Hoofdsponsor

1/72 Matchbox - Supermarine Stranraer vliegboot WO II [wip]

Hey,

Mercie jongen nogmaals voor jullie commentaren... ;)
Zoals ik al de vorige post schreef, zijn de beide romphelften samengevoegd en is het onvermijdelijke gekomen, namelijk schuren tot dat uw tong erbij hangt.:O
En het was schuren zulle....., tegen dat de langsnaad volledig was weggewerkt zat er toch een kleine twee weken erop...., maar ik ben een trage bouwer he...:8
Ook vastgesteld bij het samenvoegen dat de romphelften niet zo mooi tegen elkaar stonden wat er tot bijdroeg om op te vullen met stukken plasticcard om het nadien terug in zijn vorm te kunnen schuren. Dit is nog lichtjes zichtbaar aan de witte stukken op het vliegtuig. ;)

Nadat de naad volledig is weggewerkt en niet meer voelbaar is, met de vingernagel erover wrijven en voelen dat het glad is, komt nadien de grote vraag van zullen we nu overgaan tot het her aanbrengen van de paneellijnen of niet..., maar ja, nu we toch bezig zijn kunnen we maar tegoed doen, dus, hebben we volgens ons plan de paneellijnen her gegraveerd. :8
Nadat alle lijnen waren gegraveerd dient er terug geschuurd te worden totdat alles terug goed glad is en lijkt zoals op een gegoten model is. Bij enkele fouten zijn we moeten overgaan tot het opvullen van verkeerde lijnen, en dat doen we uiteraard met secondelijm, die zeer goed schuurbaar is nadien. :)

Daarna konden we terug beginnen met het her detailleren van het vliegtuig. Dit doen we met kleine stukjes plasticcard en Evergreen-strips...:8
Momenteel dien te over te gaan tot het herscratchen van steunen waarvan ik de voetjes al heb vervangen en herplaatst.
Ondertussen zijn we ook al bezig met een vleugel aan het uitwerken, maar daar zijn nu nog geen foto's van en deze komen wel later aan bod.

Allez, wat foto's zekers... :8

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, we zijn weeral bijgewerkt.
Ondertussen doen we gestaag verder.... en tot de volgende ...:8;)
 
We gaan dat morgen op de club eens te goei bekijken zie....
 
Ja Swa dat komt weer super he grt.
 
ziet er goed uit maar u kennende komt dat helemaal ok
 
Oplossingen zien er uitstekend uit Swa. Je hebt het weer met zorg afgewerkt.
 
Swa, prachtig hoe u bezig bent.
 
Hey,

Dikke mercie jongens voor jullie bloemen..... ;)
Silenoz, jaja, rivetten komen er nog op, maar ik wacht er nog wat mee omdat ik hem teveel moet manupileren om railings te maken aan de zijkanten, foto’s volgen nog, er moet nog een nieuwe scratch cockpitkap op komen en nog wat fijne details....
Omdat de rivetten decals zullen zijn, wil ik deze nog niet aanbrengen, enkel wanneer ik zeker ben dat ik hem niet meer moet aanraken. :)
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Silenoz, neen neen, de rivetten gaan mee op in het volledige verfproces.
Ze zijn van Archer en hebben een soort van heel dunne draagfilm, zoals een decal, met daarop hele kleine resinkoppen die de rivetten voorstellen.
Ze worden dus aangebracht op het 'blote' plastiek om nadien volledig op te gaan in het verfproces. Aanbrengen van de decals doe je zoals je een gewone decal aanbrengt, maar dan zonder verflaag eronder. Hierover volgen dan de grondlaag en de kleurlagen. Normaal gezien ga daarvan nog enkel de koppen zien zodat de rivetten meer of 'echt' lijken. Verweren kan je nadien dus op je gemak uitvoeren.
Zo is het ook gegaan op de Snellboot.
 
Zeer knap gedaan allemaal en dat op deze schaal, petje af!

Grtz Ed
 
Hey,

Weer terug.
Ik weet het, het duurt wat lang maar ik kan er ook niet aan doen, er kruipt verdom.. veel tijd in dat ding hier. Mijn favoriete bezigheid hieraan is schuren....:tongue::tongue::tongue::tongue:

Wat is er ondertussen al veranderd. Veel, we doen gestaag verder natuurlijk.
Ondertussen is alle detail aangebracht die aan de romp is bevestigd. We zijn bezig met het construeren van een volledige nieuwe cockpitkap, je kent het wel, die meegeleverde dingen zijn veel te dik en bijna ondoorzichtbaar..., :8 . Ook hieraan hebben we wel wat moeite gehad daar we moeten herbeginnen zijn met de opbouw ervan. Het is van meten en passen, bijschuren, weer meten en passen...8), enz..

Terwijl het voorgaande moest drogen hebben we verder gewerkt aan de vleugels. Ook hieraan hebben we verschillende aanpassingen moeten doen, paneellijnen dienden ingegraveerd te worden, wat extradetail aanbrengen, en vooral, niet vergeten te schuren..... :8:8
De 'flaps' hebben we volledig uitgesneden en uitgewerkt zodat ze eigenlijk beweegbaar zijn, maar het is geen speelgoed, dus worden deze nadien wel weer vastgelijmd. We hebben dit gedaan omdat het schilderen nadien iets gemakkelijker zal verlopen in losse stukken. Navigatielichtjes en landingslichten zijn aangebracht en alles is mooi uitgewerkt, en.... er diende veel geschuurd te worden... :tongue::tongue::8:8
Ook hierbij diende de droogtijden gerespecteerd te worden zodat we de motorgondels ook maar hebben aangepakt. Inkrassen van paneellijnen moest ook hier gebeuren, verfijnen van de luchtinlaten, de luchtinlaten voorzien van roosters, enz..., en vooral, schuren....:8:88)
Maar ik hoop dat het me gelukt is om toch iets of wat een toonbaar model te maken, getuige hiervan de foto's...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, we kunnen weeral verder doen.... schuren...:8:88):tongue::tongue:
 
Ik weet dat je kikt op die oude Matchbox kits maar nu ook al de cockpitkap herbouwen?.....Man, man, man.
Prachtig werk weer Swaken zoals we van jouw gewoon zijn.
 
droom ik of wat ? Geweldig en dat komt nog goed ook nog
suc6
Marc
 
Het is blijvend prachtig werk.

Ik stel je me voor als, na deze werkzaamheden, zittend in je bureaustoel en met je vingers je snor glad strijkend, overpeinzend waar nog mogelijkheden tot verbetering zouden zijn.. en dan na enkele minuten dat voornemen opgevend.

Wij mogen op het forum blij zijn met bouwers zoals jij en nog een handjevol anderen die steevast en solide een zeer hoog niveau van constructie en afwerking behalen en tonen.
 
Heel mooi schuurwerk, :P:P, als je daar zo van houd en te weinig heb, dan heb ik ook nog wel iets te schuren voor je:P:P

Mooie bouw!
 
Sterk werk en zeker op deze schaal..top!! Een genot om volgen..

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan