Hoofdsponsor

1/35 Steam Wars [wip]

Tomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
885
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, hier ben ik dus momenteel mee bezig. Een uit de hand gelopen ondergrondje voor mijn KIP die sinds de verhuis uit de kast is gekomen.

Het begon allemaal met het idee om dit in een Victoriaanse setting te plaatsen en daarom had ik me een kitje van MiniArt aangeschaft.
ma35533_zpsfz85e5bp.jpg

Het is de eerste keer dat ik met dit spul werk en er komt toch wat bij kijken om de boel netjes aan te werken. Pasvorm is niet geweldig en er zitten nogal wat gietfoutjes in. Aandelen in plamuur zijn te verkrijgen aan een zacht prijsje.

SAM_2121_zpsxrvzils1.jpg

Het ondergrondje bestaat uit een oude fotokader waar ik al een rand van styreen heb opgekleefd. De opstelling is nog een beetje puzzelen en ook het kerkje wordt nog verder aangekleed.

SAM_2122_zpsfd6xsxoi.jpg

Nadat twee collega-bouwers mij er op gewezen hadden dat mijn eerste dakgebinte een beetje "zwaar" was heb ik me toegelegd op een tweede versie die inderdaad veel beter oogde.
Versie één:
SAM_2123_zpsa1weorxl.jpg

Versie twee:
SAM_2125_zpsupsfqi1i.jpg

SAM_2126_zpskl03yjq9.jpg

De regenpijp is nu ook gemaakt, wijnlood blijft toch een fantastisch middel om te scratchen. Nu enkel nog de beugels om de pijp aan de muur te bevestigen op punt krijgen.
SAM_2128_zpsax5eg9xn.jpg

Ik heb het dakgebinte en de restjes een laagje beits gegeven om ze te beschermen tegen de elementen.
SAM_2130_zps8x6atkum.jpg

Het grondwerk begon ook vorm te krijgen, eerst de kerk wat dieper gezet om daarna het voetpad, de boordstenen en de straat op niveau te brengen.
SAM_2131_zpskbb5fy2b.jpg

De ramen van het kerkje werden deels geskresjt en deels uit de kit gebruikt. Na een eerste poging ben ik herbegonnen om hiermee tevreden te zijn.
SAM_2145_zpszjlum2th.jpg

De boog boven het raam heeft ook wat glas gekregen. Na wat rondkijken op het www een mooi voorbeeld van kapot glas gevonden in een gelijkaardig raam en dit overgenomen.
SAM_2137_zpsohn6mrok.jpg

einde van deel 1
 
Deel 2:

Ook het straatgedeelte heeft al wat werk ondergaan.
SAM_2191_zpsrdycglzr.jpg

En staat momenteel zelfs al in kleur.
Deze zijn geschilderd met drie kleuren grijs waar telkens iets van blauw, zand of wit werd toegevoegd.
SAM_2202_zpssfj59cv2.jpg

En alsof ik hier nog niet zot van werd besloot ik hetzelfde principe toe te passen op de bakstenen maar dan met rood, geel, blauw, wit en grijs
Fotootje van halverwege de werken
SAM_2208_zpsn03y5rxm.jpg

En na een paar rondjes donkere steentjes en een test om de voegen te vullen met een wash van arena sand.
SAM_2212_zpstcm0gonw.jpg

De dekstenen hebben ook een eigen kleurtje gekregen ( eigenlijk zijn dit drie verschillende kleuren maar wie let daar nu op )
SAM_2215_zps2xgrm835.jpg

De bepleistering begint ook vorm (kleur) te krijgen.
SAM_2213_zpsuuzrizcs.jpg

Om het toch een beetje sci-fi te houden heb ik een loodraampje en een fresco gemaakt.
SAM_2196_zpsbevtzrle.jpg

SAM_2222_zpsgfs9kmo2.jpg

Wat heb ik nog gedaan ? Wel, het rioolroostertje wat heropnieuw gemaakt.
SAM_2220_zpswydemuik.jpg

En met kleurtjes en poederkes gespeeld.
SAM_2228_zpsgaza111e.jpg

SAM_2224_zpsqd2f0lsm.jpg

Dit kerkje is niet kapot gebombardeerd maar staat al een tijdje te vervallen dus ben ik begonnen met het dak van groenigheid te voorzien. Eerst de dakpannen een basiskleurtje van german blue grey gegeven en daarna een licht laagje panzer green. Ondertussen veel aan het hersenpijnigen geweest over hoe ik mos moest maken. Ik had nog wat spoorweggras van Berka liggen en heb dan een soort papier-maché papje gemaakt met verdunde houtlijm en het spoorweggras. Vervolgens wat geprobeerd om de juiste papdikte te vinden en een paar oefenstukjes gemaakt op wat losse dakpannen en een stukje muur. De pannen met de witte vlekken waren een poging om korstmos weer te geven, niet zo goed gelukt dus :laugh:
SAM_2238_zpsorolhdc8.jpg

SAM_2233_zpsxy4kzwdp.jpg

Dan aan de slag met een tandenstoker en veel geduld en voorbeeldfoto's kijken. Ik weet dat het niet zo'n goeie foto is maar ik hoop dat mijn bedoeling een beetje zichtbaar is.
SAM_2235_zpsyaiuypa0.jpg

Ook de buitenmuur heeft al een begin van verwering ontvangen. Hier heb ik armypainter gras gebruikt, ook weer met verdunde houtlijm gemengd en dan met een tandenstoker aangebracht.
SAM_2237_zpstm7vt8j9.jpg

einde deel 2
 
Deel 3 en huidige stand van zaken ^^

Ik was toch niet tevreden met het mos dus heb ik wat verder geëxperimenteerd.
En na wat veel dingetjes proberen met papier, lijm, gras en nog zowat vanalles ben ik uiteindelijk gestopt bij.... schelpenzand voor een vogelkooi :D
Eerst heb ik dunne stroken flinterdun keukenpapier in verdunde houtlijm gedrenkt en dit over het berkagras gekleefd in een poging om het grove een beetje te breken. Het was gebroken, alleen was het nu te glad geworden. Ik moest iets fijn hebben om de structuur van mos weer te geven. Dat is dus dat zand geworden, zeg maar wat jullie ervan vinden.
SAM_2252_zpsceeldx6k.jpg

SAM_2250_zpsh5m4dqqq.jpg

SAM_2247_zpsklw1yuba.jpg

Oppassen, 't is nog nat :laugh:

Het venster heeft een rottings- en verfkuur ondergaan.
SAM_2242_zpsfy6nca7d.jpg

SAM_2245_zpskfceft1e.jpg

Ook de regenpijp is niet zo fris meer, eerst een basiskleur en vervolgens nog eens met roest gespeeld.
SAM_2239_zpskxguc8k2.jpg

't Is Pasen dus een mandje mag niet ontbreken. Ik weet nog niet waar deze gaat komen maar 't was leuk om te maken :laugh:
SAM_2255_zpsnxku6egz.jpg

Vandaag heb ik m'n groene vingers aangetrokken en heb ik wat plantjes gemaakt die al dan niet een plekje op dit stuk zullen vinden. Het was even testen maar uiteindelijk toch een manier gevonden om varens iets of wat na te maken.
SAM_2253_zps5yeavjs6.jpg

En met een eerste kleurke erover
SAM_2258_zpszdl8whim.jpg

Ook nog wat onkruid gefabriceerd met wat koperdraad en thijmblaadjes, hier moet nog een kleurtje over komen.
SAM_2259_zpsyjpqn5pm.jpg

Viola, een hele boterham maar ik hoop dat hij smaakt ^^
 
diejen boterham smaakt zeker,prachtige details,ik volg dat hier..............................
 
Ik vind het heel grappig dat je dit voor een SF-omgeving gaat gebruiken. Het gaat er nog heel overtuigend uit zien ook.
 
Dat is hier een serieuze boterham om bij te lezen.
Je bent prachtig werk aan het leveren maar naar mijn persoonlijke mening ga je met dat vele mos op het dak ergens de mist in.

Woordje uitleg: je dak staat heel hoog in weer en wind (kerkgebouw) en de ondergrond zijn leien. Mos groeit op daken, dat weten we allemaal, maar meestal in plukken die zich eventueel met elkaar verbinden rond de randen van de leien.
Door het feit dat ze daar hoog staan ontvangen ze de eerste regen maar ook de eerste zon die het dak normaal gezien snel opdroogt. Door hoog te staan vangen ze ook meer wind die hen makkelijker zal wegblazen.

Om een lange uitleg kort te maken: ik vind je eerste poging veel beter zij het dat de onderste leien zelf wat grijzer mochten zijn en niet licht mosgroen.
Verder hoop ik dat je ook de oude muren zal bekleden met aangroei want een bemost dak en kale muren dat gaat niet samen.
 
Dat ziet er al goed uit, enkel dezelfde opmerking zoals Erwin aanhaalt.
Het mos vind ik ook iets te veel van het goede.

Ik kijk wel uit naar het vervolg..
 
Wooow , ziet er goed uit ! Mos maak ik van gedroogde thee , je weet wel de gebruikte buideltjes laten drogen en daarna de vulling eruit en het zakje gebruik ik soms om jute zakken te maken . Goed bezig kerel .
 
Bedankt voor het lof en de opmerkingen. Ik ben me bewust van het mos, mijn eerste poging was ook hoe ik het voor ogen had maar dit komt ook wel goed... denk ik :P
 
't Is toch niet te geloven! Komt er daar een bandje spelen in de kerk, alle pannen van het dak geblazen sdfkkjskng
SAM_2267_zps8vyvn8vc.jpg

De dakfabriek gebeld om een paar nieuwe pannen te maken en dan ineens maar laten leggen ook. Ge kunt zien dat het een maandagochtend was, denk dat die mannen de zondag naar 't voetbal geweest zijn :@
SAM_2271_zpswej42s5y.jpg

Met dat raar weer de laatste dagen was het mos al snel weer aangegroeid.
SAM_2273_zpssmoecypw.jpg

Ook op de muur begint het te groeien :O
SAM_2274_zpsbyhsliy3.jpg
 
Gelukkig dat die mannen op maandag zijn geweest, ziet er een stuk beter uit zo!

Fred
 
Ziet er heel mooi uit beter als de eerste keer
 
Veel te druk op het werk tegenwoordig, dus weinig bouwtijd :worried: Ondanks de drukte toch een beetje vooruitgang kunnen maken aan dit uit de hand gelopen ondergrondje.

Met poep gespeeld :D
SAM_2277_zpslaxwu07q.jpg

Last van vochtige muren? Bel 015/......
SAM_2278_zps8z3xsuub.jpg

De verschillende onderdelen beginnen nu ook samen te komen.
SAM_2279_zpspgbetgtv.jpg
 
Woooow !! dat ziet er beestig uit zoals wij dit hier zeggen !!!
Blijf het opvolgen ...
 
Voorlopig wordt dit de laatste update van deze bouw. De inspiratie is een beetje zoek en mezelf kennende is het beter om het nu in de vitrine te zetten dan binnen twee dagen verticaal in de sorteerbak te klasseren.

Kom binnen, kom binnen maar let niet op de rommel. De poetsvrouw is al een tijdje ontslagen wegens medische redenen.
SAM_2312_zpsjapta2wv.jpg

Spijtig want de stofnesten blijven groeien
SAM_2313_zps0w0zjao1.jpg

Sinds de subsidies gestopt zijn is de buitenkant er ook niet beter op geworden
SAM_2311_zpsef6y1mhz.jpg

Best even stil zijn nu
SAM_2316_zps5zx0wzcp.jpg

want er loopt hier iets rond
SAM_2317_zpsb7eiwkib.jpg

Iets met veel lawaai en rook
SAM_2310_zpshklnw3tf.jpg

SAM_2308_zpsdwl0t3ep.jpg

SAM_2307_zpserpkhg9h.jpg

Nu even met iets anders aan de gang gaan en hopelijk komt dan de inspiratie terug om deze af te werken.
 
Zaaaaallliigg om naar te kijken daar ben ik jaloers op ik kan daar alleen maar naar kijken en genieten de kleurvaardigheden kan ik spijtig genoeg niet
Tof gedaan
Marc
 
Erg mooi tot zo ver Thomas.
Vooral de fotos met het zonlicht geeft een gaaf effect!

Fred
 
Heb deze op een of andere manier gemist maar ben bij gelezen en geniet er van grt.
 
Prachtig,je hebt al veel inspiratie gebruikt in dit fabelachtig mooie diorama,logis dat je even zonder zit.
Even laten rusten is een prima idee,wij wachten wel even
Vgr Marc
 
Schitterend diorama geworden, genot om naar te kijken
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan