Hoofdsponsor

1/16 Bugster [wip]

Bedankt voor de uitleg Marc, eens zien of ze dat hier ook hebben in de hobby winkel...

groet :)
 
Ier isem nogis , Hier ben ik nog eens , beste makkers heb stillekes verder gewerkt ondertussen een tamelijk goed geslaagde eerste modelbouwtafel in Sint job nabij Antwerpen gedaan .
Straks zal ik verdere uitleg geven in een ander topicje
Dus om verder te gaan ik moest voor de hotrod andere wielen hebben maar waar vind je nu wielen naar mijn zin op schaal 1/16 ik dacht aan rc wielen maar die vallen nogal duur uit 25€ voor 2 wielen en dan zijn ze me wat te modern , zodus moest er een andere oplossing en die kwam er wel degelijk
Om te beginnen maakte ik met een passer 4 cirkels op een stukje styreen plastic en daarna begon ik met de cirkel in gelijke delen te verdelen en op die punten boortje ik kleine gaten tot mijn spijt ben ik dit beeld verloren denkelijk niet mee overgezet naar mijn pc en de fotos van mijn i-phone verwijderd sorry makkers
Daarna ben ik begonnen aan het verbreden van de originele velgjes met zoals ik al meerdere malen gedaan heb met stukjes alu buis van dezelfde diameter , nadat alles ineen gestoken was en gekleefd
Het geheel in de kleur gezet die voor ogen had

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo dit is weeral achter de rug met een goed einde
Een doorn in bijna elke modelbouwer zijn oog zijn de aandrijfriemen van eender welk voertuig dan zijn het te dikke staafjes die op niks trekken dus ben ik deze keer weer een klein stapje verder gegaan en al die rommel mooi verwijderd daarna heb ik met een driehoekig sleutelvijltje in de onderste polie een rand gevijld

attachment.jpg

Na alles ineen en op elkaar gekleefd te hebben was er bij deze kit een soort tube of darmpje dat diende om bougiekabels te maken , maar ook weer veel te dik en het oogt ook niet mooi .
Deze tube heb ik dan gebruikt om een v-snaar te maken en dit lijkt wel wat echter en mooier

attachment.jpg

Zo beste vrienden er staat nu wat ander werk te wachten dus je hoort nog van mij , maar eerst zal ik nog het verslag van de BBT meeting even maken
groetjes
Marc
 
Knappe arbeid Marc ! mooie wielen zijn het geworden.

Die snaar om de poelies ziet er wel OK uit, maar mist spanning naar mijn idee.
Ik zat te denken : misschien als je van te voren een koperdraadje in de
plastic slang duwt kun je na montage de bolling daarin recht duwen ? is maar een opwelling...
Men gebruikt ook wel tape om dergelijke riemen na te bootsen.

strak gespannen groetje ;)
 
knappe werken

1 opmerking: de centerkap lijkt me niet in het midden te zitten?
attachment.jpg
 
Even snel antwoorden Peter en Jordi jullie hebben 100% gelijk , ik had het ook al gezien van de riem ik ga proberen er nog iets aan te doen , maar in werkelijkheid zit er bij dit type van motor niet veel verschil op , waarom wel eenvoudig die riempjes waren niet makkelijk op te spannen omdat alles statisch was het eb-nige wat men kon doen was de polie van de dynamo moest gedemonteerd worden en die bestond uit twee delen met daartussen shim's dikteplaatjes en door deze te verminderen of te vermeerderen kon men zo de riem aanspannen ( systeem variomatic van Daf ) dus langs enerzijde ben ik ook een beetje juist maar ik ga er wat aan doen is wel mooier dan bedankt
Nu Jordi klopt wat je schrijft maar het was maar een proefopstelling ik had die met een soort bleu tac erop gekleefd om te zien wat een effect het gaf
Bedankt makker
Komt wel goed hoor makkers
Marc
 
Goed bezig Coachke, had dezelfde opmerkingen als hierboven maar dat is ondertussen opgelost zie ik.
Keep it up!
 
in werkelijkheid zit er bij dit type van motor niet veel verschil op , waarom wel eenvoudig die riempjes waren niet makkelijk op te spannen omdat alles statisch was

In jouw herinnering stonden die v-snaren dan misschien wel bol, maar uit foto's blijkt dat niet. Google maar eens... geloof me, ik heb véél foto's van zo'n Kever-motortje gezien en ben dat nog niet -opvallend- tegengekomen.

Ik wil overigens geloven dat de snaar niet volledig strak stond en een fractie bolling gaf, maar dat is dan nauwelijks te zien in 1:1 en op schaal 1:16 valt dat effect dan helemaal weg. Ik zou de v-snaar dus gewoon strak weergeven. Niet doorslaggevend maar een bijkomstig voordeel is, dat de kijker het geloofwaardiger zal vinden omdat een min of meer strak gespannen snaar beter overeenkomt met zijn verwachtingspatroon.
 
De wielen vind ik goed gevonden en die riem komt ook wel in orde.Goed bezig.
Marc S
 
Goedeavond beste vrienden, ik ben weer volop aan het werken aan de motor van de bugster of hoe men het ook mag noemen
Nu moest ik toch een uitlaat verzinnen omdat originele ding er maar zielloos bij ligt , wel hoe heb ik dit gedaan ?
Wel omdat ik nogal veel zaken niet wegdoe had ik nog een restje liggen van elektriciteitskabel met volle kern daarvan een stuk afgeknipt ontbloot en recht gemaakt

attachment.jpg

Even technisch gaan bij dit type motor zit aan de voorzijde en aan de achterzijde een opening van de uitlaat dus moest ik die vorm verkrijgen , dus door veel passen en meten ....... ben ik tot diet resultaat gekomen

attachment.jpg

en zo moet het komen

attachment.jpg


attachment.jpg


en zo moest ik er twee maken in spiegelbeeld eentje voor rechts en eentje voor links
een uitlaatpot hoorde er ook bij . Hier ben ik als volgende te werk gegaan , weer in mijn verzameling afdeling niet weggooien gekropen en ik vond daar een uitschuifbare autoantenne en daar heb je buisjes van alle afmetingen en het is koper dus het kan gesoldeerd worden mits de chroomlaag even te verwijderen
Daar de juiste maat vanaf gezaagd en een kleine bankschroef ietsje plat geknepen om een ovale cilinder te bekomen
Het stuk antenne

attachment.jpg

het afgezaagde stukje

attachment.jpg

Nu moest ik dat opvullen met iets waar ik de andere stukjes koperdraad kon in bevestigen maar hoe ? Na even mijn weinige verstand te hebben gepijnigd kwam ik op het idee van het buisje vol te laten lopen met soldeersel
Hier het begin van de uitlaatpot



Na wat gevloek en getier kreeg ik toch eindelijk mijn uitlaat ineen gesoldeerd

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

nu nog juist het eindstukje maken het een deftig kleurke geven en ik kan verder met mijn projectje
grt
Marc
 
Dat is echt fijn werk geweest ,het is heel goed van model vind ik.
 
Hoe je die knalpot gemaakt hebt dat moet ik onthouden.Ik vind het echt goed geslaagd.
Marc S
 
Dit zijn weer knappe werkzaamheden die je toon Marc, het is toch altijd weer leuk om te zien dat bouwers meer uit een kit halen dan er in zit !
 
Dank u vrienden voor uw reacties
Marc
 
Xavier bedankt voor clipjes heb er echt van genoten ik zat met momenten hardop te lachen en mee te doen geweldig wat ze uit zo een motortje halen he
Tof
Marc
 
volg steeds in stilte he Marc grt.
 
Knappe vorderingen die je hier maakt!!
 
Hallo beste vrienden hier ben ik nog eens met enkele vorderingen
het chassis monoqoque genoemd omdat in principe een kever geen chassis heeft , even nader verklaren een kever en tegenwoordig alle Europese auto's hebben het niet meer , wat dan wel heel eenvoudig men baseerde zich op de sterkte van een ei in zijn geheel is dat beresterk en licht dus door het geheel van dak stijlen en binnenslijkweerders samen te voegen ( aan elkaar te lassen ) krijgen we een zeker zo sterk chassis of een mooiere naam " zelfdragend koetswerk " wat zoals op de volgend foto zou dat doorbreken als men zo zou rijden

attachment.jpg

motor gemonteerd en voorzien van de nodige bedrading aan de bobijn aan de dynamo

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

hier nog wat uitleg

attachment.jpg


de voorophanging in de twee onder elkaar liggende buizen zitten torsieveren die worden getorst van zodra de wielen in geveerd worden door de twee aan iedere kant bevindende armen

attachment.jpg

attachment.jpg

zo zal de kever er gaan uitzien

attachment.jpg


met carrosserie

attachment.jpg


het interieur

attachment.jpg

ik heb een klein probleem die " die hards " onder ons zullen het al wel opgemerkt hebben maar de v-snaar heb ik inderdaad terug opgespannen maar na verloop van tijd begint deze zich terug te ontspannen en ik krijg deze er niet meer af omdat hij in de groef gekleefd zit en zou de hele boel beschadigen moest ik hem er weer moeten afdoen dus bij deze zal ik het zo laten ( sorry )

Nu ga ik verde de fijne afwerking doen en verder monteren verder beelden volgen
groetjes
Marc
 
Spijtig van de v-riem,ben benieuwd naar het einde.
Marc S
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan