Hoofdsponsor

Anders / onbekend Cutty Sark [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank voor de reacties. Dat is leuk om te lezen en het doet mij goed.

Zo gaan we weer lekker verder. Het blijft een leuke bouw. Op de een of andere manier maakt het niet uit hoe ik alles plaats, het past allemaal. :| Na de laatste paar schepen is dit echt een verademing. cute Gewoon plakken en schilderen. Daarna heb je een schip in handen.

Niet dat het allemaal echt 100% maar 99% die ene procent ach. ;P

1_SANY2612.jpg
Hier wat kleine push holes mogen plamuren. Dat is jammer. Ze zijn echt ondiep, maar toch wilde ik het perfect, dus niet gekozen voor weg schuren maar voor vullen.

1_SANY2613.jpg
En daar is dit allemaal voor. Het plakken gaat gewoon van een leiendakje. Nog steeds geen flasch of wat dan ook tegen gekomen. Dus lijm er op en klaar. Van kiertjes heeft dit model nog nooit gehoord tot dus ver. ><

1_SANY2614.jpg
Het standaartje heeft nu wat gaatjes gekregen op de raakplaasen van de romp. Hier zijn dan messing stukjes in gelijmd. Deze worden dan weer in de romp gelijmd. Zo heb ik stevigheid door het messing.

1_SANY2615.jpg
Natuurlijk moet er dan ook wel een gaatje in de romp komen. Deze kun je gemakkelijk markeren door met het messing over de romp heen te krassen. Maar alleen een hele korte kras. Meer een soort van putje. Dan boor je daar de gaatjes en kun je het messin er in steken met lijm.

1_SANY2617.jpg
En als alles netjeg gelijmd is, krijg je dit. Het standaartje zit er onder en heeft nu een stevige basis voor de rest van het schip. Er mag nog veel gebeuren.

De verf is er even bijgezet zodat je een soort van referentie hebt om te zien wat de maat is voor het model.
 
Amaai, ongelooflijk wat jij op zulk een korte termijn kan bereiken. Je bent amper begonnen en zie eens wat je al hebt.
Wat ook ongelooflijk is, is dat zo'n oude revell blokkerkit zo flashvrij is. Ik herinner me dat ik als kind nog eens de grotere versie gekregen heb, en dat de twee romphelften niet eens op elkaar pasten. Natuurlijk was ik in die tijd nauwelijks modelbouwer te noemen, want van plamuur en schuren had ik nog nooit gehoord.
 
Dank je wel. Maar zo kort is het niet echt hoor. Het is zo dat ik een paar uurtjes per dag heb. En dan past alles gewoon goed. Ik hoef niets bij te werken. Dat scheel zo veel. Geeft ook heel veel plezier met de bouw op dit moment zonder na te hoeven denken. Fijn he. Zo´n kitje van ong 7,95. :D:D

1_SANY2619.jpg
Het dekhuisje zat dus nog niet vastgelijmd. Dat hadden de oplettende kijkbuiskijkers vast wel gezien. Dus deze is nu in behandeling. De railingpaaltjes die er op zaten zijn er dus afgehaald. Net als de railing van de romp komt hier een messing railing op. ;P Is toch veel mooier.

Word vervolgd. Comments altijd heel graag. :D
 
beste,Rik,ik wil een PB sturen naar u......maar uw brievenbus zit vol.........:D:D:D:D:D:D
 
En zo word het dekhuisje ook geschilderd.

1_SANY2620.jpg
Maar voordat het geschilderd word eerst nog de railing steunen aanbrengen. Deze worden weer op dezelfde wijze aangebracht als die van de boeg en van de spiegel. De nagels staan nu nog niet helemaal recht maar daar zal na het opmaat maken van de lengte nog verandering in gaan komen.

1_SANY2624.jpg
Zo staat het dekhuisje er nu in de basis bij. Nu netjes de railing solderen en dan kan de wasch er over, zoals beschreven in de eerste washes. Waarna er over het dek dat op het dekhuisje licht weer een grijze drybrusch is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond ook weer iets gedaan. Dit tijdens mijn voorbereidingen op morgen toch nog wat afleiding.

1_SANY2625.jpg
De railing natuurlijk eerst maar gedaan. Deze is nu net als de rest gesoldeerd.

1_SANY2627.jpg
Dan de hut helemaal weer een wash gegeven. Dan daarna de patrijspoorten voorzien van een koper kleurtje. Deze is nu vallejo old gold. nr. 878 De wash is weer met smoke van Vallejo.

1_SANY2628.jpg
Dan de korfijnbanken netjes op zijn plaats gebracht. Deze zitten er nu allemaal netjes in en op hun plaats. De nagels zijn zoals ik het voorbeeld gaf zwart gemaakt. Meestal zijn deze blank gelakt hout. Dus dit is eigenlijk een uitzondering. Is ook eens leuk om te doen. :D

We gaan maar eens lekker verder, morgen weer een update. :k

En voor nu nog steeds. Een komentaar is altijd goed. ;P
 
Ziet er weer heel mooi uit Rik Applaus Applaus
Ik denk dat je de railing nog moet schuren, er zitten wat druppels soldeersel op.

Groeten, Pascal
 
Goed gezien Pascal. Dat zal ik met een klein vijltje doen. Ik werk ze alijt even bij. Op de een of andere wijze heb ik meer druppelvorming dan anders. Dus nu moet ik wel iets meer bijwerken. :k
 
Ik kan er maar niet genoeg van krijgen, een blokkerdoosje met de allures en uitzicht van een houten schip Applaus
 
Ik heb naar die patrijspoorten zitten kijken, Rik.

Moest je nu niet gezegd hebben dat ze geschilderd waren, dan zou ik gezworen hebben dat het messing exemplaren waren.

Wel mooie verf, die Vallejo. :|



Droop
 
Ziet er goed uit Rik
Ook de nagelbanken zien er prachtig uit zo, en niet te vergeten uw relingen, terug een knap staaltje scrach work, keep up the good work :k
 
Dit is prachtig, ik ben geen botenman, maar oh oh, dan kan je modelbouwen, een plastic kitje maken tot zoiets ! En het is niet eens klaar ! Eindelijk eens alles opzij geschoven om een wandeling over het forum te maken. GUnit.
 
Hartelijk dank weer voor alle complimenten, ik ga er gewoon van blozen. ^^^^

En toch na al mijn hectiek de afgelopen week, niet kunnen laten om hier en daar toch nog wat te knutselen. En ook mijn werkblad weer op orde gebracht. :D

1_SANY2636.jpg
De werkbank dan maar eens. Ik had een tijdje geleden een soort van verdieping gemaakt zodat ik mijn gereedschap op een apparte plaats op de plank kon zetten, en daaronder wat zaken. Helaas werkt dit niet. Dus maar weer terug geplaatst alles. En tja als het niet is zoals het hoort. Dan raak ik nu eenmaal van slag enzo. Het moet zo en niet anders denk ik. :s Ik ben erg gevoelig voor veranderingen hierin. Vroeger toen ik nog in de werkplaats stond als monteur kon ik alles met ogen dicht pakken. Ik heb mijn werkplaats destijds ook zelf mogen inrichten en daar trof je ook op elk moment van de dag dat je keek alles het zelfde aan. Alleen het werkstuk waar ik mee bezig was veranderde natuurlijk. Je kon zoals mijn baas destijds wel eens zei. Bij rik kun je van de vloer eten. Op een andere wijze kon ik gewoon niet werken. :s

1_SANY2629.jpg
Maar goed genoeg geleuterd over werkplaatsen enzo. De werkzaamheden voor de CS zijn hier toch belangrijker. Dus het een en ander maar gedaan. De behuizing van het roerwerk. Hierin zit een overbrenging voor het roer. Deze zorgt ervoor dat het allemaal wat lichter werkt. :D

1_SANY2631.jpg
En dan zoals ik al het andere heb geschilderd in de donkere kleur deze ook. De rand van het roerwiel is nu met old gold van vallejo nr. 878 geschilderd. Het houtwerk met Revell van het roerwiel met matt 88 oker als basis en daaroverheen een smoke laag vermengd met water van ong. 20% water. Deze lekker laten drogen. En dit is het resultaat.

1_SANY2633.jpg

1_SANY2634.jpg
Dan de twee dekhuisjes op het overloop dek. Deze hebben hun matt 88 oker van revell gehad met daaroverheen een pure smoke. Deze heeft dan ook een randje wit gekregen. Dit randje wit moet nog verder uitgewerkt worden. Deze zal nog even recht getrokken mogen worden omdat mijn vaste hand het even liet weten helaas. Zal wel de spanning zijn geweest van de afgelopen dagen.

1_SANY2635.jpg

Dan het dekhuisje dat op het kampanje dek komt te staan, dit is een dryfit. De koekoek heeft zijn donkere kleur ook gekregen. En die heb ik gedaan met Revell 85 brown matt en daaroverheen Leaterbrouwn van Gamesworkshop. Kleurnr onbekend, deze is er af gesleten. wacko
Daarna een hele lichte smoke wash met 50% water voor de accenten. Dan de raamvensters weer in het goud van Vallejo kleurnr 878. De schoorsteentjes zijn in het matt zwart van Revell geschilderd kleurnr. 8. Hier komt nog een drybrusch overheen met nr 9 om het weer iets meer af te zwakken maar wel weer voor schaduw effect te zorgen. Deze kleur overgang is net genoeg. :k
 
Ik heb nog nooit met smoke of iets dergelijks gewerkt maar je krijgt er mooie effecten mee zie ik. Natuurlijk ook door een meester aangebracht :k

Ik zie regelmatig zo een groen matje op mensen hun werktafel. Waarvoor dient dit eigenlijk? Gaan je mesjes dan langer mee ofzo?

De CS wordt weer een mooi model Rik, je zal achtereen een magazijn moeten huren om alle modellen te kunnen stockeren denk ik :D
 
dank je jongens. Tja, waar laat je je modellen he. :s
Wel de meeste gaan naar liefhebbers toe. :D Ik ben een bouwer en geen verzamelaar. Al heb ik er wel een paar staan die niet weg doe. :k
Er komt weer een updatje aan straks. :D

Het matje is een snijmat. Die matjes zijn om zowel je tafel te beschermen en je mesjes idd scherp te houden. Het voordeel van zo´n matje is dat deze na het snijden weer glad is. Als je op hout snijd dan krijg je allemaal snijgroeven en dat is bij zo´n matje niet. Na een aantal jaren is dit wel versleten. Ik haal ze bij de Action voor een euro of 3. Die van Olfa enzo kosten al snel zo´n 20 euro. En ik vind ze zelf qua gebruik hetzelfde. Die van de Action moet je wel iets sneller vervangen. Gemiddeld doe ik een jaar of twee met zo´n matje van de Action. Maar dat is te wijten aan de lijm enzo. :s
 
Ok, ik moet maar eens naar een Action winkel op zoek gaan want daar hebben ze precies wel wat cute
 
Hey Rik,

Wordt het niet stilaan tijd dat ze bij Action aan jou een commissie gaan betalen ? Je bent de beste vertegenwoordiger die ze zich kunnen wensen :D :D

Jammer dat niet alle winkels de zelfde artikels op voorraad hebben :s De penselen van Van Eyck en de snijmatten hebben ze niet in Sint-Truiden. Wordt dus hoog tijd om nog een naar Ollande te trekken.

Groeten, Pascal
 
Nou ik wil niet echt iets zeggen maar ze zijn gewoon geodkoop. Sommige producten kun je daar heelgoed kopen. Maar dit soort zaken hebben ze ook bij een outletstore van bijvoorbeeld kruitvat enzo. Je zou daar heel goed kunnen shoppen. Gewoon kijken.

Als je naar de Ollendese komt. Geef dan even een gil. Tiel is volgens mij best te doen vanaf jou.
 
Zoals beloofd een kleine update. Heel veel is er niet te vertellen behalve dat ik twee dagen bezig ben geweest met de mastjes. Schuren was nodig omdat ik toch de kleine gietnaadjes er af wilde hebben. Een beetje geduld was dus op zijn plaats. :D Er zitten op deze drie masten toch 16 ra´s en die moesten ook nog eens verbouwd worden. De reden hiervan is dat de ra´s zijn gemaakt voor een schip onder zeil. En dat is dus wat ik niet doe. Geen zeilen dus. Het verschil is dan dat de ra´s onder zeil schuin horen te staan. Maar een afgetuigd schip heeft de ra´s recht onder een hoek van 90 graden staan. Wat dus betekend dat ik de pasvormen allemaal moest veranderen. :s De reden dat ik er geen zeilen op maak is zowel de schaal. De zeilen worden dan van heel dik materiaal in vergelijking. En ten tweede hetgeen van vacuvorm erbij zit is echt niet mooi. Het blijft plastic. Dan als laatste en belangrijkste voor mij. Dat ik het tuig wil aanbrengen met veel aandacht en detail. Dus zeilen blokkeren dan het zicht hierop. Deze leiden de aandacht ook af van het schilder werk. Het zijn tenslotte aardig grote witte lappen die dan in de weg hangen en uitspringen qua uiterlijk.

En natuurlijk weer plaatjes.
1_SANY2637.jpg
Als eerste de masten in elkaar gezet. Deze zijn in onderdelen samengelijmd en moet nog schoon worden gemaakt. Dus ik heb ze passend gemaakt maar nog niets gedaan aan de gietrandjes, naadjes enz.

1_SANY2638.jpg
Het eerste ra is ook bevestigd. Dit dan wel als proefje en is nog een dryfitje. Zo moet het komen te staan. Ipv schuin.

1_SANY2640.jpg
Natuurlijk ook het dekhuisdakje nu afgewerkt. Hier is een drybrusch van stonegrey Vallejo nr. 72050 overheen gegaan. Hierdoor is het dek dat daar is iets naar de grijze tint gegaan en komt de plankenstructuur mooi uit die er in is aangebracht.

1_SANY2641.jpg
Hierbij toch ook maar even het probleem met de ra´s aangeduid. Deze hebben dus een bevestiging voor het schuin zetten van de ra´s omdat het schip in principe zeilend word uitgebeeld.

1_SANY2642.jpg
Ook deze bevestiging is niet zoals ik het wil. En dus scheef. Het oog als het ware zit scheef. Wat ik hiermee doet is het eerst recht afsnijden zodat de beide kanten gelijk zijn. En daarna de binnenkant recht uitsnijden. Hier zit het vierkant als het ware scheef in. Op de schuine stand zeg maar. Nu is het vierkant wel groter, maar omdat het dan nog wel tussen de ringen van de mast past lukt dit aardig zonder te veel moeite. :D

1_SANY2643.jpg
En dan de eerste mast klaar. Op naar de volgende.

1_SANY2644.jpg
En om niet al teveel in herhalingen te vallen. Nu maar het totaal beeld. Alle masten zijn volgens de uitleg in elkaar gezet. En zitten nog als dryfit in het dek. En wachten nu op de eerste schildersbeurt. Deze zal in het wit zijn. Al geeft de tekening en schilderbeschrijving groen aan. :|Ben ik lekker eigenwijs weer. ><

Reacties natuurlijk welkom. cute
 
Mooie update, Rik.

Ze begint er wel indrukwekkend uit te zien. :|



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan