Hoofdsponsor

Anders / onbekend Karikaturen en ander kneedwerk (wip & ontwerpen)

Bedankt, ja is mooi om mee te werken maar ontbreekt de hardheid of weerstand van apoxy eenmaal gebakken blijven de kleine details zeer broos.

desondanks is het Fun en door het echt Belgische weer heb ik niets beter te doen.
de karikatuur van de Donkozak is voor een vriend

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Eric & Steven ik heb geprobeerd Arya aan te passen

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Grtx Jan
 
Die Donkozak is een kop die op een fles vodka thuis hoort. Misschien monteren op een stopsel of zo.

Ben nog altijd niet gewonnen voor Arya. Als ik haar vergelijk met de foto's van het model dan valt mij haar rechter oor (links op de foto) té veel op. Oor te dik of haar te weinig..... weet het niet juist. Het is een karikatuur, weet het, maar toch.....
 
Erwin, heb het oor kleiner gemaakt bedankt voor de tip.
 
klopt. Fimo en consorten blijven broos. Zo heb ik bijvoorbeeld het voetenwerk in een figuur bewust met macic sculpt gedaan zodat het daar niet brokkelt.
Tip misschien,..strijk eens eea aan met terpentine. Het glooit goed,..en voor haren kan je mooi egaliseren.
 
en wat ook wel iets doet....met zachte kwast aan einde polijsten. Voordeel met deze klei blijft dat je eindeloos kan bewerken ( tot het afgieten bijvoorbeeld).
Ja, de terpentine en de polijst truc heb je wel iets aan schat ik :-)
 
Hey, bedankt voor de tip zal het zeker uitproberen.
Geeft dit geen gevaarlijke of hinderlijke dampen bij het bakken, anders is ambras met de huisvrouw geprogrameerd.

grtx Jan
 
welnee joh. eerder tijdens het strijken.

pak een medium kwast voor groter egaliseerwerk.

en eentje, wat smaller om ook daar mee te sculpten.


je hebt goede aanleg, enige dat ik echt zo zag is egaler werken.
Nu, dat is blurren en bijschaven.
 
Rene, dank u voor de gouden tip

Heb de donkozak vandaag afgewerkt, op het einde van de week gaat hij op reis.
Is de eerste keer dat ik iets op bestelling maak en hoop dat de persoon tevreden is.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

grtx Jan
 
donkozak is heel knap maar van waar komt die uitdrukking kozak militair ?
 
Heeft hij al een naam Jan? Zoiets als Boris Snorrowitch ? :D
 
Erwin & Pascal, is voor iemand gemaakt die zich vooral bezig houd met Russische geschiedenis en kozakken in het bijzonder.
Naam= ? wodka neus of zoiets
Kozakken bestaan uit oneindig vele groeperingen en onderdelen, de don kozakken waren er een van.
Maar ik zal hem eens een mail sturen, waarom juist deze naam.

Grtx Jan
 
geen dank Jan. Ik blurr heel vaak,..ook fijn om vtv wat terpentine aan te strijken als je op iets meer gedroogde klei aanzet.

bij een volgende buste misschien wat meer chest aanzetten? jeweetwel, wat schuiner af laten lopen, heeft het meer body.

deze kleisoort kan je gans polijsten als het iets droger is ( Fohnen helpt) en haal je elke oneffenheid weg....maar je zal ook sneller zien tijdens dit polijsten waar eea nog ronder moet.
 
Ik heb de aangepaste kop eens vergeleken met een van de afbeeldingen die ik gepost had. Daarbij vallen me vooral de volgende verschillen op. Ik heb wat naast de foto gekrabbeld, excuseer voor de ruwe schetsmethode maar het is maar met een gewone computermuis gedaan.

attachment.jpg

Je wil het hoofd blijkbaar in een gekantelde positie hebben, maar het valt me op dat het kapsel in onze beide afbeeldingen identiek dezelfde positie inneemt. Daardoor valt het verschil in de verhoudingen onder en boven de ooglijn op. Het voorhoofd is groter bij jou, wat de oudere indruk verklaart die Erwin opmerkte. Je hebt een wilskrachtige, ronde kin nodig, terwijl deze nu te scherp en nog steeds ondervertegenwoordigd blijft. Als je het hoofd in zijprofiel zou volgen, moet er aan de supraorbitale regio een overhang zijn (profiellijn rechts) wat bij jouw figuur een concaaf profiel volgt (ik heb het wat overdreven, er hangt wat haar in de weg bij jouw figuur). Dat is het gevolg van een probleem dat zich voordoet als je de ogen in een 2d-vlak plaatst, terwijl ze een ronding moeten volgen. (rechtsboven) De groene bolletjes zijn zogezegd een CAT-scan van de oogbollen en het rood zijn de oogleden daarrond. Bij jouw figuren krijg ik de indruk dat je voor de ogen een vast schema aangenomen hebt. Je wil de oogrand te sterk accentueren als een band die rond het oog loopt, het doet daardoor wat Byzantijns aan als je begrijpt wat ik bedoel. De ogen worden te amandelvormig. Je mag wat meer loskomen van dit schema en meer de nadruk leggen op de volumes die je rond de oogleden aantreft. De binnenste ooghoek moet dieper liggen. Ik heb ook de neus eens gemodelleerd onderaan. Je ziet dat er eigenlijk een ronde neustop op moet staan, want Arya hoeft er niet aristocratisch uit te zien. De neusvleugels moeten ook mooi aansluiten op het gezicht en op de bovenlip. Ik hoop dat je aan deze punten nog kan werken als je een realistische versie wil neerzetten; want ik beschouw dit niet als een karikatuur. Daarvoor zou je de verhoudingen nog meer moeten vervormen, misschien wel naar 1/2.
 
Laatst bewerkt:
welnu Steven,

ik had zo graag gewild dat mijn sculpts van zulk een onderbouwd, empirisch en smaakvol commentaar voorzien waren in het verleden ;-)

los van beschouwingen, het sculpten is een taai proces waarbij je in het begin ontvankelijk bent voor visuele invloeden.
Als het goed is ga je later aan meer interesse hebben in anatomie en is dit analoog aan iemands handelen.

sculpten aan de hand van louter 2 d plaatjes vraagt iets van je ruimtelijk inzicht, geduld en susceptibiliteit voor kritieken. Lange weg- veel doen...en soms eens gewoon niets.

maar erg fijn dit zo te lezen!

René
 
Heb altijd groot respect voor striptekenaars die ( ondanks hun manierisme) complete verhalen maken. Kan echt melancholisch worden als ik hoor van het overlijden van een Tibet,..zijn hele verzameling hier dan aanschouwend, zijn leven gevat in die 70 delen. Lyrisch word ik van Don Lawrence of een Henk Kuijpers. Vakidioten en totaal toegewijd.

even basaal voor Jan.
Rondingen opzoeken, niet teveel details uitlichten ( inderdaad de ogen niet teveel nuanceren zoals nu) denk simpel, zeker met cartoons, de schilder moet ook nog wat te doen hebben.

voorbeeldje...oogt inderdaad rond maar ogen zijn te geprononceerd. Laat het kaal en schilder het in.

Franka020413grey_zpsbd0b4efa.jpg

scheelt als je wat kan tekenen. Houd er papier bij en check kenmerken, proporties.

mms_img-881282065-1.jpg

rondingen, polijsten..je werk blijven roteren, ook voor een spiegel en gewoon zelf kijken of het beter kan.

en er ook mee leven dat je het soms gewoon even niet ziet :-)
 
Jan , op dit niveau zit ik nog niet om zelf te sculpteren , maar zoals ik hier lees zijn deze gemaakt uit fimo ?
Vind dit heel leuk die karikaturen .
 
@ Maerlandt; nee super sculpy is iets glijkaardigs maar iets vaster
Rene & Steve; dank u voor de tips het omzetten is natuurlijk nog een paar andere mouwen.

Grtx Jan
 
Het resultaat van de laatste zes weken regen.

attachment.jpg

Grtx Jan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan