Hoofdsponsor

1/72 Luxury Yacht 108ft [wip]

Hoi torro,je kan ook van binnenuit de vlakjes weg schuren die de raampjes dicht maken,tenminste is een idee natuurlijk zo blijft de vorm behouden van de rondingen aan de buitenzijde. Ik zou zeggen veel succes hiermee,een mooie kit alvast ;)

Doomwad,
bedankt voor de gouden tip

Eric
 
Doomwad,
bedankt voor de gouden tip

Eric
Eric, schuren tot je er gewoon door bent en dan kijken of de vorm aan de buitenzijde nog on aan geroerd is gebleven.
Wellicht zal het niet zo lang duren eer je dat resultaat zal hebben.
 
Eric, schuren tot je er gewoon door bent en dan kijken of de vorm aan de buitenzijde nog on aan geroerd is gebleven.
Wellicht zal het niet zo lang duren eer je dat resultaat zal hebben.

En dit is het resultaat : eerst met de Dremel schuren, dan met een cutter wat bijsnijden en tenslotte eventjes met de vijl proper oppoetsen.

FCDAbY.jpg

Bedankt Doomwald, jouw tip heeft me tijd en ergernis bespaard :)

De romp staat ondertussen in de primer; normaal in de houtbouw werk ik altijd met primer van Motip, maar heb deze keer de primer van Action gebruikt, en ik moet zeggen : een prachtproduct, dekt bijzonder goed, droogt zeer snel en is bovendien 8 euro goedkoper dan Motip :P

Ook de 3 motoren zitten in elkaar en hebben reeds hun definitieve verflaag gehad.
7mB1zH.jpg

mag van big chief Beyond eventueel verlichting inbouwen, moet ik nog eens over nadenken.

tot binnenkort.
 
Blij dat je het goed vind,en inderdaad het bespaard tijd zowel als werk.Ik moet zeggen dat dit er goed uitziet torro.
Ja men kan zich al eens ergeren aan iets,daarom net het bestaan van fora waar men terecht kan voor tips.En vooral dit forum,mogen we fier op zijn met zulke mensen als onze medeleden (reken mezelf er niet bij ;) )Toch leuk als iets goed gaat is het niet,ik zou zeggen ga zo door dit gaat goed komen,zie ik zo al.
 
onderwaterschip heeft zijn laag anti-fouling gekregen; maar bij het verwijderen van de Tamya-tape, kwam op bepaalde plaatsen de primer los :@. Wat kan hiervan de oorzaak zijn ???

DbiRUg.jpg

de primer had nochtans 24 uren gedroogd :huh:

Eric
 
Beste Eric het kan zijn dat je de stukken dient te ontvetten,dus wassen zogenaamd in lauw water met enkele drupjes afwas middel erin,nadien gewoon laten drogen
en je kan aan de slag;) Er kan ook een probleem zijn met de glans op het plastiek die ervoor zorgt dat de primer hier en daar weer lost,dus mat zetten met extra fijn schuurpapier zou ik zeggen,in dit geval dan weer netjes wassen en laten drogen,op een gematteerde ondergrond blijft verf of primer als het ware beter hechten vanwege de minuscuule groefjes door het schuren. Dankzij de primer zie je het dan ook niet met het blote ook.
 
Is wel een beetje tegenslag.Heb het ook ondervonden bij mijn roadrunner dus best mat schuren en wassen en daarna goed laten drogen.Verder veel succes ermee.
Marc S
 
OK, zal dat stuk nog eens opschuren.
Het rare is dat het alleen op die plek is die te zien is op de foto, al de rest is prima gegaan.
had nochtans alles goed ontvet vooraleer de primer erop te zetten.

Eric
 
:@ :@ :@ :@

al het wit op de romp is gespoten, was nu het wit aan het afplakken om het blauw te kunnen spuiten; kleine correctie moeten doen met de afplaktape en hups : niet alleen de lak weg, maar ook de primer :(

9ZoMBj.jpg

hoe moet ik dit oplossen ?

Eric
 
Dat is toch eenteken dat de primer niet gepakt heeft , eerlijk heb dat ook al ondervonden met de primer van de action ben er anders ook content over hoor
ik gebruik tegenwoordig de primer van Alclad nooit problemen mee en het is inpassant nog een filler ook nog
Marc
 
De verhalen over het modelbouw-succes van de primer van de Action zijn wisselend, wat voor mij ruim voldoende reden is om er nooit aan te beginnen. Zelfs ofschoon zes reacties onder deze die primer nog zo aanprijzen, laat ik hem lekker bij de Action staan. Goedkoop is vaak (niet altijd) duurkoop.

Dus dat is stap 1, neem een andere primer. Ik raad altijd Alclad grey microfiller & primer aan, te verdunnen met Alclad thinner of Mr Hobby thinner. Op lakbasis, dus slecht voor je longen -> goed ventileren. Als je geen airbrush hebt, neem dan bijvoorbeeld Tamiya Surface Primer uit een spuitbus.

Dan het ontvetten, dat heb je al gedaan lees ik. Beetje opschuren heb je ook al gedaan.

Vervolgens hele dunne laagjes primer erop zetten; als je dikke lagen zet heeft het minder zin. Zie ter vergelijking het primeren als een proces waar je de korrels op het schuurpapier aanbrengt. Je hebt een blaadje A4-papier, mooi glad. Wil je daar schuurpapier van maken, dan strooi je er heel lichtjes kleverige korreltjes op. Als je een hele berg korrels ineens erop gooit, blijft het niet mooi plakken en wordt het schuurpapier al snel weer glad. Elk korreltje afzonderlijk moet blijven plakken. Dus terug naar de vergelijking -> een heel dun laagje primer is beter dan een hele dikke laag. Als er twee dunne laagjes primer op zitten, kun je al meteen gaan spuiten met de normale verf; primer hoeft niet helemaal dekkend te zijn. Net zoals schuurpapier niet helemaal dekkend is.

Hoe het huidige probleem op te lossen: verf verwijderen en opnieuw beginnen. Je kunt de verf verwijderen met bijvoorbeeld ovenreiniger of, wat ik zelf hiervoor gebruik, pure en onverdunde Dettol chloroxylenol.
 
Hoe het huidige probleem op te lossen: verf verwijderen en opnieuw beginnen. Je kunt de verf verwijderen met bijvoorbeeld ovenreiniger of, wat ik zelf hiervoor gebruik, pure en onverdunde Dettol chloroxylenol.

Roy, is dat dan ovenreiniger uit een spuitbus ?

Eric
 
Geen idee, ik heb het zelf nooit gebruikt. Een andere methode die door Coachke wel wordt gehanteerd is die van de gebruikte remmenreiniger. Hij kan je daar meer over vertellen.
 
ja ovenreiniger zit in spuitbus dop eraf en in een bakje gieten en dan laten staan.
de ene keer lost de lijm en dan weer niet dus kleine stukjes in het oog houden dat je ze niet weg smijt.
af en toe eens mee schudden dan begint die te schuimen.
heb daar een plastiek bakje met afsluiting voor.
Acryl lost vrij snel op en hoe rapper je beslist te reinigen hoe sneller de verf eraf is.
let wel met vorige spuitbus primer Vallejo voor plastiek en metaal gaat het veel moeilijker ook een keuken sponsje is goed hulpmiddel.
als je het plastiek laat drogen zie je de verf barsten dus niet te snel afspoelen.
je ondervind zelf wel wat snel werkt.
je kan ook wat in een plastiek zak kappen en daar model bij steken en geregeld eens schudden maar dat is een geklieder in mijn ondervinding. grt
 
Zelf gebruik ik ook ovenreiniger voor het verwijderen van verf.
De methode is identiek aan die van Pascal, dus plastieken doos welke je kan afsluiten en waar je model in kan liggen.
Daar dan de ovenreiniger op spuiten en laten weken met het deksel er op.
Dag nadien kan je al je model uithalen en afspoelen met water.
Mocht er nog verf blijven hangen, kan je het opnieuw doen en eventueel hardnekkige verf met een oude tandenborstel en wat schuim er afwrijven.
 
Zelf heb ik ovenreiniger gebruikt en tot mijn spijt er toen achter gekomen, dat de lijm op kan lossen, dat is niet echt een ramp, maar wel dat eventuele koper of messing toevoegingen gaan oxideren. Dan moet je gewoon de kit opnieuw in elkaar zetten, maar wat minder is het PE lost ook op. Hier blijft een schilfer van over die niet eens aan te raken is. Sinds die ervaring, heb ik niets gereinigd, maar een volgende keer wordt het echt geen ovenreiniger.
 
Dit topic levert een duidelijk bewijs dat je beter wel investeert in duurdere primer dan er op te besparen, het gaat je blijkbaar net meer geld kosten als je het nier gebruikt. Ik heb nog niet gewerkt met dat product van de Action maar ik heb er al wel genoeg voorbeelden van gezien. Gebruik het, maar niet voor iets dat je wil gaan afplakken. Zelf raad ik een gewone spuitbus van Sencys aan. Dat kost je zo'n acht euro en het zal even naar petroleum stinken, maar dan mag je er met een mes op krassen. Wanneer je Tamiya tape verwijdert, kan je een paar maatregelen nemen om schade te voorkomen. Trek de tape niet loodrecht naar buiten maar plooi hem tegen de romp aan en trek naar achter. Je kan ook met een mespunt langs de verfrand insnijden om afschilferen te voorkomen.
 
O ja nu Steven het erover heeft... Tamiya tape breng ik vaak eerst een paar keer op een stuk glas of zo aan, alvorens plaatsing op het model. De kleefkracht vermindert daardoor.
 
in afwachting dat ik verder kan met de romp, en deze keer met een goeie primer, nog wat diverse onderdelen geschilderd
wZ7QOw.jpg

vermits het een bling-bling schip is komen er de nodige verchroomde onderdelen, heb hiervoor die liquid chrome gebruikt en dat werkt super
SpO20D.jpg

de stuurpost met decals (foto is een beetje flou)
Q3rT3i.jpg

en de dekken; waarschijnlijk ga ik met een zeer dun potlood (0,5mm) langs de voegen om zo een echte beplanking te creëren
n1F8Ay.jpg

tot de volgende
Eric
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan