Hoofdsponsor

1/72 Matchbox - Supermarine Stranraer vliegboot WO II [wip]

Swaken

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 feb 2009
Berichten
3.441
Hey,

Hier zijn we dan terug met een vliegboot die gebruikt is begin WO II tot rond begin 1942. Nadien is deze vervangen door betere soorten in de zin van de Sunderland, catalina en zijn consoorten....
Het model dateert van voor WO II maar is nog gebruikt geweest in de beginperiode van dit gebeuren. Veel meer info ga ik je niet geven omdat er al niet teveel van bestaat, ikzelf heb maar 1 vuil boekske ervan en wat gedetailleerde plannen, internet geeft wel wat, maar het zijn steeds dezelfde wazige foto's, daarvan is mijn boekje veel beter van voorzien van fotomateriaal. Het is een raar Brits ding en daar hou ik zo wel van, die Britten hebben zo een raar idee van vliegboten te bouwen....:$

Na het beëindigen van onzen T34 van hetzelfde oude merk, gaan we terug met deze aan de slag, maar dan ietsje meer gedetailleerder dan de voertuigjes.
Bedoeling is om met deze terug een redelijk gedetailleerd model te verkrijgen in dioramavorm, alleen ben ik er nog niet uit hoe ik het diorama wil maken....:wub::8 Dat er water terug aan te pas zal komen, is hierbij al een zekerheid..... :wub:

Suggesties zijn altijd welkom en we zullen ze dan ook bekijken wat en hoe. Bedoeling is om een volledig interieur te scratchen die nadien toch iets of wat zichtbaar is zodat het werk niet onzichtbaar wordt nadien. Ik had al gedacht van een soort van redding op volle zee, maar dan kom ik toch iets of wat in de problemen met mijn open deur toestanden....., dus vermoedelijk gaat deze niet door, maar we laten de optie nog open mochten er goeie argumenten zijn.... :8:$
Wie weet wat er hier nog uit de bus zal komen. Ik stel de vraag uiteraard ook in de club waar ik in zit, ook daar zal het rond mijn oren vliegen...:wacko::unsure:

Veel zit er niet in de doos, enkel de sprue's met de body en de vleugels en wat randbrol om het geheel wat op te beuren, van interieur spreken we in die tijd nog niet, dus, zoals al gezegd wordt dat scratchen....
Mocht het een volle zee diorama worden dien ik uiteraard daar rekening mee te houden omdat dan een pilootfiguur zijn plaats zal moeten innemen wat ik eigenlijk niet te graag doe omdat je dan veel moois wegsteekt van de cockpit..... :@
Een soort van kadediorama spreekt dan wel aan omdat je het interieur kunt showen.

Ik hoor of zie het wel, maar eerst wat begin foto's....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en terug wat brol erbij om het geheel wat op te kriebelen van detaillering....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


en het vuile boekske met zijn plan...

attachment.jpg

attachment.jpg


Allez voila se, we zijn weer vertrokken.
Zoals ge al weet is het altijd een trage bouw, dus als ik iets te vertellen heb zal ik wel posten.....:$
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel plezier met deze bouw met al die leuke extra's
 
Veel plezier met dit vliegerke.
 
Was graag in duo bouw met je gegaan met deze die ik (natuurlijk) ook in mijn stash liggen heb maar ik heb voorlopig te veel onafgewerkte projecten liggen die eerst van de tafel moeten.
Tevens heb ik enkel dat vuil boekske in mijn bezit en niet al die andere prutsen.
Zie dat jij hem militair zal bouwen, ik zal de mijne dan civiel bouwen als ik er ooit aan begin.
Veel succes!!
 
ook weer eentje om zeker te volgen zulke zaken zien we niet dikwijls he
Suc6
Marc
 
Mooi vliegtuig, met een mindere geschiedenis... vooral door de tegenvallende prestaties

mocht je nog extra info willen: hier zit een heel uitgebreid verslag: https://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=14143&p=projects&project=12244

Het betreft hierbij wel een na-oorlogse civiele versie, maar dat geeft misschien meerdere mogelijkheden... dan worden het wel andere motoren...

Meestal deden deze dienst als kust- en onderzeebootpatrouille... maar ik heb ooit eens op discovery een reeks gezien van piloten die kisten van de ene plaats naar de andere vliegen om van eigenaar te wisselen. 1 van die vliegtuigen was een oude vliegboot die panne kreeg, en ze moesten landen voor de kust voor reparaties aan de motoren. dan kan je wel redelijk wat openzetten van luiken en de motoren...
 
Hey,

Bedankt voor het volgens jongens. :)
@Erwin, ik ben een trage bouwer dus je maakt nog kans om mee te bouwen als je mocht willen. Ik heb ook die dingen moeten samenzoeken voordat ik kan beginnen met de bouw. Het boekske heb je, dan heb je al het meeste, samen met dat plan. Je kent me natuurlijk, ik steekt daar graag nog wat extra's bij om het geheel op te fleuren, maar je bent dat niet verplicht he...., ik denk wel dat je hem met wat zorg de meegeleverde motoren kunt opkriebelen tot een aanvaardbaar niveau. Ook de foto's van verschillende bouwverslagen helpen je vooruit hiermee.
@Bart, bedankt voor de link, ik heb er al wat foto's van deze bouw maar nog niet allemaal, nu geef je mij de mogelijkheid om deze aan te vullen, dikke mercie maat.
Voor het diorama heb ik vermoedelijk al een idee..... maar we zien nog wel.
 
Hey,

Op die warme dag als vandaag kunnen we eindelijk eens overgaan tot een post.
Wat is er ondertussen al gebeurt, awel, veel, dan toch in mijn ogen natuurlijk. We zijn begonnen met de uitbouw van het interieur. Vanuit de doos zit er wel wat in die een interieur moet voorstellen maar dan zeer basic, vandaar dat we hebben besloten om dit een beetje op te fleuren met wat extra's zodat het iets of meer zichtbaar mag worden. Ondertussen wel al bekeken wat men eigenlijk kan zien door die cockpitkap en dat valt goed mee moet ik zeggen, je zal nadien veel kunnen zien en dat is de bedoeling natuurlijk.

In de doos zelf zit de vloerplaat, iets dat moet voorstellen als een zetel en wat scheidingswanden. Ook een stuurkolom is aanwezig maar deze is me te grof uitgevoerd, vandaar dat ze vervangen is door iets fijners. Hiervoor brengen we verschillende soorten afmetingen van Evergreen-strips aan en voeren we veranderingen aan met de aanwezige documentatie van bouwverslagen en ons vuil boekske....:)
Enkel het middelste stuk van het interieur is al aangepakt, de zijkanten aan de romp dienen uiteraard nog te gebeuren....:8

Allez, wat foto's...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


en vervolgens al een soort van set-up in zijn romp....

attachment.jpg

attachment.jpg


en zo zie je maar op wel oppervlak men weeral bezig is....

attachment.jpg


Voila se, we doen gestaag verder met de uitbouw van dat interieur. Het zal nog niet voor onmiddellijk zijn dat ik hier klaar mee zal zijn, maar we maken progressie en da's het belangrijkste....:8:D
 
Prutsen op de vierkante millimeter, chapeau Swaken :)
 
Goed bezig Swaken zoals we dat van U gewoon zijn he......
 
Swaken dat is hier weer modelbouw van TOP niveau , voor mij is dit geweldig waarom ? Wel ik bouw al heel vele jaren gewoon modelbouw maar sinds een paar jaar heb ik me gewaagd aan scratchen en zelfs een vignette en daar is alle info welkom en ook hier zie ik wonderlijke dingen gebeuren
Chapeau
Marc
 
Ter land ter zee en in de lucht in alles ben je thuis in deze kleine moeilijke schaal Swa en dit word weer snoepen en volg graag grt.
 
Hey,

Mercie gasten voor de bloemen..., we doen gestaag verder...;)
En ja, we detailleren graag modellen, ik kan mij daarin vinden.....;)
 
Ik smijt er nog een boske bloemen tegenaan Swaken, je bent weer serieus op dreef man !
 
Hey Bart,

Indd, deze hadden we al, maar uiteraard bedankt om mee te volgen en uit te kijken naar goeie docu, wat soms een helse tocht kan zijn.
Zo zie je maar hoe sterk een forum kan zijn als we samen de schouders eronder zetten.... :) ;)
 
Interieur ziet er een stuk beter uit.
 
Hey,

We zijn terug met een update, ja, ik weet het, het heeft lang geduurd, maar weet dat ik ondertussen een hele drukke periode op het werk achter de rug heb, en dat ik ondertussen ook al op vakantie ban geweest, twee keer zelfs....:8 , en dit dus de werken heeft vertraagd.
We hebben verder gewerkt aan het interieur, zeker aan de delen die zullen zichtbaar blijven na de samenbouw van de rompen.
Het gaat traag omdat het steeds weer meten en passen is om alles goed op zijn plek te krijgen. Tot nu toe lijkt me dat goed te komen.
Tevens hebben we geprofiteerd om een nieuw instrumentenbord te maken omdat de originele uit de kit op geen kl***ten trekt, vandaar de verandering.

Allez, wat foto's nu;,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, we zijn weer bezig....:$:wub:
 
Weeral een pracht van een scratch build interieur Swaken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan