Hoofdsponsor

1/35 kort na landing Normandie (eindelijk begin bevrijding) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er heel goed uit Pascal, prachtig werk.
 
Dank u voor interesse en ben blij dat jullie het goed vinden.
Danny materiaal is bobijn ijzerdraad en a4 papier groen gespoten met AB en dan vernis waardoor het sterker word .
met de ijzerdraad maak je de takken zoals je wil na dat de draad op de andere is gedraaid zet ik het vast met seconden lijm om het draaien van de draad te vermijden.
Dan spuit ik primer op draad want is wel ijzer en dan plak ik de blaadjes met witte lijm op ijzerdraad.
Daarna als dit droog is komt het schilderen wat veel werk vraagt daar ik elk blaadje onder handen heb genomen met drie kleuren en daarna nog eens groene wash erover wat snel gaat en dan is het gaatjes in boom maken en de ijzerdraad erin steken met een beetje lijm.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

intussen ook dryfit van kaders raam en deuren in hoeve klaar gemaakt

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Pascal het blijft maar de goeie richting uit gaan maar persoonlijk zou ik niet gaan voor die tralies maar voor een mooie houten raamconstructie die je ondertussen zeer degelijk kan verweren. Het is maar een mening hoor, doe verder lekker je ding, gr Guy
 
Ja Guy maar dit was nog maar kader en dit word het.(nog steeds dryfit )

attachment.jpg
 
De boom is zeker geslaagd Pascal,die gevel... topwerk makker,volg vol bewondering!!!

Grtz yves,
 
Dit wordt weer een prachtdiootje 8)
 
Ok, de staafjes dienden dus gewoon om de boel netjes op te spannen, ziet er goed uit !
 
Intussen kan ik me niet houden en vermits ik de airborne en een tank alsook wat verzetslui en gevangenen wil samenbrengen in diorama ligt de setting een paar dagen na de landing en speelt het zich af in de buurt van Carentan 10 tot 14 juni 1944. Sinds ik de sherman heb gevolgd van collega D-day 1944 wilde ik wel eens aan een tank beginnen en ga dit doen in stilte wel, om mezelf niet te veel druk op te leggen daar het weer leren is. De walk around van frank de tank ( waarvoor dank )bracht me aan het zoeken en heb me eens verdiept in de sherman en daar is wel veel over te zeggen maar dat weten jullie beter dan ik want er zijn hier op het forum enkele zeer mooie gemaakt.
Deze kit geeft 3 verschillende mogelijkheden M4 a1,a2,a3.
Na uren op de pc te tokkelen heb ik de verschillende onderdelen van de kit kunnen onderscheiden en die is vrij juist behalve de M4 a3 waar je zult moeten scratchen om engine deck plaat te maken want die zit er niet bij tenzij andere type gebruikt werd maar heb daar niets over gevonden.
De transmission covers kunnen gebruikt worden voor de 3 types en aan de achterkant weet je met welk type je te maken heeft en daar is wel alles voorzien in de kit.
De reden dat er bij de eerste landing zoveel dezelfde geland zijn zou nu net zijn om dat ze onderdelen genoeg hadden en als 1 werd uitgeschakeld werd die gebruikt om een andere weer op weg te helpen en het enige moeilijke volgens de veteranen was het verwijderen van gesneuvelde collega's.
Zo heb ik het begrepen.
Verder was hij niet opgewassen tegen de Duitse panster maar de hoeveelheid en vooral de snelheid wisten ze goed uit te spelen waardoor ze mee de oorlog wonnen.
Er zijn zoveel variaties die later aangevoerd werden dat op den duur een kat haar jong niet meer vind.
Maar goed hier een foto en hoop dat ik deze klaar krijg want bepaald mee het verhaal voorlopig (want kan steeds wat veranderen)

attachment.jpg
 
Pascal, ik ga hier zeker niet de Sherman expert uithangen want daarvoor ken ik er te weinig van.
In mijn club hebben we één van onze ouderdomsdekens nl. "Pa Sherman" die er werkelijk alles over weet en dan ook een ongeziene collectie Shermans en derivanten heeft.
Om het kort te stellen:
- de M4A1 is een "cast" Sherman zijnde een Sherman tank met een uit één stuk gegoten romp. Hij heeft dus ronde vormen.
- de M4A2 heeft een gelaste en dus hoekige romp. Tevens heeft hij de "early" ofte vroege transmissie behuizing bestaande uit 3 onderdelen zoals de tank op de cover van de Dragon doos.
- de M4A3 had dan weer de "late" transmissie bestaande uit één blok maar had ook een frontplaat uit één stuk zonder de opstaande bestuurders- en schuttersposten zoals op de cover van jouw kit.

Weet wel dat de transmissiebehuizing van de verschillende tanks onderling verwisselbaar was. Je kan dus een M4A2 vinden met een late behuizing en een M4A3 met een vroege maar dat waren dan wel veld conversies. Als het maar bleef rijden was iedereen gelukkig.
Jouw dragon kit heeft ook al bijkomende bepantsering aan de voorzijde van de luiken van bestuurder/schutter en extra bescherming van de voorste benzinetank door opgelaste platen.
Shermans waren zeer kwetsbaar (in feite was het concept van deze tank al verouderd voordat hij werd ingezet) en zij werden dan ook dikwijls "Ronson lighters" genoemd naar de fameuze Amerikaanse aanstekers die altijd branden als je er aan komt.
Over andere versies en details/wijzigingen/motorisaties gaan we nog zwijgen.

Veel succes gewenst gewenst met de bouw.
 
Dank voor uitleg en ben mee maar na verder zoeken Erwin( kan dit en tussenloper tussen zijn M4 a1 en a2 onder de naam M4 ?

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk nu een Sherman zich ermee komt bemoeien. Weetje, gemiddeld waren er vier Shermans nodig om één Tiger of Panther uit te schakelen.

Groeten Guy.
 
Thank's Guy .Ja ik heb het gelezen .
Laatste dryfit van mijn eerste tank en dan gaan we over naar poging schildering.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Pascal dat ziet er hier weer knap uit alhoewel het maar een begin is heb ik er alle vertrouwen in dat dat knap gaat worden we zijn van u niks anders gewoon he makker
Marc
 
Mooie vorderingen makker...de details op de sherman eveneens proper gedaan..!!

Grtz yves,
 
Volgens Haynes heeft een M4 een gelaste upper hull en een M4A1 een gegoten. Verder zijn er weinig verschillen. Die veertjes aan de luiken vind ik knap! Past die periscoop er niet goed in?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan