Hoofdsponsor

Anders / onbekend Cutty Sark [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het staande want, eigen makelij. De rest ach zo hier en daar waar mogelijk een verbetering, rest OOB.

Dit is een kitje om mijn gedachten even met rust te laten en mijzelf rust te gunnen. Deze ben ik gestart om het verdriet te verwerken. Dit omdat oma is overleden. Daar heb ik heel veel moeite mee.

Dus om die reden ga ik niet te moeilijk doen. En gewoon lekker bouwen.
 
Vermits plastiek niet echt mijn ding is, het smelt meestal al als ik ernaar kijk:|

, ga ik niet dikwijls kijken bij de lijmsnuivers :k

maar Rik vraagt kritiek en volgens mij heeft hij express een paar foutjes ingestoken om ons wat bij te leren.Denk ik toch anders ga ik hier lelijk op mijn gezicht.

1_SANY2571.jpg

het derde relinghouder staat anders dan de rest.Ofwel erlangs ofwel er niet aan vast.

1_SANY2570.jpg

ook hier terug opnieuw de derde (toeval?) bij de boeg.
 
Heel goed, ik heb het niet gezien. Ik ga hier vanavond eens rustig naar kijken.

Bedankt, voor het critische oog. Wordt het model alleen maar beter van. :k
 
Net even zitten kijken, maar op het model kan ik het niet zien. Ben er al een uur naar het staren, maar op de foto is het duidelijk, maar in het eggie, kan ik het niet vinden. Lastig, zeker nu ik het weet. :s

Dat laat ik heel even rusten, morgen nog eens naar kijken. En dan maar even lekker verder bouwen.

1_SANY2585.jpg

1_SANY2586.jpg
Even een paar plaatjes van de stand van zaken. Dus niet echt veel tijd gehad. Gisteren de gehele dag weg geweest ivm de Crematie. En de dagen daarvoor. Tja, druk met vanalles. :s

En schroom niet om kritiek te geven. Worden we allemaal beter van. cute
 
Héhé, eindelijk ben ik nog eens tot hier geraakt.

Rik, ik zie dat je de romp in Revell 8 hebt gestoken en voor de drybrush ga je 9 gebruiken.
Naar ik zie op de foto zit er weinig kleurverschil tussen die 2 nummers.
Zal het drybrushen wel opvallen op die nr 8?


Je bent in ieder geval weer goed op dreef hoor. Applaus
Maar ja, van een perfectionist als jij verwacht ik niets minder. :k


Dit wordt mooi, weet ik zeker.



Droop
 
Hoi Rik,

Toch even een kleine opmerking...
Woensdagavond heb ik jouw schip ook "live" mogen zien en dan wil ik het toch even over de zelfgemaakte reling hebben.
Je weet dat dat het eerste was waar mijn oog op viel en ik vond het schitterend. Ik zag niets en jij ook niet (zelfs nu nog niet), dus mijn mening is: niets meer aandoen! Op foto's en vergrotingen vallen altijd zaken op die je zo niet ziet...Niets is perfect en overal is wel iets te vinden als we maar willen. Bij jouw reling moeten we niets willen vinden, want hij is kwalitatief gezien gewoon GOED.B:
Tsja, dat is nu het nadeel als je goed kunt bouwen. Dan valt er ook weinig op te merken...we kunnen alleen bewonderen en genieten.:k
Wil je toch persé de boel NOG beter maken, dan is het resultaat vaak averechts. Tenminste, dat is mijn ervaring. En dan achteraf (als de boel verknalt is) denken: was ik er maar met mijn vingers vanaf gebleven!wacko
Realiseer je ook waarom je dit model bouwt en dat dit tot in lengte van dagen in je gedachten blijft als je dit model weer gaat bekijken. Het zal altijd gekoppeld worden aan oma...Bouw lekker door zoals je nu doet en hou het "relaxte" er in. Resultaat zal een prachtig scheepje zijn, waarbij je zo nu en dan nog even aan oma zult denken. Je schreef dat je blij bent haar gekend te hebben en ik denk dat naarmate de tijd verstrijkt en je weer eens een blik op dit scheepje werpt, dat de glimlach zal gaan verschijnen als je aan haar denkt...Een goed gevoel straks bij dit scheepje en de gedachte aan oma.
Zo heb ik hier een klok waarbij mijn gedachten altijd weer afdwalen naar mijn opa en oma. Pijn van het verlies heeft plaats gemaakt voor de gedachten aan fijne momenten met hen. Zo zal het met jouw scheepje straks hopenlijk ook zijn.
Het gaat heel goed tot nu toe en als er iets is waarvan ik denk: daar "moet" echt iets aan gedaan worden, dan hoor je het zeer zeker. Voor nu zeg ik: bouw lekker door aan dit (zeker voor jou) bijzondere model zoals je nu bezig bent en maak er net als je andere modellen gewoon iets moois van! :k

Wilko
 
Je hebt een sterk punt Wilko. Hier ga ik wel eens aan voorbij. Door enthousiasme van het bouwen zie ik dan wel eens wat zaken over het hoofd. Dat is dus dat ik te gedetailleerd wil werken. En dus verstrik in het een en ander. Dit moest een relaxte bouw gaan worden. ^^
Dank voor de herinnering.


Verder dus laat ik de railing zo als deze is. Ik kan het dus niet vinden in het echt. Wel goed opgemerkt. Nogmaals dank hiervoor. :D

Ik heb weer wat verder mogen doen.

1_SANY2593.jpg
Het begin van de nagelbanken zijn ook gemaakt en deels geschilderd. Deze zullen een houten kleur gaan krijgen. En de nagels zullen dan zwart worden. Zo was het op het echte model ook.

1_SANY2598.jpg
Even voor Droop. De drybrusch is alleen bedoeld om de nerf naar voren te halen. Er word ook nu niet verweerd. Hier even een klein overzichtje van de drybrusch. De klinknagels zullen hierdoor ook naar voren komen. En het effect moet minimaal zijn. :k Maar net zichtbaar. Ik denk best aardig gelukt. Al is het nog wat minder zo op de foto.

1_SANY2595.jpg
Het dek en potdeksels zijn geschilderd. Ook de potdeksels zullen gelakt hout gaan worden. Zoals de echte. Dan zal ik de verschansing in twee kleuren schilderen. De onderkant blijft dus wit. Zoals bedoeld. Dan de bovenkant (dus boven de nagelbanken) wordt bruin. Zo nu weer net als de echte.

1_SANY2599.jpg
Dan om het houtendek ook op hout te laten lijken eerst een wasch van smoke bruin aangebracht. Deze heeft een hele sterke menging met 80% water. Nu maar even lekker drogen en dan nog een keer. De was loopt tussen de naadjes en houtstruktuur in. Als dit klaar is nog eens met een donkere bruin de nerven een brusch geven. Dan zijn we er bijna denk ik.

1_SANY2601.jpg
Te totale wasch. Zoals je ziet word dit dek niet grijzig gedaan maar meer vers hout. Dat omdat het dek van de echte niet echt grijzig was, maar meer naar oker toe.

Ik zal ook even een plaatje van mijn referentie posten.
 
Het dek heb je heel mooi gedaan met die wash. Ik heb geen opmerikingen Rik.

Vraagje: Met welke verf heb je het koper gedeelte geschilderd? Het is mooi van kleur.
 
Michel.

De kleur is Revell 93 Niets gemeng, zo uit het potje op de romp gesmeerd. Twee lagen. :k
 
Ziet er zeer mooi uit Rik, zeker je dek is weer prachtig gedaan met die smoke.
Verder niets op aan te merken, ga vooral zo verder
 
Hey Rik,

Je gaat als een trein cute Ziet er allemaal heel mooi uit. Die smoke bruine smoke wash, is dat enkel tamiya smoke met veel verdunning of zit er ook bruin bij ?

Groeten, Pascal
 
Pascal het is een smoke van Vallejo. De Tamiya heeft alleen zwart. En dit is bruin. :D:D

Daarbij is dit op waterbasis. En dus lekker met verdunnen. En ook lekker met drogen. Straks een eindlaagje aanbrengen. De verf is al droog genoeg daarvoor. :|
 
Ik wilde dat ik zo snel kon bouwen als jij dat doet, helaas kan ik mij niet lang genoeg concentreren op iets.
Je CS wordt echt wel heel mooi.

Als je er toch op staat een puntje van kritiek of feedback te horen, dan het volgende.
Ik weet wel dat de romp van de 1/1 CS zwart is, daar valt niet over te twisten, echter, waneer je een zwart schip vanop een afstand bekijkt, dan is het helemaal niet zwart. (schaaleffect dus), een alternatief ware bijvoordbeeld Nato Black geweest van Tamiya, die eigenlijk een heel erg donker grijs is, of gewoon een druppeltje wit toevoegen aan je zwarte drybrush.
Wanneer die "fout" in de reling in het echt niet zichtbaar blijkt te zijn... gewoon afblijven dan.
 
Dat heb je goed verwoord Dancooper. En ik ben idd dat vergeten te vermelden. ^^

De zwarte verf die ik gebruikt heb, is nog over van de Victory. Daar heb ik idd. Een duppel witte verf bij gedaan om het zwart af te vlakken. Hier is dus rekening mee gehouden. Dan nog is de andere 9 nog een stukje lichter. Dank voor het melden. Ik had er niet aan gedacht dit hier even bij te vermelden.

Verder weer een kleien update.

1_SANY2602.jpg
De potdeksels netjes voorzien van een laagje smoke van Vallejo. Deze is met een grove varkensharen kwast er op gezet. Dit omdat de lekker streept. Hierdoor kijg je de nerven van het hout er mooi in. :k Ik heb ervoor gekozen om de houtsoort een donkere hout te maken. Dit heeft de echte ook. (merk alleen dat ik weer vergeten ben, de referentiefoto erbij te plaaten. ) Het dek is nu met een drybrusch behandeld. Dat maakt de houtnerf lekker donker en de lagen eronder niet. Er komt straks nog een licht grijze brusch overheen. De brusch die nu is gedaan, is met Vallejo 45 Charred brown gedaan.

1_SANY2603.jpg
Dan de dekken met een lichte kleur in de drybrusch gezet. Geeft een beetje het versleten effect er aan. Let wel ik heb er een beetje moeite voor moeten doen om dit niet egaal te krijgen. Dit omdat er op een schip niet overal gelijk gelopen word. Dat is toch wel mooi om dit in het dek een beetje naar voren te brengen. Best aardig gelukt. Anders word het dek echt egaal. En dat oogt niet vind ik. Gewoon een beetje de gangpaden wat meer en dan langs plaatsen waar je minder loopt wat minder. Op gevoel. Ook het grijs waarmee ik de drybrusch heb gedaan is Vallejo kleurnr. 72050 Coldgrey
 
En dan nog eens een kleine update en de laatste van vandaag. :D Echt de hele dag zitten knutselen. Geweldig. :D:D Waren alle dagen maar zo. :k

1_ropes.jpg

Allereerst de foto waar ik mijn kleuren op gebaseerd heb. Veel info heb ik niet in de snelheid kunnen vinden. Maar dit is van de bbc site afgehaald. Alleen waar, dat kan ik niet gelijk meer terug vinden. Dus weet iemand het graag even vermelden.

1_SANY2606.jpg
De railingen moeten wit. dus ook deze alvast voor de eerste keer in de kleur gezet. Moet nog een keertje.

1_SANY2605.jpg
Ook de bolders hun zwarte kleur gegeven. Maar zoals je ziet op de referentie. De bovenkanten zijn in het messing. Dus ook dat maar gedaan. De kleuren zwart 9 van Revell voor de basis. En goud 94 van Revell voor de messing bovenkant. Goud op een zwarte ondergrond geeft altijd een wat donkere en warmere tint dan als je dit doet op een witte ondergrond. Vandaar dat ik goud heb gebruikt en niet een andere kleur, zo komt het lekker dicht bij het messing van de foto.

We gaan nu de penbanken monteren en de dekhuisjes de eerst kleur geven.
 
Wat kan jij toch mooi schilderen Rik Applaus Applaus Applaus
Dit railing ziet er echt super uit in die witte kleur. Deze CS wordt weer een juweeltje cute

Groeten, Pascal
 
Dank je wel Pascal. Dat kun jij ook hoor. Gewoon doen. :D

1_SANY2607.jpg
Voor dat we verder gaan wil ik dus eerst het standaartje er onder gaan maken. dit geeft toch de stevigheid en ik wil hiermee de beschadigingen voorkomen. Eenmaal op het standaartje staat ze stabiel. Het standaartje word eenvoudig zwart. Maar wel met een houten valkje er in. Dus mogen we dit weer geen schilderen. Oker als basis nr. 88 Revell. Dan goed drogen om dat verder te gaan met smoke van Vallejo.

1_SANY2609.jpg
De basis met de smoke. Hier is een drybrusch gegeven met een varkensharen kwast. Dit omdat deze kwaste zo stug zijn dat ze kwaststrepen laten zitten. Hier maken wij dus handig gebruik van. Dan met een penseel wat punten deppen. Deze punten gaan de knoesten vormen. Waar we dan de nerven omheen laten lopen. Ik wilde een soort fijne struktuur hebben. Dat lijkt op Noten gelakt. Maar dan weer met een vleugje fantasie.

1_SANY2610.jpg
Het resultaat van een beetje knoeien.

1_SANY2611.jpg
Dan de andere kant. Deze keer met de letters ook gelijk gedaan. Deze hebben de Revell goud nr. 94 mogen ontvangen. Er komt straks als het droog is nog een inkt laag langsheen om zo de schaduw in de letters te creëren.
 
Prachtig ,Rik het resultaat van die staander is supper....en wat betreft die inktbewerking,het is me al veel opgevallen dat je die gebruikt en adviseert aan iedereen.......maar ik vind het resultaat altijd geweldig......mooie techniek
cutecute
 
Zeer mooi terug, en ook het standaartje is zeer mooi gelukt, die smoke is een zeer mooie verf om hout na te bootsen.
 
die smoke is een zeer mooie verf om hout na te bootsen.

Mooie tip, waarvoor dank.

Volg al van in het begin en wat ik zie bevalt me.
Bouw soms ook eens een schip en hier kan ik nog wat opsteken.

Erik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan