Hoofdsponsor

Anders / onbekend Citroën HY Militaire Ambulance [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Vandaag starten we een nieuw papieren model van de Citroën HY en we verhogen hierbij de moeilijkheidsgraad een beetje.

We starten met een militaire ambulance zoals deze gebruikt werd door het Nederlands leger.
De Citroën is van een later type met rechthoekige achterspatborden en heeft blijkbaar ook een langer chassis. De cabine vormt geen geheel met de laadruimte.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook deze is een free download van de Franse site "le site en papier" en dus beschikbaar voor iedereen. Gebruikt papier is 120gr.
Het model is gebaseerd op een foto van dergelijke ambulance ergens op een autokerkhof. De foto is terug te vinden op de site.

Eerste wat opvalt is dat we hier met 2 steunen te maken hebben en een extra middenstuk.
Ik ben er nog niet volledig aan uit en het zal dus wat zoeken worden.
Doei....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Succes met de Erwin, je hebt er wel schik in hé :)

Fred
 
Papierbouw is even wennen maar die Citroen modellen zijn uiteindelijk leuk om bouwen.
Heb ook bewust gekozen om hier in Normandie alleen papierbouw te doen.
 
Eerst nog even tonen waar we gisteren geëindigd zijn:

attachment.jpg

de montage kan beginnen.
 
In het dak zie ik een vouw zitten.
Om een mooie ronde vorm te krijgen kan het papier op de onderkant van een muismat leggen en dan met een rond hout gewoon rollen.
Net een stuk deeg, dan wordt het mooi rond zonder vouwen erin.

Goed bezig Erwin!


Fred
 
Bedankt voor de tip Fred maar jammer genoeg was het euvel reeds geschied.
Ik heb mij namelijk vergist in die zin dat ik meende dat het een rechte kas was en ik had er al 2 flinke plooien in gemaakt.

Spijtig dat er bij deze geen bouwplan is want ik heb toch ergens moeten toveren met het aantal geleverde steunen maar ik heb er toch fun in gehad.
Momenteel staat ie er zo bij:

attachment.jpg

wat uiteindelijk niet slecht is. Er zijn wel wat deuken in, zwaarder papier zou dit waarschijnlijk verhinderd hebben.

attachment.jpg

Deze foto toont dat de kas wel degelijk groter is dan deze van een normale H.
Hopelijk krijg ik hem nog volledig in elkaar voor we huiswaarts keren.
 
Hoi Erwin, ik vind het iedere keer leuk om te zien hoe uit een
2D print een heus 3D model ontstaat :) leuke karretjes die Citroentjes !

Ik heb al een tijd geleden n.a.v. Fred's werk een aantal modellen gedownload,
maar ben er nog nooit eens aan begonnen...
Je gebruikt dus 120 gr papier. Is dat A4 formaat ? en dat gaat gewoon door een standaard printer ?

vouwbaar groetje ;)
 
Heb de antwoorden gevonden in jouw andere Citroën topic Erwin...

plezier met deze nog ! :)
 
Beetje latere post dan gepland ingevolge het warme weer en het geen goesting hebben om te zitten puffen voor de PC.

De ambulance is afgewerkt en deze maal zijn de koplampen veel beter geworden.
We zeggen het genoeg: "al doende leert men" en ook hier was dit opnieuw van toepassing.
Ik krijg meer en meer respect voor papierbouwers want verhullen van fouten is in deze branche quasi onmogelijk hetgeen wij, als plastiek modelbouwers, toch regelmatig wel eens doen of er desnoods een "historische draai" aan geven.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook hier opnieuw de opmerking dat papier 160gr beter zou zijn dan de door mij gebruikte 120gr maar voorlopig doen we verder met hetgeen we reeds afgeprint hebben.

Op naar de volgende !
 
Ook alweer geslaagd :)
En die "volgende" is al weer gestart zag ik...

bouwze ! :)
 
ziet er weer goed uit :)

enkel bij de voorste wielbogen heb ik een beetje mijn bedenkingen, en ik denk dat Papershaper dit bij het vorige model ook opgemerkt had, dat extra randje eraan?
 
Nice Erwin!

Weer een mooie ervaring en model.

Fred
 
Ze worden steeds beter, hé. Deze mag echt wel gezien worden, hoor.
Als je deze eens tegen je eerste papiermodelletje zal je de vooruitgang wel zien.
Goed bezig. Wedden dat de volgende nog mooier wordt?

Grts,
Joost
 
Het is knap , maar zoals ik al eens geschreven heb kan het me niet echt warm maken
Reden is ik verander graag iets aan mijn modellen en dat kan bij deze niet
Maar toch leuk om te zien
grt
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan