Hoofdsponsor

1/250 Titanic 1:250 [wip]

edwin1269

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
439
Hallo allemaal..

na een uitstapje naar plastic modelbouw (hellcat http://www.modelbouwen.be/threads/14719-F6F-Hellcat-royal-class-Eduard-kit-(WIP)?p=320113#post320113) wat ik gestart ben om ook de airbrush onder de knie te krijgen, kruipt het bloed toch daar waar het niet gaat.... dus de houten scheepsbouw.

Helaas heb ik mijn laatste project niet afgemaakt.. (de seagate zandhopperzuiger) ik heb deze verkocht en hopelijk wordt ze afgebouwd.... (bouw ook hier op dit forum te zien).

vandaag werd er een doos van 14 kilo gezorgd met daarin 100 boekjes en onderdelen om de titanic in schaal 1:250 te bouwen.

Nu heb ik deze al eens eerder gemaakt, was een van mijn eerste schepen, en ik heb hier helaas geen foto's meer van.


de doos met inhoud:
attachment.jpg

de eerste delen waren al uitgepakt, maar er was nog gelukkig nog niet mee begonnen, omdat de bouwwijze/volgorde van hachette mij niet aanstaat.

attachment.jpg

de kiel bestaat uit 8 losse delen waar de spanten op komen (en dei zijn niet allemaal goed :(, de eerste paar spanten zijn te klein) en volgens de bouw beschrijving moet je eerst de spanten op een deel lijmen, dan tweede deel van de kiel hier weer de spanten op etc etc.

Als je zo bouwt weet je dus niet of je kiel wel helemaal recht is, en omdat dit al een oude "kit" is bestaat de kasn dat er houtdelen krom getrokken zijn.

Dus ik heb eerst de 8 delen van de kiel bekeken en zijn allemaal nog mooi recht. Ik heb ze op een vlakke ondergrond gelegd en gebruik een metalen lat om de delen aan de onderkant precies op dezelfde hoogte te krijgen zodat de kiel helemaal recht is aan de onderkant.

attachment.jpg

attachment.jpg

lengte 1,07 meter,past niet op een foto :)

spant B lijkt dus te hoog aan de bovenkant, maar dat is makkelijk te verhelpen strak bij het passen van de dekken.

eerst maar eens laten drogen en dan de kiel rechtop zetten op mijn bouwplankje....


gr Edwin


volgende stap, spanten maken (sommige spanten bestaan uit twee delen :( en spanten aanpassen naar het juiste formaat en vorm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alvast veel succes en veel plezier met dit bekende schip !
 
Een ferm model :ohmy:
Hier ga je wel een tijdje zoet mee zijn denk ik ;)
 
Mooi model van dit schip, succes met de bouw ervan.

Fred
 
Ik wens u het allerbeste met deze oude bouwdoos ( kit )
Grt
Marc
 
hallo allemaal en bedankt voor de bemoedigende woorden ....

Inmiddels alle spanten met de lego methode op de kiel bevestigd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had een pdf-je met een spantencorrectie en die heb ik als eerste gebruikt, maar kwam er achter dat deze niet goed is, er ontstaan dan op andere plekken uitstulpingen die er niet horen, verder gezocht op internet, maar niets kunnen vinden. Ik kan me nog vaag herinneren van de vorige keer dat ik toen ook zelf kleine correcties aan de spanten heb aangebracht, dus nu ook maar gedaan en veel kijken en passen met een latje om te kijken hoe de lijn van de romp/spanten is.

Ik heb nu bij enkele spanten verdikkingen aangebracht (max 3mm) en van 1 spant iest afgehaald. Het latje licht nu bijna overal netjes tegen de spanten zonder dat ik al te veel druk moet uitoefenen.

Ik ga de romp straks beplanken,schuren en dan plamuren, met het schuren en dan de plamuur moet zoals ik het nu zie goed komen om een mooie romp te krijgen die de juiste lijnen heeft.

Ook alvast een asje gemaakt waar de middelste schroef aan moet, staat nl niet in de bb maar straks als de romp beplankt is kom je daar nooit meer bij om er een asje te maken

attachment.jpg

het model wordt voorzien van ledjes, komen morgen binnen als het goed is en alvast een plus en een min draadje door de hele romp gemaakt, wordt het stukje makkelijker straks om de ledjes van stroom te voorzien en de stroom door te voeren naar hogere dekken.

attachment.jpg

hachette / amati gebruiken karton voor enkele wanden met ramen en deuren. Ik ga deze niet gebruiken maar de wanden zelf scratchen van evergreen of hout. De eerste wand van het voorste well-deck is gereed, nu nog deuren en patrijspoorten er in en het onderste gedeelte in kleur spuiten.

attachment.jpg

attachment.jpg
helaas op de kop, maar heb problemen met uploaden van de foto's. sommige foto's worden tijdens het uploaden 90 of zelfs 180 graden gedraaid op de een of andere manier :(

volgende stap, ledjes in romp plaatsen en de romp beplanken.

tot snel
 
Waar Lego allemaal niet goed voor is :)
 
Ziet er naar uit dat je een goede start genomen hebt.
doe zo verder , vgr Marc
 
hallo

voor dat de beplanking er op komt is er eerst wat led verlichting in gemaakt.

attachment.jpg

en toen de afgelopen weken bezig geweest met het beplanken van de romp, schiet niet echt op als je per dag een paar latjes kunt lijmen....
maar dan is dit het resultaat, op zich ben ik tevreden en met een klein beetje plamuur hier en daar komt het helemaal goed......

attachment.jpg

attachment.jpg

sterk vergoot de boeg
attachment.jpg

attachment.jpg

tijdens het beplanken ook al iets gedaan aan de kluis (ik denk dat het zo heet) voor het reserve anker, deze komt helemaal voor in de boeg en het meegeleverde deel leek nergens op, tevens moet deze licht naar achteren hellen en met plasticcard is dit goed te realiseren

attachment.jpg

attachment.jpg

zo nu straks schuren schuren schuren en schuren en plamuren en weer schuren schuren :)

tot de volgende keer
 
Hey,

Veel schuurplezier.... :)
...ene, mooie vorderingen...;)
 
HAllo allemaal

kleine schuur update,....

na het schuren de romp voorzien van witte (krimpvrije) plamuur ...

attachment.jpg

attachment.jpg

hierna de romp ingespoten met Motip spray putty (geweldig spul, heb ik vaker gebruikt om een mooie gladde romp te krijgen)
Door de egale kleur vallen de overgebleven oneffenheden beter op

attachment.jpg

de oneffenheden voorzien van witte plamuur en dan morgen weer schuren en alles nog 1x in de spray putty zetten. Op zich is de romp dan al redelijk glad maar nat schuren met korrel 1000 geeft als het goed is een bijna perfect resultaat...

attachment.jpg

tot snel

Ed
 
sorry, even niet gemerkt dat je wat gepost had.

Het is moeilijk vast te stellen zo op foto maar het lijkt dik in orde te komen op deze manier.
Denk er wel aan dat als je met nat gaat schuren je de romp achteraf voldoende lang laat drogen voor je een nieuwe laag aanbrengt.
De plamuur slorpt toch steeds een beetje vocht op wat later complicaties kan geven met een volgende laag.
Verras ons maar met het vervolg,
vgr Marc
 
Ed een gouden tip neem een kwast en doop hem in de zwarte verf maak de borstel een beetje nat en schilder de hele body ( romp ) met de verf zeker niet dekkend een soort dry-brush en als je nu schuurt blijven de delen zwart waar er nog putten liggen en nooit met de hand schuren een schuurblok of plankje
Dit doen ze altijd in de betere carrosseriebedrijven zo haal je alle oneffenheden eruit of zo van zonken
Marc
 
Hallo allemaal

de romp is goed bevonden door mij :) en ik heb aan de onderzijde twee keilbouten gemaakt waar het model straks op kan staan.
attachment.jpg

inmiddels zijn aan beide zijdes de twee beplankingen aangebracht die het huidprofiel van de titanic moeten nabootsen.
attachment.jpg

aan een zijde inmiddels ook alle patrijspoorten uitgeboord, nu de tweede laag nog netjes schuren en dan nog enkele luiken plaatsen van PE en dan verder bouwen:)
attachment.jpg

ik heb een stukje moeten verwijderen omdat deze niet mooi aansloot, dus morgen een nieuwe maken :) gelukkig bewaar ik alle afvalstukjes hout :)

gr Edwin
 
gaatjes voor de patrijspoorten zijn mooi geboord, zal wel een heel werk geweest zijn
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan