Hoofdsponsor

1/87 Panderma Ferry Turk-Models 1/87 [DONE]

Patrick_BE

Well-known member
Registered
Lid geworden
11 jul 2014
Berichten
101
Een streepje geschiedenis:

Dit schip werd gebouwd door Mac. Intyre Paisley-Huston en Cardett scheepswerf uit Glasgow, Groot-Brittannië, en dit als een passagier en vrachtschip.
De eerste eigenaar Dussey en Robinson Company noemde het 'Torocaderto' en gebruikte het 5 jaar.
In 1883 werd het schip verkocht aan H.Psicha Preus uit Griekenland. Daarna werd zijn naam veranderd in 'Kymi'.

In 1890, verkocht de laatste eigenaar het schip aan een andere Griekse onderneming Cap Andereadis.
Het schip zonk in 1891 en werd in hetzelfde jaar geborgen.Daarna werd het verkocht aan Istanbul Rama Derasimo uit Istanbul.

In 1894 begon ze te werken voor Ottoman Maritieme Administratie.
Haar naam werd veranderd in 'Panderma' (Bandirma) en diende als een postschip op zee van Marmara.

Het schip voltooide een historische missie. Op 19 Mei 1919, werd de grondlegger van het moderne Turkije republiek Mustafa Kemal ATATURK gebracht vanuit Samsun naar Istanbul door dit schip, die daarna de Turkse onafhankelijkheidsoorlog begon tegen de bezetters.

Het schip werd uit dienst genomen in 1925.


Ik was nieuwsgierig naar de kwaliteit van de schepen van Turk-Model, en en ik heb me er ooit 2 gekocht. Dit ook als afwisseling op de "knoopjes en touwtjes" schepen :-)
Deze is de eerste van de twee die ik ga bouwen. (Andere is de BOSPHORUS FERRY - Pasabahce)

Wat foto's van de kit:

De box-art:
attachment.jpg

De inhoud van de doos:
attachment.jpg

Hout en metalen onderdelen
attachment.jpg

Bouwtekeningen (9) en een lange sliert stevige relingen.
attachment.jpg

Start doen we dus met deze:
attachment.jpg

Alles ziet er verzorgd uit, multiplex is vrij recht dus we zijn klaar om er mee te starten!

Grts,

Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
succes en plezier en ik volg wederom in stilte grt.
 
Laser-cut schip, ziet er degelijke kwaliteit uit, nu maar hopen dat het goed past.
Mooi schip ook, simpel en goed van lijn.
Succes met de bouw, ik volg zeker.
 
Mooi schip met en nog mooiere geschiedenis, ik volg dus.

Fred
 
Leuke inleiding, en mooi schip. Ik had nog nooit gehoord van dit merk.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Veel plezier bij de bouw!
 
Mooi scheepje, dit type heeft me altijd al aangesproken en doet me een beetje denken aan de oude film-noir scenes waarin dit soort slowboats soms voor kwamen. Ik volg alvast deze bouw.
Ik heb wel nog ergens een SMB bouwplan liggen van een gelijkaardige boot, namelijk de "Schwan".
 
Een update van deze bouw:

het beplanken verliep voorspoedig:

attachment.jpg

Ondertussen wat van de bovenbouw en lieren afgewerkt:

attachment.jpg
attachment.jpg

bijna volledige beplanking, dus alvast even een dry-fit:

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu verder met afwerken romp (schuren, plamuren, ....)

Grts,

Patrick
 
Hey Patrick mooie beelden dat je ons hier laat zien en ook een mooie boot een eenvoudig maar mooi
Suc6
Marc
 
Mooi project en mooie vorderingen. Ik ga volgen.
 
Je begint er al mooi de vorm van het schip in te zien met de dryfit.
De nerven van het hout van de cabine vind ik dan wel iets te grof, maar ik ben dan ook geen botenbouwer hé :nowink:
 
Het lijkt wel of ik hier een fantastische start heb gemist van een prachtig schip.
Mooie start die je reeds laat zien, succes met het vervolg.
Vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
Ietwat verder met de bouw. Ondertussen de romp bijna helemaal geschilderd.

Hier alvast een en ander even dry-fit op dek gezet

attachment.jpg

attachment.jpg

meer (en scherpere) foto's volgen nog uiteraard, maar eerst trekken we een weekje naar onze noorderburen om te fietsen en een en ander te bekijken..

Planning:
De Veluwe (waarschijnlijk paleis Het Loo) daarna Lelystad en de "Batavia" eindelijk eens bezoeken, dan rijden we verder via Hoorn, Den Helder, Texel, Leeuwarden, Giethoorn.... nu maar hopen op mooi weer...
 
hij is nog niet klaar en is nu al zeer mooi
 
Patrick heel veel plezier bij ons, De veluwe gaat wel, maar de rest van de toch is niet echt reprensatief als noorderbuur, dat zijn Friezen en voor ons ook noorderburen:laugh::laugh:Spreken daar een compleet andere taal.Prettige vankantie en als je tussen de druppels door fiets blijf je droog
 
als ik je laatste foto's bekijk heb je wel wat vakantie verdiend.
ik hoop dat je nog energie overhebt na je vakantie om opnieuw verder te werken.
vgr Marc
 
knap in ieder geval en volg verder in stilte grt
 
Na de deugddoende vakantie terug opgestart maar nu eerst even foto's genomen van de huidige stand van zaken:


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

vandaag verder...

Grts,

Patrick
 
Mooie resultaten knap grt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan