Hoofdsponsor

Anders / onbekend Cutty Sark [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou,Rik.Je hebt turbo speed aanstaan :D..

Ik heb zo het gevoel dat er hier veel modelbouwers zijn,die in de een of andere wijze ook al eens deze kit hebben gehad of in de handen hadden.Ik zelf heb deze kit ook lang op voorraad gehad.Doch heb de kit onlangs aan iemand verkocht,omdat ik de voorraad ben aan het afbouwen.Dus ik ken de kit ook wel een beetje.

Verder heb je er ook een beetje durf in gestoken.Immers solderen in messing in een kunststof model kan ergenis geven.De warmte van de soldeerbout gaat razendsnel,via de staander,naar beneden.Dan loop je snel de kans,dat het kunststof rondom de staander smelt,waardoor je een groter gat eromheen krijgt.Zo te zien,ben je daar gespaard van gebleven...

Wat ik wel zou doen,is het wit van de reling wat donkerder brushen.Zo op de foto steekt het er echt erg fel uit,althans vind ik.Teveel naar mijn smaak...cute,maar het is uiteraard jouwn model.

Wat het soldeerwerk aangaat,dat het op de foto lijkt alsof je scheef hebt gesoldeerd,dat is op een digitale foto altijd zo..heel raar.Kijk maar eens bij de Persing.Op de foto ziet het er raar uit,doch met de ogen zie je er niets aan.Daarom dat het dan scheef lijkt...raar maar waar...

Maar je gaat wel snel....even terug schakelen:D?....

Soms is het wel lekker om zo een kit te bouwen,zeker als de pasvorm prima is.En dat voor een kit uit het vorige decennia.Eens wat anders als full scratch:k...

Ron.
 
Ziet er weer allemaal heel mooi uit Rik Applaus Applaus Applaus

Even een vraag : werden bij dit soort zeilschepen de ra's zo gemaakt dat ze van "nature uit" horizontaal gingen staan / hangen ? Of moest die met touwen of zo in de stand worden gezet ?

Groeten, Pascal
 
Dank je wel Ron. Maar die railingen zijn niet zo wit afstekend als op de foto hoor. Dat valt best mee. Ik denk omdat ik de zonder flits op een lange sluitertijd fotografeer ze extra opvallen.

Verder het solderen met een 12 watt soldeerboutje valt mee. Die heb ik voor printplaatjes en chips te solderen. En die mogen niet boven de 35 graden uitkomen. Maar wel het soldeertin doen smelten. Dit vanuit mijn electrohobby en heb dus de handigheid hier al in. Het is idd iets waar je voorzichtig mee moet zijn. Maar dat weet jij maar al te goed.

Het railing werk is toch recht. Ik heb er best veel tijd in gestoken om alles recht te krijgen. En zelfs daarna nog blijven kijken, idd fotografie laat nu eenmaal een vreemd perspectief zien.

Pascal. De ra´s worden doormiddel van de tuig in de juiste positie gehouden. Anders zouden ze alle kanten opstaan. Dus nu in ruste is dat ook het geval. Hierop kom ik nog terug wanneer ik het tuig ga aanbrengen. :k
 
Knap werk Rik, vooral de railingen zijn een mooi stukje vakwerk.
Chapeau!

groeten, Rinie
 
Dank je wel Ron. Maar die railingen zijn niet zo wit afstekend als op de foto hoor. Dat valt best mee. Ik denk omdat ik de zonder flits op een lange sluitertijd fotografeer ze extra opvallen.

Verder het solderen met een 12 watt soldeerboutje valt mee. Die heb ik voor printplaatjes en chips te solderen. En die mogen niet boven de 35 graden uitkomen. Maar wel het soldeertin doen smelten. Dit vanuit mijn electrohobby en heb dus de handigheid hier al in. Het is idd iets waar je voorzichtig mee moet zijn. Maar dat weet jij maar al te goed.

Het railing werk is toch recht. Ik heb er best veel tijd in gestoken om alles recht te krijgen. En zelfs daarna nog blijven kijken, idd fotografie laat nu eenmaal een vreemd perspectief zien.

Ja,dat zal daar wel aan gelegen hebben,dus dat de relingen zo wit oplichten.

Een 12 watt soldeerbout?..tjonge...Ik heb ook meerdere soldeerbouten,de lichtste daarin die ik heb is 35 watt.Ik vind dat al een hele moeite om ermee te solderen aan een reling.Door het geringe vermogen(lees=warmte ontwikkeling)smelt het tin wel,maar gaat het eerder plakken aan de ondergrond als dat het zich in de porien nesteld.De warmte vloeit daarbij ook nog eens weg door de ondergrond.

Ik geloof je op je woord,de reling zal ook recht zijn,heet raar,maar door de digi foto gaan deze dingen altijd anders uitzien,Niet altijd een verbetering,die digitale camera`s...:s

Ron.
 
>w

ben het boek "schepen van weleer" aan het lezen en daarin staat de uitleg hoe de Cutty Sark aan zijn naam komt.

is altijd eens interessant om te weten.

De naam Cutty Sark (kort hemdje) ontleent het schip aan de jonge heks Nanni, naar een gedicht van de schotse dichter Robert Burns: Tam O'Shanter

Daarin verhaalt hij hoe een schotse boer, dia na een kroegentocht naar huis terugkeert op het kerkhof in een troep lelijke heksen terechtkomt.
Zij dansen op de muziek die wel door de duivel gecomponeerd lijkt.
Echter, onder al die lelijkheid is er 1 beeldschone jonge heks,die slechts gekleed is in een kort hemdje.
De dans wordt steeds wilder en Tam poogt zich te verschuilen.Maar als hij dan jammer genoeg toch ontdekt wordt,komen de heksen achter hem aan en tam rijdt voor zijn leven.
Wetende dat heksen niet over water durven,gaat hij richting rivier.De heksen achter hem aan.
De jonge heks is sneller dan de anderen en weet op op de brug nog net de staart van Tams paard te pakken te krijgen.
De gestrekte linkerarm met de als een grijpende hand gebogen vingers van het boegbeeld zou-zo zegt men- uitbeelden hoe Tam werd opgehouden.
Later ontstond het gebruik, dat de jongste matrozen na een lange reis voor de terugkomst in de thuishaven een paardestaart breiden,deze grijs verfden en zo het boegbeeld vervolmaakten.
 
is er 1 beeldschone jonge heks,die slechts gekleed is in een kort hemdje.
Zo ga je ineens heel anders naar dit schip kijken :k

Maar zonder gekheid: interessant verhaal!

groeten, Rinie
 
Dat klopt helemaal. Zo zit er aan alle boegbeelden een verhaal. Zoek maar eens op Google naar boegbeelden. Dan zul je veel zien. :k
 
Goed weer een beetje verder. En niet zo heel veel, gewoon een beetje geschilderd he. :D

Ik heb het erg druk gehad met allerlei zaken die het even lastig maakte om tijd te krijgen iets aan modelbouw te doen. Toch is het mij hier en daar gelukt. Een foto impressie.

1_sany2645.jpg
Lijntjes schilderen. Uit de hand, man weer lekker precies werkje. Maar gelukt.

1_sany2646.jpg
Nog een van een andere hoek.

1_sany2647.jpg
Maar ook de dakjes voor de inloopdelen van het dekhuisje. Deze eerst wit geschilderd en daarna gelijmd. Zo hoef ik mij geen zorgen te maken over knoeien.

1_sany2648.jpg
Natuurlijk mag het achter niet ontbreken en heb deze dus ook gelijk maar gedaan.

1_sany2672.jpg
Een begin gemaakt met het uitknippen van de nagelbanken die rondom de masten komen te staan. Deze mag ik nog van zijn gietnaadje verlossen. Dat is voor vanavond.

1_sany2673.jpg
Alvast het een en ander gedaan voor de bijbootjes. De kleur gewoon in Oker van Revell. Hier komt nog een Smoke van Vallejo overheen om het de houtstructuur te geven.

1_sany2677.jpg
De vliegende heks. Zij heeft geen paarden staart in de hand, die ga ik nog maken. Helaas heb ik dit nog niet kunnen doen. Wel een idee hoe ik dit ga doen. Maar dat voor later. Lukt het laat ik het zien, lukt het niet laat ik het ook zien. :k

Ben nu bezig met de masten en de bijbootjes. Hierover straks meer plaatjes. :k
 
1_sany2677.jpg

Dit lijkt mij een uitgelezen onderdeel voor een oefening ;P.

Ron.
 
Idd, Ron is leuk om dit soort figuren te schilderen maar helaas mag ze helemaal wit blijven. En alleen een gouden randje aan haar jurk. Meer niet. Erg eenvoudig dus.
Nu eerst maar weer een kleine update maken.
 
Tja als je een update wil plaatsen zul je toch moeten zorgen voor de pica´s he. En die moesten nog even geupload worden. Vandaar twee posts achter elkaar.

1_SANY2699.jpg
Weer wat nieuwe onderdeeltjes geschilderd. Zo zien we gelijk hoe ik de onderdelen op een stokje lijm. Dit doe ik dan met secondenlijm. Die secondenlijm lijmt niet zoals ik wel vaker schrijf maar plakt wel. Dat verschil is dus dat je het er gemakkelijk vanaf krijgt als je het wilt breken. Dan springt het gemakkelijk van je onderdeel af. En met een heel klein naaldpuntje aangebracht zit het stevig genoeg om te kunne schilderen maar los genoeg om het veilig af te kunnen halen.

1_SANY2698.jpg
Het admiraal sloepje. Deze komt dus ook op het dek. onderste boven. Toch wel de zaken netjes geverfd. Klinkt raar je ziet het niet, maar je weet het wel. wacko

1_SANY2700.jpg
Op zijn plekje, onderste boven dus. Dan komen de twee andere sloepen nog aan de beurt, deze staan al netjes in de verf zoals deze. Al komt ook daar weer een dekzeiltje overheen. nu nog wel wat paddels of iets maken.

1_SANY2697.jpg
Het totaal beeld tot zover. De masten staan er dus nog los op. In tegenstelling tot een houten model lijm ik deze er dus wel op. Dit omdat ze van plastic zijn en erg buigbaar zijn. Zie mijn topic over de Victory. Dan kan ik de lijnen straks zo maken dat ik het allemaal netje houd voor de juiste spanning. De masten zijn geschilderd zoals de rest van het houtwerk. Alleen een paar laagjes meer Smoke. Die geeft daardoor een donderder effect. Het Smoke is dan direct op de witte verf aangebracht.

1_SANY2709.jpg
En dan wachten deze onderdelen nu te wachten, zoals kraantjes pompen enz.

Dat dus weer voor later........ vanavond. :D
 
Da's weer een schitterende update Rik!
Ik vind vooral het sloepje heel mooi geworden. Je zou wedden dat dit een echt houten sloepje is. Knap hoe je het bootje een hout look hebt gegeven.

En dan te bedenken dat het boot op z'n kop ligt. Dat is pas oog voor detail. Schitterend!

De 'verven op een houtje tip' steek ik ook meteen in mijn achterzak. Hoe breng je zo'n klein drupje lijm aan? Die seconde lijm flesjes hebben vaak een vrij grote opening?

groeten, Rinie
 
Ik gebruik van die hele goedkope seconden lijm hiervoor. Van de Wibra. Ik weet niet of jullie dat ook hebben, maar daar vind je veel spullen die je goed kunt gebruiken voor heel weinig. Deze kosten 50 ct voor 5 tubes. :D

Dan laat ik een klein schaaltje van alufolie een druppel vallen en dan pak ik een beetje met een speld op. Dan heb ik een hele kleine druppel aan de naald zitten die ik dan op het plastic laat lopen. Zo kun je heel presies werken. Dan plaats ik deze op het houten stokje. En kan ik schilderen. Is het stokje nieuw zuigt deze de lijm op en gebeurt er niets. Dan even een haarlak er over spuiten en laten drogen, dan is het zuigende effect weg. Eventueel met grotere stukken, gewoon in het druppeltje dopen en met een papieren doekje het teveel afdeppen. Dit zuigt vanzelf in het papier. Niet wrijven dus. Dan kun je het ook op het stokje werken. Daarna als je het geschilderd heb kun je met een mesje de lijm er zo vanaf tikken schrapen. Het is het paspuntje waar het mee vast zit. Je ziet er dus helemaal niets van als het iets minder gaat.
 
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg Rik, hier kan ik wat mee!

groeten, Rinie
 
Hey Rik,

Wat een schitterend schip wordt dit zeg :| :| :|

1_sany2645.jpg

Dit vind ik een prachtige foto, het is net een 1/1 schip. Ongelofelijk dat dit een plastic-kit is. Applaus Applaus Applaus Applaus

Groeten, Pascal
 
Hoi Rik

Ga je het onderwaterschip, dus de koperen platen nog weatheren of blijft het een
nieuw schip ?

Groet Henny
 
Het blijft een nieuw schip. Er zal slichts een kleine was van bruine inkt overheen gaan komen. Dit om de detail van de koperen platen wat aan te halen en om het bling wat af te zwakken. Verder geen verwering. Dat is niet echt mijn ding. Homie is hier de expert in. En ik ga dit nog wel een keer oefenen met een ander schip. Staat al gebouwd. Maar ja. Heb mij daar een beetje schroom in om te doen. :s Wie weet...........
 
Ik zou toch niet teveel aan het onderwaterschip gaan weatheren, hoor Rik.
Misschien hier of daar een klein beetje patineren (het klein beetje koper dat toch boven de waterspiegel uitsteekt).
Groen patina eventueel aanbrengen met een stukje jutezak. :k

Zoals ze er nu bijstaat is het een pareltje. :k




Droop
 
Ik en het volledig met Droop eens. Het onderwaterschip ziet er schitterend uit nu. cute
Zou ook niet te veel verweren.

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan