Hoofdsponsor

Basis voor papiermodelbouw

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
Ik krijg regelmatig vragen over papiermodelbouw.
In dit topic wil ik de basis technieken gaan uitleggen.:D


Met het eenvoudige gebouw "de Rotterdam" ga ik een uitgebreide stap voor stap how to schrijven voor de beginnende papierbouwer.

Alle gereedschap dat gebruikt gaat worden is een priem, scherp mes, liniaal, potlood, pincet en lijm.
Ik zal 2 soorten lijm gebruiken en in de beschrijving zal duidelijk worden waarom.

Het begin is de bouwplaat zelf:
Fnm4gZK.jpg

Als je goed naar de bouwplaat kijkt zie je 3 verschillende lijnen.
De dichte lijn ____________ Dat is de snijlijn
De stippel lijn ---------------- Dat is de berg vouwlijn ( Blauwe pijl)
De onderbroken stippellijn __ .. __ .. __ .. Dat is de dal vouwlijn. ( Groene pijl)
GTX195J.jpg

Voor dat er gesneden gaat worden gaan we eerst de vouwlijnen rillen. Rillen is met een bot voorwerp de lijnen indrukken.
Dit kan met de achterkant van een mes of bijvoorbeeld een lege balpen. Zelf gebruik ik een botte priem.
Voor de berg vouwlijnen is dat niet zo moeilijk, leg een liniaal langs de stippellijn en ril met bijvoorbeeld de priem.
o5ozFsc.jpg

Voor de dal vouw is dat natuurlijk een stuk moeilijker want die moet aan de achterkant gerild worden.
Daarvoor prik je met een naald een gaatje aan het einde van de onderbroken stippellijn:
R32hhEP.jpg

Het rillen aan de achterkant doe je dan van gaatje naar gaatje:
Zp2ZvgO.jpg

y0s8Qb4.jpg

Als de ril lijnen gedaan zijn kan het onderdeel uitgesneden worden. Ik snij alles maar knippen met een schaar kan natuurlijk ook.
cJ892Ur.jpg

12mhJYN.jpg

Als je net als ik een aantal onderdelen tegelijk snij niet vergeten om het nummer aan de achterzijde te noteren ( Of in dit geval een letter)
l6wId93.jpg

Op deze wijze kunnen dan alle onderdelen gerild en gesneden worden:
LP1uLKs.jpg

De bodem plak je op een stuk karton, gewoon van een pak wat iedereen in de kast heeft staan, om extra stevigheid te krijgen.
HZt8tA5.jpg


De rillijnen zijn gerild, deze vastpakken en voorzichtig omvouwen. Door de rillijn zal dit gemakkelijk gaan.
5xNj3mn.jpg

De berg vouw:
gvCHN9Q.jpg

De dal vouw:
SsZ8DEq.jpg

Zo kunnen al de rillijnen gevouwen worden;
9sOU4QW.jpg

Om een mooi afwerkt model te krijgen is het belangrijk om de snijranden nu in te kleuren.
Dit kan heel eenvoudig met een zacht potlood:
mpNFLWY.jpg

Ook bij de vouwlijnen kan wel eens wat wit doorkomen en dit kan ook gewoon aangezet worden:
T4YNLoS.jpg

Dan is het tijd om te gaan lijmen, voor de kleine delen gebruik ik witte lijm, bijvoorbeeld houtlijm. ( Zelf gebruik ik de Kittifix lijmen die speciaal voor papiermodelbouw zijn ontwikkeld en ook erg goed zijn maar ook een stuk duurder )
Gebruik een schoteltje of iets dergelijks en spuit daar een klein beetje lijm op. Vervolgens met bijvoorbeeld een cocktailprikker de lijm dun opbrengen
Als je gaat lijmen begin je met de grootste lip, hiervan doe je op een klein stukje lijm opbrengen zo kan je beter recht plakken. Als je de hele lip in een keer vol met lijm smeer kan je niet goed meer corrigeren:
cRgw3Uo.jpg


Deze kan je dan met de pincet vast knijpen:
1Ub1puQ.jpg

Als dit stukje vast zit kan je de rest van de lip insmeren met lijm, nu heb je een vast punt zodat je mooi recht kan plakken:
22oYc4V.jpg

HmXtbD0.jpg

Nu de grootste lip geplakt is kan er verder gegaan worden met de kleine lipjes, doe deze een voor een!
NPUAPc5.jpg

Bij het laatste lipje wordt het wat lastig maar als je een beetje druk op het papier zet gaat het bol staan. Je kan dan een beetje lijm op het laatste lipje smeren:
8QgyxiG.jpg

Zo heb je een mooi doosje:
mO7nsvZ.jpg

Op deze wijze kunnen alle doosjes gemaakt worden:
c2WCnxL.jpg

en eventueel nog wat bijkleuren:
Qy60gPy.jpg

Als alle doosjes klaar zijn kan je met de tekening een dry-fit maken om te zien waar alle doosje moeten komen te zitten;
U56xuJH.jpg

Voor de grotere delen aan elkaar te plakken gebruik je een hobby lijm bijvoorbeeld Velpon. ( Zelf gebruik ik de Kittifix lijmen die speciaal voor papiermodelbouw zijn ontwikkeld en ook erg goed zijn maar ook een stuk duurder )
nIHx3WX.jpg

Omdat deze lijm een wat langere droogtijd heeft is dat ideaal voor grotere oppervlakte, je moet dus ook wat langer wachten tot de lijm droog is.
Maar met wat druk is dat geen probleem:
TYuNeUP.jpg

fRGLQkL.jpg

Als alles aan elkaar geplakt is ziet het er zo uit:
7gU5r0J.jpg

Eind foto's:
hBYWPDU.jpg

e2e1RzR.jpg


Het was even wat werk maar wel leuk om te doen!
Mocht je naar deze how to nog vragen hebben laat het maar weten.

Fred
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Fred, het is mij nu al veel duidelijker.
Probleem hier is wel dat er geen berg en dal vouwlijnen zijn uitgetekend maar dat los ik nu wel op en die rillijnen heb ik nu volledig begrepen.
Zondagavond begin ik er aan en ik zal trachten dit regelmatig en stap voor stap neer te pennen zodat je mij kan verbeteren indien nodig.
 
Fijn dat je deze werkwijze eens uit de doeken (of uit het papier) doet ;)
 
Leuk om ook deze vorm van modelbouw eens wat beter te leren kennen. Stel me altijd de vraag hoe beperkt je bent met minder vlakke vormen te maken maar ongetwijfeld bestaan er zeer mooie kits waarmee men mij zou kunnen verbazen.
Zou het niet storend vinden om daar eens een uitgebreid topic van te vinden als je bv een tank of iets dergelijks bouwt met wat meer afgeronde en complexe vormen (en mijn excuses voor als ik deze reeds gemist zou hebben)
Qua materiaal kan je het precies stellen met een beperkte gereedschapskoffer wat het zeker en vast interessant maakt.

Knap spul alleszins
 
Fijn om dit nu te lezen dan kan ik me ook een beetje voorbereiden voor in Juli want dan kunnen de kids op de camping ook hun gang gaan en kan ik nuttige info erover geven he
tof
Marc
 
Is toch iets uitzonderlijk. Goed gereedschap en engelengeduld is al de helft van je werk.
 
mooie uitleg Fred.
doet me er aan denken dat ik nog 2 papieren bouwplaten heb liggen, dus hier toch maar eens naar gaan kijken.
 
dat heb je weer prachtig uitgelegd fred wij zouden het niet beter doen maar is de meester in kartonbouw he
 
Dit is interessant, toen ik eens enkele papieren kisten wilde maken was dat mislukt maar nu zie ik waarom. Veel dingen verkeerd gedaan en ook veel te snel willen werken. Interessant topic.
 
En bruikbaar in alle schalen dank voor uitleg grt.
 
Bedankt voor de HoeDoe :)

is werken met heel kleine doosjes de zelfde manier ?
Ik bedoel dan bijv. sigarettenpakjes en kleine patroondoosjes in 1:35.
Hoe krijg je die strak geplakt ?

Ja hoor Peter, gaat gewoon hetzelfde.
Hoe je die zo strak krijg, gewoon heel voorzichtig vouwen en plakken:D

Fred

Hierbij een voorbeeld om een kleine kistjes te maken.

Voor dit voorbeeld heb ik het eerste kistje genomen wat ik vond op het internet en deze gedownload.
Die heb ik origineel geprint en heel eenvoudig in paint verklein. dit kan naar elke schaal die je wilt.
Ook deze kleine heb ik geprint:
04rqGvc.jpg

Vervolgens worden de stappen zoals hierboven gevolgd dus rillen en snijden:
lNMb7wQ.jpg

En of deze nu groot of klein is de handelingen blijven hetzelfde:
Vouwen:
fj74Z0d.jpg

Plakken:
6Ha3KFL.jpg

9aF9nIv.jpg

De bodem erin plakken:
TmHxNWo.jpg

Beetje de randjes bijwerken:
tHqa8qL.jpg

Zo is er van een kistje van 6 centimeter een kistje van 1 centimeter gemaakt die geschikt is voor een diorama:
W2ugcKJ.jpg

ddHnKBE.jpg

Fred
 
Heel interessant voor de collega bouwers dier hier graag mee van start gaan heb trouwens op ledendag schitterende papieren modellen mogen bewonderen...😉
 
Mooie samenvatting om de eerste stappen in onze papierwereld te zetten.

Fred, misschien moet er ook nog eens een tutorial gemaakt worden voor het rollen van tubes, conische vormen enz...

Grts,
Joost
 
Nadeel van die papieren kisten is dan wel dat er geen reliëf in zit wat betreft de planken. Maar als het in een kleine schaal is speelt dat misschien niet zo'n rol.

Nog een vraagje over het lijmen, daar liep het mis bij mij. Namelijk dat het telkens weer loskwam en ik had houtlijm gebruikt. Moet je een tijdje druk uitoefenen of hoe gaat dat?
 
Goed idee Joost. Die zal ik ook maken.

Fred
 
Nadeel van die papieren kisten is dan wel dat er geen reliëf in zit wat betreft de planken. Maar als het in een kleine schaal is speelt dat misschien niet zo'n rol.

Nog een vraagje over het lijmen, daar liep het mis bij mij. Namelijk dat het telkens weer loskwam en ik had houtlijm gebruikt. Moet je een tijdje druk uitoefenen of hoe gaat dat?

Houtlijm, zijn 2 soorten, een waar je een uur druk uitoefend en na 24 uur kan belasten, of een waar je 24 uur druk op uit moet oefenen. Als je kistje open wil springen, is de lijm nog niet kleverig genoeg om de minimale druk te weerstaan. Je zal toch de papierlijm nodig hebben
 
Nadeel van die papieren kisten is dan wel dat er geen reliëf in zit wat betreft de planken. Maar als het in een kleine schaal is speelt dat misschien niet zo'n rol.

Nog een vraagje over het lijmen, daar liep het mis bij mij. Namelijk dat het telkens weer loskwam en ik had houtlijm gebruikt. Moet je een tijdje druk uitoefenen of hoe gaat dat?

Ook in de papierbouw kan je erg mooi detailleren hoor. Als je het kistje nogmaals print en je snij b.v. de dwars planken uit en je plakt ze op het kistje heb je ook reliëf. Is even wat werk maar het kan dus wel. Ik heb op de wijze al heel mooie dingen gezien hoor!

Als je hout lijm gebruikt, gebruik dan héél weinig. Dun aanbrengen is erg belangrijk!
Hierdoor droogt de lijm sneller. Als je te veel lijm gebruikt duurt het veel langer én door het vocht in de houtlijm gaat het papier krullen.
Wat je ook kan doen is de lijm op een schoteltje spuiten en wachten tot er een vliesje opkomt, dan is de lijm perfect te gebruiken.

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan