Hoofdsponsor

1/35 Golan hights met D9R Armed bulldozer 1:35 [wip]

homeghost

Meester Bouwer
Registered
Lid geworden
14 mei 2008
Berichten
3.493
Dit gaat mijn tweede diorama worden na de German tram car. Dit is mij erg goed bevallen om te doen. Dit diorama zal een iets grotere gaan worden omdat er nu ook als eerste de D9R bulldozer als hoofdrol speler in komt en ook de scenery eromheen wat groter is. Schaal 1:35. De D9R heb ik in het militair rollend gedeelte gebouwd. Daar is de constructie ervan terug te vinden.

attachment.jpg

Dit wordt het nieuwe project. Dit woonhuis is het tweede onderdeel in het diorama welke ik ga maken. De D9R ( vorig project ) is evenals dit woonhuis uit het Golanhoogte welke ligt op de grens tussen landen als Libanon,Syrie Jordanie en Israel onderdeel ervan. De kit is evenals de D9R in schaal 1:35. Het bijzondere in deze kit is dat de grote onderdelen zoals de muren en vloeren en ook enkele kleine onderdelen vacuum zijn gevormd in plaats van spuitgiet technieken. Dit houd in dat je zelf uit een moederplaat de onderdelen moet gaan snijden met een uiterst scherp mesje. Dit is niet moeilijk maar is wel een secure klus. Uit twee helften maak je dan bijvoorbeeld een muur of een vloer. Simpel de uitgesneden grote delen met lijm samenvoegen en fixeren met bijvoorbeeld plakband. Gebruik geen klemmen om het risico te vermijden dat he de delen gaat vervormen.

Maar goed. Eerst eens de kit bekijken gaan.Mooie relief vormen erin.
De geopende verpakking geeft de vele onderdelen weer welke allemaal zijn ingepakt samen met de instructie in een plastic zak.

attachment.jpg

Vacuum gevormde platen en kleinere delen maken wel een goed gevulde doos waar je als je er een goed project van wilt maken vele uurtjes mee zoet kunt zijn. De kleinere gietramen of sprue`s bevatten o.a. het lijstenwerk met de ramen en deuren.

attachment.jpg

De onderdelen zijn niet genummerd dus je moet met behulp van de instructie zelf de onderdelen opzoeken in de spru`s. Niet moeilijk omdat je al snel de delen vind door goed te kijken naar de afbeeldingen.

attachment.jpg

Hier zien we een vacuum getrokken plaat met grote en kleine onderdelen erin. Deze moet je dus met een goed scherp mes eruit snijden strak langs de buitenste randen. Je kunt ook eventueel een lineaal langs de randen houden om een strakke snijrand te krijgen. Schuur na het eruit snijden de onderdelen alleen langs de rechtopstaande randjes ietsjes bij, Een muur of vloer bestaat uit twee helften die je met lijm aan elkaar gaat verbinden. Doe dit voorzichtig fixeren met tape om recht op elkaar te laten drogen.

attachment.jpg

Een stuk muur waar de plaat aan de zijkanten eraf is gesneden. Ik heb gemerkt dat je beter geen figuurzaag hiervoor moet gebruiken om te voorkomen dat de randen anders rafelig worden. Hierdoor krijg je later geen mooie lijmnaad erin.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Grote onderdelen klaar voor samen te gaan voegen.

attachment.jpg

Goede details geven later veel kansen om je eigen creativiteit erop los te gaan laten..

attachment.jpg

Het afval materiaal na het snijwerk goed bewaren. Dit is styreen. Altijd goed om te bewaren voor later als grondstof voor eigen details bijvoorbeeld.

attachment.jpg

Ik ga de onderdelen samenvoegen met lijm en ducktape. Ik snij in een strook ervan kleinde stukjes uit. Deze wikkel ik dan om de twee delen om te fixeren tijdens het drogen van de lijm.


attachment.jpg

In het tweede deel gaan we eens nader kijken hoe we de hoeken goed gaan krijgen in de juiste stand want je kunt niet de aan een gelijmde delen zoals de muren meteen aan elkaar zetten omdat ze in een schuine hoek met elkaar verbonden moeten worden.
 
Hey Homeghost,dut word weer een meesterlijk topic he,prachtig gebouw en mooie details.Even nog toelichten,je typt een klein foutje echter ;)
Duck tape :) schrijf je beter Duct tape haha,nu ja maakt niet veel uit we weten wat je bedoeld he.
 
Mooi begin Homeghost.
Is die Duct tape echter niet wat te sterk om die delen bijeen te houden? Vrees je niet dat je ze letterlijk weer uit elkaar zal trekken of ze alsnog vervormen door de kracht die je nodig hebt om de tape te verwijderen?
 
Succes met deze waar voor ik een stoeltje bijzet:D
Ik heb ook al eens met die vaccuvorm onderdelen gewerkt en zoals je al aangeeft, doe dit voorzichtig.

Fred
 
Hey Homeghost,dut word weer een meesterlijk topic he,prachtig gebouw en mooie details.Even nog toelichten,je typt een klein foutje echter ;)
Duck tape :) schrijf je beter Duct tape haha,nu ja maakt niet veel uit we weten wat je bedoeld he.

Ha ha...nu ja. Je kunt het waarschijnlijk in verschillende benamingen schrijven. Maakt gelukkig niets uit.
 
Mooi begin Homeghost.
Is die Duct tape echter niet wat te sterk om die delen bijeen te houden? Vrees je niet dat je ze letterlijk weer uit elkaar zal trekken of ze alsnog vervormen door de kracht die je nodig hebt om de tape te verwijderen?

Ik zal ze niet hard aandrukken omdat er op de delen toch geen spanning staat. Maar schilders tape laat los. Maar ik zal zoals je schrijft voorzichtig zijn. Ik heb ook nog wel tamiya tape maar vind het zonde om deze daarvoor te gebruiken.
 
Succes met deze waar voor ik een stoeltje bijzet:D
Ik heb ook al eens met die vaccuvorm onderdelen gewerkt en zoals je al aangeeft, doe dit voorzichtig.

Fred

Ja dank je. Ze hebben hierdoor een soort " spouw muur " wat je kunt indrukken.
 
Dit filmpje is hier op het forum eens gepasseerd, en legt mooi uit hoe je dit materiaal kan bewerken ;)
 
Heel veel succes, ik schuif ook een stoeltje bij
 
mijn interesse heb je steeds en volg graag ook begrijp ik nu aan foto waarom de vraag over schaduwen grt.
 
Nadat de verschillende vloer en wand delen onderling zijn samengevoegd worden de wanden in een hoek van 90 graden tegen elkaar gelijmd van het hoogste bouw gedeelte. Hier hebben de constructeurs van miniart iets simpels bedacht maar wat wel een prima afwerking geeft

attachment.jpg

We zien in de bovenste afbeelding de twee helften op elkaar gelijmd. In een volgende update laat ik zien dat dit wel wat tricky is om te doen.

Nadat de lijm goed gedroogd is moet je de lijmnaden goed vlak schuren om de delen straks onderling ook goed op elkaar te kunnen monteren. Op staande randjes in de lijmnaad geven dat de passing niet goed gaat worden. Schuur voorzichtig vlak maar niet teveel omdat je anders de lijmnaad los gaat schuren. Daarna lijm je eerst de binneste delen tegen elkaar op ( Nr. 1). Goed weer laten drogen. Daarna lijm je de buitenste naden tegen elkaar ( nr.2 ). Deze naden heb ik goed tegen elkaar gefixeerd met de ducktape. Nadat wederom de lijm goed droog is de ducktape voorzichtig verwijderen en met wasbenzine overtollige lijmresten van de lijmnaden verwijderen. Niet teveel maar juist genoeg. Het mag best wel wat ruw zijn. Het is immers een buitenmuur.

Nogmaals in de foto hieronder. Eerst de vlakken ( nr.1 ) tegen elkaar lijmen en goed laten drogen. Daarna de buitenste wanden ( nr.2 ) tegen elkaar lijmen en dicht drukken/fixeren met in mijn geval ducktape. ook weer goed laten drogen en nadien de lijmnaden netjes bijwerken om overtollige lijmresten te verwijderen.

attachment.jpg

En dan zou het zo moeten gaan uitzien. Eventuele openingen of kieren dichtmaken met plamuur welke goed hecht op de styreen delen.

attachment.jpg

Het begin is er......

attachment.jpg

attachment.jpg

Ben er wel tevreden mee althans tot nu toe met de passing. Je leest veel negatieve indrukken over het vacuumvormen. Maar ik vind dit wel reuze mee vallen in deze kit althans. Ziet er toch goed uit zo!...

attachment.jpg

Beetje plamuur hoort daar bij. Is toch onze hobby..
Dit gaat wel goed komen. Geeft een mooie indruk nu al.

attachment.jpg
 
prachtig ron maar wij zijn niet anders gewoon van u he.
 
Dank je maar ik leer steeds bij en ben net als iedereen :)
 
Inmiddels heb ik de basis constructie in elkaar gemonteerd. Dit ging heel erg lekker want dit was fijn om te doen. Pasvorm was prima en met liefde en geduld is dit gedeelte prima voor elkaar gekomen. Zoals ik eerder had vermeld heb ik wat kleine negatieve verhalen gehoord en gelezen over kits in vacuumvorm. Doch met deze kit heeft Miniart toch laten zien dat het heel erg goed kan.

attachment.jpg

leuke details zullen later bij het afwerken erg veel ruimte gaan geven om je creativiteit te prikkelen. Dat wordt smullen later...

attachment.jpg



Dikke wanden dat wel weer....

attachment.jpg

En zo ziet het eruit als de ruwbouw klaar is. Alles staat hier ook dan al in de primer. Er komen nog deuren en ramen in en uiteraard later nog vele extra details. Met deze kit kun je je lekker los laten gaan want er zijn veel plekken hier om eigen details toe te kunnen voegen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een klein minpuntje toch dan. De trap. Deze paste niet mooi strak aan tegen de wand van het huis. Zal gedeeltelijk komen door de bolling van de wand door de details. Maar ik heb dit opgelost door er een dun styreen stripje tussenin te lijmen. Hierdoor kon ik de trap tegen de nu rechte lijn door het stripje strak gaan monteren. Voor de rest alles prima passend.

attachment.jpg

De wanden zien er puik uit zo door de pleisterlaag erin verwerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Onderstaande foto laat een van de vele plekken zien waar bijvoorbeeld later een terras overkapping uit tentendoek zou kunnen gaan hangen..Met kratjes e.d...

attachment.jpg
 
Mooi gedaan... ik denk dat velen deze Miniart huisjes zo uit de hoge hoed proberen samen te plakken, zonder zich eerst te informeren... maar hier zie je toch een heel mooi resultaat in een "korte" tijd...

Zitten er nog gaatjes door het vac-formen in de hoeken van de houten balken die uit de muur komen?
 
Ja in de balkjes zitten inderdaad enkele gaatjes. Ook in de vacuumvormen zitten blaasjes. Maar dat hoort bij deze methode denk ik gewoon erbij. Ik heb wel in de balkjes met een mesje wat meer relief gesneden omdat ik zo wat vlak vond voor droog hout. Dit is eens wat anders om te werken met vacuumvormen. Ik vind het wel leuk al moet je goed oppassen.
 
Leuke bouw kan bijna niet wachten hoe het hier verder gaat
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan