Hoofdsponsor

Anders / onbekend Citroën HY Fromages Mère Picon [DONE]

Mooi haakwerk van moeder de vrouw...

de Cirtoen ziet er verdienstelijk uit, maar misschien ook eens kijken om de wanden te verstevigen met karton enz... benieuwd naar je volgende poging...
 
Wat ging er fout?
Volgens mij niets, je bent tenminste eraan begonnen, dat is de eerste stap. Ook ik maar nog steeds "domme" fouten.
- de cabine sluit niet mooi aan met de laadruimte,
Als ik goed naar je model kijk zie ik geen of onvoldoende rillijnen, daardoor kan je veel strakker vouwen en zal alles beter aansluiten
- het achterpaneel sluit niet mooi aan met de laadruimte,
Zie hierboven
- het vouwen van de voorbumper was een marteling, dat moet in het vervolg beter kunnen,
Ligt misschien ook aan het goed rillen van het papier?
- de loopvlakken van de banden zijn langer dan de omtrek van de cirkel van de wielen, waarom weet ik niet. Banden vouwen is heel moeilijk.
Het moeilijkste van het model, wat je kan doen is het onderdeel op de onderkant van je muismat leggen en met een rond stukje hout rond rollen.
- de koplampen zijn mij tot heden niet gelukt. Als ik ze mooi rond krijg dan zijn ze veel te groot voor de voorziene lenzen maar als ik ze verder kleiner maak dan verliezen ze hun vorm.
Zie hierboven
- en zo zijn er nog een aantal kleine dingen.
Ach, bij mij zijn ook al heel wat modellen voortijdig gestopt hoor

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=92452

Wat heb ik geleerd?
- Ik moet trager en oplettender werken bij de voorbereiding en het verlijmen van de stukken,
Inderdaad :D
- wielen en andere cirkels snij je uit met een snijpasser,
Nee, ik doe dat nooit omdat er dan een lelijk gat in het midden komt te zitten, gewoon rustig snijden met kleine stukje tegelijk en niet proberen om het in 1 snijbeweging te snijden
- ik mag een stuk niet van de eerste maal volledig kleven want je kan papier niet wringen en doen zoals we soms met plastiek doen,
Goede les!
- Pritt plakstift is beter dan UHU,
Pritt is het slechtste lijm wat je kan gebruiken voor papierbouw:tongue: Na een half jaar is die zo ingedroogd dat je model letterlijk uit elkaar valt
- houtlijm kan gebruikt worden maar je riskeert dat er een bobbelige oppervlakte komt in het papier,
Gewoon heel weinig gebruiken, of je spuit een beetje op een schoteltje en laat dat even indrogen, dan heb je daar ook minder last van. Is trouwens wel de beste lijm om te gebruiken
- ik moet de randen van o.a. de banden na het vervaardigen bijwerken met een stift om de witte papier restanten weg te werken.
Goede les!

Ik ben even zo vrij geweest wat antwoorden bij je opmerkingen te plaatsen ;)
Ik vind dat je het helemaal niet slecht hebt gedaan.
Je bent in het diepe gesprongen en dat is al een compliment waard:wow:
Dat het niet helemaal geworden is wat je er van had verwacht is helemaal geen probleem, zo leren we elke dag weer wat nieuws toch.
Bij je volgende papiermodel gaat het weer een stukje beter.

Als je weer eens een papier model gaat beginnen gewoon vragen stellen hoor Erwin!

Fred
 
Bedankt voor de toelichting Fred, hoogst geapprecieerd.

Vraagje: wat bedoel je met rillijnen en het rillen van papier? Die flapjes die je moet omvouwen en kleven?

Ik geef het zeker niet op, heb momenteel 90 verschillende Citroën HY types en er zijn er nog op komst. Ook de 2CV heeft al zijn intrede gedaan.
Die HY types bestaan in diverse modellen, vroege en late, winkels, frietkoten, Tour de France, depanneurs, ambulances, militair, politie, 6-wielers, pick-up......te gek en op zich een ontzettend mooie verzameling hoofdzakelijk Franse maar ook Belgische en Nederlandse voertuigen.

De volgende op de lijst word opnieuw een gewone HY maar in de kleuren van Olida vleeswaren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan