat ik makkelijk weg kan snijden. Daarna zal ik dit met matte zwarte verf netjes van een laagje voorzien. Dit omdat deze windingen in het echt ook ingeteerd worden.

1_SANY2756.jpg
Het resultaat van ong. een uurtje priegelen met draadjes. Het leukste dat er is natuurlijk. Zo krijgt het schip echt karakter he. :laugh:

Tot de volgende update. :sleep:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er zeer goed uit Rik!
Geweldig hoe je op deze schaal zo'n mooi natuurgetrouw tuigage weet te maken.
Ook fijn dat je een uitgebreide uitleg geeft, ik lees natuurlijk geinteresseerd mee
shipcaptain.gif
.

Toch nog een vraagje:

1_SANY2754.jpg

Hier laat je zien hoe je de windingen aanbrengt, die je vervolgens met lijm fixeert. Hoe zorg je ervoor dat de winding niet losschiet totdat de lijm droog is?
Zet je de uiteinden ergens strak vast?

groeten, Rinie
 
Moie how to, Rik.

Daar zullen veel botenbouwers iets aan hebben. ;)




Droop
 
Knap werk Rik ^^,

Ik heb hier het dunnere draadje als het ware doorheen gevlochten. Dan steeds iets strakker aangetrokken. Zodat er een soort van taps toelopend geheel ontstaat.

Ik begrijp het niet, zit het dunnere draadje dus telkens tussen de 2 dikkere ?

Voor het gaas : ik gebruik hiervoor die plastic netjes die je bij een patissier vind, ze zitten ook altijd bij doopsuiker. Ze bestaan in verschillende maten en patronen.

Groeten, Pascal
 
Dank jullie wel voor de reacties allemaal. :dry:Ben ik weer helemaal blij mee.

1_SANY2758.jpg
Pascal voor jou even een tekening gemaakt van hoe ik die vlecht heb gemaakt. Zoals je ziet ben ik bij de boegspriet begonnen. Daar wat losjes. En daar elke slag steeds iets strakker. Denk maar eens aan het weven. Misschien wel eens gedaan in het duister verleden toen je nog op de basis school zat. Dat werkt precies het zelfde.
 
Bedankt voor de uitleg Rik ^^
Heel knap hoe je dat maakt op zo'n kleine schaal.

Groeten, Pascal
 
Rik,

dit is misschien een goed draadje om een howto van te schrijven in de bewuste sectie dus, maar ook een onderwerp voor het e-zine (dat trouwens eind deze maand moet klaar zijn :wacko:)
 
De prachtige tips die je hier weer beschrijft en de zeer mooie update's...knap man......:nowink::nowink::nowink:
 
Dat ziet er zeer goed uit Rik!
Geweldig hoe je op deze schaal zo'n mooi natuurgetrouw tuigage weet te maken.
Ook fijn dat je een uitgebreide uitleg geeft, ik lees natuurlijk geinteresseerd mee
shipcaptain.gif
.

Toch nog een vraagje:

1_SANY2754.jpg

Hier laat je zien hoe je de windingen aanbrengt, die je vervolgens met lijm fixeert. Hoe zorg je ervoor dat de winding niet losschiet totdat de lijm droog is?
Zet je de uiteinden ergens strak vast?

groeten, Rinie

Dit is exact hetzelfde als wat ik graag wil weten. Verder niks dan lof over je werk en mooie uitleg.
 
Och sorry die vraag had ik over het over het hoofd gezien. Dat is heel eenvoudig. Als eerste begin ik met een knoopje. Die zet ik dan zoals je op de foto kan zien om de lus heen. Dat heeft dus de houvast en draait het bindsel niet mee. Dan draai ik het garen er omheen. Als de laatste keer omwinden heeft plaats gevonden dan steek ik deze door. En lijm ik het vast met houtlijm gemengd met water. Door de houtlijm die in het bindsel trekt zit deze na een paar seconden vast. Gedult is hier wel op zijn plaats maar als je dat niet hebt of het wil niet helemaal door bijvoorbeeld wax dan kun je de laatste winding met een naald door de stag heen halen. Garen bestaat altijd uit meerdere draadjes en daar steek je de naald gewoon tussen. Dan weer het zelfde met de houtlijm en later afsnijden met een scherp mesje tot aan de stag.

Op deze schaal is het moeilijk om hier een fatsoenlijke knoop in te maken. Die word snel te groot. En het gaat hier dus echt om het uiterlijk en de schijn dat het netjes gevlochten is en omgebonden. ^^
 
Bedankt voor de uitleg Rik, deze tips neem ik weer mee bij mijn volgende draadjes klus!

groeten, Rinie
 
Dat is helemaal goed jongens. Daarvoor schrijf ik deze howto´s. :P

Maar nu weer een updatje.

Je hebt wel eens van die dagen dat mr Murpey weer om de hoek heen komt kijken. En tja die moet je dan maar even heel snel de deur uit werken he. Gelukkig is dat gelukt. :)
Wat gebeurde er. Door een lompe handeling of iets brak ik de ra af. Tja die moet er dan maar weer op geknutseld worden. En hoe pakken we dat nu aan? Eigenlijk heel eenvoudig.

1_SANY2759.jpg
Allereerst maar even twee gaatjes boren waarvan natuurlijk één in de mast.

1_SANY2760.jpg
Dan natuurlijk ook een voor in de ra. Wel even alles netjes schoonmaken na het boren anders kun je niet goed hechtend lijmen. Let er echter wel op dat je de twee gaatjes wel netjes tegenover elkaar hebt zitten. Anders komt het scheef te zitten. Een hulpmiddel is dat je een stukje metaal in een gaatje steekt dat net uit het gaatje komt qua diepte. Dan kun je het andere gaatje hiermee aftekenen door deze er in te prikken. Niet op de foto gezet helaas vanwege ontbreken van deze stap.

1_SANY2761.jpg
En dus kan hier weer een stukje messing of een dikke naald in gestoken worden. En gevuld met lijm. Netjes laten drogen en daarna het steeltje op maat knippen.

1_SANY2763.jpg
Even passen of het dan ook echt goed zit. Kleine aanpassingen kun je nu nog doen.

1_SANY2764.jpg
Zit alles na tevredenheid, dan kun je alsnog lijmen. De lijm die ik hiervoor gebruik is twee componenten lijm. Dat omdat ik hier zeker van weet dat dit snel droog is en goed blijft zitten in combinatie metaal/kunststof.

1_SANY2765.jpg
En dan ben ik op dit moment weer wat draadjes verder.

Helaas niet veel opgeschoten. Maar een boelveel papierwerk mee gekregen om even in het bolletje te stampen. Dus veel tijd heb ik dan ook niet gehad. :O

Tot de volgende update. :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan