Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Cutty Sark [DONE]
Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 145

Discussie: Cutty Sark [DONE]

  1. #1

    Lightbulb Cutty Sark [DONE]

    Tja, als er iets gebeurt dan heb ik altijd de behoefte aan een makkelijk en simpel bouwpakketje. Gewoon plakken en nergens over na hoeven denken. Ontspanning. Zo heb ik dat nu ook nodig. Er is even een moment rust in de Ferrari. Deze heeft de kleur gekregen die hij moet hebben. En dat resulteerd nu in wachten. Dus ook daar kan ik niet mee verder. Deze moet uitharden enzo.

    Bij deze een intro voor dit mooie schip.

    In de jaren rond 1860 voeren theeklippers van Shanghai naar londen, volgeladen met gemakkelijke bederfelijke thee. Hoge premies werdenvoor de eerste scheepslading van het seizoen betaald, die in Engeland gelost werden. De rivaliteit tussen de theeklippers was groot, en het grote jaarlijkse teereacen ws sde gebeurtenis van de tijd. Niemand was meer geschikt, deze races te winnen, dan John Willis, een schotse scheepseigenaar en vroegere zeilschipkampioen. Hij liet de meest perfecte kliper bouwen die de wereld ooit had gezien. De Cutty Shark. Deze zou dan de in die tijd zo beruchte Thermopylae moeten verlaan. Deze eerste te waterlating was in 1869 in de Clyde rivier waarna ze in 1870 vanuit Londen naar Schanghai voer. De eerste kapitein George Moodi heeft hier gelijk bekend gemaakt dat de Cutty Shark het snelste zeilschip was dat ooit is gebouwd. En dat dit het snelste schip ooit zou zijn dat is gebouwd. Zo is er de eerste Race in 1972 geweest en die heeft dan tegen Thermopylae geweest. Deze is begonnen in Schanghai tot Londen. Helaas heeft een storm na 26 dagen aan het roer van de Cutty Shark een einde gemaakt waardoor ze onbestuurbaar was en weg dreef van haar route. Hierdoor heeft ze een week vertraging opgelopen. En dus de wedstrijd niet mogen winnen. Zij heeft tot 1879 dienst gedaan als theeklipper. Dit is kort geweest door de opening van het sueskanaal. Hierdoor hadden de stoomboten die in opkomst waren. Deze konden gemakkelijk door het kanaal terwijl Zeilschepen een open water nodig hadden ivm de wind.
    In 1897 Nam kapitein J.S. Wallece het commando over en heeft er een opleidings schip van gemaakt. Hij heeft in 1884 zelfmoord gepleegd. Hij was zo begaan met zijn leerlingen en schip dat hij het niet kon verkoppen dat er een muiterij in voorbereiding was.
    In 1885 nam Kapitein Richard Woodget het commando over, nadat er een lapzwans het roer overgenomen had. En het met de Cutty Sark niet goed zou gaan. Hij was de kapitein die het schip in dienst nam als wol-klipper en uiteindelijk de Thermopylae versloeg in de wedstrijdvaar van Port Jackson in Australie naar Engeland.

    Hierna is zij als museum schip tericht gekomen in het speciale droogdok dat voor haar is gebouwd aan de Greenwich in Londen. Ze is daar te bezichtigen geweest tot vorig jaar. 2008 omdat ze daar tijdens onderhouds werkzaamheden is verbrand. Dit is niet meer te herstellen, er word tot op heden over nagedacht om toch nog te kijken hoe dit schip alsnog opbebouwd kan worden.

    Ik hoop dat ik zo een beetje inzicht heb mogen geven in het schip.

    Dan nu de inzichten van de doos.


    De doos zelf.


    De inhoud is verdeeld in een drietal sprue´s. Dit is de romp en dekdelen.


    Het dek zelf. Met wederom een aantal dekdelen.


    De laatste spreu. Deze gaan we dus niet gebruiken. Het staande want.


    Dan de vacuform zeilen, ook die gaan we niet gebruiken. Er komen geen zeilen op dit schip naar alle waarschijnlijkheid.


    Enkel decals.


    Klosjes garen en een ankertouw. Met de bijhorende vlaggen.


    En een kat............. Een kat??

    Nee die was weer eens op de stoel aan het zitten om maar eens te kijken waar hij mij mee kon zieken.

    Ik hoop zo een beetje een leuk intro gemaakt te hebben. Dit schip word dus gebouwd vanuit de doos. En is dus puur om even te relaxen. Door het overleiden van Oma. Even de zinnen verzetten en niet te hoeven nadenken. Daar heb ik dus al stof genoeg voor.

    En nu lekker bouwen.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  2. #2

    Standaard

    Hey Rik,

    Mooie intro en info over dit beroemde schip. Zoals zo vaak gaat er een uniek exemplaar (schip, vliegtuig, auto, ...) verloren door een ramp of een menselijke fout, heel jammer omdat ze onvervangbaar zijn.
    Ziet er een mooie kit uit, hopelijk kan je hiermee je gedachten wat verzetten.

    Succes

    Groeten, Pascal

  3. #3

    Standaard

    Dit word terug een leuk topic om te volgen Rik.
    Ik ben er van overtuigd dat het verslag ook zo mooi zal worden als deze van uw Victory, en dat het zo mooi zla worden twijfel ik geen seconde aan.
    Je hebt gelijk dat je iets rustiger doet met uw lopende projecten tot al uw verdriet en zorgen een beetje zijn geminderd.

    Veel geluk en succes met dit project

  4. #4

    Standaard

    Dirk we gaan het proberen om weer een mooi verslag te maken. Deze zal wel een stuk eenvoudiger zijn dan die van de Victory. Dit is gewoon een simpeler schip. Dus er valt niet zoveel op te schilderen enzo.

    Maar eerst even een linkje. Ik spreek geen frans. Maar het lezen gaat toch zo hier en daar redelijk inmiddels. Voor de liefhebber wat achtergrond info.

    Historique du Cutty Sark
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  5. #5
    swa I
    Gast

    Standaard

    Beste Rik,Geschiedenis en achtergrondinformatie verslind ik als een zoet broodje en ik moet zeker zeggen dat je daar aardig in gelukt bent........
    Het is zeker een mooi projekt......en als je daar je zinnen op kunt verzetten,wordt het nog mooier.......ik ga het zeker blijven volgen,en wat betreft dat "frans" zit ik in het zelfde schuitje....ik verstaan er veel van maar niet alles...maar soms heb je die "niet alles" nodig en dan ja......moeten de woordenboeken boven gehaald worden
    Maar ik ben echt benieuwt wat je er van gaat maken...ik denk dat ik al weet ...dat het weer iets héél speciaal zal zijn...Sterkte....

  6. #6
    Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25-07-08
    Berichten
    2.221

    Standaard

    Mooi schip Rik! Ik heb er enkele maanden geleden in de winkel voor een houten Cutty Sark kit gestaan en heb met de grootste moeite me moeten bedwingen of ik had ze gekocht.

    Ooit zal ik ze wel eens bouwen ....
    Groeten,

    Michel.

  7. #7
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Hoi Rik,

    Lang geleden heb ik dit model ook eens gemaakt.
    Dit is echt een beauty!

    Veel succes!



    Droop

  8. #8

    Standaard

    Het is idd een mooi schip. Wat mij opvalt is de kwaliteit ook goed is. Het is een Revell kit en ik zie bijzonder weinig flasch en de passing is tot nog toe goed. Ook de onderdelen die nu nog netjes aan de sprue zitten zien er goed uit, en de detiallering is mooi. Dus ik ben vol lof over dit kitje. Let wel het is een Blokker kitje voor destijds € 14,95. Geen geld dus. Ik kan nu zelfs al zeggen dat de kwaliteit vele malen beter is dan die ik heb gehad met de Nimitz van Trumpeteer. En die koste ruim € 80,00

    Maar goed. We hebben vanacht moeilijk tot niet kunnen slapen. En hebben maar alvast een beginnetje gemaakt.


    De lijm die ik gebruik. Deze lijm laat het plastic samensmelten zodat het goed met elkaar samensmelt. Daardoor krijg je een vaste verbinding.


    De romp delen moeten wel even schoongemaakt worden. De puschpuntjes zitten aan de onderkant. Deze kunnen eenvoudig afgesneden worden om zo weer een mooie gladde lijm oppervlakte te krijgen.


    Hier en daar wat kleine oneffenheden, dit is wel jammer. Maar het is een fijn lijntje. Ook deze zijn redelijk makkelijk weg te halen met een klein beiteltje.


    De romphelften passen perfect ineen. Geen naadjes en geen vervelende zaken die ik moet wegvijlen om het weer mooi passend te maken.


    Even het dekje erbij om te passen. Ook deze past aardig. Toch nog een klein puntje aan de spitse boeg. Deze volgt niet helemaal het uiterste puntje. Dus daar zal ik met wat putty of milliput moeten vullen. Niet op de foto.


    En dan het geheel maar in elkaar gelijmd. Wel hiervoor wat tape gebruikt schotsch 3M Deze plakt goed, en geeft geen lijmresten. Het is ook nog een goed alternatief voor Tamiya tape. zo moest ik ook nog wel even een klemmetje op de boeg zetten en op het roer.


    Ik kan het niet echt laten om toch iets te veranderen. Dus gaan de spijlen er af en ga ik er andere in zetten. Revell wil dat ik daar met een koortje omheen sla als zijnde railing. Alleen heeft de CS geen railing maar een volledig net/gaaswerk. Deze zit dan wel tussen de paaltjes, maar ze zijn danook nog eens erg dik en kwetsbaar. Deze worden vervangen voor spelden.


    Het scheepje komt ook nog op een leuk standaartje te staan. Deze heb ik alvast gemaakt. Dit omdat ik dan hierop kan werken.
    Om het netjes haaks te krijgen gebruik ik hier altijd een blokhaakje voor. Dan kan ik deze hier mooi mee uitlijnen. En zorgen dat het daardoor ook recht.


    Dan bij de volgende eerst gezorgd dat het gelijkvloers blijft. Hierdoor hebben we de andere kant ook netjs recht. En hoeven we alleen de bovenkant er nog maar op te lijmen..
    Op de eerdere foto´s zie je dat ik de romp er al heb op staan.

    Kritiek altijd nu weer lekker schuren en vijlen om het allemaal naar mijn zin te krijgen.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  9. #9

    Standaard

    Geen reacties??

    Nou ja, alles zal wel goed zijn denk ik.


    De schuifmaat erbij. Dit omdat ik ervoor wil zorgen dat de steunen op een gelijke afstand zitten. Eerst een gaatje boren. Dan de bek in het gaatje zetten. Vanuit het gaatje dan met de andere bek weer een krasje maken om zo het volgende gaatje af te tekenen. Alle gaatjes komen zo op de juiste plaats te staan.


    Dan zijn de gaatjes geboort en van koperen speltjes voorzien. Eigenlijk kleine messing spijkertjes. Deze zullen later na het drogen op maat gemaakt worden en natuurlijk recht gebogen worden.


    Met een tangetje worden de spijkertjes op maat afgeknipt en zullen dan netjes gevijld worden.


    Om ze goed op maat te hebben, eerst maar een mal geknipt van papier, deze is wel stevig en kan de tang dragen. Dan kan ik de tang op elk spijltje zetten om ze op de juiste maat af te knippen. Dit heb je op de vorige foto gezien.


    Uiteindelijk toen alles op maat was. Kunnen beginnen met de romp haar kleurtje te geven. Het onderwaterschip komt als eerst aan bod. En dat is dus koperkleur. De beschrijving geeft antifouling rood aan. Maar daar ben ik dus van af gestapt. Ik orienteer mij op het orgineel 1 op 1 model.

    Ook voor nu, Kritiek is altijd welkom. Ook ik wil wel eens wat leren.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  10. #10

    Standaard

    Netjes.
    En dat zijn een paar leuke tips die je hier geeft.

    Erik.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

  11. #11

    Standaard

    Je bent al terug goed op dreef Rik.
    Maar ik heb toch een vraag, waarom heb je dek niet eerst geschilderd en verweerd?
    Zal toch makkelijker schilderen of spuiten zijn als je het dek eerst doet en ook de 2 romp helften en als deze eenmaal klaar zijn dan pas alles samen plakken, of zie ik dit verkeerd??

    Anders ziet het er inderdaad een mooi schip uit, en de details op het dek zullen ook mooi ogen.
    We dan ook benieuwd naar de vorderingen

  12. #12

    Standaard

    Dat is jou goed opgevallen. Normaal is het gebruikelijk om eerst het schip in delen te schilderen. En daarna in elkaar te zetten. Echter dit is een easy to build model. Het dek kun je zo in de romp leggen. Dan is de passing wel mooi, maar toch kiert het iets doordat er gelijmd moet kunnen worden. En deze kiertjes wil ik dan wel weg hebben. Hier kom ik in mijn volgende update op terug.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  13. #13

    Standaard

    Goed zoals ik heb beschreven is het een easy to build kit. Dan heeft deze nog steeds een niveau 5. Dit is vanwege het aantal onderdelen. Wel is de bouwmethode van de romp anders dan de meeste zeilers die Revell heeft. Daarbij is het ook dat de romp niet taps toeloopt. Hierdoor is het mogelijk om het dek er vanboven in te leggen. En zo heeft Revell de bouw dus ook bedoeld. En omdat dit gemakkelijk is, heb ik mij hiertoe nu neergelegd. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan he.

    dus omdat het dek van boven af er op gelegd wordt. Moet je wel een beetje plamuren.


    Ik heb dus hier met putty gewerkt. Deze heb ik van vallejo. Erf fijn, net als een aanrechtblad afkitten.


    Op de vorige foto zag je het ook al. Ik heb de railing er nu ook op gesoldeerd. Deze heb ik van messing garen gesoldeerd. 0,35 mm.


    De boeg ook gedaan zoals de spiegel.


    De werkwijze is simpel. Het garen eerst op de eerste staander gesoldeerd. let wel, het messing geeft zeer snel warmte door. En dus moet je snel solderen. Hierdoor gebruik ik ook vloeimiddel. Ik heb hiervoor nog S39 van vroeger. Deze laat het soldeertin makkelijk hechten en daardoor hoef ik de soldeerbout niet zo lang er op te houden. En smelt het plastic niet waar deze in zitten.
    Dan ga ik door naar de volgende staander wanner het messing is afgekoeld. Dus het is een klusje waar je de tijd voor moet nemen.

    Reacties zijn altijd welkom.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  14. #14

  15. #15

    Standaard

    Jongens kritiek mag best. Ik bijt niet.


    Na het bij werken van de randen door het lijmen en de daarbijbehorende kieren. Is dit het resultaat. Het bij werken is met een klein vijltje gedaan dat een krommiing heeft. Hierdoor kan ik precies werken zonder andere zaken te beschadigen.


    Nu door het schilderen kwam ik erachter dat het roer niet helemaal mooi gegoten was. Tenminste de delen waren niet mooi recht op elkaar gelijmd. Dus moest ik ergens een stukje afsnijden. Dat stuk zat tussen de spiegel en het roer in. Dat was even priegelen met een mesje, maar gelukt. Gewoon snijden en schrapen met een mesje.Booven niet gedaan en onder wel.


    Het resultaat. Van een 10 min schrapen en snijden.


    Even een liniaal erbij gelegd van 30 cm. Ter maatvoering. En zo heb je gelijk een overzicht van de stand van zaken.


    De kleuren van de romp. Nr 8 voor de zwarte basis en nr 9 voor de drybrusch om de nerf van het hout naar voren te halen. Deze is mooi weergegeven als detail door Revell.


    De basis in het zwart Revell nr 8. Let wel het is net gedaan en dus nog nat. Als het goed is, zover nu al te zien, wordt het matt en egaal. Op deze macrofoto is het wel een chaos. Later meer foto´s hierover. Tamiya tape gebruikt om de rand netjes te krijgen. Deze geeft tot nog toe het mooiste resultaat bij mij.

    Reactie is welkom, echt ik bijt niet.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •