Hoofdsponsor

1/72 Messerschmitt Bf 109 G-10 [wip]

Berten

Member
Registered
Lid geworden
28 sep 2015
Berichten
12
Dag iedereen,

Na lang rondhangen op dit forum en veel bekeken en gekocht te hebben lijkt het mij een goed plan om er eindelijk eens aan te beginnen.
Het wordt dus de Messerschmitt Bf 109 G-10 van Revell omdat ik die doos het eerst gekocht heb. Hoge verwachtingen heb ik niet, ik wil vooral veel leren. Mijn verslag zal uit veel vragen bestaan dus ik hoop hier vooral veel antwoorden en tips te vinden.

attachment.jpg

Aangezien ik dus al begonnen was voor ik wist hoe ik dit verslag moest opmaken heb ik een foto van hoe de sprue er oorspronkelijk uit zag ;)


attachment.jpg

De cockpit (Ik heb er een stuk sprue aan vastgemaakt om het later beter te kunnen vasthouden om te schilderen. Iemand een andere tip hoe hij dit doet? Zijn er simpele manieren om iets vast te houden zodat je de helft van uw vingers niet moet schilderen? ;)

attachment.jpg

attachment.jpg

Ok mijn eerste bevindingen zijn dat ik 1/72 heel klein vind. Het volgende wordt iets groter.
Vervolgens ben ik dan beginnen zoeken hoe ik moet verven en met wat aangezien de cockpit geverfd moet worden voor ik hem in de romp inbreng. Dus heb ik meteen maar de enamel verf van Revell gekocht volgens de handleiding. Eerst probleem is de primer. Het enige wat ik vond was een spuitbus ook van Revell maar dit vind ik vrij onhandig voor zo'n kleine oppervlaktes.

attachment.jpg

Is er iets anders van enamel primer bij een ander merk of bij Revell? Liefst iets wat ik moet verven aangezien ik (nog) geen airbrush heb.

Ondertussen heb ik onderstaand gekocht. Heeft iemand hier al ervaring mee en heb ik eigenlijk wel het juiste gekocht?


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag iedereen,

Na lang rondhangen op dit forum en veel bekeken en gekocht te hebben lijkt het mij een goed plan om er eindelijk eens aan te beginnen.

Goed idee :)

Het wordt dus de Messerschmitt Bf 109 G-10 van Revell omdat ik die doos het eerst gekocht heb. Hoge verwachtingen heb ik niet, ik wil vooral veel leren. Mijn verslag zal uit veel vragen bestaan dus ik hoop hier vooral veel antwoorden en tips te vinden.

Ik weet zeker dat je die antwoorden en tips ook gaat krijgen.

Aangezien ik dus al begonnen was voor ik wist hoe ik dit verslag moest opmaken heb ik een foto van hoe de sprue er oorspronkelijk uit zag ;)

Die foto wordt bij mij niet geladen. Als je foto's uploadt naar het forum moet je eerst op 'bevestigen' klikken om ze ook daadwerkelijk zichtbaar te krijgen; misschien ben je dat bij die foto vergeten.

Ik heb er een stuk sprue aan vastgemaakt om het later beter te kunnen vasthouden om te schilderen. Iemand een andere tip hoe hij dit doet?

De door jouw gebruikte is, mijns inziens, ook meteen de beste methode. Een andere methode is om eerst het ding helemaal in elkaar te zetten en daarna te schilderen, maar dan moet je een bijzonder vaste hand hebben en zelfs dan kom je niet meer overal bij. Ikzelf gebruik in plaats van stukjes sprue cocktailprikkers. Ik hecht die aan de te verven onderdelen op plekken die later niet meer zichtbaar zullen zijn. Je kunt het beste secondenlijm gebruiken, eventueel aangevuld met wat accelerator (bijvoorbeeld Zip Kicker). Secondenlijm wordt alleen binnen een paar seconden hard als je de onderdelen op elkaar drukt, anders duurt het een minuut of 30 voordat secondenlijm hard wordt. Met accelerator kun je dat proces versnellen en duurt het alsnog slechts een paar seconden.

Ok mijn eerste bevindingen zijn dat ik 1/72 heel klein vind. Het volgende wordt iets groter.

Het is zeker een kleine schaal, maar toch zul je hier op het forum mensen tegenkomen die er ontzettend veel uithalen. Forumlid Silenoz soldeert er zelfs op los, en dat op deze schaal.

Is er iets anders van enamel primer bij een ander merk of bij Revell? Liefst iets wat ik moet verven aangezien ik (nog) geen airbrush heb.

Ik denk dat je eens zou moeten kijken naar acrylverfjes, die worden ook geleverd door Revell ('Aqua'). Ten opzichte van enamel hebben die verfjes veel voordelen: ze drogen sneller en zijn minder schadelijk voor de gezondheid om maar wat te noemen. Anderzijds hoef je, als je met enamel gaat verven, niet per se primer te gebruiken. Anderen (zie de verontwaardigde reacties hieronder 8)) zullen het daar niet mee eens zijn en zullen zeggen dat je altijd een primer nodig hebt; maar zelfs wordt de grijze enamelverf vaak al als primer gebruikt. Persoonlijk gebruik ik Alclad grijze primer, verdund met Mr Hobby lacquer thinner maar je kunt ook Alclad thinner gebruiken. Dat is primer + thinner op lakbasis en dat is ook niet echt goed voor de gezondheid (goed ventileren!) maar het is prachtig spul om mee te werken, niet alleen met de airbrush maar ook per penseel.

Maar voorlopig zou je dus, bijvoorbeeld grijze, enamelverf als primer kunnen gebruiken.

Ondertussen heb ik onderstaand gekocht. Heeft iemand hier al ervaring mee en heb ik eigenlijk wel het juiste gekocht?

Ook deze foto is niet te zien.
 
Hey Roy, bedankt voor de info. Ik heb de foto's opnieuw geladen kan je ze nu zien? De primer waar ik van spreek zou je nu ook moeten kunnen zien.
Zou dat iets zijn?

En welke grijze enamelverf van Revell zou ik dan kunnen gebruiken? Heb je een nummer?
 
De foto's zijn nu te zien.

Volgens mij is die primer (die ik zelf nooit heb gebruikt) vooral bedoeld om te airbrushen en dan een glad oppervlak achter te laten bijvoorbeeld voor metaalfinishes. Je kunt het denk ik wel gebruiken, maar niet waar het voor bedoeld is (=airbrushen) en dan is het denk ik wat duur.

Wat betreft Revell enamel 'primer'... als je een (licht- tot middel) grijze enamelverf hebt, kan dat al werken. Let wel, die verf is niet specifiek gemaakt als primer dus is ook niet optimaal geschikt als zodanig, maar zal wel dienst kunnen doen. Als je op enig moment preciezer wilt gaan werken, kun je vanzelf opstappen op een 'echte' primer zoals bijvoorbeeld die van Alclad (=zelfde merk als waar je nu die honey primer van hebt). Maar zelfs toen ik een paar jaar geleden in Aviation Megastore was werd me Humbrol enamel #1 als primer aangeraden, wat eigenlijk geen specifieke primer is maar die dus wel als zodanig pleegt te worden gebruikt en soms zelfs ook zo wordt genoemd.

De reden van dat type (enamel) en die kleur (grijs) is, dat enamel heel goed hecht (in beginsel beter dan acryl) respectievelijk dat grijs een zeer goed dekkende kleur is die ook nog eens vrij neutraal is als ondergrond.

Maar eerlijk gezegd, als je nu speciaal een primer gaat aanschaffen, dan zou ik ook meteen echte primer nemen, zoals die van Alclad Grey Primer & Microfiller. Vergeet dan niet de verdunner erbij te kopen.

Volledigheidshalve moet ik erbij vermelden dat sommige mensen zweren bij acrylprimers zoals die van Vallejo. Problematisch aan die primers is echter, dat je ze niet kunt schuren zonder daarbij het risico te lopen dat je werk gaat rimpelen of loslaat. Voor mij is een primer die je niet kunt schuren zonder waarde, omdat ik mijn primer nagenoeg altijd schuur. Doe je dat niet, dan krijg je uiteindelijk een korreliger resultaat dan zou hoeven. Bij strakke autolakfinishes is het schuren van primer, zo ben ik inmiddels te weten gekomen, zelfs min of meer noodzaak. Als je dat achterwege laat, dan kun je weliswaar nog steeds een glad eindresultaat krijgen; maar doe je het wél dan krijg je het feller blinkend dan een willekeurige spiegel. Hoe dan ook, ik zal gedurende de 40 jaar dat ik nog leef nooit meer een acrylprimer gebruiken, alleen al omdat het niet hoeft, maar ik wil je zeker niet ontmoedigen te spreken met mensen die er wel prettig mee werken. Ieder z'n eigen materiaal he.
 
Berten, zoals Roy schrijft, de cocktail-prikker methode, gebruik ik ook. Echter op een andere manier, ik lijm de stokjes vast met Revell hobby lijm, is even sterk genoeg om te verven, en breek ze los, dat is dus vingernagelwerk.

De meeste onderdelen die ik in elkaar wil kleven na het verven, op de delen waar Geen verf mag komen, leg ik een dikke bobbel PRiTT lijm, duw daar een stokje in een laat een kwartier uitharden. Ik spuit dan bijna altijd.
De delen die dan blank moeten zijn om te lijmen, (want na het verven, moeten de verbindingen weer kaal zijn.)..Nu de PRITT, blijft aan de prikker hangen, en heeft geen verbinding met het plastiek, en direct een kale plek...zonder primer en zonder lak. Net alsof ik afplaktape gebruik
 
Bedankt Aris, zal ik gegarandeerd ook wel eens proberen.
 
Nog een vraagje: Aangezien ik het liefst zo goed mogelijk wil doen vroeg ik mij af of ik mijn enamel verf ook moet verdunnen als ik die niet met de airbrush aanbreng. Of speelt dat geen rol en moet enamel verf sowieso verdund worden. Op het potje van Revell staat dat het enkel moet geschud en geroerd worden voor je het aanbrengt.

Als die toch moet verdund worden om te verven met wat doe je dit dan best en in welke verhouding? Werkt thinner even goed als white spirit of wasbenzine om te verdunnen? Of helemaal niet?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groeten
Bert
 
Als je een mooi eindresultaat wilt, dan zul je -ook als je met penseel schildert- idealiter een aantal dunne laagjes moeten opbrengen. Vanzelfsprekend zul je dan moeten verdunnen. Je kunt enamelthinner gebruiken van Revell, genaamd "Color Mix", maar kunt ook experimenteren met andere enamelthinners zoals die van Humbrol.

Verhouding is iets wat je zelf zult moeten uitzoeken, dat verschilt per kleur. Sommige verven (niet alleen Revell enamel maar ook Revell aqua) zijn dikker dan andere, en zullen dan ook meer verdunning behoeven. Dat nadeel heb je niet als je op enig moment gaat overwegen gebruik te maken van de verfjes van Vallejo, maar goed ik wil je niets opdringen.

Wat wasbenzine / white spirit betreft, geef ik de pen liever door aan anderen. Ik gebruik bijna stelselmatig de thinner die door de fabrikant is aangewezen te gebruiken met de bijbehorende verf, omdat ik dan zeker weet dat er niet halverwege de droogtijd barsten gaan ontstaan etc. Ik heb daar teveel horrorverhalen over gehoord. Enige uitzondering voor mijzelf is de fantastisch werkende combinatie van Alclad grey primer met Mr Hobby thinner.
 
Ken hier niet veel van maar volg in stilte om mee wat info op te vangen grt.
 
Veel plezier met je eerste bouwverslag.
 
Bedankt Camaro69!

De eerste laag verf zit er op. Ik heb de Revell enamel verf niet verdund omdat die mij al redelijk dun leek. Ze lijkt ook niet echt 'dekkend', of is dit normaal voor de 1e laag. Of zou ik iets verkeerd gedaan hebben?

Vanavond gaat de 2e laag er op.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Kan best zijn dat de eerste laag niet dekkend is, best enkele dunne laagjes aanbrengen (natuurlijk laten drogen tussen twee lagen ;) )
En heb je de verf goed geroerd? Enamel dat lang heeft gestaan kan soms dikke pigmentbrokken hebben op de bodem van het potje...
Heel goed roeren is dan een must.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan