Hoofdsponsor

Anders / onbekend Citroën HY Fromages Mère Picon [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Wat nu?
Erwin bij de papieren modellen?
Ja hoor en bij deze zie ik Fred The-Mouse met een glimlach van zijn één oor tot zijn ander.

Hoe is dit nu gekomen?
Wel, mijn kleinzoon Finn was jarig op 20/04 en ik was op het www op zoek gegaan naar een passend verjaardagskaartje. Uiteindelijk een leuke autobus gevonden maar deze diende geprint te worden en daarna gekleefd tot een deftige bus.
Een eerste poging op gewoon papier was wel ok maar om het specialer te maken werd uiteindelijk fotopapier gebruikt.
Finn was blij met zijn speciale kaart en wij ook.

Echter.......bij het zoeken naar die bus was ik terecht gekomen op een Frans forum "Le Forum en Papier" en wat die mannen maken is soms ongelofelijk. Eén onder hen is echter een zware fanaat van Citroën HY camionnettes en laat dit nu juist het type voertuig zijn waarvan ik uit Normandië altijd metalen koekendozen meebreng. Ondertussen heb ik daar al 8 verschillende versies van en straks in Juni word de jacht op nieuwe exemplaren verder gezet.
Maar die ene Franse bouwer streeft naar een record in het bouwen van Citroën HY in papier en hij streeft letterlijk naar 1000 en 1 verschillende modellen.
De downloads zijn vrij en gratis, de schalen variëren tussen 1/43, 1/32, 1/35 en 1/50.

En zo kon ik het niet laten om enkele modellen te downloaden en er 1 uit te printen op gewoon papier, enkel en alleen om eens te zien of ik de lessen van Fred goed begrepen heb en hoe het zou aflopen met het model.
Het model in kwestie is een gewone Citroën HY met een opschrift van "Fromages Mère Picon"

file.jpg

Dit is hoe het zou moeten worden.......

attachment.jpg

en dit is wat ik tot nu toe bereikt heb tijdens enkele uren babysitten vrijdag laatstleden.

Tot nu toe bevalt het me wel en ook hier komt toch wat opzoekwerk bij kijken want uiteindelijk heb je 2 bladen geprint, weet je dat je de stukken moet uitsnijden/knippen, plooien en verlijmen maar er zijn geen instructies wat waar moet maar met wat logisch nadenken lukt reeds veel.

Wordt ongetwijfeld vervolgd als we die stukken in elkaar gezet hebben......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
leuke busjes ;) veel knip en plakplezier

heb je toevallig de link van die downloads? mag ook via pm
 
Hey Erwin goed he , wist ge dat ge voor de nieuwe camionettes van Citroen een kit kan krijgen die je toelaat om hem om te bouwen naar die oude en ze ziet er prachtig uit
En zelfs ik ben nu bezig met papier , niet voor mezelf maar voor de tentoonstelling waarvoor ik uitgenodigd ben om de kleine gasten die daar rondcrossen wat bezig te houden
Marc
 
@ Jordi: hier is ie, specifiek voor die HY:
http://www.maquettes-papier.net/forumenpapier/viewtopic.php?f=82&t=7649

@ Coachke: Ja die van Heller op 1/24 bedoel je waarschijnlijk.
Heb die al in bezit en staat hoog op mijn to do lijst.
Bij die papieren HY heb ik zelfs al "what-if" dragster types en monster trucks gezien + nog vele andere gekke versies waarvan ik zelfs niet wist dat die ooit bestaan hadden.
 
Hé Edwin aan het papier:D
Leuke bus en gaaf wat deze man aan het doen is.
Had deze nog nooit gezien maar kom wegens taalgebrek ook niet op Franse fora.

Succes met het verder in elkaar plakken.

Fred
 
We zijn enkele uren verder in de bouw.
Positief: ik kijk minder tv en zit nu ook aan de keukentafel te plakken.

De neus uitgesneden en gekleefd op de romp:

attachment.jpg

en het achterpaneel ook maar geplaatst

attachment.jpg

Er zijn nog foutjes te zien, ik weet het, maar we gaan trachten om deze alsnog te verbeteren.

De witte ronde bogen op foto 1 betreffen de afdekkingen van de voorste wielkasten. Deze zal ik slechts aanbrengen als de wielen geplaatst zijn.
Ondertussen ook reeds ondervonden dat ik meer tijd moet nemen om de stukken onderling te laten drogen alvorens ze aan te brengen op het geheel. Het is een leercurve net als bij de plastiek modelbouw en ook hier is haast en spoed zelden goed.
Zeg dus nooit: "het is maar papier" want er komt toch meer bij kijken dan eerst gedacht te meer daar er geen montageplan voorhanden is.

Deze avond een poging ondernemen om de banden te maken.
 
Leuk modelletje, en een papierkunstenaar erbij is altijd meegenomen.
 
Het ziet er zeker niet slecht uit.

Leer uit wat er minder goed ging, en bouw hem dan nog eens :wub:.

Grts,
Joost
 
Kleine foutjes, zo zijn wij ook begonnen hoor, leer ervan dat is het belangrijkste.
Over klein gesproken....Herinner me dat ik deze pas ook nog gebouwd heb.....in schaal 1:250 :O:O

IMG_4037_zpscxhh23yb.jpg

IMG_4038_zps6fpviaox.jpg

:D:D

Fred
 
Leuk Fred.
Er staat een HY van de Rijkspolitie op dat forum maar ik weet niet welke schaal.
Als ik die heb dan kopieer ik die wel eens voor jou, heb je er weer één bij in je collectie.
 
Leuk projectje Erwin.
Komt helemaal goed.
 
Heel mooi projectje leuk om te volgen
 
weer wat anders en best knap . veel plezier grt.
 
Erwin als papierbouwer. Het gaat je goed af voor de eerste. Hopelijk komen er nog...
 
Gisteravond effe verder gedaan en 2 mij onbekende stukken kunnen thuisbrengen als zijnde de cardanassen van de truck.
Waar de tekening echt op slaat snap ik niet goed maar het is wel zo dat, eens geplaatst, ze een goede solide basis zullen zijn voor de wielen.

attachment.jpg

Verder is een afzonderlijke tekening van de schuifdeur voorzien. Deze tekening moet op zijn beurt nog eens verdikt worden met een ander stukje papier en daarna moeten de kleef flappen (of hoe noem je zoiets) er over gekleefd worden. Eens droog kan je dan de schuifdeur monteren en die ziet er dan meer 3D uit dan de rest.

attachment.jpg

Je kan niet zeggen dat er niet is over nagedacht.

Verder reeds alle banden uitgesneden met een cirkelsnijder en gestart met het uitsnijden van de loopvlakken. Ik weet dat Joost indertijd meerdere schijven uitsneed om de wielen te verstevigen maar hier ga ik toch effe met wachten en zien hoe het afloopt met het originele concept.
Ook al gestart met het vouwen van de voorste bumper.
 
Erwin als papierbouwer. Het gaat je goed af voor de eerste. Hopelijk komen er nog...

Awel, die eerste is mij niet zo goed afgekomen, ik heb het zwaar onderschat.
Enig excuus dat ik zou kunnen aanvoeren is het feit dat er geen bouwbeschrijving is en dat ik het dus allemaal zelf heb moeten uitvlooien wat waar kwam, maar als toch wat ervaren plastiek modelbouwer die af en toe zelfs rebuilds durft aan te pakken, vind ik het zelf maar een flauw excuus.
Eerst een fotoken:

attachment.jpg

Wat ging er fout?
- de cabine sluit niet mooi aan met de laadruimte,
- het achterpaneel sluit niet mooi aan met de laadruimte,
- het vouwen van de voorbumper was een marteling, dat moet in het vervolg beter kunnen,
- de loopvlakken van de banden zijn langer dan de omtrek van de cirkel van de wielen, waarom weet ik niet. Banden vouwen is heel moeilijk.
- de koplampen zijn mij tot heden niet gelukt. Als ik ze mooi rond krijg dan zijn ze veel te groot voor de voorziene lenzen maar als ik ze verder kleiner maak dan verliezen ze hun vorm.
- en zo zijn er nog een aantal kleine dingen.

attachment.jpg

Wat heb ik geleerd?
- Ik moet trager en oplettender werken bij de voorbereiding en het verlijmen van de stukken,
- wielen en andere cirkels snij je uit met een snijpasser,
- ik mag een stuk niet van de eerste maal volledig kleven want je kan papier niet wringen en doen zoals we soms met plastiek doen,
- Pritt plakstift is beter dan UHU,
- houtlijm kan gebruikt worden maar je riskeert dat er een bobbelige oppervlakte komt in het papier,
- ik moet de randen van o.a. de banden na het vervaardigen bijwerken met een stift om de witte papier restanten weg te werken.

Verder ga ik bij een volgende bouw misschien wel eens wat zeuren en trachten gebruik te maken van middelen die ik tot nu niet gebruikt heb zoals plakband, tandenstokers, meer papier of karton voor de banden, eventueel zelfs isolatiemateriaal, wie weet.

De Citroën HY "Fromages Mère Picon" is niet volledig afgewerkt geraakt maar de verdere bouw word gestaakt, deze leerschool is voorbij.
Hij verdwijnt niet bij het afval papier of in de open haard maar blijft hier staan om mij te herinneren aan de door mij gemaakte fouten tijdens de bouw en dat ik deze fouten niet meer mag maken bij de volgende bouw want er komen nog modellen.

Tot slot nog enkele grappige foto's van 2 Amigurumi werkjes, in de volksmond haakwerk genoemd.
Wie mijn vrouw bezig gezien heeft op de ledendag heeft waarschijnlijk opgemerkt dat ze enkele zaken aan het haken was.

Eerst de Scooter die gemaakt werd naar een foto van een echte:

attachment.jpg

attachment.jpg

en hierna "Mother Goose"

attachment.jpg

Het brilletje werd vervaardigd uit 2 oude dichtingsringen (joins) die in velgenzilver werden gespoten en wat aluminiumdraad.

Voilà, dat was het, dit topic mag een slotje op.
 
tof en weer eens wat anders grt.
 
Knap papierwerk Erwin, ik zou hieraan niet beginnen !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan