Hoofdsponsor

1/72 Kfz.305 Opel Blitz (Heller) [wip]

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Op de laatste ledendag heb ik mij enkele kits aangeschaft voor een zacht prijsje :)
In de aankopen zaten enkele Opel vrachtwagens.

Het gaat om deze kit:
attachment.jpg

Op de oudere doos welke ik heb, staat vermeld Opel Blitz with Pack :O
Hier staat alvast een eerste drukfout, want het moet natuurlijk PaK (Panzer abwher kanone) zijn.
Op de nieuwe verpakking zoals hierboven is het gelukkig aangepast :)
Een tweede foute vermelding op de doos is de schaal :@
Het gaat hier niet om een 1/72 model, maar 1/76 (en 1/72) :O
Het is namelijk een oud Airfix model dat onder een andere naam is uitgegeven. Dit zou dan beter een Hellfix heten :laugh:
De cabine lijkt de afmetingen te hebben van een 1/72 model, maar het chassis en de opbouw zijn dan 1/76.
Dus heb ik er dan geen RUDD (Recht Uit De Doos) bouw kunnen van maken (wat eigenlijk de bedoeling was).
Gelukkig heb ik nog onderdelen liggen van enkele oude Esci modellen van deze vrachtwagen, dus heb ik er dan maar een mix van gemaakt :)
Het chassis en de cabine zijn van Heller, de opbouw van een oude Esci.

Intussen is de bouw zo goed als afgerond, nog enkele kleine details en wat opkuiswerk, maar dat is voor het laatst, vlak voor de spuitwerken.
Deze gaan echter nog even op zich laten wachten, want ik ben momenteel bezig met nog een andere Opel te bouwen in deze schaal.

De bouw en ombouw gingen redelijk vlot, hoewel er hier en daar enkele onderdelen moesten weg gesneden worden omdat deze totaal verkeerd waren in de kit. Het gaat hier over de materiaalboxen onder de opbouw (veel te groot en niet getrouw nagemaakt).
Het chassis werd ook een stukje langer gemaakt met behulp van Evergreen styreen.

Voila, de zure appel is er door, nu dan de -foto-

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De cabine zelf bestaat uit twee onderdelen, en de achterwand was niet recht. Daardoor was er een opening tussen het dak en de achterwand.
Dit heb ik opgelost door een stukje evergreen te kleven en mooi recht te schuren:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals reeds gezegd, de opbouw komt van een oude Esci kit, en heeft hier en daar nog wat opkuiswerk.
Ik heb ook enkele details van de Heller kit afgesneden om te gebruiken op de Esci.
Want het mag gezegd, op sommige vlakken is de Heller mooier van detail.
Hier is duidelijk het verschil van grootte te zien tussen de twee opbouw onderdelen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook het canvas is aangepakt, zo had ik vroeger reeds geëxperimenteerd om iets meer structuur te verkrijgen door middel van een tissue te gebruiken met verdunde houtlijm. Zorg er wel voor dat je slechts één laagje gebruikt van de tissue.
De binnenkant kreeg dan de verstevigingsbaren gemaakt uit koperdraad.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook hier duidelijk te zien dat de opbouw te klein is van Heller/Airfix

attachment.jpg

De PaK werd dan wel recht uit de doos gebouwd, hoewel er hier eigenlijk ook enkele foutjes zitten :wacko:

attachment.jpg

attachment.jpg

Samen geeft het dan dit als resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg

Ziezo, nu zal het even wachten worden op het vervolg, want zoals gezegd ben ik nu bezig met een andere Opel, maar daar heb ik veel meer werk aan....
Tot de volgende :wavey:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er strak uit Xavier. Ik ben altijd blij te zien dat er een model wordt gebouwd van dit prachtige type vrachtwagen.

Misschien nog even kijken, nu het nog kan, naar de brandstoftank links (=bestuurderszijde) en ook de strip die je hebt toegevoegd aan de achterklep links. Beide lijken wat scheef te zitten en zullen zich (alsdan) denkelijk redelijk makkelijk laten corrigeren.

Ik zie al uit naar de volgende update.
 
Dit is nu eens een kitje dat ik niet in mijn stash steken heb en als ik het zo lees dan ben ik daar nog blij om ook.
Heel dapper om deze zo aan te pakken en om te bouwen naar een respectabel model.
Zie wel dat er nog heel wat werk zal zijn om de aansluiting van het dak en de portieren tot een goed einde te brengen. Kijk ook eens goed naar de vorm van de voorruit van een echte truck want ik vrees dat je daar ook nog redelijk wat aanpassingswerk zal hebben.
Verdere uitbouwtips kunnen zijn: handgrepen van de PaK verfijnen door ijzerdraad, haken aan de flanken om het dekzeil via touwen met vast te leggen (EZ-Line of stretched sprue), lossnijden verfijnen en detailleren van de driehoek op het dak (al was het enkel lossnijden en er een fijn stripje onder plakken). Kan het moeilijk zien op de foto maar zijn de banden van de PaK gedetailleerd? Normaal bestaan die uit 3 banden naast elkaar en dit zou je kunnen nabootsen door ze in te zagen.
Ben zelf begonnen met het herbouwen van de PaK voor achter de Ford truck, zal vanavond eens kijken om foto's te posten.
 
amai en op die schaal chapo grt.
 
Inderdaad Xavier, je weet er duidelijk een meer dan zomaar verdienstelijk model van te maken, knap !
 
ziet er goed uit :) knappe werken
 
Hey,

Hehe, da's zijn hier helle knappe werken, zowel aan de maultier als aan deze....
Ge zijt goed op weg om te scratchen, verder doen en we blijven volgen.....zekers omdat het kleintjes zijn.... hiep hoy, de kleintjes aan de macht...:);)
 
Altijd leuk om te zien als er interesse is in deze kleine schaal..

Roy, je hebt gelijk wat de achterkant betreft, daar zal ik nog eens naar kijken.
De brandstoftank is eigenlijk een materiaal koffer, de brandstoftank ligt onder de cabine (in het echt, op dit model niet aanwezig :8 ), maar zal eens kijken of je daar een punt hebt, ik dacht dat ik deze recht met het chassis had gelijmd.

Erwin, er zijn inderdaad nog enkele aandachtspuntjes, zoals je aanhaalt.
Het dak staat nu nog volledig los om de binnenkant te kunnen schilderen, maar anders sluit het wel mooi aan.
De driehoek op het dak zal zeker nog verwijderd en vervangen worden. het is weinig gedetailleerd en trouwens te klein.
De ramen zijn inderdaad niet waarheidsgetrouw, veel te groot en te rechthoekig. Dit is trouwens ook het geval met de vorm van de cabine. Deze zou meer afgerond moeten zijn aan het kofferdeksel.... Voor het raam had ik al een idee om deze meer naar vorm te brengen door een stukje plasticcard/evergreen strip te kleven en in vorm te schuren.
De haken voor het zeil staan ook nog op de te doen lijst (naar het voorbeeld van jouw 1/35 model ;) )
Aan de PaK ga ik niet veel meer doen, maar de wielen wil ik wel eens bekijken om er twee groeven in te snijden/zagen. Dat is een goeie tip :)

Bedankt voor de reacties makkers :)
 
Het is blijkbaar nodig om eens al mijn eigen topics te controleren:oops:
Sommigen missen foto's door de betaalsituatie van photo-emmer en sommige door de omschakeling van server en photo galerij.
Intussen heb ik al een beetje de tijd genomen om in verschillende van mijn topics de foto's terug te plaatsen, het is namelijk veel aangenamer om door een topic te scrollen met foto's dan één zonder...
Op deze manier ben ik in dit topic beland, waar de foto's niet zijn verdwenen, maar waar ik zie dat het model al veel verder afgewerkt is geraakt dan de laatste foto die hier gepost werd. Het model is nog niet volledig afgewerkt, maar heeft wel al een kleurtje gekregen.

IMG_20220809_114308746.jpg
IMG_20220809_114319800.jpg
IMG_20220809_114342636.jpg
IMG_20220809_114355800.jpg

En hier hoort een PaK bij
IMG_20220809_114425131.jpg

En samen hebben we dan deze combinatie
IMG_20220809_114442762.jpg
IMG_20220809_114501497.jpg
En op een ondergrondje welke nog in de startschoenen staat
IMG_20220809_114557483.jpg

Zo, nu zijn we na een vijftal jaren terug op het punt hoe het model er nu bijstaat....
 
Benieuwd hoe het er uiteindelijk gaat uitzien. Lijkt mij precies een setting in centraal Afrika, of zie ik het verkeerd ?
 
Ben benieuwd naar eind werk want is toch zeer geslaagd al.
 
Benieuwd hoe het er uiteindelijk gaat uitzien. Lijkt mij precies een setting in centraal Afrika, of zie ik het verkeerd ?
Het gebouwtje is feitelijk een East European Barn, dus meer naar Rusland toe.
Hier heb ik echter maar een deel van de schuur gebruikt.
 
Heb het even opgezocht want ik kende het niet :winking: . Succes met de afwerking.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan