Hoofdsponsor

1/35 U.S. armored bulldozer [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar soms, is het zo,dat de ketting strak gespannen is.

Het model is nu helemaal groen, de aandrijving ook, en de tracks zijn, in track kleur. Alles gespoten....

Vanavond geplaatst, en inderdaad, de verf zit echt in de weg, schoonmaken en plaatsen en bij elkaar, en dan blijkt weer het uitgangspunt, geen lol aan deze kit te beleven.

Update, de tracks zijn geplaatst de laatste platen ook, beschadigde delen onder de verf gedaan. alles in kleur, nu is die als nieuw...

! in de blanke lak en decals gaan plaatsen en ander decals onder de tape vandaan halen...

Wederom foto's volgen
 
soms zit het mee... soms zit het tegen ;)

Ben benieuwd naar de plaatjes....
 
De Bull in kleur, de decal 9, 10 en 11, was reeds geplaatst, en beschermd, zitten er dubbel in, of de bestuurder die ooit ziet vraag ik mij, , Tape verwijderd en alles in de hoogglans. De bovenste rode handel, moest decal 4 krijgen, is decal 12, waarop staat High...Neutral...Low....Jawel de witte. Dan de volgende decal, dat is de grote witte bij 13. Als ik dan noteer 5 afzonderlijke in 1x gelukt...

Op het groen wel te zien

attachment.jpg

Oh ja voor de blanke lak nog enige dingen rood gemaakt, en de andere decals aangebracht
Volgens het schema

attachment.jpg

Kan het niet laten set en sol te gebruiken of zoiets.de 1A 237E A-19 en de 6101707 en ALWAYS WILL



\Straks Sealen met Blanke Lak en foto's trekken
 
Mooi om te zien dat je deze kit, ondanks de issues die je hebt ervaren, onder controle hebt en nu zelfs in de afwerkingsfase zit.
 
Volg steeds en ben benieuwd naar resultaat want is knap grt.
 
Guy en Pascal, dank voor de complimenten.

De bull is nu in kleur, 4 van de 5 kleuren zijn aangebracht. In plaats van zwart heb ik donkergrijs gebruikt Op de foto te zien de losse opstelling. De andere foto staan in een dryfitt. In de glanslak voor de decals, en daarna ook weer.
attachment.jpg

Op deze foto de twee mini decals te zien, met een beetje inspanning kan ik ze nu op het beeldscherm ook lezen. Bij de luchthapper ook de blonde "hondenhaar", maar die strijd heb ik opgegeven. Of een hond of een kat komt zich wel bemoeien.....en de compressor en het gesis, moet heel dicht bij gekeken worden
attachment.jpg


Dan de rondom foto's, Zelf is het mij opgevallen, dat ik op de schuif op een 2 stukje bewegend een plekje gemist heb met spuiten. Op de foto is ook te zien dat de linker track iets bewogen heeft tijdens het draaien.
en de onderkant, omdat hij voor het eerst van het schuurblokje loskwam, bemerkte ik dat daar door het bewegen de verf weg was
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Zo en nu moet ik met modder gaan gooien op de bull, dus hij is weer in 4 losse delen
 
Is wel een lekker model met details, ga je nog wat doen qua beschadigingen aan de aansluitpunten van luchtleidingen olieleidingen e.d want lijkt mij dat daar wel aan gesleuteld werd en wat wheatheren misschien? vraag dit omdat je zeg dat je nu al met modder gaat gooien.
 
Een vreemd voertuig vind ik, had ik nog nooit gezien. Dat heb je mooi gedaan.
 
Het tussenresultaat is natuurlijk een stuk beter dan je met de Belarus voor elkaar kreeg. Echter moet ik wel mijn reputatie een beetje in de gaten houden en hier en daar wat overbodige en ergerlijke, muggenzifterige kritiek spuien:

- Ik sluit me bij Ron aan dat ik vooraf algemeen zou verweren en daarna pas vervuiling aanbrengen.
- Ik vind de lak algemeen te uniform. Overal dezelfde kleur: motorblok, panelen, cabine et cetera. Er zijn geweldige en bijzonder eenvoudige manieren, met olieverf, om daar variatie in aan te brengen. Eigenlijk ook een soort verwering, maar dan heel gematigd, waardoor je tinten in de lak brengt.
- Het komt ook wat donker op me over, maar dat kan zeker de fotografische belichting zijn of mijn gebrek aan kennis over de Angelsaksische oorlogsmobielen. Maar als ik gelijk heb, denk dan aan de schaalwerking: hoe kleiner het model des te lichter je de kleuren kunt doen om tot een realistisch eindresultaat te komen. Daarbij zullen bijna alle verweringstechnieken (op een enkele na) het model alleen maar donkerder maken.
- Ga je proberen de koplampen realistisch na te maken, door een bolletje weer te geven (bijv. een bolletje snel gestolde secondenlijm) als lampje?
- Ook de rupsen lijken me wat aan de donkere kant.
- De v-snaren voor op de poelies bij de motor (krukas, waterpomp misschien) zullen toch zeker niet zijn meegespoten in olive drab. Als je daar nog bij kunt, zou ik die zeker van een laagje antraciet of zoiets voorzien.
- Dat je een glossy laag gebruikt vóór en na de decals doet mijn handjes spartelen en klappen van enthousiasme. Het is een Hogeschool-van-de-modelbouw-uitgangspunt dat je hier toepast, iets wat velen toch lijken over te slaan. Waar ik echter een vraagteken bij zet is je keuze om het glossy te laten. Als ik zo eens kijk naar referentiefoto's, denk ik dat je hier te maken hebt met een matte, hooguit satijnen, finish op het echte model. Ik zou dezelfde volgorde hanteren als jij, maar dan een matte eindvernis eroverheen leggen. Dus: glossy, decals, glossy, mat. De tweede glossy laag is dan bedoeld om de decals (en dan met name de decal film) volledig te integreren in het model. Doe je het goed, dan is nagenoeg niet of helemaal niet meer te zien dat het ooit een decal was. De matte eindlaag is natuurlijk bedoeld om een mat uiterlijk te krijgen. Die matheid is vervolgens ook weer handig bij het verweren, omdat pigmentdeeltjes en andere verweringsprut beter blijven plakken. Overigens kun je van de huidige situatie gebruik maken om een paar washes te plaatsen, want de capillaire werking van de dunne washverf viert nu hoogtij. Als je straks een matte eindlaag zou hebben (het is jouw model he, jouw keuze), dan zouden washes niet meer zo netjes op je model kunnen worden aangebracht als dat dat nu kan.
- De laklaag van het dozerblad ziet er beter uit dan die op je eigen auto. Hoewel ik een groot voorstander ben van minimale verweringen (nu dat meestal realistischer is... ik bezit helaas geen grammetje kunstzinnige vrijheid binnen de grenzen van mijn schedel, dus ben ik aangewezen op wat ik op foto's zie en dat probeer ik dan na te bouwen), is zo'n dozerblad toch wel het eerste waar krassen in komen en waar stukken blank staal te zien zullen zijn. Ik besluit dit intermezzo dan ook met een verwijzing naar een van mijn favoriete modellen aller tijden, van mijn favoriete modelbouwer Michael Rinaldi:

d9dozer102__sized.jpg


Van de oorspronkelijke laklaag is volgens Rinaldi eigenlijk nauwelijks meer iets over. Het dagelijkse geschuur van zand en gesteente alleen al, onder ontzagwekkende krachten en druk, doet die laag al ras verdwijnen. Omdat het kan, nog wat foto's. Alle copyrights liggen bij Michael Rinaldi maar die zal het vast niet erg vinden dat zijn prachtige model nog eens onder de aandacht wordt gebracht. Zo wel, dan haal ik de foto's weer weg.

Resize+of+DSCN2383.jpg

d9dozer120__sized.jpg


d9dozer103__sized.jpg


Bekijk altijd ook voldoende referentiefoto's van de echte bulldozer...

Zo, dit lijkt me weer voldoende om net niet verbannen te worden :laugh:
 
Wel een mooi stuk gevonden , inderdaad ietsje meer details zou het nog mooier maken
Wat betreft de V-snaren die werden al wel eens mee gespoten bij grotere machines tijdens het werken pelde dat er van zelf wel af , ik heb het meermaals gezien dat ze gewoon het hele voertuig of machine gewoon zo schilderde ,maar dat geeft bij dit model nu wel geen meerwaarde ( sorry ) nu komt het speelgoedachtig over , wij weten hier wel hoeveel werk erin zit dat wel , maar onze Aris zal dat wel verhelpen he
Marc
 
Ik treed Roy hierin bij maar wil er dit nog aan toevoegen:
Het is niet nodig je volledige model in de glanslak te spuiten als je decals wil aanbrengen. Het is bijv. niet nodig de motor te laten blinken.
Op mijn matte US voertuigen beperk ik mij tot die oppervlaktes die wel een decal zullen ontvangen zoals bumpers, deuren, motorkap,...
Wat ik wel doe alvorens ik overga tot verwering, is het aanbrengen van een laag Klir. Nu ga ik al horen zeggen: "dat is toch hetzelfde als een laklaag" maar neen, dat is het niet.
Na de verwering volgt een laag matte vernis en pas dan de eventuele modder of stof bevuiling.
 
Erwin je bedoelt dan neem ik aan wel dat je complete onderdelen van een glanslaag voorziet, en niet bijvoorbeeld slechts een gedeelte van een motorkap?
 
Inderdaad Roy, de complete motorkap of het volledige dak of de volledige deuren, volledige bumper enz...
 
Ron, de beschadigingen komen bij het wheatheren.

Roy
Ik ga eerst wheateren, en dan vervuiling aanbrengen. In mijn perspectie is vervuiling en wheateren hetzelfde. Maar ik had preciezer moeten zijn waar ik schreef over modder gooien. Ik begrijp de verwarring.

De kleur Olive-drab, is voorgeschreven door Miniart, aan dit kleurenschema heb ik mij gehouden. Misschien dat de foto, het donkerder maakt of de glossy. Ik kan wel zeggen het is de kleur, waar hij ook op de ledendag in was.

De koplampen zit een meegegoten bolletje in, maar misschien komt dit op de foto niet duidelijk over, wel kan melden, er moet nog glas voor geplaatst worden. Dan kom ik direct op dat er nog een laklaag over moet, of dat ik een keer met mijn vieze vingers tegen het glas kom.

De kleur Dark-tracks geld eigenlijk hetzelfde als bij Olive-Drab, komt in ieder geval nog verwering met iets als staal overheen, die zijn nooit mooi inde lak. Zeker de opstaande delen op de platen niet.

De V-snaren staan in het voorbeeld ook in, olive-drab. Had ik anders kunnen doen, maar ik heb een keuze gemaakt, of in kleur maken en dan alle afdekplaten monteren, of achteraf. Mij leek het mooist de buitenkant zie je eerst, maar hier komt ook een off-zwart op.

Dank voor het compliment over de glossy voor en na decals, al moet ik daar bekennen dat heb ik oa bij jou en andere afgekeken. Die eer is echt aan jou en de anderen die gereageerd hebben.

De laklaag op het dozerblad, die ziet er op de foto mooi uit. Maar is alleen ter bescherming van de verf eronder. Het stappenplan was, als de verf erop zit, eerst sealen, dan verweren, zeker omdat ik de verf niet met mijn vingers eraf wil schuren. En gewoon de zelfde glossy gebruikt, die ik nodig had in het decal ritme. En natuurlijk in Glossy afwerken, dat word echt mat. Je tip om washes te gebruiken, is de eerste stap.


De dozer van Rinaldi, is mooi, echter als die werkt,schuift en beweegt er en is er geen modderaan de bovenkant, zal de binnenschaal zo goed als glimmend zijn. Staat hij stil, is het eerste wat de bestuurder doet, met een spade, alle modder weghalen, of de dozer laten stuiteren. Op een dozerblad …kan alleen staalkleur zijn, of nog de laatste resten verf, of roest door het stil staan. Of compleet verroest. De situatie zoals de Dooby kan alleen als er een berg modder of zand voor ligt, maar dan is de rest van de dozer uit beeld. Wel heel mooi, maar beantwoord niet aan de werkelijkheid.


Marc, het machine is al zo gedetailleerd, maar benadrukken ga ik ze wel, en de glossy, maakt speelgoedachtig. En zoals boven, de v-snaar van kleur wijzigen.

Erwin, op de motor moesten 2 mini decals komen. Vandaar de keuze, om de hele motor in de Glossy te zetten, had ik anders kunnen doen, maar de decal zag ik zelf pas toen ik ermee op het groen kwam. Dunner/kleiner als blad 011 van proedge.
Maar zoals mijn gedacht is, alle andere technieken, moet ik gaan toepassen


Ik wil dan ook dank zeggen voor de commentaren, ik had dingen anders kunnen doen, maar als tussen stap zit ik goed, denk ik
 
Laatst bewerkt:
Het is een beetje spijtig dat je de decals er tegen gezet hebt, anders had je er inderdaad verschillende panelen kunnen uitlichten gewoon door een lichtere toon van het groen te mengen, de panelen maskeren en fijn spuiten. Dat is al een eerste vorm van verweren, zoals ook Roy al zei. Het voordeel van een lichter model is dat je met je washes meer kanten op kunt, gewoon omdat ze daarop beter zichtbaar zijn. Het is niet zo simpel om op een donker model verfschade te gaan aanbrengen, de donkere chippings vallen er minder tot niet op. Maar je kan beginnen met je decals minder wit te maken, bijv. dmv. een vuile wash (olieverf burnt umber + white spirit), maar subtiel genoeg want anders wordt je model nog donkerder. Je zal inderdaad het verschil moeten maken met pigmenten. Zo kan je op de horizontale delen lichtere pigmenten aanbrengen en op de vertikale iets donkerder, maar erop letten dat het niet te uniform wordt (pigmenten door elkaar gebruiken maar niet kapotmengen).
Je kan zeker ook een pinwash doen met stofzandkleurige pigmenten of -olieverf.

Veel plezier ermee Aris.
 
Nuttige info hier en volg graag grt.
 
De eerste poging tot verweren, wat veranderd terwijl hij in de hoogglans stond. hier en daar iets bijgespoten of washes aan gebracht. Zoals op de tracks kaal gesleten delen in ijzer kleur. Zo ook op de schuif wat washes.

Toen in de matte vernis gezet, en nog enige kleur veranderingen erop gemaakt, zoals op de uitlaat.

De bodemplaat is nog het schone nieuwe groen, in een matte vernis, deze neem ik mee als de tracks aan de bull gekleefd zijn

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=103922[/img

[ATTACH=full]384937[/ATTACH]

[ATTACH=full]384938[/ATTACH]
 
Echt knap bezig en overtuigend geschilderd grt.
 
Niet verkeerd Aris
 
Goed bezig, mooie verwering, ook de 'schuifklep' is mooi gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan