Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.3 Opel Maultier (Scrap & scratsh)[wip]

ERVARING
Redelijk wat ervaring
BOUWWIJZE
Onderdelen met aftermarket-set en scratsh
BOUWBUDGET
Zo weinig mogelijk kopen, zo veel mogelijk zelf maken..
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Commentaar en tips zijn altijd welkom

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
attachment.jpg

Toen ik gestart was met deze Opel Blitz, was ik genoodzaakt om onderdelen uit de scrapbox te gebruiken om er een volledig 1/72 model van te maken.
Toen ik echter alle onderdelen van een oude Opel Blitz had uitgehaald, begon het te kriebelen om deze onderdelen terug in ere te herstellen, en er terug een volwaardige vrachtwagen van te maken.
Het zou echter een groot deel scratshen worden, aangezien ik geen chassis en opbouw meer had dat ik kon gebruiken :$
Gelukkig zijn dit geen moeilijke onderdelen om na te maken met een beetje styreen en plasticcard :8

Met deze onderdelen ben ik dan van start gegaan:
attachment.jpg

En de obligatoire scrapbox:
attachment.jpg

Het was de bedoeling om er een Opel Blitz met lage opbouw van te maken, maar er zal dadelijk duidelijk worden dat ik geen rekening had gehouden met Murphy :tongue: :@
De scrapbox bleef wel niet ver buiten bereik, want ik weet uit ervaring dat er toch nog altijd eens moet gerommeld worden om onderdelen te zoeken tijdens de bouw, en dat zou hier niet anders blijken te zijn :nowink:

De start van de bouw in foto's:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot hier ging alles naar behoren, tot Murphy er voor heeft gezorgd dat de zwaartekracht de cabine naar de grond heeft doen vallen :angry:
attachment.jpg

Zoals te zien op de foto was er een stukje afgebroken, en dit heb ik niet terug gevonden...
De mogelijkheden even overlopen en wat referentie foto's bekeken, en ook eens tussen de voorraad PE-setjes welke ik liggen heb.
Ik had nog een PE-set om een gepantserde cabine te maken, dus dit probleem was opgelost.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Waar ik echter nog niet op gelet had, was dat de achterste wielen verkeerd gemonteerd waren toen ik deze Opel in mijn jonge tienerjaren heb gemaakt.
De wielen kwamen makkelijk los van elkaar, maar ook daar had Murphy zijn hand in geslagen :angry:
Er was zo veel lijm gebruikt dat de details van de wielen versmolten waren, dus onbruikbaar voor mijn model.

Terug aan de PC kwam ik tijdens de zoektocht naar een Opel met gepantserde cabine enkele foto's tegen van een Maultier.
En aangezien ik deze ook wel eens wou maken, begon de zoektocht naar gepaste onderdelen om de tracks te maken.
Tussen de modellen welke ik nog heb liggen uit mijn jonge jaren, en de modellen welke ik verkregen heb van Erwin uit zijn "heritage collection", heb ik twee modellen uitgehaald om onderdelen van te gebruiken.
Het gaat om deze twee:
attachment.jpg

attachment.jpg

Van de StuG heb ik de loopwielen gebruikt om deze om te vormen (verkleinen door de rand af te vijlen)
attachment.jpg

Uit de scrapbox heb ik nog twee onderdelen van een tank kunnen recupereren, om de wielen aan te bevestigen:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Van de Sheridan tank heb ik de trekwielen genomen, en deze op een andere manier gemonteerd, zodat deze meer op die van een Maultier lijken.
Rechts de originele, links de ombouw (middelste deel werd uitgeboord en vooraan geplaatst).
attachment.jpg

De opbouw werd terug aangepast om de tracks te kunnen bevestigen in plaats van de wielen (hier nog met de wielen die niet bruikbaar zijn)
attachment.jpg

Tijdens het zoeken tussen de oude modellen ook nog deze tegen gekomen welke bruikbaar zal zijn na wat verbeteringswerken
attachment.jpg

En hier al een begin gemaakt voor de veranderingen
attachment.jpg

Als afsluiter nog een foto van de Opel Blitz samen met de Maultier in wording en nog een oud model dat wellicht ook nog een make-over zal krijgen in de toekomst... ;)

attachment.jpg

Er moet wel gezegd worden dat ik de combinatie, die ik hier aan het bouwen ben, nergens op foto ben tegen gekomen.
De gepantserde cabine werd gebruikt op de gewone vrachtwagens, niet op de Maultier...
Maar ik lig er niet wakker van ;)
Alsook hier zal het nog even wachten zijn op een update, tijd tekort hé :8 ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is wel een verrassing voor de liefhebber van Peugeo... ehm ik bedoel Opel vrachtwagentjes en aanverwanten.

Ongekend ingrijpende chirurgie voor jouw doen Xavier en het ziet er keurig uit, ik heb mijn stoeltje aangeschoven.
 
Beyond, de gepantserde Maultier bestond wel hoor. In het museum in Saumur kan je de Panzerwerfer zien.


Wel nog de motorkap versterken, anders hebben ze geen frontpantser.
 
Dat is nu eens durven, zie. Vereist moed om daar aan te beginnen.
Wat accuraatheid betreft ga ik hier geen lans breken want wat die Duitsers allemaal uitgevonden en toegepast hebben, daar verschijnen heden ten dage nog nieuwe foto's van.
Het Maultier principe was echter gestart met het vervangen van de achterste wielen door een Carden Lloyd of Vickers chassis. Ze hadden er toch genoeg buitgemaakt in Duinkerken en voor veel andere zaken waren ze toen toch niet meer bruikbaar. Misschien had je beter het onderstel van een oude Airfix Bren gun carrier gebruikt, zou veel arbeid gespaard hebben ( maar dan moet je dat wel liggen hebben natuurlijk)
 
Geweldig hoe dat ge van iets dat stuk is toch een nieuw leven inblaast en nog goed ook nog
Knap
Marc
 
Ik treed de voorgaande collega's bij, zo'n oudje een facelift geven vereist durf. Maar dan nog moet je over het nodige inzicht beschikken en ook daaraan is duidelijk geen gebrek. Het chassis heb je netjes in mekaar gezet, ook de bak achterop. De gepantserde cabine vind ik een echte surplus bij dit modelletje. Die Duitsers hebben werkelijk de zotste dingen in mekaar geflanst, zeker naarmate de oorlog in hun nadeel keerde.

Wel grappig om met jullie te delen, deze die werkelijk te belachelijk voor woorden is :
attachment.jpg

Misschien liefhebbers hier om dit te bouwen, succes én hilariteit verzekerd !
 
Bedankt Roy.
Ben geen echte peugeot en/of Opel fanaat (eerder een VW Kever fan :8...) ;)
Enige jaren geleden al eens een ombouw gemaakt van een Opel Blitz Sanka (Ambulance) naar een Funkwagen (radiowagen)
attachment.jpg
Maar dit is inderdaad al een tijdje geleden, denk zelfs dat het van voor jouw lidmaatschap op dit forum is ;)

StevenVD, de gepantserde Opel heeft inderdaad dienst gedaan, maar dan zou ik het motorcompartiment ook volledig moeten scratshen...
attachment.jpg

attachment.jpg

... en laat het nu juist de mooie rondingen zijn die mij zo aanspreken van deze vrachtwagen...
Ik heb er wel al bij stil gestaan en 'k heb zelfs nog een nebelwerfer liggen en bekeken of ik die kon gebruiken, maar het zou ook volledig zelfbouw moeten worden.
Wat ik bedoel is dat de Maultier niet te vinden is op foto met enkel deze gepantserde cabine, maar ik maak hier gebruik van de "dichterlijke modelbouw-vrijheid" ;)
Er komt wel nog een pantserplaat voor de radiatorgril.
Alvast bedankt voor het meedenken :)

Erwin, ik heb inderdaad gezocht naar het onderstel van een van de genoemde voertuigen, maar deze heb ik niet in mijn bezit (m'n stash bevat +- 99,9% Duits materiaal...)
Het schrikt mij echter niet af om deze zelf te proberen na te maken :nowink:
Het is een leuke uitdaging, en eens af ga ik er meer voldoening van hebben (als het mij lukt natuurlijk :8 ).
Wat goede referentie kan al een grote hulp zijn, en dat heb ik in de vorm van een Waffen Arsenal over de Maultier,
attachment.jpg

en een kit van Italerie op schaal 1/35, waar ik al veel aan de bouwbeschrijving heb gehad en beide van pas komen om onderdelen na te maken..

Pascal, bedankt ;)

Coachke, ik gooi zelden iets weg van mijn modellen, het kan altijd van pas komen.
Als ik dan nog ergens een half voertuig heb liggen, dan kriebelt het soms om deze terug in ere te herstellen (dat was ook het geval met de Funkwagen die je kan zien in mijn antwoord aan Roy)
Ik vind het zonde om een model in de vuilbak te zien belanden. Het is soms zo erg dat ik per momenten vlugger een oud model zou opknappen dan dat ik een nieuwe kit zou openen :O
Dit jaar ben ik uitzonderlijk bezig met mijn nieuwe kits wat uit te dunnen (en dan kom ik terug in mijn scrapbox terecht en is dit model het gevolg :laugh: )

GUnit, bedankt voor deze mooie repliek :)
Dat de Duitsers de zotste dingen hebben gemaakt is zeker een feit, als het maar kon rollen en/of vernietigen...
Die RSO met aanhangwagen had ik ook al eens ergens gezien, helaas is dit model niet aan mij besteed :nowink:, maar zeg nooit, nooit! ;)
 
attachment.jpg
Bron: Internet; For reference purpose only

Een kleine update (kan ook niet anders hé, op deze schaal :8 )

Met wat plasticcard en ijzerdraad aan de slag gegaan:
attachment.jpg

Om dan uiteindelijk volgend resultaat te hebben bereikt:
attachment.jpg

Wat denken jullie? Is er gelijkenis tussen de eerste en laatste foto in deze post?
Zelf ben ik tevreden over het resultaat (hier en daar een klein foutje..)
Maar het is niet zo eenvoudig om op deze schaal perfect te werken :nowink:

Laat de tips en opmerkingen maar komen ;)
 
Laatst bewerkt:
Beyond, probeer de draad niet meteen op de juiste spoed te winden. Wind hem strak tegen elkaar en rek dan de spiraal door aan de uiteinden te trekken. Er zullen dan minder foutjes in komen. Die kan je later met een pincet nog corrigeren.
 
Beyond, probeer de draad niet meteen op de juiste spoed te winden. Wind hem strak tegen elkaar en rek dan de spiraal door aan de uiteinden te trekken. Er zullen dan minder foutjes in komen. Die kan je later met een pincet nog corrigeren.

Hey StevenVD,
Dat heb ik gedaan, strak rond een boortje gedraaid die iets dikker is dan de plastic rod welke er nu in zit.
Het is echter zeer klein om het mooi te kunnen uitrekken :(
Maar bij de afwerking komt er nog wat modder op en rond, dus zal het hopelijk minder opvallen?
Toch bedankt voor de interesse en je antwoord ;)
 
Ik sluit me aan bij de opmerking van Steven. Daarnaast is het draadje aan de dikke kant; straks met mijn Volkswagen zal ik met hetzelfde probleem zitten wat betreft de veer voor de carburateur. Daar zal ik 0,1mm. dik koperdraad voor gebruiken. Het oprollen is inderdaad bijzonder lastig.

Je zou eens kunnen proberen het koperdraad aan een bankschroef te klemmen en het staafje waar de koperdraad omheen moet in een multitool vast te zetten. Niet de multitool aanzetten, want dan rolt 'ie te snel op; probeer het eens handmatig (=de kop van de multitool handmatig roteren). Zo ga ik het bij de carburateur ook proberen, zij het dan niet met de multitool maar met de flens van de draaibank.
 
Ik vind dit een meer dan behoorlijk resultaat voor scratchwerk op deze kleine schaal.
De spiraalveer had inderdaad fijner mogen zijn en met meer wikkelingen wat het uitzicht zeker ten goede zou komen maar, zoals reeds gezegd, je moet er maar aan beginnen.
Rekening houdend met het feit dat zelfs grote merken zelden hier een goede representatie van geven ( laat staan dat ze metalen veren zouden leveren) is dit heel knap.
 
Roy, misschien was koperdraad inderdaad een betere keuze geweest?
Het ijzerdraadje welke gebruikt is, is iets minder sterk (misschien de reden dat het niet zo mooi/egaal uitrekt??)
Je tip om een multitool te gebruiken lijkt op eerste zicht wel handig, maar om steeds spanning te houden op de draad lijkt mij dan iets minder handig. Ben benieuwd naar jouw ervaring hiermee ;)

Erwin, bedankt :)
Iets meer wikkelingen zou inderdaad dichter bij het echte aanleunen. Maar dan zou het binnenste niet meer zichtbaar zijn denk ik...
Dillema's dillema's.... :8
Ben wel blij met jullie inbreng, wie weet begin ik er mij toch nog aan te storen, en mocht ik het opnieuw willen doen, dan gebruik ik jullie tips zeker en vast.
Momenteel ben ik echter tevreden met wat ik er van kan zien (foto's zijn altijd scherper en duidelijker dan wat je met het blote oog kan zien hé)
Ofwel moet ik echt beginnen brillen :22:....

Zal het even laten bezinken en dan zie ik wel wat ik er mee ga doen ;)
 
Xavier, ik weet hoe nietig deze onderdeeltjes zijn dus op zich blijf ik het een mooie prestatie vinden, de aangereikte tips zijn echter zeer bruikbaar. Ik heb echter mijn twijfels of een gedeeltelijke sloop van deze onderdeeltjes niet meer kwaad dan goed zullen doen, tenzij je er niks mee inzit om je model te riskeren.
 
Voor de duidelijkheid: ook ik vind het tot nu toe erg knap gedaan; omdat er om tips gevraagd werd, heb ik die gegeven. Xavier tevreden mag je nu inderdaad al zijn.
 
Hey,

Indd, ik sluit me hier bij aan, knappe werken aan de veer. Zoals Erwin al schreef, de meeste merken blijven op dat stadium ook steken en scratchen op die schaal is een serieuze bezigheid maar doenbaar natuurlijk. Ik begrijp ook Xavier zijn dilemma, wil nog wat tonen van de schokdemper, dan moet je zo te werk gaan, gebruik je dunnere draad met fijnere omwikkelingen zie je dan deze niet meer...., wat een modelbouwer lijden kan....;):)
 
Roy, je input wordt wel degelijk gewaardeerd hoor ;)
En het blijft ook in het koppeke zitten ;)
Het is een projectje waar ik slechts nu en dan wat tijd kan in steken, maar intussen kijk ik er wel dagelijks naar. Het raam van mijn atelier komt namelijk uit op onze terras, dus telkens ik een sigaretje ga roken kijk ik naar mijn wip projecten die op de vensterbank staan...).
Het is dan telkens kijken en denken hoe ik de volgende stap ga ondernemen ;)

Swaken, jij bent DE persoon die weet wat er op deze schaal mogelijk is, dus je bemoedigende woorden zijn een streling voor m'n ego :8, bedankt ;)
 
Ben benieuwd naar jouw ervaring hiermee ;)

Zojuist maar even geprobeerd.

Zoals gezegd, gebruik ik hier de draaibank voor omdat dat het meest nauwkeurig werkt. Hier de opstelling:

34516164620_e4718981a1_b.jpg

Toelichting: het 0,1mm. draadje zit aan het uiteinde vast in de spantang, waar ook het cilindertje in zit waaromheen het koperdraad gevormd gaat worden. Het koperdraadje wordt gespannen helemaal tot achter de beitel en wordt tussen de vingers van mijn linkerhand geleid. Onderaan in de foto zie je het draadje gespannen staan.

De volgende foto is een close-up. De beitel toont mij hoe het draadje gespannen gaat worden. Er moet steeds een beetje ruimte zijn tussen beitel en laatste winding, zodat het draadje niet dubbel komt te liggen. Ik roteer de flens van de draaibank handmatig en verplaats om de paar seconden de beitel iets verder naar rechts.

34060048244_97d187d3f9_b.jpg

Hier een video van het proces:

 
Het resultaat:

34771488621_436cb81e1f_b.jpg

Het glijdt gemakkelijk van het staafje af:

34060048234_4c2121037b_b.jpg

En ten slotte, het uiteen trekken:


Zonder draaibank zal dit ook gaan, maar je moet dan een constructie maken waar de multitool vastgeklemd wordt (bijvoorbeeld aan een bankschroefje) en je hebt geen handwieltje ter beschikking dus zul je het zoeken van de juiste wikkelhoek zelf moeten doen. Dat moet echter geen probleem zijn, als je het draadje maar op de juiste manier geleidt en strak houdt.

Bijvoorbeeld, via een houten blokje geleiden welk blokje je héél gestaag naar rechts verplaatst.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan