Hoofdsponsor

1/72 Matchbox - Supermarine Stranraer vliegboot WO II [wip]

Ik vind het een doodzonde dat een model waar je zoveel tijd en zoveel energie aan hebt besteed, getordeerd is en blijft.

Hopelijk is deze mening ook eens mogelijk.

Meer dan een mening is het overigens ook niet, geuit door iemand die je vorige diorama ge-wel-dig vindt en die ook heeft kunnen genieten van al je detailwerk aan het interieur. Dus nu heb je een prachtig gedetailleerd model van iets wat constructief gebrekkig is en blijft.
 
Blijft toch een huzarenstuk en een prachtig werk.
 
Hey,

Ja jongens, dikke mercie voor de ‘blommen’....:)
Erwin, ja jongen ik weet het, maar toch is hij niet goed genoeg. Op de tafel zal hij wel komen, maar dan op de onze, of er gaat nog een klein mirakel moeten zijn...., en je weet het he, het moet een tank zijn of een gekend vliegtuig anders kijken ze er niet naar...., het is niet voor die prijzen, dat interesssert met al lang niet meer, ik heb geen plaats meer om te zetten.....:);)
Roy, het is inderdaad een spijtig voorval. Zoals al geschreven hebben we de body gerecht en laten ‘harden’ met gewicht erop op een vlakke ondergrond. Meer kan een mens toch niet doen vemoed ik...., alhoewel het niet echt opvalt, je moet er op letten ,maar je hebt een arendsoog, dat weet ik....:)
Ondertussen zijn we bezig met het plaatsen van de ‘tussenbomen’ tussen de beide vleugels, ook dat gaat hier niet van een leien dakje, het is steeds weer die miserie die terug komt..., van het past weer niet.... maar we gaan volhouden....;)
 
Kan het niet gemaskeerd worden, doo bvb de posiie van de canopy aan te passen, soms kan een oplossing redelijk eenvoudig zijn...
 
Meer kan een mens niet doen zeg je... sorry maar ik kan me niet inhouden daar toch op te reageren, hoewel wellicht niet verstandig en/of gewenst.

Je weet dat als je plastic verhit en buigt, het veelal de neiging heeft (‘geheugen’) langzaam terug te komen. Daarom moet je het ook iets verder buigen dan de eindpositie zal moeten worden. Welnu dat is gebeurd... maar wat je kennelijk niet hebt gedaan, is regelmatig controleren of alles na een tijdje nog daadwerkelijk recht staat en uitgelijnd is. Het is me zelf eens overkomen dat een gerichte romp na een paar weken weer getordeerd stond; ik ben verslaafd aan dryfitten, zag het en corrigeerde wederom, ditmaal met definitief effect.

Inmiddels begrijp ik wel dat je deze kist (helaas) niet meer gaat corrigeren -iets wat ik in jouw positie overigens wél zou doen maar daarin zijn gelukkig niet alle mensen gelijk en een bouwer bouwt zelf hoe hij zich er prettig bij voelt- maar dat je het niet kon voorkomen vind ik te makkelijk en onjuist; als kunstig modelbouwer is het aan jou om de controle niet te verliezen. Ik hoop nu enkel dat je de volgende keer een extra dryfitsessie inlast.
 
Thuis aangekomen, was ik toch wel eens benieuwd in welke mate het toestel uit het lood staat. Ik vond de conclusies interessant genoeg om even te delen.

Ik heb de foto allereerst recht gezet ten opzichte van de vleugels. De blauwe lijnen zijn precies horizontaal of verticaal:

46015608095_63d9faa7eb_b.jpg

Allereerst, complimenten met hoezeer je het toestel van voren hebt gefotografeerd. Ik wou dat ik dat voor elkaar kreeg, je hebt nagenoeg precies van voren een foto weten te maken. Best knap.

Dan een close-up:

46929895711_9e8a1102dd_b.jpg

Ad 1.: het stabilo staat precies parallel aan de vleugels. Dit heb je perfect uitgevoerd.

Ad 2.: beide kielvlakken staan een fractie uit het lood. Ik wed dat als je deze een beetje aanduwt met de föhn erop (niet te dichtbij), je dit binnen minuten zou kunnen corrigeren.

Ad 3.: de middellijn ziet er goed uit. Tuurlijk, 100% recht van voren gefotografeerd heb je niet, maar ik zie niet iets wat duidelijk niet klopt.

Ad 4.: mijn 'haviksogen' zagen vooral, ten opzichte van de vleugels, de schuine lijnen van de cockpitvensters en maskeringstape. Ik moet wel zeggen, dat zeker de cockpitruitjes niet zo erg zijn als het leek. Ze staan ongeveer 1 tot 1,5 graad uit het lood en dat valt eigenlijk nog wel mee.

De foto bevat een enorm gezichtsbedrog, namelijk het landingsgestel waarvan ik al vermoedde dat het gedryfit was. Aan de onderste rode lijn kun je zien hoezeer het landingsgestel op de foto niet op de juiste plek zit.

Ik denk nog steeds dat ik zou proberen, in jouw schoenen, het toestel alsnog te richten, met de risico's die daaraan verbonden zijn, maar zo steek ik nu eenmaal in elkaar. Dat het eeuwig zonde zou zijn om het richten NIET te doen, moet ik inmiddels wel nuanceren, nu ik deze analyse heb gemaakt. Het valt dus uiteindelijk wel mee.
 
Mooie uitleg en hulp Roy maar kan het ook niet zijn dat de schaduwen een rol spelen in deze foto? Aan de linkerzijde van de staart is het veel donkerder en dat kan een verkeerd effect geven.
Heb er even een meetlat bijgehaald en als ik van de uiterste rand van de schaduw naar jouw middellijn meet kom ik aan 0,5 mm en rechts 0,6 mm. Gaat dat nu echt het verschil maken?
 
Wat is je punt? Ik heb het over de horizontale lijnen, daarnaast geef ik toch juist aan dat het meevalt?

Lees mijn post nog eens.
 
Hey ,

Roy, bedankt om dat eens te doen en na te meten, blijkbaar valt het inderdaad heel goed mee. Het probleem is ook dat ik er al een ganse tijd naar zit te staren en op de lange duur dit allemaal niet meer ziet.
Nu moet ik je bijtreden voor de stabilo’s, de flaps zelf zijn achteraan uit de hoek geplaatst om dynamiek te benadrukken, wat wel meer wordt gedaan in de modelbouw, zet is scheef en het valt op, daar komt het op neer.....;)
Normaal gezien staan de vaste stukken van de stabilo’s recht op recht op de achterste vleugel, maar het is vermoedelijk de schaduwwerking die dit benadrukt.
Landingsgestel is inderdaad in dryfit toestand en volledig nog als losse onderdelen, dit voor het schilderproces nadien.
Als dit zo meevalt laat ik alles zo als het is, opvallen zal het niet doen dan. Ben er eigenlijk iets te lang mee beziggeweest, en moet erbij vertellen dat hij op het systeem begint te werken....
 
Swaken,

Laat hem aub niet op je systeem beginnen werken want ik zou deze toch graag afgewerkt zien.
Dit is toch wel een mooi toestel.
Dus nog efkes volhouden^^

Grtz.

Luc8)
 
Hey,

Ja jongens, het is zo ver.
Deze gaat hier in 'lockdown' want het is voorlopig niet meer te doen. De tussenstukken voor de vleugels passen ook niet meer daar de onderste vleugel blijkbaar teveel naar boven toe staat en er teveel druk ontstaat op de romp die tot overmaat van ramp is opengegaan in langsrichting. :(
Als ik er mijn vuist niet ga opzetten moet ik hem nu voorlopig sluiten en eens iets anders gaan doen, dit om de zinnen meer of te verzetten. Voorlopig gaat hij in een doos en uit het zicht om misschien na enkele maanden terug op te pakken met vernieuwde moed.
Ik ga hier ook eens een 'shake and bake' oppakken want ik wil wel eens een resultaat zien.....
 
Oei, dat is spijtig om te horen maar beter wat opzij leggen dan te vernielen. :ohmy: :ohmy:

Trek eens een simpel kitje open jong, zo ééntje waar je geen rivetten moet bij tellen, dat zal de goesting wel doen terugkomen.
Ge hebt nog schoon gerief genoeg liggen.
 
Ben het eens met Erwin... wel heel spijtig zeg! Maar komt later wel weer goed, als de pet er weer iets meer naar staat.
 
Heel jammer, net nu zo dicht voor de voltooiing, misschien tijdens de lockdown, door een lichte ondersteuning nog iets richten? Door een soort mal of fixeren.
 
Spijtig van al het gedane werk maar iedereen ervaart dit anders . Ik zou er niet te lang bij stil staan en gewoon verder gaan met iets anders.
 
Hey,

Bedankt jongens voor jullie medeleven... :)
Maar niet getreurd hoor, ik verlaat de modelbouw niet he...., gewoon eens iets anders oppakken daar het me eventjes teveel werd, en al zekers dan met die barst in langsrichting op het vliegtuig zelf. Dit deed mij de das om, om nogmaals vast te stellen dat het 'weeral' aanpassen was, weeral moeten bijwerken dan aan de vleugelsteunen, het was me eventjes teveel geworden. Nu, de barst is al weer bijgewerkt met zeer vloeibare lijm en rust nu uit om te harden, hij zal tijd genoeg krijgen :) ;) . Uiteraard denk ik na, en jullie mogen uiteraard ook tips geven he, om een aanpassing te verrichten op de onderste vleugels zodat de tussensteunen kunnen passen. Ik had al gedacht aan de haardroger, om de vleugels wat te warmen en dan iets of wat te rechten naar de passing van de bovenste vleugel, maar dat zal wel voor later zijn. Tips zullen ter harte genomen worden en daarop zal nagedacht worden.

Ik zijn er iets te lang aan bezig geweest en wil nu eigenlijk ook wel eens iets presteren en afwerken. Je ziet steeds weer andere werkjes passeren die mooi afgewerkt zijn en wil dus ook wel eens iets af hebben...., dit zit eigenlijk te spelen. Ik zijn er wel 2 jaar al aan bezig vandaar dat ik graag iets wil veranderen...… Normaal ben ik iemand die afwerkt waar hij aan bezig is, maar deze hier heeft mij gekraakt... tja, ik zijn ook maar eens mens zulle...

Nu, niet getreurd, ik heb al iets gepakt die normaal gezien iets vlugger afgewerkt zal zijn, en die ik eventjes eenvoudig ga houden... :) ;)
Het is een voertuigje, dus de topic zal daar wel verschijnen op later tijdstip. Deze hier gaat eventjes de koelkast in voor een iets langere periode totdat mijn voorraadkast wat geminderd is. Ik koop niet teveel meer bij, dus dit kan vlot verlopen... ;)

@ de beheerders, je mag de topic wel openlaten staan. Bedankt he... :) ;)
 
Breng hem anders morgen of later op de maand eens mee naar de club Swaken, samen met de steunen en de bovenvleugel, dan kunnen we er eens te goei naar kijken.
 
Erwin,

Ik ga hem eerst wat laten rusten, kwestie van weer ‘goesting’ te krijgen in dat ding hier.
Ik zal hem wel eens meebrengen maar heb gisteren toch al weer enkele ‘tips’ mogen ontvangen. Voor ik er aan begin breng ik hem weer mee en dan kunnen we eens te goei kijken naar de gestelde problemen. Ook ik zou hem wel graag afwerken, want ik hou er niet van om onafgewerkte spullen te hebben maar voorlopig toch eventjes iets anders.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan