Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Andere schaal Boeing 737 SOUTHWEST [wip] - Pagina 4
Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234
Weergegeven resultaten: 46 t/m 55 van 55

Discussie: Boeing 737 SOUTHWEST [wip]

Penningmeester / V.I.P. PeiperJ's schermafbeelding

Standaard

Knappe uitleg voor het plaatsen van je decals , in ieder geval goed gelukt !

Standaard

Zéér duidelijk uitgelegd, met mooi begeleidende foto's
    Decals liggen er ook strak op...

Standaard

Beste modelbouwers.

Hierbij een nieuw vervolg aan de bouw van onze Boeing 737 SOUTHWEST. Een bouw waarbij opnieuw een onvoorziene hindernis de kop opsteekt.
    Er rees een gigantisch probleem bij het aanbrengen van de centrale decal op de romp waardoor de bouw opnieuw vertraging oploopt en waardoor het verdere verslag van dit project enkele weken op zich liet wachten.

Eerste poging plaatsing centrale decal.

Nadat de corogard op de vleugels werd gezet brengen we de centrale decal met de grizzlybeer aan.
    Ondanks de test die ik tevoren had uitgevoerd met de decals (zie stukje decal op de PET-fles in een vorig deel van het verslag) blijkt de decal slecht te reageren op de decalsetting.
    Zoals te verwachten gaat de decal in een eerste fase zacht worden en gedeeltelijk verschrompelen doch bij het opdrogen blijven de rimpels in de decal staan. De decal droogt dus niet mooi glad op.
    Een decal met dergelijk resultaat kan ik onmogelijk zo laten en er zit dus niets anders op
    dan de decal te verwijderen en opnieuw te beginnen ( ).

Mits het gebruik van een grote hoeveelheid decalsetting (DACO strong version) en zeer veel geduld kan ik de decal voorzichtig millimeter voor millimeter lospeuteren. Werkelijk ieder stukje van de decal dient te worden losgeweekt met decalsetting en daarna voorzichtig te worden afgeschraapt met een tandenstoker. Ik kan bij dit werkje niet vermijden dat de corogard van de linker vleugel beschadigd wordt. Deze zal dus eveneens moeten worden vervangen.

Ik ben met het losweken van de decal ettelijke uren zoet geweest (het was dan ook een zeer
    grote decal die zich ondanks de onregelmatige hechting stevig had vastgezet ).
    Gelukkig kon ik dit delicate werkje na een tweetal lange avonden tot een goed einde brengen zonder dat de verflaag werd beschadigd. Een geluk dat ik de enamel verf en vernis van Revell heb gebruikt (een laag acrylverf zou deze behandeling nooit overleefd hebben….).

Foto 70 en foto 71 tonen het verloop van de werkzaamheden bij het verwijderen van de decal.

Foto 70

Foto 71

Om nog even het verschil in kwaliteit van decal te benadrukken. De beschadigde corogard (DACO Products) kon na het losweken met de decalsetting nagenoeg in zijn geheel worden losgemaakt van de vleugel. De decal van JETDecal werd bij behandeling met decalsetting echter helemaal week. De bruine kleur zette zich als een dikke bruine wash op het model vast en kon slechts minutieus met een tandenstoker worden weggeschraapt.

Foto 72 ; verwijderen van de beschadigde corogard. In tegenstelling tot de decal van JETDecal kon de corogard (Daco products) probleemloos worden verwijderd.

Foto 73 ; De romp is terug clean en de corogard van de linker vleugel werd verwijderd. Ik kan dus opnieuw beginnen. Op hoop van zegen ().

Eens de decal was verwijderd ging de maquette een tweetal weken aan de kant. Ik had voorlopig even genoeg van deze “Decals” en ging mij even op iets anders concentreren alvorens een nieuwe poging te wagen om de decals op mijn SOUTHWEST te zetten.
    Ik gaf mij wel niet gewonnen maar eerst moest ik mij even bezinnen en dienden er enkele testen met de decals te worden uitgevoerd alvorens ik met de werkzaamheden verder kon gaan.

Enkele weken later; Nieuwe poging plaatsing centrale decal.

Het probleem met de decals van JETDecal blijkt duidelijk een probleem, specifiek voor deze decals. Op decals van bepaalde andere merken kan ik probleemloos meerdere keren decalsetting aanbrengen totdat de decal zich mooi heeft vastgezet op het oppervlak. Bij decals van Daco products kan ik deze zelfs met een vod aandrukken terwijl zij nog niet volledig droog zijn (dit is wel een delicaat werkje en vraagt een beetje oefening…).
    De decals van JETDecal echter raken onherstelbaar beschadigd wanneer zij zelfs maar licht worden aangeraakt. Wachten tot de decalsetting volledig is opgedroogd blijkt evenmin een optie aangezien de rimpels in de decal blijven zitten wanneer de decal volledig droog is.

Mogelijk reageert de decal slecht op de decalsetting (en is Daco medium version te agressief) of heb ik te veel decalsetting gebruikt.
    De test met de decal die ik initieel had uitgevoerd, werd uitgevoerd met een stukje decal van een eenduidig oranjerode kleur. De “probleemdecal” was duidelijk dikker en groter dan de testdecal en had een meer complex kleurenpatroon. Mogelijk speelt het feit dat er meerdere kleurlagen op deze decal staan hier ook een rol.
    Ik moet dus eerst enkele bijkomende testen uitvoeren alvorens ik een nieuwe poging kan ondernemen om de centrale decal (grizzlybeer) te plaatsen.

Vooreerst breng ik alle decals op de vleugels aan zodat ik deze achteraf kan beschermen met een laag glansvernis. Het vervolg van de werkzaamheden en het gebruik van verschillende soorten decalsetting op de grote decal houdt immers een risico in voor de zeer fijne en delicate decals op het vleugeloppervlak. Bovendien heb ik de indruk dat de originele vernislaag op het model toch wel een beetje te lijden heeft gehad door de intensieve behandeling met decalsetting bij het verwijderen van de foute decal (de romp voelt een beetje kleverig aan). Ik heb voor alle zekerheid een nieuwe vernislaag op het volledige model gezet. Deze vernislaag zal meerdere dagen moeten uitharden alvorens nieuwe decals kunnen worden geplaatst.

Foto Nr 74 ; maquette waarop de oorspronkelijke decal is verwijderd. Alle decals op de vleugels zijn geplaatst en er werd een nieuwe laag glansvernis op het model gezet. Deze vernislaag zal meerdere dagen moeten uitharden alvorens we verder kunnen.

In afwachting kunnen de decals van JetDecal uitvoerig worden getest. Ik heb immers verschillende decalvellen liggen en niet alle onderdelen zullen worden gebruikt.
    Eén grote decal (grizzlybeer) wordt in acht stukken gesneden. Vier stukken worden voorzien van een laag Liquid decal film, de andere stukken worden niet behandeld.
    Bijkomend worden nog enkele stukken uit het decal vel voorzien voor enkele supplementaire tests.
    De stukjes decal worden getest met wisselende hoeveelheden decalsetting (veel decalsetting, weinig decalsetting….) van verschillende merken (daco, microscale…).
    Vrijwel alle testen geven een bevredigend resultaat. Het is pas bij het plaatsen van de volledige decal met de grizzlybeer (m.a.w. het plaatsen van een decal met groot oppervlak) dat er zich problemen voordoen.

Bij het plaatsen van de nieuwe centrale decal ga ik dus zeer voorzichtig te werk.
    Nadat de afgeweekte decal op het model werd geplaatst en voldoende droog is breng ik bovenaan een beetje Daco soft decalsetting aan. Wanneer dit oppervlak voldoende droog is breng ik een tweede maal decalsetting aan en breid ik het oppervlak dat wordt behandeld met decalsetting uit. Op deze manier wordt de decal stapsgewijs van boven naar onder toe vastgezet op de romp van het model. Bij elke laag decalsetting dient de vorige laag volledig droog te zijn alvorens ik met de handeling verder ga.

Het vastzetten van de decal op de romp verloopt zonder noemenswaardige problemen. Ter hoogte van de aansluiting met de vleugels gaat een en ander echter plots minder vlot.
    De decal dient normaal vanop de romp naadloos over te vloeien op het vleugeloppervlak doch het gebruik van soft decalsetting blijkt hier onvoldoende om de decal mooi vast te zetten.
    Bij het overschakelen naar medium decalsetting vormen zich dan weer kleine blaasjes in de voeg (overgang) tussen romp en vleugel. Pogingen om deze blaasjes met een vod weg te drukken verlopen zeer moeizaam. Bovendien heeft de decal de neiging om op deze plaats te scheuren. Ik dien dus zeer omzichtig tewerk te gaan om het plaatsen van de decal tot een goed einde te brengen. De decal is immers zeer, zeer fragiel….
    Het aanbrengen van decalsetting (medium version) en het voorzichtig aandrukken dienen verschillende malen herhaald te worden. Blaasjes die bij de eerste pogingen niet weg te krijgen zijn worden doorprikt met een naald en na het meermaals aanbrengen van kleine hoeveelheden decalsetting (en voldoende droogtijd) slaag ik er toch in om de decal te fixeren op het model.

Zoals ik hiervoor reeds heb gezegd worden de problemen met de decal waarschijnlijk veroorzaakt doordat voor de tekening van de grizzlybeer verschillende kleurlagen werden gebruikt wat de decal dikker en vrij broos maakt. Hoe dan ook is er een probleem met de kwaliteit van de JETDecals. Een perfect resultaat ga je hier zeker niet mee bekomen……

Eenmaal de decal geplaatst (oef, ), zijn er nog enkele minieme barstjes zichtbaar ter hoogte van de aansluiting met de vleugels doch deze zijn eventueel te herstellen met een likje verf. Ik zie wel, in hoever het mij stoort. Ik ga met deze herstelling alleszins wachten tot ik de laatste laag (eindlaag) vernis aanbreng.
    In vergelijking met de eerste poging om de decal te plaatsen ben ik tevreden met het resultaat. Deze tweede poging heeft me dan ook vijf uur werk gekost.
    Het model gaat andermaal aan de kant zodat de decal goed kan drogen. Voor alle zekerheid zal de decal worden beschermd met een laag Liquid decal film alvorens de andere decals zullen worden geplaatst.

Foto Nr 75 ; Tweede poging tot het plaatsen van de centrale decal; op enkele minieme barstjes na ter hoogte van de aansluiting met de vleugels kan het resultaat bevredigend worden genoemd.

Tot de volgende……
    Laatst gewijzigd door airbus56; 14-04-18 om 10:42

Standaard

Een zeer uitgebreide en leerzame post, het forum mag blij zijn dat je zoveel moeite neemt om dit alles uit te werken en op te schrijven. Het kost wel wat moeite om te lezen, maar is dat meer dan waard. Zoals ik het zie, is het eindresultaat van deze decal ook erg geslaagd.

Standaard

Wow zeker niet het gemakkelijkste decalleke he , ge hebt het er toch goed vanaf gebracht proficiat
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Het is in ieder geval serieus doorzetten en niet opgeven.
    Het feit dat je meerdere sets decals hebt, maakt het wel iets "gemakkelijker" als ik dat woord mag gebruiken.
    Kan mij wel inbeelden dat als je zo maar 1 set hebt en het loopt verkeerd, je de boel snel in de hoek zou duwen.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roy vd M. Bekijk bericht
    Een zeer uitgebreide en leerzame post, het forum mag blij zijn dat je zoveel moeite neemt om dit alles uit te werken en op te schrijven. Het kost wel wat moeite om te lezen, maar is dat meer dan waard. Zoals ik het zie, is het eindresultaat van deze decal ook erg geslaagd.
    Roy,

Het uitgangspunt van dit topic was om beginnende modelbouwers iets bij te brengen (zie openingspost).
    Bij de verschillende probleempjes die ik tijdens de bouw tegenkom vind ik het nuttig om mijn bevindingen ook met meer ervaren collega’s te delen en dus even dieper in te gaan op de gevolgde werkwijze.
    De bedoeling van een forum is toch wel om (onder andere) van mekaar iets te leren?
    Hopelijk hebben sommige collega-modelbouwers baat bij de uitleg die ik in mijn topic geef en resulteert dit in andere nuttige tips en informatie.
    Wat de decal zelf betreft, die is inderdaad vrij goed geslaagd (in tegenstelling tot de ramp bij de eerste poging…).

Mvg

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coachke Bekijk bericht
    Wow zeker niet het gemakkelijkste decalleke he , ge hebt het er toch goed vanaf gebracht proficiat
    Marc
    We doen stillekes voort...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erwin Bekijk bericht
    Het is in ieder geval serieus doorzetten en niet opgeven.
    Het feit dat je meerdere sets decals hebt, maakt het wel iets "gemakkelijker" als ik dat woord mag gebruiken.
    Kan mij wel inbeelden dat als je zo maar 1 set hebt en het loopt verkeerd, je de boel snel in de hoek zou duwen.
    Erwin,

Soms zit het inderdaad volledig tegen en kijkt “Murphy” mee over onze schouder…
    En soms is enige ervaring niet voldoende om een projectje tot een goed einde te brengen en is een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen van nut…
    Onze SOUTHWEST is nog niet klaar maar we vorderen traag (en hopelijk …zeker)

Mvg

Standaard

Beste modelbouwers.
    Het is een tijdje geleden maar hier dan toch een nieuw vervolg aan de bouw van onze Boeing 737-300 SOUTHWEST (een bouw waar af en toe enkele verrassingen opduiken….)

Na het avontuur met de hoofddecal had ik er even geen zin meer in en werd de bouw een tijdje “on hold” gezet.
    Iedereen zal deze situatie wel kennen. Soms verloopt de bouw van een model zo moeizaam dat een “time out” meer dan welkom is en zoals de meesten onder ons heb ik wel nog enkele andere projectjes lopen waardoor ik mijn SOUTHWEST even aan de kant kon zetten.

Hier dan toch het vervolg aan het decal avontuur.

Nadat de grizzlybeer werd geplaatst wordt de centrale afbeelding van onze Boeing vervolledigd. Zoals ik in een vorig deel van het bouwverslag heb vermeld zijn de decals niet correct en moeten enkele wijzigingen worden doorgevoerd.
    Zo dient het grasveld waarop de grizzlybeer is gesitueerd te worden aangepast (het moet langer zijn en de linker- en rechter helft moeten mekaar raken ter hoogte van het kielvlak).
    Door gebruik te maken van de onderdelen van een tweede en derde decalvel wordt het grasveld uitgebreid tot de werkelijke proporties. De decalvellen worden verknipt en de stukjes worden minutieus op het model gezet. Alle stukjes dienen nauw op mekaar aan te sluiten zodat de overgang tussen de verschillende delen zo min mogelijk zichtbaar is.
    Foto’s Nr 76, 77 en 78 tonen de evolutie van deze aanpassing. Uiteraard zijn bij dit soort herstellingswerken steeds minieme sporen zichtbaar. Ik heb echter geen andere keuze. Ofwel gebruik ik de decals in hun originele staat en bouw ik een model dat op een aantal vlakken afwijkt van het origineel, ofwel doe ik de aanpassingen en probeer ik een realistisch model te bekomen.
    Zoals jullie zullen merken zijn de foto’s sterk uitvergroot en werden zij genomen onder een sterke lichtbron waardoor alle details duidelijk zichtbaar zijn. In werkelijkheid en op ware grootte ziet de aanpassing er vrij goed uit.

Foto Nr 76

Foto Nr 77

Foto Nr 78

In een volgende fase gaan we over tot het aanbrengen van de decals op de motoren.
    Volgens de ontwerper van JETDecal dient enkel aan de buitenzijde de afbeelding van een berenklauw te worden geplaatst. In werkelijkheid staat echter op beide zijden van de motoren een berenklauw afgebeeld.
    Weer dienen dus de bijkomende decalvellen te worden aangesproken om een en ander te vervolledigen. Zoals ik had gevreesd is de pasvorm een probleem en heb ik de grootste moeite om de afbeeldingen mooi op het oppervlak van de motorgondels te krijgen.
    En net zoals de hoofddecal dienen de berenklauwen in fases te worden vastgezet, namelijk aanbrengen van de decal met water, alles laten drogen en dan van boven naar onder toe steeds een zone behandelen met decalsetting en op deze manier verder werken tot de volledige decal op de motor staat. Bijkomend probleem vormt het feit dat op bepaalde plaatsen de decal niet alleen slecht van vorm, maar ook te groot is en deze dus met een schaartje of X-acto mesje dient te worden ingekort.
    Veiligheidshalve pak ik eerst de binnenzijde van de motoren aan omdat deze op het einde minder zichtbaar zijn en ik zodoende een beetje kan improviseren.
    Het plaatsen van de eerste decal op de motor kostte me bijna twee uur. Na twee avonden intensief werken zijn de motoren eindelijk klaar. Ik begin deze decals al een beetje te kennen waardoor het aanbrengen hoe langer hoe vlotter gaat en ik er zelfs in slaag de decal lichtjes aan te drukken met een vod waardoor de plaatsing een beetje beter verloopt (wat niet wil zeggen dat ik plots een fan ben geworden van JETDecal…).
    Foto Nr 79 toont het resultaat van de decals op de motoren.

Foto Nr 79

Beide motoren gaan nu enkele dagen aan de kant om te drogen waarna de achterste randen (waar de pasvorm van de decals zeer slecht was en waar ik verschillende delen heb weggesneden) zullen worden hersteld met een laagje verf. Ook de voorkant moet nog worden afgewerkt en zal in een aluminium kleur worden gezet.

Nu gaan we over tot het aanbrengen van het grasveld op de onderzijde van de romp. Ook deze decal ontbreekt op het decalvel en ook hier maken we gebruik van de supplementaire decalvellen. Met deze fase heb ik tot het laatst gewacht aangezien ik eerst de motoren wou afwerken alvorens de decals verder te verknippen voor de constructie van het grasveld.
    Met dit laatste werkje worden de “collages” met stukjes decal afgesloten en kunnen de overige decals (ramen, deuren en verdere details) worden aangebracht.
    Het kostte me tot hiertoe heel wat knip- en plakwerk en een flinke dosis geduld, improvisatie en voorzichtig omspringen met decalsetting, doch we komen al aardig in de buurt van een originele SOUTHWEST.

Op Foto Nr 80 zie je het resultaat van de laatste aanpassing

Foto Nr 80

Nieuw gecreëerd grasveld op onderzijde romp.

Tot de volgende

Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten