Hoofdsponsor

1/72 Matchbox - Supermarine Stranraer vliegboot WO II [wip]

Hey,

Weeral een dikke mercie jongens, we doen ons best he... :)
@Beyond, inderdaad makker, dat zijn ze zeker, de Archer decals. Je hebt ze in verschillende maten, zelfs voor de treinschaal zijn er beschikbaar. Ik zijn er zeer tevreden over, zoals je kan zien op het model. Maar het is wel een serieus geduldwerkje, dat je op de proef stelt..... ;)
 
Hey,

Met deze vakantieperiode zijn we terug wat begonnen met het verder afwerken van dit model.
Dat het je op de proef stelt is zeker....:unsure::ohmy:
Ik zijn rond met de linker- , rechter-, en bovenzijde van dit vliegtuig om te 'rivetteren' en ben daar niet kwaad om... :nowink::nowink:
Momenteel ben ik de onderste vleugels aan het opzetten maar droogtijden moet gerespecteerd worden natuurlijk, daar heb ik dan ook nog geen foto's van, maar dat komt wel natuurlijk.
Ik heb er geen flauw idee van hoeveel van die rivetten erop staan, ik heb ze niet geteld... :unsure::nowink::nowink: , maar af en toe werd ik 'crazy':wacko::wacko:
Zoals al vertelt zijn het decals van Archer die je op maat dient te snijden en kunt aanbrengen met sol en set op de 'blote' plastiek van je model. Nadien wordt alles verzegeld met 'klir' om het geheel vast neembaar te maken. Nu enkel nog de onderzijde van dit vliegtuig rivetteren en we zijn volledig rond dan. Uiteraard doen we verder met de bijkomende onderdelen zoals de vlotters, wielpoten, enz... die ook onder handen moeten genomen worden.

Allez, wat foto's,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voila se, op de valreep van kerst toch nog iets kunnen verder doen.
Voor allen hierop het forum, een gezellig kerst gewenst uiteraard... :D:D
 
Knap werk Swake.
Wil je de rivetten echt ni tellen?
 
Hey,

Dikke mercie Camaro, maar neen, ik ga er niet meer aan beginnen, temeer er nog op moeten komen.... :8:8:laugh::laugh:

Om nog wat meer progressie te tonen in dat geval hier heb ik onderstaande foto's nog meegebracht... 8)
De onderste vleugels zijn bevestigd aan de romp, daar ik nu de romp niet meer moet vastnemen om de onderste 'rivetten' aan te brengen, zodat deze nu kan rusten op zijn steun.
Ondertussen, om eens iets anders te doen natuurlijk, heb ik de drijvers onder handen genomen. Ook hier dient men extra detail aan te brengen door middel van paneellijnen, verstevigingen, kleppen, en 'stopsels'...:$:8
Maar niet getreurd, ook hier moeten er rivetten op gezet worden...sdfkkjskng sdfkkjskng

Verder hebben we het 'karretje' verfijnd en aangepakt. Dit steunt achteraan het vliegtuig om deze beter te kunnen maneuvreren als deze niet in het water ligt. Wat extra aangebracht met alu-folie en, hoe kan het anders, rivetten, de wielen komen uit de stasch en zijn afgietsels van een Citroën 11 CV. De as voor de wielen is een koperdraad. De stang is vervangen door een scratchstukje om zowel met de hand te kunnen bewegen als met een gemotoriseerd voertuig.

Allez, wat foto's,

Eerst met de vleugels aan, het begint er toch op te trekken zekers....

attachment.jpg


nu de drijvers,

attachment.jpg

attachment.jpg


en het karretje,

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se.... :wub::wub:
 
Knappe details, om het nog maar een keer te zeggen :8
 
Hoe doet ie het, hoe doet ie het..... :worried: :O
Meebrengen naar de club hé volgend jaar. :D
 
Hey,

Mercie gasten.
Erwin, uiteraard zal ik deze meebrengen, nu kan ik he, de vleugels staan erop, hij is iets meer stabieler. Het was daarom dat ik hem niet meer meebracht, en om de decals van de rivetten wat te beschermen. Ik had geen goesting meer om nadien terug te herstellen. Nu met de klir erop is alles goed beschermd.
 
Hey,

Terug met een update.
Ondertussen is het riveteerwerkje gedaan wat uiteraard niet spijtig is.... :tongue::tongue:
Onderstaande foto's zullen het eindwerk in beeld brengen aan de onderzijde van het vliegtuig. Niet op letten, hij blinkt van de klir om de rivetten te verzegelen natuurlijk.

Volgende detailstap waren de wielpoten om op het land zich te kunnen verplaatsen. Dit waren wegneembare onderdelen, die erop geplaatst werden als hij op het 'droge' werd getrokken voor onderhoudswerken enz., of eraf genomen werden wanneer hij te water wordt gelaten.... :8

De stukjes die de kit meegeeft heb ik eveneens een foto van genomen, maar we hebben deze uiteraard niet gebruikt. Een wielpoot is ondertussen al volledig afgewerkt, de andere moet nu nog gemaakt worden, maar zal iets sneller verlopen daar ik nu weet waar ik moet op letten, en dat ik de afmetingen heb uiteraard.... :wub:
Voor de zelfgemaakte wielpoot hebben we verschillende materialen gebruikt waaronder de koperen buisjes van Albion, Evergreenstrips, enz..., uiteraard hebben we daarvoor genoeg docu om ons te baseren daarop. Ik hoop het dat aanslaat...., allez wat foto's,...:8

eerst de afwerking van de rivetten aan de onderzijde,

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en dan nu de wielpoten met als eerste foto, de kitonderdelen...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, op de naar de tweede wielpoot.
Daarna kunnen we hem afwerken met wat kleine prutsen nog en dan vermoed ik dat we eens de spuit gaan mogen boven halen.... :8:wub:
 
Prachtig zoals gewoonlijk.
Ge moet het toch maar kunnen ook , bijna 2 jaar aan dit model en nog geen likje verf, voor mij genoeg om zot te worden. Maar alle respect voor je volhouden en uitwerken van alle details, hoe fijn ook.
 
Beste Swaken geweldige zaken die ik hier te zien krijg
2 jaar aan bezig ook ik zou zot worden en ik zou zot worden , maar het loont zich
Knappe werkzaamheden
Marc
 
dan vermoed ik dat we eens de spuit gaan mogen boven halen....

Als je hem dan kan vinden natuurlijk :)

Twee jaar aan zo'n modelleke werken ik zal er gek van worden maar het resultaat is er ook naar klasse
 
Hey,

Dikke mercie jongens...
Ik wist eigenlijk zelf niet dat ik daar al twee jaar aan het werken ben, times fly when you have fun… zeggen ze in het Vlaams... :)
Het is eigenlijk dat rivettengedoe dat zoveel tijd heeft opgeslokt, maar ik volg enkel mijn documentatie en foto's, ze komen er echt prominent in beeld, dus kon ik ze niet laten liggen...
Vandaag wat verder bronselen aan de tweede wielpoot, dan beginnen we toch ons eindpunt te zien zulle.....
 
Uw modellen vertellen genoeg om te weten dat dit weer een prachtwerk word.
Dit vind ik modelbouw van de hoogste niveau en op die schaal bravo.
 
Klein maar fijn, heel fijn... Mooi werk... Bijna jammer om te spuiten...
 
Hey,

Bedankt nogmaals voor de bloemen...., inderdaad, soms denk ik van hem niet te schilderen, maar er zijn foto's genoeg genomen van zijne 'bloten' zodat hij toch een kleurken mag krijgen. :)

Ondertussen ook goed verder gewerkt aan het onderstel, het was een beetje pas en meetwerk om dat gelijk te krijgen maar het is me toch gelukt. Een hij staat nog pas ook.... ;) De banden komen van een aftermarket set voor een P47 Thunderbolt, die ongeveer hetzelfde patroon heeft van band, vandaar de keuze uiteraard....

Allez, wat foto's ervan...

van de wielen/onderstel apart...

attachment.jpg


en nu op het vliegtuig zelf....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se....:8
 
Op de laatste foto meen ik te zien dat de uitlijning cockpitramen vs landingsgestel nog niet 100% is... dryfit?
 
Hey,

Roy, inderdaad, de wielen, landingsgestel is nig in dryfit toestand.
Wat me echter wel is opgevallen, is dat de neus van het toestel iets of wat vervormd staat ten opzichte van het achterste gedeelte, de staart dus. Nochtans hebben we voordat we alles samengesteld hebben de beide bodyhelften bijgewerkt met de haardroger om ze te rechten. Het binnenwerk, zijnde het interieur van het vliegtuig, is recht op recht gebouwd zodat dit eigenlijk ook dit rechttrekt. Bij het opbouwen van de vleugels, en nu meer met het geheel van het landingsgestel is blijkbaar de neus iets of wat vervormd naar links toe, op de foto, dus naar rechts in het echt. Ik denk dat het de ouderdom van de kit zelf is die iets of parten speelt hierbij. Uiteraard gaan we hieraan nu niets meer veranderen, met al die rivetten erop, het interieur erin, enz, denk iuk dat ik meer schade zou gaan berokkenen dat het lief is....
Nu, het is toch geen wedstrijdmodel, enkel voor mezelf de uitdaging aangegaan om een oude draak van een kit eens goed om te zetten... ;)
 
Dju toch Swaken, altijd hetzelfde: "'t is geen wedstrijdmodel".
Welnu, het is WEL een wedstrijdmodel, hij verdiend het meer dan vele anderen om op de wedstrijdtafels te staan, eerst als naked kit en daarna als afgewerkt toestel.
Haalt hij geen prijzen, tot daar aan toe, maar op de tafels MOET hij komen mét foto's van het geleverde (binnen)werk.

Denk dat er hier nog velen hetzelfde over denken, binnen onze club denken ze er toch ook zo over.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan