Hoofdsponsor

1/50 Royal Caroline 1:50 [wip]

HermanN

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 jan 2017
Berichten
65
Hier dan het bouwverslag van de Caroline, het is een Chinees product in de schaal 1:50.

De doos. ( mocht er belangstelling zijn voor de inhoud van de doos, die foto's heb ik ook)
attachment.jpg

Het begin zal voor velen niet zo interessant zijn, maar toch maak ik hier vermelding van.
Eerst alle spanten in de valse kiel geplaats om te kijken of deze soepel in de kiel schuiven, zonodig ligt op geruimd.
Hierna de spanten vast gelijmt en gebruik gemaakt van hoekprofielen zodat deze haaks op de kiel komen.
Hoekprofielen had ik gemaakt met mijn 3d printer.
attachment.jpg
attachment.jpg

Alle spanten vast gelijmt met uitzondering van de achterste, volgens mij heet dat de spiegel .
Het onderste dek geplaatst.
Het zal wel vaker voorkomen dat ik niet alle benamingen van een schip goed vermeld , daar ben ik geen kei in.
attachment.jpg
De boeg met blokken balsa hout verstevigd, dan hecht de beplanking daar straks beter.
attachment.jpg

Nu ben ik van plan om dit schip van verlichting te voorzien, de bouwkit heeft daar geen rekening mee gehouden, dus moet ik soms aanpassingen doen.

Hier dan de achter steven (spiegel), openingen gemaakt waar de ramen komen.
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Herman ik vrees dat er iets mis gelopen is tijdens het plaatsen van je foto's.ze zijn niet te zien ....
 
Als ik het forum open zijn ze wel zichtbaar, wat doe ik fout?
 
Heb geen idee, ik zal eens inloggen op een andere browser en daar kijken.
 
Ofwel heb je vergeten om de foto's op te slaan?
Na het downloaden klik je wellicht op "DONE", maar dan moet je ook nog eens op "Wijzigingen opslaan" klikken.
Dit vindt je terug helemaal onderaan de foto's welke je gedownload hebt.
Pas als je op "Wijzigingen opslaan" hebt geklikt, zijn de foto's zichtbaar op het forum :)
 
Ik zie hier de foto's niet, wel als ik na u album ga, staat de album op openbaar of prive?

Een pracht van een schip, en een goed begin.
 
Hier nog een paar foto's van mijn vorige project, de Soleil Royal

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
ik kan alle foto's zien prachtig schip de rest zullen we later wel zien he maar het ziet er veelbelovend uit
Marc
 
Update


Draagspanten geplaatst voor het volgend dek
attachment.jpg

Hierna dek vast gelijmd, tot nu toe past alles perfect.
Dit dek loopt van spant 1 – 7.
attachment.jpg

Het volgende dek loopt van spant 7 – 10, waarbij dit dek iets hoger ligt.
attachment.jpg
attachment.jpg

Echter na een nachtje slapen , heb ik dat tweede dek gelijk gemaakt met het eerste dek.
Ook heb ik spant 7 ingekort en een deel van spant 9.
Foto geeft meer duidelijkheid
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
zo te zien weet je wel van aanpakken, succes met de bouw , ik volg alvast aandachtig.
 
Mooi schip, ik schuif ook aan bij deze bouw.

Fred
 
Update

Ik moet wel zeggen ik loop iets achter met het verslag, ben momenteel bezig met de eerste beplanking.
Ik werk aan dit schip van s'morgens 10 tot ongeveer 4 uur s'middags met een kleine onderbreking.

De balsa blokken aan de boeg zijn nu ook bijgewerkt, tevens waar nodig de spanten afgeschuind.
attachment.jpg

Spant 10 en 11 samen gebouwd, tevens een deel van spant 10 verwijdert, de zijramen kwamen precies uit bij dit spant, later in dit verslag zal het duidelijker zijn.
attachment.jpg

Hier een deel dat in spant 6 past, heb hier dus de kozijnen geplaatst, die ik niet mooi vind,dus daar ga ik ook nog een oplossing voor vinden.
attachment.jpg

De draagbalken van de boeg geplaatst, waar het volgende dek op rust.
Ook even een klein deel van de dek beplanking gelijmd, later ga ik hiermee verder als de eerste huid beplanking zijn vorm heeft.
attachment.jpg

Ik was nog steeds niet tevreden over de hoogte van de dekken die ik al reeds geplaatst had.
Heb dus het internet af gezocht naar het schaal 1:1 schip.
Daar kwam ik de volgende tekening tevoorschijn
attachment.jpg

Hier kan je dus zien dat het dek na het kanonnen dek iets hoger ligt en het daarop volgende dek een stuk lager ligt.
Dit is dan ook logische in het echt, anders zou je gebukt door de leefruimte moeten bewegen.
Waarom al dat gedoe met die dekken, antwoord is simpel, ik wil hier dus ook meubels schaal 1:50 plaatsen, dus dan moet de hoogte ook een beetje kloppen.
Dus het achterste deel van het schip weer op de schop.
Hier dus de aanpassing
attachment.jpg
Hier een foto waarbij het duidelijker is.
attachment.jpg

Hier zijn dus de nieuwe dekken geplaatst en tevens de ledverlichting ingebouwd.
attachment.jpg
attachment.jpg


De delen van de spanten afgeplakt die straks na de eerste beplanking wordt verwijdert.
Heb ook al twee rijen eerste beplanking geplaatst, aan weerszijden
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Grote werken blijkbaar, we volgen....
 
Ik ook zeker als den elektrieker bezig is , interessant
Marc
 
vind schepen steeds spectaculair om te zien bouwen al doe ik het zelf niet maar blijft interessant grt.
 
Update

Eerste beplanking voor een gedeelte klaar, dit was nog het gemakkelijkste deel.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Aantal kleine miniaturen aangeschaft, denk niet dat ik alles ga gebruiken.
Ook een nieuwe bel en verlichting aangeschaft, modellen in de doos stonden mij niet aan.
attachment.jpg

Hier de nieuwe deuren en ramen met kozijnen, gemaakt met de 3d printer.
Hier is hout filament gebruikt.
Moeten nog wel een kleurtje krijgen
attachment.jpg

De romp helemaal beplankt met de eerste laag en geschuurd.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Delen van de spanten weg gehaald, de volgende stap is nieuwe herindeling van de leef ruimte.
attachment.jpg
 
Wauw, super gedaan die deuren en ramen. Een 3d printer lijkt me wel een handig ding voor zulke zaken.
 
Wauw, super gedaan die deuren en ramen. Een 3d printer lijkt me wel een handig ding voor zulke zaken.

Dat klopt, zal er dus nog wel vaker gebruik van maken.
Ook wil ik deze keer met Fimo aan het werk, een aantal ornamenten zijn niet aanwezig in de kit, moet er nog even over na denken of ik alle ornamenten zelf ga maken.
Fimo is voor mij nieuw, dus een uitdaging, kan er nog niet mee begingen, er loopt nl. een bestelling via internet shop
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan