Hoofdsponsor

1/32 Arado Ar 196 A-3 [wip]

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.267
Nu de Messerschmitt in de spuitcabine lig word het tijd voor wat nieuws de Arado Ar 196 A-3 die we iets serieuzer gaan aanpakken dus geen
f004397c2d3a83fac5bfd6eb40310d88.jpg
:nowink:

Beetje broodnodige info,

In 1933, the Kriegsmarine looked for a standardized shipboard reconnaissance aircraft. After a brief selection period, the Reichsluftfahrtministerium (German Air Ministry, RLM) decided on the Heinkel He 60 biplane. This was one of a line of developments of a basic biplane airframe that appeared as a number of floatplanes, trainers, and fighters. Deliveries started in a matter of months.

By 1935, it was found that the He 60's performance was lacking and the RLM asked Heinkel to design its replacement. The result was the He 114. The first prototype was powered by the Daimler-Benz DB 600 inline engine, but it was clear that supplies of this engine would be limited and the production versions turned to the BMW 132 radial engine instead.

The plane proved to have only slightly better performance than the He 60, and its sea-handling was poor. Rushed modifications resulted in a series of nine prototypes in an attempt to solve some of the problems, but they didn't help much. The Navy gave up, and the planes were eventually sold off to Romania, Spain and Sweden.

In October 1936, the RLM asked for a He 114 replacement. The only stipulations were that it would use the BMW 132, and they wanted prototypes in both twin-float and single-float configurations. Designs were received from Dornier, Gotha, Arado and Focke-Wulf. Heinkel declined to tender, contending that the He 114 could still be made to work.

With the exception of the Arado low-wing monoplane design, all were conventional biplanes. That gave the Arado better performance than any of the others and the RLM ordered four prototypes. The RLM was also rather conservative by nature, so they also ordered two of the Focke-Wulf Fw 62 design as a backup. It quickly became clear that the Arado would work effectively, and only four prototypes of the Fw 62 were built.

The Ar 196 prototypes were all delivered in summer 1937, V1 (which flew in May) and V2 with twin floats as A models, and V3 and V4 on a single float as B models. Both versions demonstrated excellent water handling and there seemed to be little to decide one over the other. Since there was a possibility of the smaller outrigger floats on the B models "digging in", the twin-float A model was ordered into production. A single additional prototype, V5, was produced in November 1938 to test final changes.

10 A-0s were delivered in November and December 1938, with a single 7.92 mm (.312 in) MG 15 machine gun in the rear seat for defense. Five similarly equipped B-0s were also delivered to land-based squadrons. This was followed by 20 A-1 production models starting in June 1939, enough to equip the surface fleet.

Starting in November, production switched to the heavier land-based A-2 model. It added shackles for two 50 kg (110 lb) bombs, two 20 mm MG FF cannons in the wings, and a 7.92 mm (.312 in) MG 17 machine gun in the cowling. The A-4 replaced it in December 1940, strengthening the airframe, adding another radio, and switching props to a VDM model. The apparently mis-numbered A-3, which had additional strengthening of the airframe, replaced the A-4. The final production version was the A-5 from 1943, which changed radios and cockpit instruments, and switched the rear gun to the much-improved MG 81Z. Overall, 541 Ar 196s (15 prototypes and 526 production models) were built before production ended in August 1944, about 100 of these from SNCA and Fokker plants.

The Ar 196C was a proposed aerodynamically-refined version. The Ar 196C project was cancelled in 1941.

Operational history[edit]

An Ar 196 on board the German cruiser Admiral Hipper
The plane was loved by its pilots, who found it handled well both in the air and on the water. With the loss of the German surface fleet, the A-1s were added to coastal squadrons and continued to fly reconnaissance missions and submarine hunts into late 1944. Two notable operations were the capture of HMS Seal, and the repeated interception of RAF Armstrong-Whitworth Whitley bombers. Although it was no match for a fighter, it was considerably better than its Allied counterparts, and generally considered the best of its class. Owing to its good handling on water, the Finnish Air Force utilized Ar 196s just for transporting and supplying special forces patrols behind enemy lines, landing on small lakes in remote areas. Several fully equipped soldiers were carried in the fuselage.

Arado in Allied hands[edit]
The first Arado Ar 196 to fall into allied hands was an example belonging to the German cruiser Admiral Hipper, which was captured in Lyngstad, Eide, by a Norwegian Marinens Flyvebaatfabrikk M.F.11 seaplane of the Trøndelag naval district on 8 April 1940, at the dawn of the Norwegian Campaign. After being towed to Kristiansund by the torpedo boat HNoMS Sild, it was used against its former owners, flying with Norwegian markings.[1] At 03:30 on 18 April, the Arado was evacuated to the UK by a Royal Norwegian Navy Air Service pilot. The plane was shortly thereafter crashed by a British pilot while on transit to the Helensburgh naval air base for testing.[2] At the end of the war, at least one Arado Ar 196 was left at a Norwegian airfield and kept in use as a liaison aircraft by the Royal Norwegian Air Force for a year on the West coast.

De kit met inhoud.

f6dab8f9c88ce77b865b42706417ac60.jpg

0f049aded42c49baddb59f77ffd30d09.jpg
Ik heb gelijk de inhoud van de kit in een andere doos gestopt want van die standaard dozen van Revell word je niet vrolijk van maar zal wel kosten besparend zijn voor hun?

28d36b00f479a296adc133d9071e7802.jpg
Wat extra lekkers voor de Arado :)

b6f02f41e0fdd2d97bfc6182c236cc79.jpg
En ja hoor ze hebben het weer voor mekaar. Bij de Messerschmitt hadden de gietramen nog een letter gekregen en bij deze kit hebben ze dat voor wat extra zoekwerk ook maar de de letter op gietraam weg gelaten :( maar gelukkig nog net de onderdelen een nummer gegeven :) Dus als eerste werkje de gietramen op de handleiding een letter gegeven en met tape een letter op het gietraam geplakt. Nu ga ik voor wat extra gemak tijdens de reclame op de TV ook maar een letter op de instructies zelf aanbrengen is wel wat werk maar scheelt dadelijk weer zoeken waar het betreffende onderdeel uithang en gelijk maar kijken waar wat word vervangen door PE.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke soep....

Serieuze doos, serieuze schaal.....
Succes met de bouw!

Gr
Thiery
 
Heb ooit dat model in de soep gezien op een beurs.
Origineel idee maar was blijkbaar meer te doen om ergens een slecht model weg te toveren dan om een idee uit te werken startend van een nieuwe kit. Slechte afwerking in bouw en de decals staan er scheef op.

Veel succes met de bouw.
 
Hey,

Ron, in de vliegers geslagen....:) ;)
Neen, ik volg deze wel, zeker met de lekkers van Big Ed erbij, dat komt dus zekers goed.... ;)
 
Thnks Lt D

Erwin dit model kan je nooit op een beurs gezien hebben omdat deze van mijn hand is, http://www.modelbouwen.be/threads/12834-1-72-Arado-ar-196-A-2-DONE/page4 en zoals bekend doe ik geen wedstrijden of ga ik naar beurzen :)

Swaken inderdaad heb ineens een vliegtuig virus opgelopen en moet zeggen het weer eens wat anders is dan wat ik gewoonlijk bouw dus voorlopig even vliegdingen van mijn hand :)
 
Raar Ron, ben er zeker van dit al eens gezien te hebben. Heb je dit hier al eens gepost of kan het zijn dat dit ooit gefotografeerd werd en ergens in een tijdschrift verschenen is, met of zonder jouw medeweten?
 
Ga je de vleugels samenvouwen?
Of wordt hij vliegens klaar afgeleverd?
 
Ik ben wel benieuwd op welke manier Ron het toestel gaat vertonen, want er zijn wel wat verschillende opties. Ik heb ook ergens zo'n spaghettikom gezien, volgens mij was dat in een post in Scalemates dus kan ik het moeilijk terugvinden.
 
Erwin ik heb deze verleden jaar gebouwd tijden de 50 uurs Valentijns build dus waarschijnlijk toentertijd daar gezien, en als hijin een tijdschrift is verschenen dan is het inderdaad zonder mijn mede weten.

Beyond hij word met opgevouwen vleugels gebouwd scheelt weer wat ruimte en vlieg wat minder snel de kliko in :)

Steven ik heb hem nooit zover ik weet die soepkom op Scalemates geplaatst.
 
Aha,

Nog eentje om te volgen, ben benieuwd naar de opgevouwen vleugelmodus.
Ik heb dit beest namelijk in vliegmodus hier staan.

Succes Ron.

Grtz.

Luc8)
 
Dan heb ik hem vast in dat topic gezien. Wat ik me vooral herinner van bouwproblemen is dat ik de motor moeilijk op de goede plek kreeg, maar voor de rest is dit een heel gemakkelijke kit. Er zit ook een mooi voetstuk bij.
 
Veel plezier met deze Ron.

Leuk :)
En komt hij op een lanceerplatform of aanhangwagentje?
Of aan de haak om op te takelen?
Of...???

Wat ben jij toch nieuwsgierig.:D
 
Net een oud vrouwke he Camaro :nowink:
 
Ik was al tijdje aan de gang met de Arado dus werd weleens eens tijd voor update :)

4e76e3fb76e4a7e2e1dc7de395189155.jpg

31515829b506f5e8a8120abc1fa8276e.jpg
Als trouwe volger van de bouw instructies ben ik dus ergens in het midden begonnen met de floaters. Ten eerste wat gewicht aangebracht volgens de instructies. Beide helften ingesmeerd met lijm even laten drogen en nog een laagje gegeven en toen stevig aangedrukt zodat de gesmolten plastic door de lijm naar buiten werd geperst daarna goed laten drogen en glad geschuurd en op die manier heb bijna of geen putty nodig voor de naad.

02fba3d4628d724bcca6683dd7ee24d6.jpg

47e38c4a88f051c1f581711f970ef458.jpg

64b9d3682a437fe8c7da6e95e02caf94.jpg
Ter vervanging voor de Eduart sjor ogen heb ik deze vervangen door koperdraad tenslotte zijn die ogen rond en niet plat :) Na het doorsnijden even plat drukken en dicht knijpen.

4914d1215f57b895b15b164cb16e7987.jpg

770507d6c31cee7793bfc72406b827a7.jpg
Ook de fairing struts ingekrast en op de voorste struts (als ze zo heten :) een soort van klinknagels aangebracht.

9078fa02f582a1ff62d9a123b752ee8e.jpg
Wat werk aan de roertjes verricht zoals een zelf gemaakte veer en stuurkabels, er komt nog een kabel bij voor het ophalen van het roer als het vliegtuig niet in het water lig.

e3b6a3ab5780434e022af696c2f8c333.jpg
Mijn eerste poging om brandstof leidingen te maken met behulp van krimpkous maar dit was niet naar mijn zin.

2bd382ff2b0eb554788e48ccc7c8de3b.jpg
Poging twee met stukjes buis van 0,3mm was stukken beter.

c2f69eb2696025f54f02323c6aa61711.jpg
En de stand van zaken tot nu toe.
 
Ron, brandstof leidingen met krimpkous, dat was wel even zoeken. Krimpkous wordt over een draad geschoven en verwarmd met ene sigaar aansteker, ja of een Zippo.
De koperdraad heb je vast gezet met stukjes onbehandeld "krimpkous". Met de messing "open ronde buis" ziet er echt veel strakker uit!!
 
mooi om te kijken naar die details grt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan