Hoofdsponsor

Anders / onbekend Citroën HY "Olida" [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.397
Kan er nog niet aan beginnen maar ga het topic nu al opstarten.
Met de leerstof van de vorige bouw op zak en de goede uitleg van Fred the-Mouse in zijn topic in het achterhoofd gaan we binnenkort beginnen aan de volgende papierbouw.
Ditmaal is het een Citroën HY maar in de kleuren van "Olida", een vroegere vleesproducent.
De ouderen onder ons zullen zich waarschijnlijk nog de worstjes van Olida herinneren, in feite de tegenhanger van het grote merk Zwan en zijn Weense Worstjes.

attachment.jpg

Er zijn 2 bouwplaten, in feite gewoon papier en geprint op een gewone printer.

attachment.jpg

Beide bladen zijn formaat A4. Het nummer 185 op het 2de blad verwijst naar het 185ste model van een Citroën HY dat door de tekenaar Camille ontworpen werd.
Dit model is free download op het Franse forum "Le Forum du Papier". Het is wel effe zoeken en het gepaste topic vinden.

Wat zien we op de beide bladen:
Blad 1:
- bovenaan de zwart-grijze stukken betreffen in feite de cardans van de voor en de achter as.
- de neus van de Citroën waarachter de motor gevestigd is,
- het achterpaneel van de laadruimte,
- het grote stuk met de vermelding Olida betreft in feite de laadruimte en daaraan verbonden is de cabine met vooraan een grijs stuk dat de bodemplaat met voorstellen. De zwarte stukken zijn de te vouwen wielkasten vooraan.
- links hiervan zie je de lenzen van de koplampen en de koplamphouders,
- de voorbumper,
- de achterbumper,
- hierna de schuifdeur en het grijze vlak daaronder betreft de verdikking van de schuifdeur zodat er een 3D effect ontstaat.

Blad 2:
- boven links de voorspatborden en hun randen,
- de 5 wielen binnen- en buitenzijde en de 5 loopvlakken,
- waar 185 op staat betreft de bodemplaat van de laadvloer met een steunwand (wit) en de wielkasten (zwart),
- het vierkant betreft een interne steun welke tegen de steunwand moet aangebracht worden,
- rechts daarvan zijn de steunen welke inwendig tussen de wielkasten moeten aangebracht worden,
- daarboven zie je de achteruitkijkspiegels.

Aan de bogen zie je hier en daar zwarte puntjes. Deze werden door de ontwerper aangebracht met het doel de punt van de snijpasser daar te plaatsen wanneer je het model wil uitsnijden.

Dit geeft al een idee wat er moet uitgesneden en gevouwen worden.
Zondagavond beginnen we er aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze ook op mijn pc staan nu, zal er ook eens aan beginnen.
De eerste "fout" die ik bij jou zie:
Er zijn 2 bouwplaten, in feite gewoon papier en geprint op een gewone printer.

Ik zou daar zeker papier van 120 gram voor pakken :sleep:

Fred
 
succes en veel plezier Erwin grt.
 
Bedankt Fred en Pascal, we gaan ons best doen.

Eerst en vooral werd overgegaan tot de aanschaf van een pak papier 120gr en de papierkwaliteit is natuurlijk veel beter.

Zoals aangehaald door Fred in zijn topic werd dan eerst overgegaan tot het aanbrengen van de rillijnen, een techniek die ik bij de vorige bouw niet toegepast had.
Tevens heb ik mijzelf opgelegd om trager te werken alsook stap voor stap.
De hierna volgende foto's zijn dan ook het resultaat van enkele avonden werk aan hooguit 2 uur per avond.

attachment.jpg

Ik ben begonnen met de bodem van het voertuig en heb de rillijnen aangebracht waardoor het plooien veel gemakkelijker en juister verliep.
Nog even voor de duidelijkheid dat de zwart ingekleurde delen de binnenzijde van de achterste wielkasten betreft inclusief deze van het reservewiel. Deze die van boven naar onder loopt stelt de plaats voor waar de achteras moet komen.

attachment.jpg

Vervolgens werd overgegaan tot het uitsnijden en plooien van de 2 steunen die tussen de wielkasten voor- en achteraan moeten komen. Deze steunen zorgen er voor dat de wielkasten mooi recht blijven.

attachment.jpg

Eens geplaatst ziet het er zo uit. De verbinding ligt tussen de beide achterste wielkasten, het deel bovenaan voor de wielkast is de behuizing van het reservewiel.
Het grote vierkant er boven is de inwendige steun van de wand tussen cabine en laadruimte en moet nog geplooid worden.

attachment.jpg

Het vierkant moet dus gevouwen worden tot een driehoek en deze moet verlijmd worden tussen de wand en de bodem van het voertuig. Later zie je hier niets van terug.
In mijn eerste bouw heb ik het op deze manier toegepast maar ........

attachment.jpg

door het gebruik van het zwaardere papier leek het mij dat ik de optie had om de sterkte van de wand alsnog te verhogen door de steun te openen en op gelijke afstand van elke zijde te bevestigen.
Ik weet niet of ik hier goed met gehandeld heb, Fred zal mij vermoedelijk wel terechtwijzen als dit niet zo is, maar ik heb toch de indruk dat de constructie nu sterker is.
De mini wasknijpers werden gebruikt tijdens de dry-fit, zij zijn 3 cm lang.

attachment.jpg

Tot slot werd overgegaan tot het trekken van de rillijnen en het uitsnijden van de cabine met zijn onderstel en de laadruimte.

Word zeker vervolgd en ik denk er zelfs aan om op mijn volgende Normandië trip enkel papierbouw mee te nemen maar daarover later.
 
mooi werk, maar steek je er op deze manier geen ongewilde scheefte in als je deze wand zo opentrekt? je moet deze eens zo op tafel plaatsen en opentrekken, dan zie je dat je hoek geen 90° blijft
 
mooi werk, maar steek je er op deze manier geen ongewilde scheefte in als je deze wand zo opentrekt? je moet deze eens zo op tafel plaatsen en opentrekken, dan zie je dat je hoek geen 90° blijft

Denk dat de foto bedrieglijk over komt want de wand staat wel degelijk nog op 90°, uitgetest en uitgemeten.
 
Ik bedoelde niet dat ie scheef stond, maar wel dat je zo je van 90° verandert zonder dat je er erg in hebt...
 
Weer lekker bezig Erwin. Kritiek moet je van mij hier niet verwachten want ik ben niet kundig terzake, maar wel aanmoediging.
Dus : go go go !!!
 
Goed bezig, Erwin.

Ik gebruik hoofdzakelijk papier van 160 gr. Persoonlijk vind ik 120 gr. in veel gevallen nog wat slapjes. Maar zoals gezegd: dat is een persoonlijk aanvoelen. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen. Volg jouw persoonlijk aanvoelen, dat is belangrijk voor een goed resultaat.

Grts,
Joost
 
Het was de voorbije dagen veel te warm om te modelbouwen en dus onze toevlucht gezocht op het terras en het papier maar weer eens boven gehaald.

Het nodige knip- en plakwerk verliep vlot maar met de nodige rustpauzes om het papier de tijd te geven zich goed te settelen.

attachment.jpg

De vervaardiging van de banden in diverse stadia. De dop van een portofles komt hier goed van pas (weeral een reden om te drinken).

attachment.jpg

De cabine en het voorste deel van het chassis verlijmd,

attachment.jpg

en na de nodige droogtijd begonnen met het verlijmen met de kas.
Lesje getrokken uit mijn eerste bouw is om te beginnen met de kant waar ook het reservewiel voorzien is en ook hier eerst alles goed laten drogen. Het neemt natuurlijk niet zoveel tijd als werken met plastieklijm maar toch, want daar ging het een beetje fout in de eerste bouw.

attachment.jpg

Uiteindelijk ook de rechterzijde verlijmd. Binnen zie je nog eens duidelijk de steun tussen de wielkassen.
Het achterpaneel werd ook al uitgesneden en klaar gemaakt voor montage; meer hierover in een later stadium.
 
goe bezig zeg ik het ziet er tof maar heren papierbouwers hier ga ik me niet wagen ben daar niet zo secuur voor dit moet redelijk nauwkeurig gesneden of geknipt worden
Kijken doe ik maar al te graag
Tof
Marc
 
Ziet er mooi en strak uit Erwin.
Ik ben nu lekker op vakantie en zit met dit warme weer lekker voor mijn tent te plakken aan een viskottertje in schaal 1:250:laugh:

Fred
 
het blijft speciaal en volg hoor grt.
 
Aan mij is het ook niet besteed dus des te meer respect voor diegenen die zich er aan wagen. Het gaat je goed af aan het voorlopige resultaat te zien.
 
Hier in Normandië toch beetje kunnen verder werken aan deze en ..... bijna af

attachment.jpg

De koplampen zijn nog steeds te groot maar het is al veel beter dan de vorige.
Hier moet de bumper nog gekleefd worden alsook de 2 achteruitkijkspiegels.

attachment.jpg

Achteraan ziet het er in ieder geval beter uit dan bij de eerste bouw dus zeker tevreden over.
Alle 4 wielen raken de grond.

Vanavond is ie hopelijk afgewerkt en beginnen we aan de volgende.
 
Deze beschouw ik als beëindigd.

In het algemeen ben ik er tevreden over al kan het natuurlijk altijd beter.
Pluspunt was het zwaardere papier (120) maar in de toekomst zal 160 aangeschaft worden.

attachment.jpg

Er is nog altijd werk aan de koplampen om deze te verkleinen en ook moet er verder geoefend worden aan de wielen.

attachment.jpg

Maar toch tevreden en dus over naar de volgende.

Erwin
 
Je hebt al zeer mooie vorderingen gemaakt in vergelijking met de vorige: oefening baart kunst. Je bewijst het zelf :).

Ik heb deze zelf nog niet gebouwd, dus "kritiek" is misschien een beetje ongepast. Maar ik wil toch het volgende kwijt:
- aan de voorste spatborden zou het buitenste randje meer naar beneden moeten. Dan lijkt de wielkas minder groot.
- de koplampen zitten volgens mij verkeerd in elkaar. Probeer met een fijne breinaald op een ouderwets muismatje het conische deel zo te vormen dat het glaswerk vooraan net past.
- een beetje karton in de schuifdeur (en ook op andere plaatsen) als versteviging zal je model nog strakker houden.

Maar nogmaals, je vorderingen zijn belangrijker dan mijn opmerkingen. Op naar de volgende! :yeah:

Grts,
Joost
 
Voor een tweede papier model mag je zeker tevreden zijn!
De opmerkingen van Joost zijn zeker goed om te weten maar zoals gezegd mooie vorderingen gemaakt hoor!

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan