Hoofdsponsor

1/10 1/10 Tamiya M-05S Classic Mini [wip]

J

Joachim

Guest
1/10 Tamiya M-05S Classic Mini [DONE]

Hey,

Het is al een ruime tijd geleden dat ik nog op dit forum ben geweest. Ik deed vooral plastic modelbouw, maar dat heeft lang stilgelegen.

Ik heb me een RC Mini aangeschaft met de bedoeling om mijn 1:1 Mini na te maken.

Ter illustratie:
0206354229564816_1769781746068583097_o_zpsp6v377es.jpg

De RC is intussen gebouwd en ik kan aan de body beginnen.

Echter was ik aan het zoeken naar een alternatief voor airbrush. Ik kan namelijk alles afplakken e.d., maar gezien de dunne lijnen en vloeiende bewegingen op de 1:1 Mini zal dit een uitdaging worden.

Voor de plastic modelbouw heb ik al eens zelf decals geprint. Dit toen mijn Mini nog in een ander jasje zat:

http://www.modelbouwen.be/threads/11357-Rover-Mini-Cooper-1-3i-Big-Scale

Is er een optie om iets gelijkaardigs te doen bij RC bodies?
Ik heb wel iets gevonden dat je de decals op fotopapier kan afdrukken en nadien met Lexan lijm moet bevestigen aan de binnenkant. Maar ik ben niet 100% zeker of dit wel een kwalitatief resultaat kan opleveren.

Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Thanks!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afplakken is niet zo moeilijk hoor maar het vraagt enorm veel werk
Ik zou zo te werk gaan eerst het lichte zonder af te plakken spuiten binnen de de donkere streep uiteraard en deze goed laten drogen daarna de lichte strepen gewoon afplakken en de brede donkere spuiten en daarna het rode
Je kan te werk gaan met " Liquid masking tape " dat is vloeibare tape die men op alles kan kwasten en voorzichtig lijnen of figuren mee uitsnijden word veel gebruikt in de hotrod en custom wereld na de lijnen met de uiterst dunne tape bepaald te hebben bedekken met de masking tape daar mag je gerust over spuiten
Nu kan je ook decals printen maar dat vraagt ook enige vaardigheden he
Maar je spreekt van R.C. dan weet ik van vroeger dat men de binnenkant schilderde om krassen te vermijden
Deze tip is wat ik ervan denk en mijn ervaring ermee
Groetjes
Marc
 
welkom terug, maatje ;)

met RC bodies heb ik geen ervaring, dus weet nie goed wat het beste resultaat gaat geven
 
Moet je daar nie omgekeerd werken? eerst de strepen zetten, en daarna kleuren, maar dan aan de binnenkant van de omkapping naar beschadiging toe? Kan je geen zon strips kleven dan, zoals van die folie die ze gebruiken bij RC-vliegtuigen om te bespannen?
 
Bij RC moet je inderdad omgekeerd werken. Echter is het beter om eerst de hoofdkleur te spuiten in mijn geval. Het is makkelijker om de decals af te plakken dan heel de body.

Wat ik ga doen is een set Tamiya masking sheet kopen in A4. Daar mijn decals opprinten. Dan uitsnijden en kleven. Nadien reepje per reepje lossen totdat ik alle kleuren heb gedaan. Hopelijk werkt dit.
 
Ik ben een leek hierin, dus komen de decals dan aan de buitenzijde?
 
als je decals op sticker papier hebt wel.

Alles wat je spuit moet langs de binnenzijde.
 
Voor wie graag wil volgen. Ik heb een set masking sheets gekocht van Tamiya.

Dan heb ik mijn design op een papier geprint en dan alles uitgesneden en overgetekend op de masking sheet. Nadien alles op zijn plaats gezet:

7093140_10155073665847290_1503728727_o_zpspi7itkkx.jpg

Nu is het wachten tot de verf op stock is. Ondertussen maak ik ook licht units zodat de leds er mooi in zitten:

-05%2009_58_29-Autodesk%20Fusion%20360_zpsuthgzjxh.png

Dit is voor de voorlichten en de pinkers. Voor de achterlichten moet ik er nog eentje maken. Dit wordt 3D geprint.
 
Hey , wij volgen toch altijd he ben blij dat je nog eens wat laat horen
Marc
 
Zal ik zeker wel volgen , kunnen we altijd iets van bijleren , veel plezier alvast :)
 
Hey bedankt :).

Ik heb hier nog de unit voor de achterlichten:
2017-03-05%2011_30_07-Photos_zpsqikddfdz.png

Deze zit momenteel in de printer.

Dit zijn de lichtunits vooraan. + een video van de pinkers

IMG_20170305_113055_zpsep8ljwbs.jpg

IMG_20170305_113122_zpspxvn7us4.jpg

[video]http://vid140.photobucket.com/albums/r27/Pug106rallye/VID_20170305_113241_zpsoelxh4q7.mp4[/video]

De units ga ik nog in het grijs zetten. Ik heb enkel rood filament liggen, maar dat is snel gebeurd ;).Misschien dat ik ze ook in dunnere lagen ga printen zodat de kwaliteit wat hoger is.
 
Ik volg je, maar in stilte :ph34r:
Wel leuk en interessant om de verf-technieken uit de RC-wagenwereld eens te zien :)
Een 3D printer is op deze schaal wel handig zo te zien ;)
 
Het wit staat erop.

IMG_20170314_064931_zps9qt9olvc.jpg

Nu nog wat bijwerken en dan de volgende stukken afplakken
 
zeg Joachim voor uw koplampen 3D geprint kan je best een chromestift gebruiken om de koplampen een echte look te geven
Marc
 
Bedankt Marc. Ik ging ze sowieso in het zilver zetten. Ik heb nog van dat chrome poeder liggen, dus mss werk ik daar verder mee af.
 
Het is hier stil geweest, maar heb niet stil gezeten. Naast het vele werk dat ik aan de 1:1 nog moest doen, heb ik de lijntjes gespoten gekregen op de body.

Het is niet perfect, maar goed genoeg

17547666_10155150839512290_679160526_o_zpsjknvadlo.jpg

Nu moet ik nog grijze verf vinden voor de grill vooraan en dan kan ik beginnen met de lampjes te steken.
 
Knap werk moet ik zeggen ,ik ben helaas niet thuis in de wereld van de RC ,althans het bouwen ervan..ben benieuwd hoe het afloopt.
 
De lijnen zien er fijn gespoten uit, knap...:ohmy:
 
We geraken er nog :)

attachment.php


attachment.php
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan