Hoofdsponsor

Anders / onbekend HO Wagons in karton [wip]

Yamato

Well-known member
Registered
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
291
Als stille genieter van dit forum en al zijn activiteiten, zal ik ook nog eens een topic starten.
Ik wil me wat toeleggen op weatheren.
Maar de kans dat het scheef loopt is reëel.
Dus in plaats van een rits wagons te kopen en ze om zeep te helpen, dacht ik om ze te scratchbuilden.
Zo heb ik het plezier van ze uit te denken, te tekenen, uitlaseren, bouwen, schilderen en hopelijk enkele vreugdedansjes doen nadat ze klaar zijn.
Lukt het, zoveel te beter, mislukt het... bijna geen geld kwijt.
Ik vind die Amerikaanse toestanden wel leuk.
Grote wagons, mooie kleurschema's, enz...
Dus aan het kiezen en aan het uittekenen begonnen.
Het worden wagons waar ze houtafval in gooien.

Ik ben geen groot licht en voor mij is de fun het belangrijkst. Dus superdetaillering zit er niet in tenzij ik er echt zin in heb.
Nogmaals mij gaat het erom het weatheren te leren.

Ik gebruik Bristol karton van 1 en 2mm en papier van 250gr.
Hieruit ga ik alles uitlaseren.

Mijn eerste stukjes:

ATTACH]


ATTACH]


Er wordt veel geschreven over 3D-printers en ik zal deze zeker niet afbreken, maar er wordt maar weinig geschreven over lasercutting.
Niettegenstaande je ook zeer fijn kan werken hiermee.

ATTACH]


ATTACH]


Het chassis

ATTACH]


De start van de zijkanten

ATTACH]


ATTACH]


ATTACH]


De bouw van de zijkanten

ATTACH]


ATTACH]


Het geheel wordt gelijmd met houtlijm en superglue.
Superglue heeft een bijkomend voordeel dat het het papier en karton ook van binnen uit verhard...

Voila, nr 1:

ATTACH]


En de rest:

ATTACH]


En we kunnen het niet laten en hebben dan maar nog een uitgetekend en gelaserd

ATTACH]


Als ze samenzitten, gaan we wat detail eraan toevoegen.
Ladders in metaaldraad van 0.35mm en nog wat stuff...
Daarna grondlaag en we kunnen beginnen met het weatheren.
Maar dat zal voor de zomer zijn.
Een mens moet kunnen verlangen hé...
Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er al zeer mooi uit.
Worden de draaistellen ook gelaserd?
Dit lijkt mij wel interessant... ;)
 
Dat is al een hele boterham en een heel mooie start.
Als ik het goed gelezen heb lazer jij uit papier en karton?
 
Bedankt heren,
Wat de draaistellen betreft: die zou ik graag laseren. Maar dat brouwsel is nog aan het borrelen in de hersenpan.

Het laseren gebeurt inderdaad uit papier en karton. Zeer dankbaar materiaal en veel goedkoper tov styreenplaatjes waar je trouwens niet goed in kan laseren.
Vandaar papier en karton. Als je wat superglue in het papier en karton laat zuigen dan worden deze even stevig (of broos als het heel dun is.)
 
Ziet er gaaf uit!

Ik ben ernstig geïnteresseerd in dat lasersnijden, kan je daar meer over vertellen?
Welke snijder, prijs, kwaliteit, programma, waar gekocht etc. ( Mag eventueel via PB)
Zou ik in mijn papierbouw goed kunnen gebruiken:laugh::laugh:

Fred
 
Dat lasersnijden wordt inderdaad een beetje stiefmoederlijk behandeld.
Je kan er anders mooie dingen mee maken in karton en hout.
Hier op het werk wordt er ook soms gebruik van gemaakt voor maquettes van bouwprojecten en dat wordt gemaakt door Stijn Bullens.
Je kan die man hier contacteren: info@cnc-creations.be
 
Wat het lasersnijden betreft heb je verschillende mogelijkheden.
Er zijn steeds meer fablabs waar je terecht kan om te lasersnijden. Of je koopt er zelf ene.
Als je zelf een koopt dan kost dat wel wat. Maar de mogelijkheden zijn enorm eenmaal je er weg mee bent.
Je kan kiezen voor goedkope chinese lasers of voor dure duitse. De duitse kosten dan gemakkelijk 10x meer.
Kijk eens op ebay. Als je verdere info wil roep maar.
Veel hangt af van de kracht van de laser. De wattage: 40w, 60w, ...
Hoe meer watt, hoe dikker het materiaal waar hij door geraakt.
Ik heb een chinese en ben er zeer gelukkig mee. Ik heb die bij een belgische verdeler gekocht.
Ik raad die verdeler niet aan om verschillende redens, maar de laser is goed. Je kan kijken bij BRM.
De kwaliteit van de snee hangt wat af van de lens die erin steekt. Die kan je upgraden.
Maar als je de machine goed afregelt, krijg je een snee van een haarlijn. Je kan ook graveren.
Ik werk met Adobe Illustrator, je kan ook met Coreldraw of elk tekenpakket wat dxf-formaat aflevert werken.
Voor een papierbouwer is dit een zalige machine.
Ikzelf werk veel met pepakura en dat zijn veel uit te snijden bladeren. Nu doet mijn laser dit, veel makkelijker en preciezer.
Maar het kost wat. Het start vanaf 1000€ voor het kleinste model.
Wil je enkel in papier snijden dan kan je ook eens kijken naar een "cameo silhouette". Dat is een snijplotter voor papier.
Enkel papier en folies. Veel goedkoper maar dan niet de mogelijkheden van een lasercutter.

Inderdaad het lasercutten wordt wat achteruit gestoken. Nochthans zijn veel constructeurs van huisjes ed bezig met dergelijke lasergesneden kits aan te bieden. En die zijn echt wel mooi. Ik heb bv ook al een stempel gegraveerd met een steenmotief die ik dan kan afdrukken in van dat schuimmaquetttekarton. Prachtig resultaat.
Ik hou meer van lasercutting dan van 3d printen.

Meer info, roep maar
 
Heel interessant en leerzaam, ik zit volop mee te lezen en volg verder mee
 
Even verder gewerkt aan nog een ander model.
De stukjes voor de kop/staartstukken of hoe noem je ze...

ATTACH]


En de stukjes gemaakt (moet nog wat detailwerk in metaal bij)

ATTACH]


De onderdelen voor het centrale deel

ATTACH]


De eerste dwarsbalken van 1*1mm

ATTACH]


Dan ietwat bredere strips erop uit 250gr papier

ATTACH]


Bedoeling is om een profielbalk te maken, weet niet of het goed zichtbaar is op de foto

ATTACH]


Even de stukjes tegen elkaar om te zien wat het wordt tot nu toe...

ATTACH]


Gewoon even terzijde, het huisje hieronder is helemaal met de laser uitgesneden, muren, ramen, gordijnen.
Het is op HO schaal maar nog niet af...

ATTACH]


Hier zie je hoe de vensters in lagen opgebouwd werden en nog enkele andere probeersels voor op een ander project...

ATTACH]


Ik had deze eerst eens met de 3D-printer gemaakt maar was niet tevreden met het detail.
De laser slaagde er wel in om mijn detail te geven.

Wordt vervolgd
 
zeer indrukwekkend en knap om te volgen
 
Wat het lasersnijden betreft heb je verschillende mogelijkheden.
Er zijn steeds meer fablabs waar je terecht kan om te lasersnijden. Of je koopt er zelf ene.
Als je zelf een koopt dan kost dat wel wat. Maar de mogelijkheden zijn enorm eenmaal je er weg mee bent.
Je kan kiezen voor goedkope chinese lasers of voor dure duitse. De duitse kosten dan gemakkelijk 10x meer.
Kijk eens op ebay. Als je verdere info wil roep maar.
Veel hangt af van de kracht van de laser. De wattage: 40w, 60w, ...
Hoe meer watt, hoe dikker het materiaal waar hij door geraakt.
Ik heb een chinese en ben er zeer gelukkig mee. Ik heb die bij een belgische verdeler gekocht.
Ik raad die verdeler niet aan om verschillende redens, maar de laser is goed. Je kan kijken bij BRM.
De kwaliteit van de snee hangt wat af van de lens die erin steekt. Die kan je upgraden.
Maar als je de machine goed afregelt, krijg je een snee van een haarlijn. Je kan ook graveren.
Ik werk met Adobe Illustrator, je kan ook met Coreldraw of elk tekenpakket wat dxf-formaat aflevert werken.
Voor een papierbouwer is dit een zalige machine.
Ikzelf werk veel met pepakura en dat zijn veel uit te snijden bladeren. Nu doet mijn laser dit, veel makkelijker en preciezer.
Maar het kost wat. Het start vanaf 1000€ voor het kleinste model.
Wil je enkel in papier snijden dan kan je ook eens kijken naar een "cameo silhouette". Dat is een snijplotter voor papier.
Enkel papier en folies. Veel goedkoper maar dan niet de mogelijkheden van een lasercutter.

Inderdaad het lasercutten wordt wat achteruit gestoken. Nochthans zijn veel constructeurs van huisjes ed bezig met dergelijke lasergesneden kits aan te bieden. En die zijn echt wel mooi. Ik heb bv ook al een stempel gegraveerd met een steenmotief die ik dan kan afdrukken in van dat schuimmaquetttekarton. Prachtig resultaat.
Ik hou meer van lasercutting dan van 3d printen.

Meer info, roep maar

Om het onderwerp Lasersnijden wat makkelijker terug te vinden heb ik voor Lasersnijden een eigen topic gestart.
Wie daar verder vragen over heeft kan dat daar vragen, zo blijven je topics "on topic" ;)
 
Bedankt Beyond om dit hier op te volgen en wat te structureren.
Als men aan het praten raakt...

Ondertussen deden we wat verder:

ATTACH]

De blauwachtige vlekken zijn superglue. Deze zijn niet zichtbaar wat structuur betreft maar dringen in het papier en plastficeren het zowat.
Dit zorgt voor extra stevigheid in het papier...

Toevoegen van laddersporten in ijzerdraad
ATTACH]


En zo verder...
Tot de volgende
 
Ga je geen verschillende reactie krijgen tijdens de schilderwerken tussen het papier dat wel een beetje CA lijm heeft en die zonder?
Persoonlijk zou ik het risico niet durven nemen en zou voor de zekerheid alle papier onderdelen een drupje CA lijm laten opzuigen...
Ziet er anders wel mooi uit, doe rustig verder, ik blijf volgen ;)

En graag gedaan ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan