Hoofdsponsor

1/35 SPz PUMA [wip]

baenske

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 nov 2014
Berichten
375
Schutzenpanzer Puma,

De Schutzenpanzer Puma of in de militaire kringen genoemd als de Puma IFV (er zijn namelijk nogal wat voertuigen/vliegtuigen met de naam puma).

Een bakbeest van een voertuig, naar mijn bescheiden mening zoals een armoured personel carrier hoort te zijn, met rupsen. Bestaande uit een bemanning van 3+6, aan boord een 30mm kanon en een verrassend kleine coaxiale mitrailleur in 5.56mm. Zoals ongeveer standaard aan de moderne militaire voertuigen uitgerust van de nodige veiligheidssytemen en NBC bescherming.
De eerste voertuigen werden rond 2010 geleverd aan Duitsland en werden grondig getest alvorens in dienst genomen te worden.
omstreeks 2015 beginnen de eerste voertuigen in de eenheden binnen te rollen en zullen stilaan hun Marder voertuigen gaan vervangen.

De kit die ik ga bouwen is deze van Revell op schaal 1/35, kitnummer 03096.

attachment.jpg

Ik heb van collega's die deze bouwden reeds enkele aandachtspunten meegekregen en zal deze zeker ter harte nemen tijdens de bouw.
Het lijkt op het eerste zicht een vrij mooi gedetailleerde kit te zijn maar ook hier heb ik al vaker mogen horen dat de pasvorm niet altijd optimaal is. Afwachten dus of dat ook hier het geval is.
De kit zelf bestaat uit een pak sprues, de gekende rubberen rupsen en nog wat verrasende onderdelen uit rubber zoals de spatlappen.

attachment.jpg

De bedoeling is om deze grotendeels recht uit de doos te bouwen maar ik sluit zeker enkele aanpassingen niet uit. vermoedelijk zal de trekkabel vervangen worden gezien dit geen heel mooi exemplaar is in mijn ogen.
Qua kleuren zal het een exemplaartje worden in de woestijnkleuren, een minder geziene versie ervan. Echter de juiste kleuren zal ik nog even dienen op te zoeken want het is geen alledaags kleurenschema (tamiya en AK/Ammo hebben mijn voorkeur).
Het zal geen snelle bouw zijn gezien ik vaak beperkt wordt door mijn job en zeker het verfwerk zal dus geruime tijd in beslag nemen vrees ik.

De bouw dan:

op zich bouwt het vrij snel weg en zie je dus snel wat resultaat. Een fijne zaak dat de baanwiel-armen voorzien zijn van 2 pinnetjes waardoor het risico op zwevende wielen al grotendeels verdwijnt.

attachment.jpg

De grote blokken met het onderstel die vervolgens aan het onderste deel van de romp worden bevestigd hebben alvast wat extra overtuiging nodig om vast te zetten, deze zijn vermoedelijk wat vervormd tijdens het transport of iets dergelijk.

attachment.jpg

Komende dagen zal er wel een update volgen. En verder zijn alle tips natuurlijk welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blij dat je dit topic gestart bent Tim.
Mijn stoel staat dus al op de voorste rij.
 
Ik ga deze ook volgen :)
In mijn post-forum/pc periode heb ik nog eens de voorloper gebouwd :)
 
Heel veel succes met deze
 
ik ga ook in volgmodus, altijd al een mooi voertuig gevonden
 
ronde 2 in het bouwen,

vandaag het bovenste deel van de romp erop kunnen plakken.

attachment.jpg

Hierna nog even de naad tussen de wielbakken wat gelijk gevijld en geschuurd en nadien nog afgewerkt met wat Putty. hiervoor gebruik ik tegenwoordig de Putty van deluxe uit de shop van Burglar. ben hier zeer tevreden over gezien het snel droogt, weinig geurhinder geeft en gemakkelijk en glad te schuren is.
Het aanbrengen doe ik dan meestal ook ruimschoots en snij met een scalpel nadien de grootste brokken al relatief glad zodat er maar weinig dient geschuurd te worden. met een nagelvijl gevolgd door schuurpapier 500 en nadien 1200 wordt alles mooi glad.

attachment.jpg

nadien merkte ik echter nog een foutje op achteraan het voertuig, hier blijft een spleet open van enkele millimeters breed en een centimeter of 4 lang.
Even gaan bladeren en nergens in de bouwinstructie gevonden dat er nog iets geplaatst dient te worden. Heb dan maar besloten om deze gapende wonde dicht te maken met een stripje evergreen, deze dient in een later stadium misschien nog wat verfijnd te worden.

attachment.jpg

Hopelijk morgen weer een volgend verslagje.
 
dit niet dicht maken, is op de echte ook niet dicht want daar zit de scheiding tussen het achterluik en de extra bepantsering.

Grtz Bart.
 
D-DAY 1944, heb je misschien enige referentiefoto hiervan? want op de kit zag het er echt uit alsof het niet klopte en je zo de romp binnen keek.
Als je gelijk hebt zou er dus wat plastische chirurgie aan te pas komen, maar dat zal in een volgende update wel blijken dat het niet de enige keer is.
 
Ga hier ook nog een vrij stoeltje zoeken om deze te volgen..veel succes..!!!

Grtz yves,
 
... want op de kit zag het er echt uit alsof het niet klopte en je zo de romp binnen keek.
Als je gelijk hebt zou er dus wat plastische chirurgie aan te pas komen, ....

Je kan er eventueel een "bakje" onder maken, dit schilder je zwart, en je kan niet meer in de romp kijken, en toch heb je diepte ;)
 
ken daar dus geen ballen van , ik kan alleen maar kijken en beoordelen van hoe ik als leek het vind maar wel tof om te volgen en ik denk dat dees wel in orde gaat komen ( 100% zeker van )
Grt
Marc
 
of het in orde komt is nog maar de vraag want er zijn momenteel enkele tegenvallers en een gebrek aan documentatie om een bepaald detail juist te verwerken. Ik zal het maar een uitdaging noemen voorlopig. Zoals D-Day hierboven al aanhaalde blijft de opening vermoedelijk zichtbaar maar dient dus wel dat achterste blok opgevuld te worden hoogst waarschijnlijk.
Zo kan je maar weer eens concluderen dat je nooit teveel documentatie kan hebben.

@ beyond, je voorstel wordt alvast bekeken of het mogelijk is maar mogelijk dienen er wat zaken opgevuld te worden

Tevens tot de constatatie gekomen dat deze veel losse onderdelen zal hebben bij het spuitwerk gezien de complexe vormen. zal er niet gemakkelijker op worden om later onzichtbaar te assembleren.
 
Heb even in mijn bestanden van mijn pantsers gezocht naar een mooi foto van de IFV PUMA, wel opletten want er zijn veel fotos van prototypes op het web terug te vinden. Deze is de versie die in de bundeswerh zal dienen.

attachment.jpg

Kijk naar het stormluik dan zie je de spatie met de pantserplaat en het luik.

Grtz Bart.
 
Na wat opzoekwerk en een hoop "ge-google" de volgende info kunnen verzamelen.
Blijkbaar bestaan er al redelijk wat varianten van het voertuig. Zo zijn de eerste 10 exemplaren uitgerust met een lichtjes verschillende achterzijde die een dikker blok heeft achteraan en bijgevolg verder uitsteekt ten opzichte van de achterlichten. Uiteraard zit er dan ook verschil met de aansluiting van de achterklep.
Ik vermoed dus ook dat de kit gebaseerd is op deze eerste serie voertuigen ( info uit tankograd boekjes) gezien deze ook is uitgerust met deze dikke blok achteraan.
Hieronder een foto met open klep van een van deze eerste voertuigen. Graag jullie mening hoe jullie de aansluiting klep - romp nu zouden maken. ikzelf ben geneigd van een kleine spatie te laten maar deze voorzien in de kit lijkt me aan de grote kant.

attachment.jpg

Ging ik eens even een simpele recht uit de doos kit maken..... ;)
 
Als ik de achterklep zo bekijk dan lijkt het mij dat deze een brede, platte U vorm heeft met L profielen op het einde. Weet niet of het stuk in de kit dezelfde vorm heeft maar ik zou mij baseren op wat ik op de laatste foto zie en dit zodoende aanpassen.

Wat dat OOB bouwen betreft...... tja, als je dat werkelijk wil doen dan moet je je natuurlijk niets van dat alles aantrekken en gewoon de kit bouwen zonder meer. Maar opzoekingen doen en willen bouwen naar realiteit, dat is natuurlijk iets waar de meer gevorderde bouwer zich van onderscheid.
 
na wat problemen met het uploaden van foto's naar mijn account van Flickr hier dan toch een beperkte update.

bij het bouwen van de zijschorten van het voertuig werd er beslist dat de rekken aan de onderzijde ook niet vastgelijmd worden gezien ze dan nogal in de weg zitten voor het spuitwerk. deze dus voorzichtig aan de kant gelegd zodat er niets mee zou gebeuren. fout dus.... viel er iets uit mijn handen met het volgende resultaat; de bovenste "buis geplooid en enkele van de horizotale latjes afgebroken (en natuurlijk ook weggeschoten en onvindbaar)

attachment.jpg

nu kan ik mijn recht uit de doos bouw wel definitief opbergen want er dienen nog meer zaken vervangen te worden dus.
Ik heb beslist om de gebogen buis zo te laten en de horizontale latjes van een strip evergreen te snijden. Deze laatste zijn iets dunner dan degene uit de kit en zou ik eventueel dubbel kunnen lijmen om de juiste dikte te verkrijgen. Maar ook hier ga ik ze moedwillig zo laten om te simuleren dat er een aanpassing is gebeurd aan het rek (samen met de knik in de bovenste buis). Na een accidentje zeg maar. Ik hoop deze in het schilderwerk wat extra in de verf te kunnen zetten zodat het nog wat duidelijker wordt.

attachment.jpg

Verder zijn de werken aan de toren reeds gestart en redelijk gevorderd maar hier willen de foto's nog even niet meewerken. Ook hier zal links en rechts wat dienen verbeterd te worden of zelfs vervangen. Hoe ik de loop ga schilderen in z'n behuizing is me voorlopig nog een raadsel want de behuizing zelf dient wel wat putty te ontvangen om mooi te passen. Dit wil dus zeggen dat later samenlijmen niet echt mogelijk is.
 
Heb even nagecheckt bij enkele Duitse collega's, de versie op jouw foto is ook een prototype, maar de bepantsering is wel als 'ad on ' voorzien. Dus eigenlijk wel mogelijk. Hoe dan ook het blijft terug een staaltje Duitse spitstechnologie. Ik zou zeggen doe gerust je ding, en laat ons vooral smullen van dit voertuigje.

Grtz Bart.
 
Nog eens een update over dit bakbeest

zoals al eerder vermeld zijn de foto' van de bouw van de toren grotendeels lost into space vrees ik. zowel van mijn fototoestel alsook van mijn online account weg.

Wat ik wel nog terugvond is een foto van het 30mm kanon in z'n behuizing, wordt ongetwijfeld een feest om dit mooi te schilderen zonder smodderen maar gezien het geheel anders enkele vervelende lijnen had was wat putty vereist

attachment.jpg

verder nog wat onderdelen van de toren bij elkaar:

attachment.jpg

en uiteindelijk het afgewerkte product. het dak was nogal aan de grote kant en dus diende er links en rechts wat aangepast te worden, de ideale manier om het nieuwe CMK zaagje te testen en werd zeer goed bevonden. Nu sluit alles toch wat beter aan.
@ Erwin: ik heb er dus ondertussen eentje in mijn bezit.

attachment.jpg

Verder werden er de originele beschermbeugels vervangen door koperdraad, hetgeen ik er toch net iets beter vind uitzien dan degene uit de kit:

attachment.jpg

attachment.jpg

en ook de sleepkabel uit de doos overtuigde me niet. Of ze er effectief een staalkabel mee bedoelen of eerder een sling is me een raadsel maar ik was niet van plan deze zo te plaatsen. Dit exemplaar is gemaakt van een soort roofvis vislijn die ontdaan werd van de doorzichtige plastic behuizing. Ook een tip die ik hier ooit gekregen heb waar ik dankbaar gebruik van maak om met beperkt budget mooie dingen te maken. Voor de vergelijking, deze draad kostte iets van 3 euro voor een tiental meter. Als je dat vergelijkt met de aftermarket kabels vind ik dat wel een meevaller en heel veel verschil zie ik persoonlijk niet met de duurdere.

attachment.jpg

En tenslotte nog eentje van het geheel in dry fit.

attachment.jpg

Nu rest nog voornamelijk wat schuur en plamuurwerk en dan kan het geheel stilaan in de grondlaag, maar dat is pas voor over enkele weken vermoedelijk.
 
Dat ziet er knap uit en benieuwd naar schilderwerk tof grt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan