Hoofdsponsor

1/48 F6F-5 Hellcat Jasmine Models [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
De hellcat kennen de meesten wel, Jasmine Models gaat iets minder gekend zijn.

Deze Chinese producent maakt maar een paar kits en PE-set voor Gundams. Wat krijg je als je een kit bestelt:

een klein doosken:
064513b0b859403f1d248d34d71a9724.jpg

met daarin:

een beetje PE
fb674a6f46b073ca730b3e5dd0b0c7bf.jpg

325c844de9c4523bdedd78e5d07cca1a.jpg

a14e39eae6d938897ec8d562dfdedf4d.jpg

een beetje resin:

cc930cedb9482685bbac4a46b692685e.jpg

9c2af082e5a1984bdafc3a7828f80fc6.jpg

0e7f77d75e2ef7e1adb2bde93eb0f0f6.jpg

5fbc7154f514be22e4ed0d6995438cce.jpg

en verder zijn nog op weg:

een resin R-2800-W10 motor van Eduard
ba18a8a325a498e1f9e75a62cb23bb65.jpg

en resin MG's van Eduard:
ac1cbccc3367d82b3f80d779ad661aca.jpg

De F6F hellcat is een 1 motorige jager die dienst deed vanop vliegdekschepen in de tweede wereldoorlog. Daar was het de opvolger van de F4F Wildcat (hoewel de F6F een compleet nieuw toestel was had een grote gelijenis met zijn voorganger, maar was vooral veel groter). In het begin was het een concurrent voor de Corsair, maar deze laatste had wat problemen met landingen op vliegdekschepen, waardoor deze meestal vanop land werd ingezet.

Vanaf 1943 werd de Hellcat ingezet in de Pacific, en daar moest ie het opnemen tegen de alom bekende Zero. Naast de zwaardere bewapening had ie ook het voordeel van zelfdichtende fueltanks en dat ie redelijk wat schade kon absorberen. In totaal werden er 5223 kills toegewezen aan dit toestel, meer dan ieder ander marinevliegtuig gedurende de complete oorlog. Na de oorlog bleef ie tot in 1954 in dienst als nachtjager...

De F6F-5 (of hellcat mkII) was een verbetering van de basisversie met een motor met waterinjectie, een geintegreerd kogelwerend windscherm, versterkte staartoppervlaktes, nieuwe ailerons en een herwerkte cowling rond de motor...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En ga je die ook bouwen of niet? :D

Lang geleden dat je een onderwerp koos dat mij ook volledig aanspreekt.
 
die wordt gebouwd... even traag en gestaag als de rest... maar achter de schermen wordt wel doorgewerkt... de F-15's zijn bijna spuitklaar, de catamaran kan bijna begonnen worden om de canning aan te brengen...

ik kan toch niet steeds blijven onderwerpen uitvinden die je niet aanspreken, maar we zitten wel hoofdzakelijk in andere "sectoren"... en ik heb een beetje een voorliefde voor niet zo gewone modellen....
 
ziet er een leuk kitje uit. Veel plezier ermee
 
ik kan toch niet steeds blijven onderwerpen uitvinden die je niet aanspreken

Je kunt het blijven proberen he.

maar we zitten wel hoofdzakelijk in andere "sectoren"... en ik heb een beetje een voorliefde voor niet zo gewone modellen....

Ik heb persoonlijk ook wel wat met de niet zo gewone modellen.

Maar laat deze bouw gerust beginnen... ik volg met interesse :)
 
Dit iet er een leukerd uit om te doen.
 
Wauw , zeer mooi gedetailleerd hoor , perfect iets voor jou Bart :)
 
Veel succes Bart, zal ik zeker volgen.
PE en resin werk ik regelmatig mee maar dat zijn letterlijk dingen die nuchter moeten gebeuren zowel vanaf redenering naar opstart, bouw en afwerking. Maar dat weet je natuurlijk al, is niet jouw eerste ingewikkeld stuk.
 
Deze kit is heel interessant, ik volg zeker mee. Mooie uitvoering zo
 
Ziet er mooi uit en ik hoop dat je Eduard spulletjes een beetje goed passen.
 
Wow wat een p. e. onderdeeltjes ziet er knap uit zeker de ster motor het mechanische gedeelte daar kik ik op om dat te zien
Suc6 met de bouw
Marc
 
Dit word knap en volg in stilte. grt
 
bedankt voor de steunbetuigingen.

@Ron, ik heb al gelezen dat de Eduard motor niet zo gemakkelijk te integreren is. toch niet wat de uitlaten betreft, maar misschien kan looddraad hier een uitweg bieden
 
en de kogel is door de kerk:

de eerste stapjes voor de vleugel. Ik heb hiervoor gekozen om mezelf eerst een beetje aan te passen aan deze kit.

Het luistert nauw, maar eenmaal met de liggers op hun plaats is het een heel stevige constructie:

0df63e48e85bba80efaf0fd17c693fa4.jpg

ben er nog een tijdje zoet mee totdat deze vleugel samen zit...
 
Het ziet eruit als redelijk dik metaal, zodanig dat het niet bij het minste of geringste in elkaar stort als een kaartenhuis; of heb ik dit mis?

Mooie eerste werkzaamheden.
 
Het is gemaakt in inox, en de hoofdliggers zijn dubbelgevouwen... Ik moet wel zeggen dat deze prachtig ge-engineerd is... waar de dubbele naad zichtbaar zou zijn wordt er een flapje overgeplooid, en nadat alles in elkaar geschoven is, is het echt solide, nog zonder toevoeging van lijm en soldeer... Nadeel is dat de rivetten dergelijke maar aan 1 zijde staan...
 
Mooie start en ziet er inderdaad redelijk stevig uit.
 
Knappe start.
Is het de bedoeling dat deze nadien nog verlijmd worden? Of is het niet nodig?
 
Das idd eens een andere benadering van een Hellcat..mooie start en veel succes met de vorderingen Bart..!!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan