Hoofdsponsor

1/144 Boeing 737 SOUTHWEST [DONE]

Ik sluit me volledig aan bij Bart en ben allerminst overtuigd door de foto.

Maar ik weet dat dit een heikel punt is, waar modelbouwers zich niet snel in laten overtuigen, en wil verder ook niemand tegen 't hoofd stoten ;)
 
Ik sluit me volledig aan bij Bart en ben allerminst overtuigd door de foto.

Maar ik weet dat dit een heikel punt is, waar modelbouwers zich niet snel in laten overtuigen, en wil verder ook niemand tegen 't hoofd stoten ;)

Beste Roy (en Silenoz)

Je hebt gelijk dat men niet zo gemakkelijk afstapt van een techniek die men reeds geruime tijd toepast en waar men tevreden over is.
De beste manier om er uit te geraken is een en ander eens uitproberen.
Ik neem jullie suggestie mee naar een volgend projectje en ik laat wel iets weten van mijn bevindingen.

Mvg.
 
Hoe dan ook, het aanbrengen van de decals op dit vliegtuig staat, wat mij betreft, gelijk aan een monnikenwerkje.
Chapeau dat je dit hebt kunnen verwezenlijken enne.... ik vind de wash er toch goed uitzien hoor. Overdreven of niet, hij voegt toch iets toe aan het algemeen uitzicht.
 
Erwin

Dank voor je tekst en uitleg. Ik heb zelf de panel liner van Tamiya aangeschaft en wil daarmee eens gaan proberen. Heb zelf altijd olieverf verdund gebruikt ook destijds met de AFV bouw Maar op een vliegtuig ga ik het nu zo proberen

Nogmaals dank en de complimenten voor het stukje werk wat je aan het bouwen bent

Wim
 
Beste modelbouwers.

Dit is het laatste deel van het bouwverslag van onze boeing 737-300.

Na het weatheren wordt een laag matte vernis aangebracht op de vleugels (eindlaag ter bescherming van de wheathering). Nu kunnen we de beschadigde decals in de overgang tussen romp en vleugels gaan herstellen met een beetje verf.
In een vorig deel van dit verslag heb ik verwezen naar de problematische kwaliteit van de decals en hoe ik deze bij een tweede poging met zeer veel moeite op het model heb geplaatst. Hierbij kon ik niet vermijden dat de decal ter hoogte van de aansluiting van de romp met de vleugels enkele minieme scheuren vertoonde. Deze barstjes worden in deze fase met een likje verf hersteld (zie foto Nr 88 en 89) .

attachment.jpg

Beschadigde decal

attachment.jpg

Beschadigde decal na herstelling.

Uiteindelijk volgt nog een laatste laag zijdematte vernis op de romp en op het staartstuk
(eindlaag ter bescherming van de decals).
Rest dan nog het aanbrengen van het landingsgestel, de wielluiken, de antennes, pitotbuizen en navigatielichten en onze boeing is klaar.
Het aanbrengen van het landingsgestel en de navigatielichten (bakboord/stuurboord) spreken voor zich.
Boven en onder op de romp volgen nu de beacon lights (dit zijn twee rode knipperlichten die het grondpersoneel erop attent moeten maken dat de motoren werden gestart en dat zij dus de nodige veiligheidsmaatregelen in acht moeten nemen).
De beacon lights worden vervaardigd door het aanbrengen van een stipje rode verf (aangebracht met een tandenstoker) waarop een druppeltje Kristal Klear werd aangebracht. De antennes worden vervaardigd uit stukjes plasticart van 0,25 mm dikte die worden vastgezet met Kristal Klear. De pitotbuizen worden vervaardigd uit kleine stukjes staaldraad (0,3 mm dikte) die onder een hoek van 90 ° worden gebogen en die eveneens worden vastgezet met Kristal Klear.

Hieronder vinden jullie de eindfoto’s van ons project.
Eindfoto’s Foto Nr 90 tot en met Nr 93.

attachment.jpg

--Foto Nr 90--

attachment.jpg

--Foto Nr 91--

attachment.jpg

--Foto Nr 92--

attachment.jpg

--Foto Nr 93--

Al met al betrof het hier een projectje waar ik toch wel langer aan gewerkt heb dan ik initieel had voorzien.
Het is de eerste keer dat ik decals van het merk JETDecal gebruik en het is niet zo’n positieve ervaring geworden. Een deel van het probleem is zeker te wijten aan de grootte van de decals (de centrale decal met de afbeelding van de grizzlybeer) doch ook de kwaliteit van de decals blijkt niet denderend (zowel voor wat een correcte weergave/uitvoering van het origineel betreft, als voor wat de kwaliteit van de decal zelf betreft). Zonder mijn jarenlange ervaring was het mij nooit gelukt om dit project tot een goed einde te brengen.
Het is zeker niet “mijn beste model ooit” geworden omdat door het gesukkel met de decals minieme onvolkomenheden zichtbaar blijven, doch al met al is het resultaat aanvaardbaar en heb ik met deze bouw ook heel wat bijgeleerd.

Onafgezien van het gebruik van de voorgestelde decals is het bouwen van een model van Minicraft uitermate geschikt voor beginners en voor diegenen die niet vertrouwd zijn met bouwdozen uit de civiele luchtvaart.
Het kleurenschema en de decals zoals in dit bouwverslag beschreven vragen wel heel wat ervaring doch er zijn tal van eenvoudige kleurenschema’s op de markt verkrijgbaar die tegemoet komen aan de wensen van minder ervaren modelbouwers.

Zoals gewoonlijk heb ik mijn project SOUTHWEST “California” gecombineerd met enkele andere lopende projecten. Zo werd de 737 “California” gebouwd samen met een andere 737-300 namelijk een toestel van de maatschappij Easy Jet (met easy decals :laugh:).
De twee laatste foto’s tonen hier dan ook de twee broertjes samen.

attachment.jpg

Foto 737-300 “EasyJet”

attachment.jpg

--Foto 95--

attachment.jpg

--Foto 96--

Hopelijk heb ik met dit verslag enkele collega-modelbouwers warm kunnen maken om zich ook eens te wagen aan een civiele airliner en hopelijk ben ik er in geslaagd om de minder ervaren modelbouwers hier en daar iets bij te brengen.

Tot een volgend projectje….
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Ik heb ze al gezien, ik heb ze al gezien..... :)
We hebben elkaar al gesproken in Affligem. Prachtige stukken zijn het geworden die ik heb kunnen bewonderen op de wedstrijdtafels. Ik weet niet wat het geworden is met de wedstrijd, maar persoonlijk vond ik het toch zeer goed gelukt.
We hebben enkele mensen nodig die civiele luchtvaart onder de aandacht brengen, daar ben jij zeker een van... ;)
 
Hallo Swaken,

Resultaat wedstrijd; brons in de categorie A1 (civiele vliegtuigen 1/144) met de Easy Jet.

Mvg
Airbus56
 
Aangenaam om eens een civiel vliegtuig tijdens de bouw te kunnen volgen.
Zelf zegt het mij weinig, maar het is toch altijd leerzaam om eens te zien hoe de problemen opgelost worden op zulke kits.

Al bij al toch een mooi resultaat, en mocht ik zoiets op een wedstrijdtafel/clubstand zien, ga ik nu wel eens aandachtiger kijken ;)
 
Dit is een prachtig afgewerkt model geworden , niks aan te op te merken hoor.
Bovendien zien we zelden een civiel vliegtuig passeren op het forum, en met deze is je missie geslaagd , echt knap afgewerkt :)

Alvast een dikke proficiat :)
 
Laatst bewerkt:
Heb ze ook geien en proficiat met uw brons .
 
Schitterend geworden en gefeliciteerd met de prijs
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan