Hoofdsponsor

1/35 Hollands dorp huisje 1/35 [wip]

Laat maar komen Aris, ik volg.
 
Wat een heerlijk project, het vergt moed om niet-militair/niet-oorlog te gaan vind ik. Ik heb wat met m'n ellebogen gewerkt en ik bevind me nu op de eerste rij in een ligzetel om het allemaal goed te kunnen volgen.
 
Ook jou wil ik de raad geven eerst te focussen op het bouwen van figurensets voordat je kits koopt die figuren veronderstellen, zoals meerdere huisjes. Niet dat een stilleven geen interessante mogelijkheid zou zijn, maar zelfs dan mag er leven in de brouwerij komen. Bijvoorbeeld een paard met 5 poten tussen de huizen om er op te duiden dat we in Fukushima zitten.
 
Pascal, Gunit, Mr Artex, dank voor het volgen. De start, nu ik heb mijn bankstel al onder de brievenbus gesleept en zit te wachten, op de levering van die “Els” gewoon een puntig prikding. Toch echt benodigd gereedschap.
Steven, het idee om, toch enige dieren en personen erbij te zetten ga ik zeker doen, figuren sets ben ik mee bezig. Daar plaats ik geen foto van mijn ogen heb er meer verkloot dan mooi geschilderd.
 
Bezig en bezig,, Van alle opgemeten


De chef is er mee eens, vind het een leuk huisje

Volop bezig, alles is uit het frame, en in elkaar gekleeft.l Bezig met dat spul, om dingen et dichten. En weer schueren en vijlen

Wat bemerk ik dan, onder de dakpannen moet hout, op de verdieping balken en hout.

In mijn geheugen gedoken, waren ronde balken, die ga ik uit takken halen...en planken gekocht.

De stelcon platen even in vullen en de ijzeren rijplaten, effe azijnen en blank sealen

De schoorsteen is ook in elkaar, en andere foto's komen nog



NB, deel 1 is gereed ook het kozijn.



Attachment is het staffel hout


attachment.jpg
 
Zo eindelijk een aantal foto's gemaakt, van de voortgang. In principe is ieder deel op de foto klaar om gespoten te worden. Gelijmd en in de plamuur en geschuurd


De enige twijfel die ik heb wat is handiger. Op de bodemplaat opbouwen en de naden dichten en dan spuiten. Of de losse muurdelen eerst in kleur, dan op de bodemplaat bouwen, wat weer lastig is om de voegen door te laten lopen. Dat is er ook nog de optie, in de primer en in kleur, om nog oneffenheden te zien, dan samenbouwen. Maar het is lastig een keuze te maken om de voegen, makkelijk in te kleuren
Wat heerlijk werkt is de Plastic Putty uit het winkeltje van Burglar

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

NB op de foto zie ik dat het lijkt alsof, linksonder de voordeur scheef zit, dit klopt niet alle lijsten heb ik op dezelfde afstand van de buitenkant
 
Nu kan je niet veel zeggen he maar dat de deur schuin staat zal wel een optische afwijking zijn
Voor het vervolg ben ik nieuwsgierig
Suc6
Marc
 
Dat is al een mooi begin :)
Ik denk dat je best alle muren aan elkaar vastmaakt, en dan pas schildert.
De voeg aan de grond kan je altijd makkelijker wegwerken dan die tussen de twee muren....
 
Pascal, dank voor het compliment.
Beyond, dank voor het compliment. Je haalt direct ook aan, schilderen op de lastigste manier als 1 compleet geheel. Voor mij ook de meest logische oplossing.
Marc, speciaal voor jou een foto van de voordeur, maar nu recht erop,
Je zal zien, dat de voordeur rechtstaat, maar nu het raampje ernaast lijkt te draaien.

attachment.jpg

Op de volgende foto's is te zien, het huis staat helemaal in de dryfit, met het schuurtje er ook bij, Om de schuurdeur passend te maken, bood het stjechise zaagje een hele goede uitkomst.
Een slim opmerker zal ook zien dar er nogal wat uitsteeksel zitten/ zijn geweest, die heb ik waar ik ze zie, weggeschuurd.

Zo ook op de bodemplaat, behalve waar het gras en struikjes komen, Als ik daar die Pitten weghaal krijg ik gaten

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Begint een huisje met karakter te worden.
 
Vind het wel iets hebben ik volg je
Marc
 
Het vacuum vormen, ik vind het heel prettig om mee te werken. Okke op sommige vlakken is het dun of zo goed als doorzichtig.
De bodemplaat weet ik nog niet precies wat ik er mee moet. Op de verhoging, of plat afsnijden, op de verhoging ga ik er tijdelijk karton onder kleven.
Dan het monteren van de wanden, behalve een buiten en binnenkant, moeten ze ook aansluiten op, de vloer in het huis. Dit heb ik gedaan, door eerst de linker gevel en het linker vooraanzicht tot 1 geheel te brengen. Daarna de rechtergevel en het rechtervooraanzicht samen te brengen. Eerst kleven wat duidelijk past, daarna met houtlijm, de grote of zichtbare naden gedicht en afgewerkt met de plastic putty en met een mes de lijnen van de bakstenen er weer in getrokken.
Dit om straks toch de voeg te kunnen kleuren.

Dan het laatste middenstukje, alles gefixeerd op de bodemplaat, en dat deeltje is zo smal. Er ontstaan naden. Dus stukje voor stukje aan elkaar gekleefd, en in de gaten houden de ondergrond!! En ook de lijn van de steentjes, bij de buiten hoeken heb ik deze ingesneden met een mesje, dat gaat bij een binnenhoek niet lukken. Nu kan ik wel 2 stenen muren metselen en de voeg dichten, maar dat is 1/1 en niet op 1/35 ],dus de verdunde houtlijm, zakt er heerlijk tussen.

Ondertussen is veel geplamuurd, geschuurd, aan het uit harden en verzegeld op haakse verbindingens hulpstukken. Morgen de laatste deeltjes samen brengen, weer drogen en de voegen doortrekken….

Wat een verhaal weer, waar ik wel trots op ben, ik kan nu het dak erop leggen, en dat past en blijft liggen door de klevende liefde, betekend onderaan het huis met ondergrond is alles haaks en boven aan de muren ook…

Wat rest, nog foto’s trekken, die zijn bijna hetzelfde als de vorige, met dien verstande, er is geen weg terug
 
Laatst bewerkt:
attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

\ attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

dak lag niet vast.....

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo zoals gewend, even op de Noodstop drukken. Zat zo wat dingetjes af te werken. Nu zoals aangeraden een doosje met dames gekocht deze kunnen nog een beetje paraderen. Toen viel mij ineens iets op.
Had ik eerder moeten zien
1. De voordeur is veel hoger als de schuurdeur
2. De breedte is gelijk.
3. Ook iets met de ramen.
Toen toch eens gaan meten
1. De schuurdeur is 59 x 28 = 2,065 x 0,980
2. De voordeur is 72 x 29 = 2,520 x 1,015
3. Raam1 is 48 x 15 = 1,680 x 0,525
4. Raam 2 is 40 x 30 = 1,400 x 1,050
5. De muurstenen zijn 7 x 2 = 0,245 x 0,070
6. De dakpannen zijn 8 x 6 = 0,280 x 0,210
Ik trek de volgende conclusie, een voordeur van 2,5 meter hoog., kom ik tegen in stadse huizen, sommige boerderijen, waar de voordeur aleen open gaat op hoogtijdagen (bruiloft, geboorte en uitvaart) Daar klopt de breedte van ruim een meter dan niet bij. Of ik zou hem op de boerenmanier, als 2 halve deuren, moeten maken. Dat wil zeggen een naad op schilderen verticaal.
De schuurdeur, 2 meter hoog, daar klopt de breedte van 1 meter eigenlijk ook niet dit zou een voordeur kunnen zijn, of te wel de ingang naar de boerderij. Zo van je belt aan de voordeur en de schuurdeur gaat open. Of je laat de voordeur met rust, en roept Volluk, terwijl je de schuurdeur open maakt en naar binnen stapt, en daar wacht tot de tussendeur opengaat, dan zou ik een deur moeten schilderen aan de binnenkant.
Het eerste raam zou dan een slaapkamer kunnen zijn met een schuifraam, het tweede raam klopt dan met de scharnier ramen, van de trouw geboorte begrafenis en zondagse kamer.
De stenen zijn 24x7 cm ene baksteen van 20x7 klopt wel een beetje, de dakpannen met hunne 28x21 cm, de grootte van ene A4 kan er ook mee door.

Betekend ik heb geen klein boerderijtje maar een Statige boerderij met een voorhuis en dat is alleen in beeld.
Heb ik 2 keuzes
1. Ik maak als 1/35 ga commentaar krijgen dat de afmetingen niet kloppen
2. Ik maak als 1/28 of 1/25 dan is het wel een klein boerderijtje
Ik ga voor keuze 1, met als foto, hier klopt het ook niet, maar wel inmijn verhaal
 
Laatst bewerkt:
figuren 1/35
attachment.jpg

Klompenhok
attachment.jpg

zoldering, balken
attachment.jpg

attachment.jpg

vloerhout
attachment.jpg


Stenen
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Om het Thema te veranderen, wordt het een puur Hollands dorpje net voor de sloop. Aan leg HSL of Betuwe lijn en ga ik ook een "sit-in" organiseren, nu die trouwe figuren staan al paraat , lekker alles krake 2003
attachment.jpg


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
mooi ,maar is dit een schuur??
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan