Hoofdsponsor

1/50 Royal Caroline 1:50 [wip]

Mooie uitleg Herman, ik vind de verlichting erg interessant.
Ik wil namelijk in mijn volgende schip ook verlichting gaan maken.
Ook de 3d printer heeft hier goed werk verricht.

Fred
 
Knap werk,
Ik blijf zeker volgen Herman, ben alvast jaloers van de electriciteitswerken, wil dit ook eens proberen in een van mijn volgende projecten.

Patrick
 
Knap werk,
Ik blijf zeker volgen Herman, ben alvast jaloers van de electriciteitswerken, wil dit ook eens proberen in een van mijn volgende projecten.

Patrick

Met led verlichting is het heel eenvoudig, bij een 5V voeding (gelijkstroom) gebruikt men meestal een 330 ohm weerstand.
Ik zelf heb hier een omgebouwde acculader voor 3V cells gebruikt, deze leverde 4,2V, dus heb ik steeds een weertstand van 220 ohm gebruikt.
 
Met led verlichting is het heel eenvoudig, bij een 5V voeding (gelijkstroom) gebruikt men meestal een 330 ohm weerstand.
Ik zelf heb hier een omgebouwde acculader voor 3V cells gebruikt, deze leverde 4,2V, dus heb ik steeds een weertstand van 220 ohm gebruikt.

:ohmy:
Eenvoudig? Voor een pure leek zoals ik gaat boven de pet... ohm?? :wacko: klint als..OMG :$:$

Zal dringend een cursus moeten gaan volgen vrees ik...Ik raak er niet aan uit welke weerstand/stroom/soort led ik moet kopen/gebruiken..

Patrick
 
Ik kan mijn plan trekken in de elektriciteit dat wel maar berekenen van weerstanden das nog wel iets anders , heb verschillende cursussen gevolgd autoelektriciteit maar daar struikelde ik steeds over
Daar moet je echt in thuis zijn he , hoe ik zoiets oplos eenvoudig rond de feestdagen kan je in de action lichtjes met batterijen in overvloed vinden voor een belachelijke lage prijs b.v. 20 ledjes voor 2 of 3 € houdertje voor de batt. inbegrepen en dat verbruikt bijna geen stroom dus pillen gaan lang mee en daar zou of ga ik het mee doen
Nu uw werk gewoon verbluffend knap werk ook met uw 3D printer dat vind ik geslaagd , nu nog 1 vraagje kan je dat geprinte nu makkelijk schilderen of is hier speciale verf voor nodig ?
Marc
 
prachtige update , dit mag zeker gezien worden.
 
Ieder nog bedankt voor al het lof, geeft mij toch weer een voldoening om hier mee door te gaan.

Na 2 weken toch even weer tijd gevonden om het forum bij te werken.
Maar eerst zal ik even een vraag beantwoorden.

Nu uw werk gewoon verbluffend knap werk ook met uw 3D printer dat vind ik geslaagd , nu nog 1 vraagje kan je dat geprinte nu makkelijk schilderen of is hier speciale verf voor nodig ?
Marc

Ik gebruik hier gewoon acryl verf voor, als het niet in 1 keer dekt ga ik er de volgende dag nog een keer overheen.


Uiteraard heb ik deze 2 weken niet stil gezeten, overdag bezig met de bouw en s’avond achter de computer met het ontwerpen van delen voor mijn 3d printer.
Hier weer een ontwerp, dit was een proef.
attachment.jpg

Hier even uitgeprobeerd op de positie waar het moet komen.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Hier een foto van de voorkant, heb reeds binnen beplanking geplaatst.
De behuizing voor de leds zijn van een balpoint, er moet nog een kapje boven op komen.
attachment.jpg


Hier de raam werkjes van de kanon poort, ook weer met de 3d printer
attachment.jpg
attachment.jpg

Hier de nieuwe vaste opstelling van het eerste paneel, ramen en deuren had ik ook weer gewijzigd, de vorige waren niet naar mijn tevredenheid.
Kroontjes heb ik gemaakt van fimo, 6x6mm, waren niet aanwezig in de kit.
Kijk niet naar al dat stof, komt van al dat slijp- en schuurwerk, naderhand moet er nog ligt geschuurd worden en daarna een vernis.
attachment.jpg

Dit is dan van de andere kant.
Ook hier de vloer gefineerd.
attachment.jpg

En dit is ook al een vaste opstelling, foto geeft genoeg duidelijkheid.
attachment.jpg
 
in 1 woord prachtig echt ik meen dat
Maar 1 ding zou ik u wel eens willen aanraden iedere modelbouw beurs staat er 1 of 2 standen met ultra kleine ledjes echt ongelooflijk klein misschien iets voor u echt heel klein hoor met de bijpassende printjes ( voedingen ) passend voor standlichten voor auto's 1/32
Marc
 
Echt een heel mooie combinatie van hout bouw en 3D printen, knap hoor.

Fred
 
Ik heb net ledjes binnen voor de titanic, 1,8mm groot en een bak licht als je er een kleine weerstand bij gebruikt :)
gekocht bij leds-buy.nl, 100 met weerstand voor20 euro.....
Vroeger had ik ook alleen de 5mm en 3mm maar de 1,8 ziet er echt goed uit en beter op schaal....

Verder indrukwekkend zon 3d printer, ik vraag me af of het gebruik dus een print duur is heb eigenlijk geen idee :)

ga zo door wordt een mooie dame.

gr Ed
 
Even Off topic.
Er zullen wel meer vragen zijn over 3d printen. Ik zal hier een kleine uitleg doen.
De aanschaf van zo’n printer zal rond 1000 Euro zijn, misschien via Ebay goedkoper.
Ik zelf heb hem hier in China gekocht voor 1200 yuan (160 Euro), dat was incl. de electronica.
Verder heb je nog alleen filament nodig, ik gebruik hier 1,75 mm filament, dat is te verkrijgen in verschillende kleuren, het is net een soort plastic.
Dan is er ook nog hout, wat voor materiaal chemisch dit uit bestaat weet ik niet, maar het lijkt op hout en het ruikt er ook nog naar.
Plastic filament kost hier in China 39 yuan ( 6 Euro ), en hout 80 yuan (11 Euro ), het zijn dus rollen van 1kilo zwaar, je kunt er dus heel lang mee doen
Het printer bed is 20x20 cm, het is dus voor kleine objecten , moet je iets groter maken dan moet je dit in delen maken en dan aan elkaar lijmen.
Als je het goed ontworpen hebt dan past het perfect, ik heb hiermee al een Yukelele, een lego trein, speelgoed vrachtwagen met aanhanger mee gemaakt.
Het printer bed kun je verhitten van kamertemperatuur – 90 graden, ik doe meestal 70 graden, dan hecht het materiaal beter op het printer bed.
Dan heb je nog de nozzle, waar je filament uitkomt, die kun je verhitten van kamertemperatuur – 250 graden , dit is afhankelijk wat voor soort filament je gebruikt .
Bij hout gebruik ik 225 graden.
Verder heb je uiteraard een computer nodig om dit alles te sturen, en je hebt 2 gratis programma’s
Ik gebruik 123Design om te ontwerpen en Repetier Host om de printer te sturen.
Als er verder nog vragen zijn, stel ze gewoon, dit is om elkaar te helpen.:)
 
Even een kleine update

Omdat nu bezig ben met de tweede beplanking , ben ondertussen ook begonnen met kleine onderdelen.

Hier een paar voorbeelden, sommige zijn nog niet helemaal af.
attachment.jpg

attachment.jpg

Ook bezig geweest met de ornamenten.

Zo komen ze uit de doos.
attachment.jpg

Omdat ik dat zelf niet mooi vind, hier na mijn behandeling
attachment.jpg

En hier geschilderd.
attachment.jpg

Dit is de hoofd mast, omdat daar verlichting in komt, een gleuf gemaakt
attachment.jpg

Hier de gleuf gedicht
attachment.jpg

Hier is de mast bijna klaar.
attachment.jpg
 
leuke werken ;)
interessant dat je houtbouw en 3D printen combineert.
Welke printer heb je? Ik heb de Anet A8
 
interessante ideeën die je laat zien en prachtig uitgewerkt.
dit smaakt naar meer.
vgr Marc
 
Goede oplossing om de draad zo in de mast te verwerken.

Fred
 
Update

Hier het maken van de sloep, eerst het frame met de 3D printer gemaakt.
attachment.jpg
Bodem geplaatst.
attachment.jpg
Al het binnenenwerk geplaatst, toen de reling ook weer met de printer gedaan.
attachment.jpg
Hier het eind produkt.
attachment.jpg

Ondertussen was ik bezig met de tweede beplanking.
Hier de beplaking gereed.
attachment.jpg

Ga dus eerst weer verder met de onderkant, zoals het roer en aansluiting voor de verlichting.
Dit doe ik liever nu, het wordt anders lastig als bijv. de masten geplaatst zijn.
attachment.jpg

Hier nog een foto van de waterpompen.
attachment.jpg

Ook de masten zijn zover gereed om te plaatsen maar dat zal nog wel even duren.
Zoals jullie zien heb ik deze al reeds voorzien van blokken en de touwen voor het want.
Ik weet het, dit is niet gebruikelijk, maar met mijn eerste schip de Soleil Royal heb ik het gedaan nadat de masten geplaatst waren en dat was een heel gepriegel.
Nu wil ik kijken of deze methode makkelijker is.
attachment.jpg
 
Wow dit noem ik nog eens modelbouwen , geweldig
marc
 
Die sloep op zich is al een apart kitje. Benieuwd hoe het zal uitlopen met die masten en hun bedrading.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan