Hoofdsponsor

1/144 Boeing 737 SOUTHWEST [DONE]

Hey,

Hopelijk lukt het je om deze nog goed te brengen.
Mooie uitleg over het gebruik van decals. ;)

Behoort zo'n beetje tot de charme van onze hobby; voor onvoorziene problemen toch een werkbare oplossing uitdokteren:).
We zien wel hoever we geraken.
Bedankt voor de reactie
Mvg
 
Mooi en duidelijk grt.
 
Beste modelbouwers,
Hierbij het vervolg van ons project Boeing 737-300 SOUTHWEST.

Ik heb na de bijkomende bestelling nu drie vellen van de bewuste decal in mijn bezit.
Vooreerst neem ik enkele fotokopieën van de decal zodat ik naar hartenlust kan verknippen en uitpassen.

Eerst wordt de decal even nagemeten en worden de figuren getoetst aan de grootte van het model.
Onderstaande foto (Foto Nr 61) toont de plaatsing van de grizzly zonder aanpassingen van het grasveld (figuur links boven) en met gedeeltelijke aanpassingen van het grasveld (figuur links onder).

attachment.jpg

--Foto 61--

Daarna wordt de decal (fotokopie) even uitgezet op een reservemaquette (foto Nr 62).
Ik heb nu een idee hoe een en ander er na plaatsing van de decals zal uitzien.
In hoeverre de decals werkelijk passen zal pas blijken nadat zij worden aangebracht.

attachment.jpg

--Foto 62--

Alvorens de decals op de romp worden gezet dient de corogard te worden geplaatst (grijze decal op de bovenkant van de vleugels) zodat de afbeelding van de grizzly hier mooi kan op aansluiten.

Hierbij geef ik in een stappenplan nog even de werkwijze voor het plaatsen van decals in detail weer.

Stap 1 (foto 63)

De decal wordt in lauwwarm water te week gezet en dan met een pincet uit het water gehaald.
Met een vochtig penseel (en indien nodig met meer water) wordt de decal op zijn plaats geschoven.

attachment.jpg

--Foto 63--

Stap 2 (foto 64)

Het overtollige water wordt met een stukje tissue of een stukje keukenpapier opgezogen.

attachment.jpg

--Foto 64--

Stap 3 (foto 65)

De decal wordt met een zachte pluisvrije doek lichtjes aangedrukt zodat al het overtollig water onder de decal wordt weggedrukt.
Het model wordt nu even aan de kant gelegd zodat de decal kan drogen.

attachment.jpg

--Foto 65--

Stap 4 (foto 66)

De decal is nu klaar om de decalsetting op aan te brengen.

attachment.jpg

--Foto 66--

Stap 5 (foto 67)

Aanbrengen van decalsetting met een penseel.

attachment.jpg

--Foto 67--

Stap 6 (foto 68)

De decal gaat zacht worden, verschrompelen en zich aan het oppervlak gaan vasthechten.
De decal mag nu niet meer worden aangeraakt aangezien hij anders onherstelbaar gaat beschadigd worden.
Eventueel kan stap 6 nog eens worden herhaald wanneer de decal nog niet 100 % de vorm van het reliëf heeft aangenomen.

attachment.jpg

--Foto 68--

Stap 7 (foto 69)

Eindresultaat ; de decal heeft zich mooi op het oppervlak en in de groeven vastgezet (zie verschil met stap 4 waarbij de decal nog niet met decalsetting werd behandeld).

attachment.jpg

--Foto 69--

Tot de volgende…..
 
Laatst bewerkt:
Knappe uitleg voor het plaatsen van je decals , in ieder geval goed gelukt !
 
Zéér duidelijk uitgelegd, met mooi begeleidende foto's :)
Decals liggen er ook strak op...
 
Beste modelbouwers.

Hierbij een nieuw vervolg aan de bouw van onze Boeing 737 SOUTHWEST. Een bouw waarbij opnieuw een onvoorziene hindernis de kop opsteekt.
Er rees een gigantisch probleem bij het aanbrengen van de centrale decal op de romp waardoor de bouw opnieuw vertraging oploopt en waardoor het verdere verslag van dit project enkele weken op zich liet wachten.

Eerste poging plaatsing centrale decal.

Nadat de corogard op de vleugels werd gezet brengen we de centrale decal met de grizzlybeer aan.
Ondanks de test die ik tevoren had uitgevoerd met de decals (zie stukje decal op de PET-fles in een vorig deel van het verslag) blijkt de decal slecht te reageren op de decalsetting.
Zoals te verwachten gaat de decal in een eerste fase zacht worden en gedeeltelijk verschrompelen doch bij het opdrogen blijven de rimpels in de decal staan. De decal droogt dus niet mooi glad op.
Een decal met dergelijk resultaat kan ik onmogelijk zo laten en er zit dus niets anders op
dan de decal te verwijderen en opnieuw te beginnen :-)angryfire: :angryfire:).

Mits het gebruik van een grote hoeveelheid decalsetting (DACO strong version) en zeer veel geduld kan ik de decal voorzichtig millimeter voor millimeter lospeuteren. Werkelijk ieder stukje van de decal dient te worden losgeweekt met decalsetting en daarna voorzichtig te worden afgeschraapt met een tandenstoker. Ik kan bij dit werkje niet vermijden dat de corogard van de linker vleugel beschadigd wordt. Deze zal dus eveneens moeten worden vervangen.

Ik ben met het losweken van de decal ettelijke uren zoet geweest (het was dan ook een zeer
grote decal die zich ondanks de onregelmatige hechting stevig had vastgezet :zx11pissed:).
Gelukkig kon ik dit delicate werkje na een tweetal lange avonden tot een goed einde brengen zonder dat de verflaag werd beschadigd. Een geluk dat ik de enamel verf en vernis van Revell heb gebruikt (een laag acrylverf zou deze behandeling nooit overleefd hebben….).

Foto 70 en foto 71 tonen het verloop van de werkzaamheden bij het verwijderen van de decal.

attachment.jpg

Foto 70

attachment.jpg

Foto 71

Om nog even het verschil in kwaliteit van decal te benadrukken. De beschadigde corogard (DACO Products) kon na het losweken met de decalsetting nagenoeg in zijn geheel worden losgemaakt van de vleugel. De decal van JETDecal werd bij behandeling met decalsetting echter helemaal week. De bruine kleur zette zich als een dikke bruine wash op het model vast en kon slechts minutieus met een tandenstoker worden weggeschraapt.

attachment.jpg

Foto 72 ; verwijderen van de beschadigde corogard. In tegenstelling tot de decal van JETDecal kon de corogard (Daco products) probleemloos worden verwijderd.

attachment.jpg

Foto 73 ; De romp is terug clean en de corogard van de linker vleugel werd verwijderd. Ik kan dus opnieuw beginnen. Op hoop van zegen :-)$).

Eens de decal was verwijderd ging de maquette een tweetal weken aan de kant. Ik had voorlopig even genoeg van deze “:angryfire:Decals” en ging mij even op iets anders concentreren alvorens een nieuwe poging te wagen om de decals op mijn SOUTHWEST te zetten.
Ik gaf mij wel niet gewonnen maar eerst moest ik mij even bezinnen en dienden er enkele testen met de decals te worden uitgevoerd alvorens ik met de werkzaamheden verder kon gaan.

Enkele weken later; Nieuwe poging plaatsing centrale decal.

Het probleem met de decals van JETDecal blijkt duidelijk een probleem, specifiek voor deze decals. Op decals van bepaalde andere merken kan ik probleemloos meerdere keren decalsetting aanbrengen totdat de decal zich mooi heeft vastgezet op het oppervlak. Bij decals van Daco products kan ik deze zelfs met een vod aandrukken terwijl zij nog niet volledig droog zijn (dit is wel een delicaat werkje en vraagt een beetje oefening…).
De decals van JETDecal echter raken onherstelbaar beschadigd wanneer zij zelfs maar licht worden aangeraakt. Wachten tot de decalsetting volledig is opgedroogd blijkt evenmin een optie aangezien de rimpels in de decal blijven zitten wanneer de decal volledig droog is.

Mogelijk reageert de decal slecht op de decalsetting (en is Daco medium version te agressief) of heb ik te veel decalsetting gebruikt.
De test met de decal die ik initieel had uitgevoerd, werd uitgevoerd met een stukje decal van een eenduidig oranjerode kleur. De “probleemdecal” was duidelijk dikker en groter dan de testdecal en had een meer complex kleurenpatroon. Mogelijk speelt het feit dat er meerdere kleurlagen op deze decal staan hier ook een rol.
Ik moet dus eerst enkele bijkomende testen uitvoeren alvorens ik een nieuwe poging kan ondernemen om de centrale decal (grizzlybeer) te plaatsen.

Vooreerst breng ik alle decals op de vleugels aan zodat ik deze achteraf kan beschermen met een laag glansvernis. Het vervolg van de werkzaamheden en het gebruik van verschillende soorten decalsetting op de grote decal houdt immers een risico in voor de zeer fijne en delicate decals op het vleugeloppervlak. Bovendien heb ik de indruk dat de originele vernislaag op het model toch wel een beetje te lijden heeft gehad door de intensieve behandeling met decalsetting bij het verwijderen van de foute decal (de romp voelt een beetje kleverig aan). Ik heb voor alle zekerheid een nieuwe vernislaag op het volledige model gezet. Deze vernislaag zal meerdere dagen moeten uitharden alvorens nieuwe decals kunnen worden geplaatst.

attachment.jpg

Foto Nr 74 ; maquette waarop de oorspronkelijke decal is verwijderd. Alle decals op de vleugels zijn geplaatst en er werd een nieuwe laag glansvernis op het model gezet. Deze vernislaag zal meerdere dagen moeten uitharden alvorens we verder kunnen.

In afwachting kunnen de decals van JetDecal uitvoerig worden getest. Ik heb immers verschillende decalvellen liggen en niet alle onderdelen zullen worden gebruikt.
Eén grote decal (grizzlybeer) wordt in acht stukken gesneden. Vier stukken worden voorzien van een laag Liquid decal film, de andere stukken worden niet behandeld.
Bijkomend worden nog enkele stukken uit het decal vel voorzien voor enkele supplementaire tests.
De stukjes decal worden getest met wisselende hoeveelheden decalsetting (veel decalsetting, weinig decalsetting….) van verschillende merken (daco, microscale…).
Vrijwel alle testen geven een bevredigend resultaat. Het is pas bij het plaatsen van de volledige decal met de grizzlybeer (m.a.w. het plaatsen van een decal met groot oppervlak) dat er zich problemen voordoen.

Bij het plaatsen van de nieuwe centrale decal ga ik dus zeer voorzichtig te werk.
Nadat de afgeweekte decal op het model werd geplaatst en voldoende droog is breng ik bovenaan een beetje Daco soft decalsetting aan. Wanneer dit oppervlak voldoende droog is breng ik een tweede maal decalsetting aan en breid ik het oppervlak dat wordt behandeld met decalsetting uit. Op deze manier wordt de decal stapsgewijs van boven naar onder toe vastgezet op de romp van het model. Bij elke laag decalsetting dient de vorige laag volledig droog te zijn alvorens ik met de handeling verder ga.

Het vastzetten van de decal op de romp verloopt zonder noemenswaardige problemen. Ter hoogte van de aansluiting met de vleugels gaat een en ander echter plots minder vlot.
De decal dient normaal vanop de romp naadloos over te vloeien op het vleugeloppervlak doch het gebruik van soft decalsetting blijkt hier onvoldoende om de decal mooi vast te zetten.
Bij het overschakelen naar medium decalsetting vormen zich dan weer kleine blaasjes in de voeg (overgang) tussen romp en vleugel. Pogingen om deze blaasjes met een vod weg te drukken verlopen zeer moeizaam. Bovendien heeft de decal de neiging om op deze plaats te scheuren. Ik dien dus zeer omzichtig tewerk te gaan om het plaatsen van de decal tot een goed einde te brengen. De decal is immers zeer, zeer fragiel….
Het aanbrengen van decalsetting (medium version) en het voorzichtig aandrukken dienen verschillende malen herhaald te worden. Blaasjes die bij de eerste pogingen niet weg te krijgen zijn worden doorprikt met een naald en na het meermaals aanbrengen van kleine hoeveelheden decalsetting (en voldoende droogtijd) slaag ik er toch in om de decal te fixeren op het model.

Zoals ik hiervoor reeds heb gezegd worden de problemen met de decal waarschijnlijk veroorzaakt doordat voor de tekening van de grizzlybeer verschillende kleurlagen werden gebruikt wat de decal dikker en vrij broos maakt. Hoe dan ook is er een probleem met de kwaliteit van de JETDecals. Een perfect resultaat ga je hier zeker niet mee bekomen……

Eenmaal de decal geplaatst (oef, :$ ), zijn er nog enkele minieme barstjes zichtbaar ter hoogte van de aansluiting met de vleugels doch deze zijn eventueel te herstellen met een likje verf. Ik zie wel, in hoever het mij stoort. Ik ga met deze herstelling alleszins wachten tot ik de laatste laag (eindlaag) vernis aanbreng.
In vergelijking met de eerste poging om de decal te plaatsen ben ik tevreden met het resultaat. Deze tweede poging heeft me dan ook vijf uur werk gekost.
Het model gaat andermaal aan de kant zodat de decal goed kan drogen. Voor alle zekerheid zal de decal worden beschermd met een laag Liquid decal film alvorens de andere decals zullen worden geplaatst.

attachment.jpg

Foto Nr 75 ; Tweede poging tot het plaatsen van de centrale decal; op enkele minieme barstjes na ter hoogte van de aansluiting met de vleugels kan het resultaat bevredigend worden genoemd.


Tot de volgende……
 
Laatst bewerkt:
Een zeer uitgebreide en leerzame post, het forum mag blij zijn dat je zoveel moeite neemt om dit alles uit te werken en op te schrijven. Het kost wel wat moeite om te lezen, maar is dat meer dan waard. Zoals ik het zie, is het eindresultaat van deze decal ook erg geslaagd.
 
Wow zeker niet het gemakkelijkste decalleke he , ge hebt het er toch goed vanaf gebracht proficiat
Marc
 
Het is in ieder geval serieus doorzetten en niet opgeven.
Het feit dat je meerdere sets decals hebt, maakt het wel iets "gemakkelijker" als ik dat woord mag gebruiken.
Kan mij wel inbeelden dat als je zo maar 1 set hebt en het loopt verkeerd, je de boel snel in de hoek zou duwen.
 
Een zeer uitgebreide en leerzame post, het forum mag blij zijn dat je zoveel moeite neemt om dit alles uit te werken en op te schrijven. Het kost wel wat moeite om te lezen, maar is dat meer dan waard. Zoals ik het zie, is het eindresultaat van deze decal ook erg geslaagd.

Roy,

Het uitgangspunt van dit topic was om beginnende modelbouwers iets bij te brengen (zie openingspost).
Bij de verschillende probleempjes die ik tijdens de bouw tegenkom vind ik het nuttig om mijn bevindingen ook met meer ervaren collega’s te delen en dus even dieper in te gaan op de gevolgde werkwijze.
De bedoeling van een forum is toch wel om (onder andere) van mekaar iets te leren?
Hopelijk hebben sommige collega-modelbouwers baat bij de uitleg die ik in mijn topic geef en resulteert dit in andere nuttige tips en informatie.
Wat de decal zelf betreft, die is inderdaad vrij goed geslaagd (in tegenstelling tot de ramp bij de eerste poging…).

Mvg
 
Het is in ieder geval serieus doorzetten en niet opgeven.
Het feit dat je meerdere sets decals hebt, maakt het wel iets "gemakkelijker" als ik dat woord mag gebruiken.
Kan mij wel inbeelden dat als je zo maar 1 set hebt en het loopt verkeerd, je de boel snel in de hoek zou duwen.

Erwin,

Soms zit het inderdaad volledig tegen en kijkt “Murphy” mee over onze schouder…
En soms is enige ervaring niet voldoende om een projectje tot een goed einde te brengen en is een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen van nut…
Onze SOUTHWEST is nog niet klaar maar we vorderen traag (en hopelijk …zeker:$)

Mvg
 
Beste modelbouwers.
Het is een tijdje geleden maar hier dan toch een nieuw vervolg aan de bouw van onze Boeing 737-300 SOUTHWEST (een bouw waar af en toe enkele verrassingen opduiken….)

Na het avontuur met de hoofddecal had ik er even geen zin meer in en werd de bouw een tijdje “on hold” gezet.
Iedereen zal deze situatie wel kennen. Soms verloopt de bouw van een model zo moeizaam dat een “time out” meer dan welkom is en zoals de meesten onder ons heb ik wel nog enkele andere projectjes lopen waardoor ik mijn SOUTHWEST even aan de kant kon zetten.

Hier dan toch het vervolg aan het decal avontuur.

Nadat de grizzlybeer werd geplaatst wordt de centrale afbeelding van onze Boeing vervolledigd. Zoals ik in een vorig deel van het bouwverslag heb vermeld zijn de decals niet correct en moeten enkele wijzigingen worden doorgevoerd.
Zo dient het grasveld waarop de grizzlybeer is gesitueerd te worden aangepast (het moet langer zijn en de linker- en rechter helft moeten mekaar raken ter hoogte van het kielvlak).
Door gebruik te maken van de onderdelen van een tweede en derde decalvel wordt het grasveld uitgebreid tot de werkelijke proporties. De decalvellen worden verknipt en de stukjes worden minutieus op het model gezet. Alle stukjes dienen nauw op mekaar aan te sluiten zodat de overgang tussen de verschillende delen zo min mogelijk zichtbaar is.
Foto’s Nr 76, 77 en 78 tonen de evolutie van deze aanpassing. Uiteraard zijn bij dit soort herstellingswerken steeds minieme sporen zichtbaar. Ik heb echter geen andere keuze. Ofwel gebruik ik de decals in hun originele staat en bouw ik een model dat op een aantal vlakken afwijkt van het origineel, ofwel doe ik de aanpassingen en probeer ik een realistisch model te bekomen.
Zoals jullie zullen merken zijn de foto’s sterk uitvergroot en werden zij genomen onder een sterke lichtbron waardoor alle details duidelijk zichtbaar zijn. In werkelijkheid en op ware grootte ziet de aanpassing er vrij goed uit.

attachment.jpg

Foto Nr 76

attachment.jpg

Foto Nr 77

attachment.jpg

Foto Nr 78

In een volgende fase gaan we over tot het aanbrengen van de decals op de motoren.
Volgens de ontwerper van JETDecal dient enkel aan de buitenzijde de afbeelding van een berenklauw te worden geplaatst. In werkelijkheid staat echter op beide zijden van de motoren een berenklauw afgebeeld.
Weer dienen dus de bijkomende decalvellen te worden aangesproken om een en ander te vervolledigen. Zoals ik had gevreesd is de pasvorm een probleem en heb ik de grootste moeite om de afbeeldingen mooi op het oppervlak van de motorgondels te krijgen.
En net zoals de hoofddecal dienen de berenklauwen in fases te worden vastgezet, namelijk aanbrengen van de decal met water, alles laten drogen en dan van boven naar onder toe steeds een zone behandelen met decalsetting en op deze manier verder werken tot de volledige decal op de motor staat. Bijkomend probleem vormt het feit dat op bepaalde plaatsen de decal niet alleen slecht van vorm, maar ook te groot is en deze dus met een schaartje of X-acto mesje dient te worden ingekort.
Veiligheidshalve pak ik eerst de binnenzijde van de motoren aan omdat deze op het einde minder zichtbaar zijn en ik zodoende een beetje kan improviseren.
Het plaatsen van de eerste decal op de motor kostte me bijna twee uur. Na twee avonden intensief werken zijn de motoren eindelijk klaar. Ik begin deze decals al een beetje te kennen waardoor het aanbrengen hoe langer hoe vlotter gaat en ik er zelfs in slaag de decal lichtjes aan te drukken met een vod waardoor de plaatsing een beetje beter verloopt (wat niet wil zeggen dat ik plots een fan ben geworden van JETDecal…).
Foto Nr 79 toont het resultaat van de decals op de motoren.

attachment.jpg

Foto Nr 79

Beide motoren gaan nu enkele dagen aan de kant om te drogen waarna de achterste randen (waar de pasvorm van de decals zeer slecht was en waar ik verschillende delen heb weggesneden) zullen worden hersteld met een laagje verf. Ook de voorkant moet nog worden afgewerkt en zal in een aluminium kleur worden gezet.

Nu gaan we over tot het aanbrengen van het grasveld op de onderzijde van de romp. Ook deze decal ontbreekt op het decalvel en ook hier maken we gebruik van de supplementaire decalvellen. Met deze fase heb ik tot het laatst gewacht aangezien ik eerst de motoren wou afwerken alvorens de decals verder te verknippen voor de constructie van het grasveld.
Met dit laatste werkje worden de “collages” met stukjes decal afgesloten en kunnen de overige decals (ramen, deuren en verdere details) worden aangebracht.
Het kostte me tot hiertoe heel wat knip- en plakwerk en een flinke dosis geduld, improvisatie en voorzichtig omspringen met decalsetting, doch we komen al aardig in de buurt van een originele SOUTHWEST.

Op Foto Nr 80 zie je het resultaat van de laatste aanpassing

attachment.jpg

Foto Nr 80

Nieuw gecreëerd grasveld op onderzijde romp.


Tot de volgende
 
Beste modelbouwers.

Na de lange en prachtige zomer keren we rustig weer naar de gewone routine en krijgen we ook terug een beetje de tijd om onze modelbouwprojectjes te hervatten.

We naderen stilaan het einde van de bouw van onze boeing.
Na het aanbrengen van de “collages” van decals om de ontbrekende zones op het model te creëren gaan we over tot het plaatsen van de overige decals (ramen, deuren en kleinere details).
Hiervoor gebruiken we het decalvel van Daco Products (SKYLINE Decals General Stenciling B737) aangezien de detaillering van het decal vel van Jet Decals absoluut ondermaats is.
Uit het decal vel van Daco worden zo’n zestig à zeventig decals op de romp en op de motoren gekleefd (er werden van dit decalvel ook reeds een veertigtal decals gebruikt voor de detaillering van de vleugels en de stabilo’s).

Gelijktijdig met het vervolledigen van de decals op de romp worden ook de motoren verder afgewerkt. Aan het uiteinde van de motorgondel, waar de stukjes op de decals ontbreken, wordt een laagje groene verf aangebracht zodat de groene zone mooi doorloopt op de motorgondels. De voorkant van de motoren (luchtinlaat + fans) worden in een aluminium kleur gezet.
Nu kunnen de andere delen van de motor (onderdelen Nr 29 en 30) in de juiste kleur worden gezet en worden gemonteerd. Vervolgens worden de fanbladen lichtjes geweatherd (pinwash met een sterk verdunde zwarte verf) en kunnen de bijkomende decals (veiligheidsaanduidingen enzo…) worden aangebracht. Uiteindelijk wordt nog een laatste laag zijdematte vernis (een mengsel van Revell glanzend en mat) op de motoren gezet.
Foto Nr 81 toont de afgewerkte motoren.

attachment.jpg

--Foto 81--
Afgewerkte motoren

Nu kunnen we de weathering aanbrengen op de vleugels. In tegenstelling tot de weathering van gevechtsvliegtuigen dient de weathering van een airliner tot een minimum te worden beperkt. Enerzijds is de weathering minder zichtbaar door de schaal van ons model (schaal 1/144). Anderzijds is de verwering van een airliner doorgaans minder uitgesproken dan deze van een gevechtsvliegtuig. Bovendien wordt door de maatschappijen sneller ingegrepen om veroudering van hun toestellen tegen te gaan waarbij vliegtuigen sneller worden vervangen of regelmatig een nieuwe verflaag krijgen. Het imago en de betrouwbaarheid van de vliegtuigmaatschappijen speelt hierin een grote rol (bovendien voelen weinig passagiers zich geroepen om in een aftands vliegtuig te kruipen…).
Moderne westerse maatschappijen vliegen doorgaans met toestellen die zeer goed onderhouden zijn en een zeer goede indruk nalaten op hun klanten.

Als weathering volstaat het dus om de paneellijnen op de vleugels van ons model te voorzien van een fijne pinwash. Hiervoor gebruiken we een sterk verdunde zwarte acrylverf.
Dit mengsel wordt met een zeer fijn, puntig penseel aangebracht in de paneellijnen. Het teveel aan verf wordt met een zachte vod, een stukje keukenpapier of een vochtig wattenstaafje verwijderd. Alvorens de pinwash aan te brengen breng je best eerst een laag glanzende vernis aan op het te behandelen oppervlak. Zodoende kan je het oppervlak achteraf nagenoeg onbeperkt behandelen (aanbrengen pinwash, afvegen, eventueel herbeginnen tot men het gewenst resultaat bereikt…) zonder dat je het risico loopt om de onderliggende verflagen en/of decals te beschadigen tijdens het inlijnen.

Foto 82 tot en met 85 geeft een beeld van het aanbrengen van de pinwash.

attachment.jpg

---Foto Nr 82--
Aanbrengen wash in paneellijnen

attachment.jpg

--Foto Nr 83--
Afvegen teveel aan verf

attachment.jpg

--Foto Nr 84--
Resultaat behandeling eerste zone

attachment.jpg

--Foto Nr 85--
Eindresultaat afgewerkte vleugels

Na het inlijnen heb ik de vleugels niet verder verweerd. Indien gewenst kunnen de scharnierpunten van vleugelkleppen (slats en speed brakes) na het inlijnen nog licht geaccentueerd worden met een fijne wash die de vuilresten en oliesporen op die specifieke plaatsen voorstellen.
Hiervoor gebruiken we dezelfde verdunning als voor de pinwash van de paneellijnen. De wash wordt aangebracht met een wattenstaafje waarop een kleine hoeveelheid verf is aangebracht. Het hoeft niet gezegd dat het aanbrengen van de bijkomende wash subtiel moet gebeuren. Indien je hier gaat overdrijven ga je snel een onrealistisch vleugeloppervlak creëren.
Foto’s Nr 86 en 87 tonen een vleugeloppervlak (van een ander model) dat iets intensiever werd geweatherd.



attachment.jpg
--Foto Nr 86--
Bijkomende weathering

attachment.jpg

--Foto Nr 87--
Resultaat bijkomende weathering

Eens de weathering is aangebracht leggen we ons model enkele dagen aan de kant om te drogen.

Tot de volgende voor de eindafwerking van onze boeing.
 
Hoelang laat je de wash drogen? Of veeg je het direct na aanbrengen er af om zodoende wat sporen te maken

Wim
 
Mooi werk, maar op een wit of bleek oppervlak vind ik zwart te kunstmatig, cartonesk overkomen. Beter is een donkerdergrijs, maar lichter dan antraciet vind ik persoonlijk... Nu ja, hopelijk binnenkort mijn eerste civiele onderwerp... dan gaan er nog vragen komen
 
attachment.jpg

Beste Silenoz

Hierbijgevoegd vind je een foto van de vleugel van een Boeing 737-300.
Zoals je ziet is het gebruik van zwarte verf geen probleem. Voorwaarde is wel dat de weathering fijn wordt uitgevoerd en dat er geen grote hoeveelheden verf in de gravures worden aangebracht.

Mvg
 
Hoelang laat je de wash drogen? Of veeg je het direct na aanbrengen er af om zodoende wat sporen te maken

Wim

Beste Wim,

Het hangt er een beetje van af welke verfsoort je gebruikt voor uw weathering.
Voor verflagen en vernislagen met enamel verf gebruik je best een wash van acryl. Voor verflagen en vernislagen van acryl op je model gebruik je best een wash van enamel verf. Ook olieverven (die in de tekenacademie gebruikt worden) zijn geschikt om een weathering mee uit te voeren.
Basisprincipe; probeer te voorkomen dat de verf van de weathering reageert met de onderlinge verflagen want dan ga je uw basis verfwerk en decals beschadigen (daarom ook steeds een vernislaag als beschermlaag aanbrengen + bij glanzende vernis gaat de weathering zich mooier in de gravures gaan verdelen).
De acrylverf die ik gebruik (Vallejo) droogt vrij snel op zodat je het teveel aan wash dus snel (na een half minuutje) kan verwijderen.
Het aanbrengen van bijkomende sporen (vuil, resten van olie...) worden aangebracht met een wattenstaafje (zoals ik in de laatste foto's heb aangegeven).
De hoeveelheid aan gebruikte wash + verdunning (water of Vallejo thinner) kunnen een rol spelen bij het droogproces van de wash. Best eerst een beetje oefenen op een oud model en verschillende zaken (zoals soort en hoeveelheid verf, gebruikte materialen ..penseel, vod of wattenstaafjes om af te vegen enz..) eerst eens uitproberen.
Van alle handelingen in de modelbouw bestaan er verschillende technieken. Dus ook bij het aanbrengen van een wash is het een beetje zoeken met welke techniek en materiaal je voor jezelf het beste resultaat bereikt.
Zoals steeds geldt ook hier; niet te snel willen gaan, nieuwe zaken stapsgewijs proberen toe te passen en voldoende oefenen. Met een beetje geduld en ervaring komen de resultaten vanzelf.

Mvg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan